علائم بارداری در ماه اول بارداری

علائم بارداری در ماه اول بارداری یا روزهای اول حاملگی چیست؟ که در ادامه به نشانه ها و علائم حاملگی در ماه اول و روزهای اول بارداری می پردازیم.

علائم بارداري بعد از ۴۸ ساعت نزديكي چیست؟ اصولاً بارداری تغییرات زیادی در جسم و روح انسان به وجود می‌آورد اما توجه داشته باشید که این تغییرات به‌هیچ‌وجه در تمام بانوان یکسان نیستند و شدت و ضعف متفاوتی دارند. همچنین به خاطر داشته باشید که شاید یکی یا چند تا از نشانه‌ها شامل حال شما نشود و بعضی از آن‌ها را نیز با شدت بیشتری در خود ببینید. باوجود این علائم می‌توانید به بارداری خود شک کنید و از روش‌های ضدبارداری استفاده کنید.

علائم بارداری در بدن انسان‌ها باهم متفاوت است و ممکن است هر یک از آن‌ها علائم و مشخصات خاص خود را در هنگام بارداری داشته باشند. حتی ممکن است نشانه‌های بارداری در فرزند اول و دوم در یک فرد خاص نیز باهم متفاوت باشند. در این مقاله برخی از نشانه‌های بارداری را که در ماه‌های اول بارداری بروز می‌کنند باهم مرور می‌کنیم.

علائم بارداری در ماه اول بارداری
نشانه ها و علائم بارداری در ماه اول بارداری یا هفته اول حاملگی

 

علائم حاملگی در ماه اول بارداری یا هفته اول بارداری

در زیر به 12 تا از علائم و نشانه های قطعی بارداری که در روزهای اول بارداری یا حاملگی نمایان می شود و خبر از مادر شدن شما میدهد پرداخته ایم.

 

حساس و دردناک شدن سینه‌ها

حساس شدن سینه‌ها و به‌خصوص نوک سینه‌ها یکی از رایج‌ترین نشانه‌های بارداری است؛ که در سه هفته اول بارداری بروز می‌کند. دردناک شدن و متورم شدن سینه‌ها مانند شرایط سینه‌ها قبل از پریود است. این درد بعد از پایان سه‌ماهه ابتدای بارداری به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌یابد. چراکه بدن خود را با میزان هورمون‌های موجود تطبیق داده است.

 

حالت تهوع و بیزاری از غذا

علائم حاملگی در ماه اول
نشانه ها و علائم حاملگی در ماه اول بارداری یا اوایل بارداری

همانطور احتمالاً همه شما بدانید حالت تهوع و بیزاری از غذا و حساسیت نسبت به بوی برخی از غذاها در خانمی که تازه باردار شده است امری طبیعی است. بااینکه به‌طور طبیعی تائید نشده اما علت این اتفاق می‌تواند عوارض افزایش هورمون استروژن در بدن باشد.

ممکن است خانم‌های باردار در این دوران متوجه شوند که هیچ علاقه‌ای به غذاهایی که زمانی به آن‌ها علاقه داشته‌اند، ندارد. این حالت در برخی از زنان یک ماه پس از باردار شدن ظاهر می‌شود؛ که دچار حالت‌های تهوع در هنگام صبح می‌شوند و در برخی دیگر نیز یک یا دو هفته زودتر این شرایط به وجود می‌آید. حالت تهوع می‌توانند همراه با استفراغ یا بدون آن باشد و در هر ساعتی از شبانه‌روز رخ دهد. حدود نیمی از زنان باردار دچار این شرایط می‌شوند و پس از شروع سه‌ماهه دوم ممکن است کاملاً خوب شوند. البته گاهی نیز این حالت تا ماه چهارم ادامه خواهد داشت.

 

گرفتگی عضلات

گرفتگی عضلات و درد عضلات زیر شکم و لکه بینی به‌صورت کمرنگ و صورتی‌رنگ یکی دیگر از علائم بارداری در ماه اول است.

 

تکرر ادرار

تغییرات هورمونی که پیش‌تر به آن اشاره کردیم باعث می‌شود تا جریان خون در کلیه افزایش پیدا کند. این موضوع باعث پر شدن سریع‌ترین مثانه می‌شود و خانم باردار مجبور است که خیلی سریع و تند تند به دستشویی برود. این نشانه از ابتدای هفته ششم در سه‌ماهه ابتدای بارداری شروع می‌شود. این موضوع در طول بارداری ادامه خواهد داشت و بعد از سه ماه به‌تدریج بهتر خواهد شد.

