علائم سرطان سينه در زنان

علائم سرطان سينه در زنان چیست و چه راه هایی جهت تشخیص سرطان سینه زنان وجود دارد؟ که در این مقاله به نشانه های سرطان سینه زنان و راه های تشخیص آن میپردازیم.

یکی از رایج‌ترین سرطان‌ها در دنیا سرطان سینه است که نشانه‌های اولیه زیادی دارد اما بسیاری از افراد نسبت به آن بی‌توجه‌اند.

پزشکان عقیده دارند که هر چه زودتر بتواند سرطان سینه تشخیص داده می‌توان درمان مؤثرتری برای آن داشت و امکان نجات جان بیمار بیشتر خواهد بود بااین‌حال بیشتر افراد به نشانه‌های اولیه این بیماری توجه نمی‌کنند و اعلام خطر بدن را جدی نمی‌گیرند. این سرطان معمولاً در مرحله پیشرفته تشخیص داده می‌شود اما توجه به علائم اولیه آن و بررسی آن‌ها به پزشکان این امکان را می‌دهند که هرچه زودتر به مقابله با این بیماری بپردازند.

در این مقاله می‌خواهیم با هم نشانه‌های اولیه بیماری سرطان سینه را بررسی کنیم اما لازم به ذکر است که در صورت مشاهده یکی از این نشانه‌ها و یا حتی چند تا از آن‌ها نیازی نیست که بیهوده نگران شوید. می‌توانید به پزشک مراجعه کنید تا از سلامت خود مطمئن شوید.

علائم سرطان سينه در زنان
علائم سرطان سينه در زنان و راه های تشخیص سرطان سینه زنان

مشکلات پوستی در قسمت سینه

اگر دید که در قسمت سینه و روی پوست این ناحیه از بدنتان تغییرات و علامت‌هایی مشاهده میشود، می‌توانید احتمال دهید که مشکلی در سینه شما وجود دارد. چراکه یکی از دلایل تغییر پوست در ناحیه سینه، وجود تومور در آن ناحیه است. ازجمله این تغییرات می‌توان به تغییر رنگ یا سلولیت بروز قرمزی و کهیر اشاره کرد.

 

کاهش بی‌دلیل وزن

کاهش بی‌دلیل وزن نیز یکی از نشانه‌های سرطان سینه است. شاید کاهش وزن و لاغری برای شما خوشحال کننده باشد اما دقت داشته باشید که این لاغری باید در اثر یک رژیم غذایی درست و ورزش اتفاق بیفتد. کاهش بی‌دلیل و ناگهانی وزن می‌تواند نشانه وجود مشکلی در بدن باشد. اگر بدون هیچ دلیل مشخصی ۵ کیلوگرم یا بیشتر وزنتان کم شد، حتماً به پزشک مراجعه کنید تا علت آن را بیابید.

 

وجود گره در قسمت سینه

نشانه های سرطان سینه
نشانه های سرطان سینه زنان و راه های تشخیص سرطان سینه در زنان

اگر متوجه شدید که در قسمت سینه شما گره‌هایی وجود دارد بهتر است احتیاط کنید. بیشتر این گره‌ها خوش‌خیم هستند و ممکن است مشکلی نیز ایجاد نکنند اما بهتر است  تحت نظر یک پزشک متخصص این مسئله را بررسی کنید. نیازی نیست که با مشاهده هر نوع گره‌ای آن را نشانه سرطان پستان بدانید.

 

تغییر در بافت یا شکل سینه‌ها

هرگونه تغییر در شکل یا بافت سینه‌ها که ایجاد می‌شود باید تحت نظر پزشک بررسی شود، به این صورت که هر نوع قرمزی یا فرورفتگی‌های کوچک در پوست سینه می‌تواند نشانه وجود سرطان سینه باشد.

 

ترشحات سینه

بیشتر ترشحاتی که از سینه خارج می‌شوند مشکلی ایجاد نمی‌کنند و پس از چند روز پایان می‌یابند. اما بیشتر خانم‌هایی که سرطان سینه دارند تجربه مشاهده ترشحات بدبو و چرکی از نوک سینه‌های خود را داشتند. پس اگر مورد مشابهی را مشاهده کردید، بهتر است هرچه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید.

 

 احساس خستگی بیش‌ازحد

احساس خستگی دائم علامت دیگری از سرطان سینه است. درست است که در طول زندگی به‌خصوص با زندگی در شهرهای بزرگ با ترافیک زیاد، استرس زیاد، آلودگی هوا، دغدغه‌های زیاد و … مواجه هستید و این خستگی کاملاً طبیعی است اما اگر این خستگی مزمن شود و پس از استراحت کافی نیز رفع نشود بهتر است که هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید.

 

درد سینه

علائم سرطان سینه
علائم سرطان سينه در زنان و راه های تشخیص سرطان سینه زنان

در ابتدای ابتلا به سرطان سینه، خانم‌ها حین لمس سینه دردی حس نمی‌کنند اما وقتی‌که بیماری به مرحله پیشرفته‌ای رسیده باشد سینه‌ها حساس و دردناک خواهند شد. البته نباید درد ناشی از سندروم قاعدگی یا عفونت و ورم پستان را با این درد اشتباه بگیرید. درد سینه قبل از عادت ماهانه امری کاملاً طبیعی است.

حتما بخوانید  جلوگیری از سرطان سینه با سحرخیزی زنان و دختران

 

تغییر در سایز سینه‌ها

تغییر سایز می‌توانند یکی دیگر از علائم اولیه سرطان سینه باشد. اگر حس می‌کنید که سینه‌های شما باد کرده و ملتهب شده و اندازه آن از حالت عادی خارج‌شده باید با پزشک مشورت کنید.

 

تغییرات نوک سینه

برخی افراد ممکن است پس از شیردهی و یا در دوران بلوغ احساس فرورفتگی در نوک پستان خود کنند که معمولاً به‌طور خود به خودی به حالت اولیه برمی‌گردد اما اگر فرد مبتلا به سرطان سینه باشد این حالت ثابت می‌ماند و با معاینه دقیق این ناحیه نیز ممکن است در زیر نوک و هاله پستان غده‌هایی مشخص شود.

 

 

روش تشخیص سرطان سینه زنان توسط خود فرد

توصیه می‌شود هر فردی روز مشخصی را در هرماه برای معاینه شخصی خود انتخاب کنند و هرگز این کار را فراموش نکند. در زیر می‌خواهیم مراحل آزمایش بدن خود برای بررسی وجود یا عدم وجود سرطان سینه را به شما آموزش دهیم. با آرامش و تنفس معمولی این معاینات را انجام دهید و هر تغییر را به پزشک خود گزارش دهید همچنین معاینه پزشکی و ماموگرافی سالانه را هم از یاد نبرید.

علائم سرطان سینه در زنان
علائم سرطان سینه در زنان و راه های تشخیص سرطان سینه زنان

١. دست‌ها بر مفصل ران

جلو یک آینه بایستید و دستان خود را بر مفصل ران بگذارید و ظاهر سینه خود را بررسی کنید اندازه شکل و فاصله بین آن‌ها نگاه کنید اگر در رنگ پوست یا بافت آن تغییر می‌بینید آن را به خاطر بسپارید به نوک سینه و هاله اطراف آن نگاه کنید و ببینید که آیا ازنظر شما سالم است یا خیر.

 

٢. دست‌ها پشت سر

دست‌های خود را بالا ببرید و آن‌ها را در پشت سر خود قرار دهید. خواهید دید که سینه‌های شما به سمت بالا حرکت می‌کنند. تغییرات را یادداشت کنید. سینه و هاله‌های اطراف آن را ببینید که گودی برآمدگی یا تورفتگی در این نواحی وجود دارد یا خیر. زیر بغل خود را نگاه کنید و ببینید آیا در این قسمت گره لنفاوی یا ورمی به وجود آمده یا خیر. در صورت مشاهده هر یک از این موارد به پزشک مراجعه کنید.