حتما بخوانید  جنین پسر در کدام سمت شکم قرار دارد؟

 

تغییر حالات روحی

علائم بارداری در ماه اول
نشانه ها و علائم بارداری در ماه اول بارداری یه هفته اول بارداری

تعادل احساسی و تغییر حالت بسیار زیاد و سریع در دوران بارداری بسیار نرمال و طبیعی است. دلیل آن تغییر هورمون‌های بدن و تأثیر مستقیم آن روی سیستم عصبی است. واکنش هر فردی نسبت به این موضوع متفاوت است. در برخی از خانم‌ها با افزایش احساسات خوب یا بد همراه است و در برخی دیگر به‌صورت افسردگی یا اضطراب بروز می‌کند.

 

خستگی

به دلیل زیادشدن پی‌درپی هورمون پروژسترون در بدن زنان باردار، الگوی خواب آنان دچار اختلال می‌شود. همچنین همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم، حالت‌های تهوع صبحگاهی و تکرر ادرار در طول شب بی‌تأثیر در خستگی و بی‌حالی خانم‌ها نخواهد بود.

با شروع سه‌ماهه دوم بارداری احساس خستگی کمتر خواهد شد اما در پایان بارداری ممکن است بازهم دچار احساس خستگی شوید. چراکه مدام در حال حمل وزن بیشتر از وزن خود هستید و شب‌ها هم خواب راحت نخواهید داشت.

 

سرگیجه

در هنگام بارداری به دلیل باز شدن عروق، کم شدن، فشارخون و قند خون در زنان باردار ممکن است حالت سرگیجه و ضعف مشاهده شود.

 

توقف عادت ماهانه

یکی از بهترین و معروف‌ترین نشانه‌های بارداری در ماه اول متوقف شدن عادت ماهانه است. برای خانم‌های که قاعدگی منظمی دارند تغییرات عادت ماهانه می‌توانند نشانه بسیار خوبی برای بارداری باشد.

اگر شما جزو آن دسته از افرادی هستید که قاعدگی نامرتب و نامنظم دارید، می‌توانید به نشانه‌های دیگری که ذکر شد مراجعه کنید و احتمال دهید که باردار هستید یا خیر. پس‌ازآن به پزشک مراجعه کرده و با انجام آزمایش از درست بودن آن مطمئن شوید.

 

یبوست

همانطور که گفته شد هورمون پروژسترون در بدن زنان باردار افزایش می‌یابد که می‌تواند عملکرد سیستم گوارش را کم کنند. برای همین یبوست در بارداری امری بسیار شایع است. برای کاهش آن می‌توانید آب زیادی مصرف کنید از مواد غذایی فیبردار استفاده کنید و حتماً ورزش کنید.

 

افزایش دمای عمومی بدن

معمولاً دمای بدن خانم‌های باردار در هنگام صبح قبل از بلند شدن از رختخواب و همچنین هنگام خوردن غذا بسیار بالاست. این موضوع تا سه هفته ادامه خواهد داشت. اگر این شرایط را دارید احتمالاً باردار هستید.

 

تشخیص بارداری به‌وسیله تست‌های آزمایشگاهی

می‌توان مثبت یا منفی بودن حاملگی را از طریق اندازه‌گیری هورمون گنادوتروپین در آزمایشگاه مشخص کرد. این کار از طریق آزمایش خون یا آزمایش ادرار انجام می‌گیرد. از روز هشتم تا دهم میزان این هورمون توسط آزمایش خون و از روز بیست و یکم تا بیست و هشتم توسط آزمایش ادرار قابل تشخیص است. ممکن است باوجود باردار بودن شما نتیجه این آزمایش منفی باشد. در این حالت اگر یکی از علائم بارداری یا چند تا از آن‌ها را در خود مشاهده کردید می‌توانید بعد از یک هفته مجدداً آزمایش دهید.

 

تست‌های خانگی

علائم حاملگی در ماه اول
نشانه ها و علائم حاملگی در ماه اول بارداری یا روزهای اول بارداری

بی‌بی چک یا تست‌های دیگر بارداری خانگی امروزه بسیار رایج هستند اما هیچ‌یک از آن‌ها نمی‌توانند تا یک هفته پس از عقب افتادن پریود دقیق و قابل‌اعتماد باشد؛ بنابراین اگر شک دارید که باردار هستید یا نه و نتیجه استفاده از این تست‌ها برای شما منفی بود چند روز بعد نیز این تست را تکرار کنید.

تو جه داشته باشید که قبل از اینکه شما متوجه هستید که باردار هستید یا خیر نیز جنین رشد خواهد کرد. پس اگر شک دارید حتماً مراقب سلامتی و تغذیه خود باشید.

 

منبع: سایت نیک استار

مطالب پیشنهادی
نظرات

8 پاسخ

  1. سلام ممنون از مطلبتون من در اقدام برای بارداری هستم الان دو روزه که پریودم عقب افتاده اما هیچ کدوم از علائم بالا رو ندارم. نمی دونم امید داشته باشم یا نه؟ بی بی چک منفی بود

    1. سلام و درود دوست عزیز. برای مثبت شدن بی بی چک یا آزمایش خون بارداری هنوز خیلی زوده و باید تا یک هفته الی ده روز دیگه صبر کنید. اینکه این علائم رو ندارید نمی تونه نشانه باردرار نبودنتون باشه زیارا هر بدنی متفاوته و هستند افرادی که در اوایل بارداری نشانه های خاصی ندارن اما در اواسط و اواخر بارداری دچار علائم بارداری منتها با شدت بیشتر میشن. پس همچنان به باردار بودنتون امیدوار باشید و یک هفته دیگه مجددا از بی بی چک استفاده کنید.

  2. سلام میشه لطفا منو راهنمایی کنید. سه روز عادت ماهیانه م به تاخیر افتاده. خیلی احساس خستگی و ضعف دارم و دمای بدنم هم خیلی بالاس. فقط می خوام بخوابم و حوصله هیشکی رو ندارم. بی بی چک گذاشتم منفی بود. خیلی منتظر بچه م. ممکنه باردار باشم؟ الان آزمایش خون مشخص می کنه بارداری رو؟

    1. سلام و درود دوست عزیز. برای انجام تست بارداری خونگی یا ازمایش خون الان خیلی زوده و حداقل باید ده روز از عقب افتادن قاعدگی بگذره تا نتایج تست و آزمایش درست باشه. علائمی که دارید بسیار شبیه به علائم بارداریه اگرچه در مواردی سندروم قاعدگی نیز باعث بروز این علائم و نشانه ها میشه. پیشنهاد می کنم یک هفته دیگه مجددا بی بی چک بگذارید و آزمایش خون انجام بدید. در این مدت مواظب خودتون باشید و از انجام کارهایی که باعث صدمه به جنین میشه یا مصرف غذاها یا داروهایی که به جنین می رسونه خودداری کنید زیرا احتمال باردار بودن شما وجود دارد.

  3. دردناک شدن سینه ها و بالا رفتن دمای بدن یکی از بهترین نشانه ها برای تشخیص بارداریه. دو سه روز بعد از قطع قاعدگی دمای بدن بالا مییره و آدم همش گرمش میشه، سینه ها هم حسابی دردناک و حتی متورم میشن اگه کسی این علائم رو داشت مطمئن باشه که بارداره

    1. سلام و درود دوست عزیز. بله در متن هم به مواردی که شما گفتید اشاره شده. البته در مواردی درد سینه ها می تونه جزو سندروم قاعدگی باشه و نشان دهنده نزدیک بودن قاعدگی

  4. سلام. من یه بار تموم این نشونه ها رو داشتم اما دو روز بعدش پریود شدم

    1. سلام دوست عزیز، ممکنه در بعضی از افراد قبل از قاعدگی این نشانه ها اتفاق بیفته که به سندروم قاعدگی معروفه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 + یازده =

همچنین بخوانید
ایمپلنت cmi یک ایمپلنت کره ای است، که به علت مقرون به صرفه بودن و کیفیت مناسب، در سطح جهان محبوبیت زیادی دارد. در این مقاله به بررسی کامل ایمپلنت کره ای cmi به همراه تاریخچه و انواع آن می پردازیم.
پیشرفت‌های برجسته هوش مصنوعی در علم پزشکی مورد بررسی قرار می‌گیرد که شامل تشخیص بیماری‌ها، پیش‌بینی نتایج درمانی و بهبود مدیریت بیماران است. این تکنولوژی‌ها تأثیر بزرگی بر بهبود سلامت عمومی و کاهش هزینه‌های درمانی دارند.
تعویض دریچه قلب با دریچه مصنوعی یا بافتی به منظور بهبود عملکرد قلب استفاده می‌شود. این روش جراحی خطراتی از جمله عفونت‌ها، خونریزی و مشکلات قلبی را می‌تواند به همراه داشته باشد.