 

3. بررسی نوک سینه

دستان خود را پایین بیاورید با انگشت سوم و اشاره در دست راست، خیلی آرام نوک سینه چپ را فشار دهید و آن را به‌طرف جلو بکشید. ببینید که آیا نوک سینه به حالت اولیه خود بازمی‌گردد؟ آیا مایعی از آن ترشح می‌شود؟ تغییرات را یادداشت کنید و این کار را برای سینه راست نیز به همین ترتیب تکرار کنید.

 

۴. ایستاده

دست چپ خود را بالا برده و با استفاده از انگشت دست راست روی سینه چپ به‌آرامی فشار وارد کنید. انگشتان خود را از بالا تا پایین و از سمت داخل به زیر بغل حرکت دهید، از حرکت‌های دایره‌ای شکل نیز می‌توانید استفاده کنید. هر تغییری در رنگ، اندازه یا بافت سینه مشاهده کردید یادداشت کنید. همین کار را برای سینه راست نیست تکرار کنید. اگر این کار را زیر دوش آب انجام دهید بهتر است چراکه پوست اگر خیس باشد مقاومت کمتری در برابر اصطکاک با انگشتان خواهد داشت.

 

۵. درازکش

دراز بکشید و زیر سر و شانه خود را یک بالش قرار دهید و دست چپتان را پشت سر بگذارید و با دست راست سینه و زیر بغل را همانطور که در معاینه ایستاده توضیح داده شد معاینه کنید. هر تغییری در بافت رنگ و اندازه را یادداشت کرده و سپس همین کار را برای سینه دیگر نیز تکرار کنید.

 

منبع: سایت نیک استار

مطالب پیشنهادی
نظرات

8 پاسخ

  1. سلام. ببخشید شما در مورد تاثیر گل مغربی بر سرطان سینه اطلاعی دارید؟ تو بعضی از سایت ها نوشته بود

    1. سلام و درود دوست عزیز. اطلاعات زیادی ندارم در اینحد می دونم که کپسول هایی هست حاوی عصاره گل مغربی که برای کاهش درد و علائم مربوط به سرطان سینه و حتی توده های خوش خیم تجویز میشه. گل مغربی آنتی اکسیدان بسیار بالایی داره و به دلیل خواص ضد التهابیش می تونه از شدت علائم کم کنه. این کپسول ها برای کاهش درد و مشکلات پیش از قاعدگی نیز تجویز میشن.

  2. سلام . از شما و دوستانی که تجربیاتشون رو نوشتن ممنونم. خواستم منم تجربمو در اختیارتون قرار بدم من تو سینه سمت راستم نزدیک به زیر بغلم یه توده سفت دیدم اولش خیلی ترسیدم و سریع رفتم دکتر. دکتر برام سونو نوشت و گفت که اینا توده های فیبرو آدنومه و خطر نداره اما باید هر شش ماه یک بار تغییر سایزش چک بشه. داروی خاصی هم بهم نداد. فقط باید هر شش ماه برم سونو و ویزیت بشم. دکتر می گفت که این سالهای اخیر به دلیل غذاهای ناسالم، استرس و … این توده های فیبرو آدنوم شیوع بالایی پیدا کرده متاسفانه. اینو نوشتم تا دوستانی که مثل من دچار این توده ها هستن نترسن و به پزشک مراجعه کنن و بدونن که احتمال اینکه توده خطری نداشته باشه و فیبرو آدنوم باشه خیلی زیاده

    1. سلام و درود دوست عزیز. نکات خیلی ارزشمندی رو مطرح کردید. ممنون بابت اینکه تجربه خود رو با ما به اشتراک گذاشتید.

  3. خانم ها سرطان سینه هیچ ترسی نداره فقط باید به موقع درمان رو شروع کنی. حتما هر ماه سینه هاتون رو خوب بررسی کنید و اگه دستتون به چیز سفتی خئورد به پزشک مراجعه کنید. ترشحات سینه ها رو جدی بگیرید و اگه می بینید سوتینتون خیس میشه یا بوی بدی می گیره ممکنه به علت ترشحات نوک سینه ها باشه که لازمه حتما توسط پزشک بررسی بشه. تغییر ناگهانی فرم سینه ها خیلی مهمه و باید جدی گرفته بشه. اگه دیدید یه سینه تون یهوویی خیلی بزرگتر از اون یکی شده به پزشک مراجعه کنید. از مصرف قرص های حاوی ویتامین ب بدون تجویز پزشک خودداری کنید چون اخیرا یک جا خوندم مثلا مصرف طولانی مدت ب9 یا اسید فولیک شانس سرطان سینه رو افزایش میده. به تغییرات شکل و اندازه و بافت سینه ها خوب دقت کنید و اگه متوجه تغییری شدید به پزشک مراجعه کنید. سرطان سینه قابل درمانه اگه زود تشخیص داده بشه و درمان بشه.

  4. سلام لطفا جواب منو بید خیلی نگرانم به این روشی که شما گفتین سینه م رو چک کردم و متاسفانه یه توده اندازه یه فندق بالای سینه م پیدا کردم. این توده اصلا با چشم قابل مشاهده نیست و فقط وقتی لمس می کنم زیر دستم مشخص میشه خیلی نگرانم یعنی سرطانه به هیشکی نگفتم هنوز

    1. سلام و درود، دوست عزیز خونسردی خودتون رو حفظ کنید. این که خودتون چکاب رو انجام دادید و متوجه این توده شدید خیلی عالیه. در اکثر موارد این توده ها خوش خیمه و مشکلی ایجاد نمی کنه. اگه توده شما از نوع بدخییم هم باشه چون سریع متوجه شدید به راحتی قابل درمانه. حتما به یک متخصص جراحی داخلی مراجعه کنید تا برای شما سونوگرافی سینه و در صورت لزوم ماموگرافی بنویسه تا بافت سینه تون به دقت مورد بررسی قرار بگیره و نوع توده مشخص بشه.

  5. سلام من به واسطه کارم متاسفانه افراد زیادی رو می بینم که دیر فهمیدن سرطان سینه دارن و مجبور به تخلیه پستان شدن، توصیه می کنم خانم ها همیشه ماهانه سینه خودشون رو چک کنن تا اگه متوجه توده سفت یا چیز غیر عادی ای شدن سریع به پزشک مراجعه کنن. این بی توجهی گاهی باعث میشه خیلی دیر بشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 + یازده =

همچنین بخوانید
ایمپلنت cmi یک ایمپلنت کره ای است، که به علت مقرون به صرفه بودن و کیفیت مناسب، در سطح جهان محبوبیت زیادی دارد. در این مقاله به بررسی کامل ایمپلنت کره ای cmi به همراه تاریخچه و انواع آن می پردازیم.
پیشرفت‌های برجسته هوش مصنوعی در علم پزشکی مورد بررسی قرار می‌گیرد که شامل تشخیص بیماری‌ها، پیش‌بینی نتایج درمانی و بهبود مدیریت بیماران است. این تکنولوژی‌ها تأثیر بزرگی بر بهبود سلامت عمومی و کاهش هزینه‌های درمانی دارند.
تعویض دریچه قلب با دریچه مصنوعی یا بافتی به منظور بهبود عملکرد قلب استفاده می‌شود. این روش جراحی خطراتی از جمله عفونت‌ها، خونریزی و مشکلات قلبی را می‌تواند به همراه داشته باشد.