طرز تهیه نان صبحانه خوشمزه

آموزش تصویری طرز تهیه نان صبحانه فوری ساده و خوشمزه با فر مرحله به مرحله همراه با نکات پخت، جهت درست کردن نان صبحانه ساده و خوشمزه به صورت گام به گام با ما همراه باشید.

طرز تهیه نان صبحانه فوری

دوست دارید برای یک بار هم که شده یک نان خوشمزه با بافتی عالی درست کنید؟ دوست دارید عطر بهشتی نان تازه بپیچه تو خونتون و سرشار از یه حس بی نظیر بشید؟ دوست دارید کنار آشپزی یه کم تفریح کنید؟ بهتون توصیه می کنم نان پختن رو امتحان کنید. انقدر پخت نان در منزل ساده و لذت بخشه که مطمئنا با یک بار تجربه به پخت نان علاقه مند خواهید شد و بارها و بارها تکرارش خواهید کرد. برای پخت نان از همه مهمتر یک دستور بی عیب و نقصه که زحمات شما رو به باد نده و نتیجه کار اونی باشه که می خواستید. نیک استار امروز به شما یک دستور بی عیب و نقص برای پخت نان صبحانه آموزش خواهد داد. برای یک تجربه هیجان انگیز لطفا با ما همراه باشید.

 

مواد لازم

  • شیر: یک چهارم پیمانه
  • شکر: پنج قاشق چایخوری
  • نمک: یک قاشق چایخوری
  • کره نرم شده: پنج قاشق چایخوری
  • مایه خمیر فوری: دو و یک چهارم قاشق چایخوری
  • آرد نان یا آرد سفید: بین دو و نیم الی سه و نیم پیمانه
  • نشاسته ذرت: به میزان لازم

طرز تهیه نان صبحانه ساده

 

طرز درست کردن نان صبحان

مرحله اول: یک قالب لوف با سایز مناسب انتخاب می کنیم. کف قالب و دیواره های آن را با روغن جدا کننده مخصوص شیرینی پزی چرب می کنیم. می توانید از اسپری نچسب مخصوص آشپزی استفاده کنید.

طرز درست کردن نان صبحانه فوری

 

مرحله دوم: در یک کاسه کوچک غیر فلزی کمی آب داغ بریزید. آب را در کاسه بچرخانید و سپس آن را بیرون بریزید.( هدف مرطوب شدن و گرم شدن کاسه است)

طرز درست کردن نان صبحانه ساده

 

مرحله سوم: خمیر مایه خشک و فوری را داخل کاسه بریزید.

دستور پخت نان صبحانه ساده

 

مرحله چهارم: در حدود یک پیمانه آب گرم به خمیر مایه اضافه کنید. دمای آب باید به حدی باشد که دست را نسوزاند. حدودا دمای 38 درجه سانتیگراد برای این کار مناسب است. برای نتیجه بهتر یک قاشق چایخوری شکر به آب اضافه کنید و بعد از اضافه کردن شکر خمیر مایه فوری را اضافه نمایید.

طرز پخت نان صبحانه فوری

 

مرحله پنجم: مایه خمیر ترکیب شده با آب را در دمای اتاق ( اگر هوا سرد بود در محیط گرم) قرار دهید تا عمل بیاید. ممکن است عمل آمدن مایه خمیر ده دقیقه طول بکشد. هنگامی که مخلوط مایه خمیر و آب پف کرد و کف مانند شد نشان دهنده عمل آمدن مایه خمیر می باشد.

طرز تهیه نان صبحانه

 

مرحله ششم: خمیر مایه عمل آمده را در یک کاسه بزرگ بریزید.

طرز تهیه نان صبحانه مرحله به مرحله

 

مرحله هفتم: کره را ذوب کنید و همراه با شیر، شکر و نمک به مایه خمیر اضافه کنید. مواد را کمی مخلوط کنید.

طرز تهیه نان صبحانه گام به گام

 

مرحله هشتم: دو پیمانه آرد به مواد اضافه کنید. مواد را خوب با هم مخلوط کنید. می توانید از همزن برقی یا لیسک برای مخلوط کردن مواد استفاده کنید. در شکل مشاهده می کنید که از همزن برقی برای این کار استفاده شده است.

آموزش درست کردن نان صبحانه

 

مرحله هشتم: آرد باقی مانده را در چند نوبت به مواد اضافه می کنیم. در هر نوبت یک چهارم پیمانه از آرد را به مواد اضافه می کنیم و مواد را هم می زنیم، این کار را تا هنگامی انجام می دهیم که چسبندگی خمیر کم شود و یک خمیر نرم و لطیف داشته باشیم. یعنی نیازی به اضافه کردن تمام آرد گفته شده در دستور نیست و هر وقت خمیرمان شکل گرفت اضافه کردن آرد را متوقف می کنیم.

طرز تهیه نان صبحانه خوشمزه

 

مرحله نهم: وقتی موادمان به شکل یک خمیر چسبنده با چسبندگی طبیعی در آمد روی یک سطح تمیز را آرد پاشی کرده و خمیر را روی آن قرار می دهیم. برای آرد پاشی کردن سطح کار بهتر است از نشاسته ذرت استفاده کنید.

طرز تهیه نان صبحانه فرانسوی

 

مرحله دهم: این مرحله مهم ترین مرحله برای پخت نان می باشد. در این مرحله باید خمیر را حدود ده دقیقه با دست خوب ورز بدهیم. اگر نمی دانید چگونه باید خمیر را ورز داد می توانید به جای ورز دادن حدودا صد بار خمیر را بلند کرده و به سطح آرد پاشی شده بکوبید. ورز دادن باعث می شود چسبندگی خمیر کم شود.

طرز پخت نان صبحانه فرانسوی

 

مرحله یازدهم: وقتی خمیر را خوب ورز دادید و چسبندگی ان را از بین بردید خمیر را مانند شکل زیر به صورت یک توپ در بیاورید.

طرز درست کردن نان صبحانه فرانسوی

 

مرحله دوازدهم: خمیر را در یک کاسه غیر فلزی قرار دهید. قبل از این که خمیر را در کاسه قرار دهید دیواره ها و کف کاسه را با مقدار خیلی کمی روغن چرب کنید. سپس خمیر را در کاسه قرار دهید.

نحوه درست کردن نان صبحانه

 

مرحله سیزدهم: روی خمیر را با یک دستمال نخی بپوشانید و خمیر را در یک مکان تاریک و گرم قرار دهید. یک الی یک ساعت و نیم صبر کنید.

دستور تهیه نان صبحانه

 

مرحله چهاردم: اگر تمام مراحل را با دقت انجام داده باشید در این مرحله مشاهده خواهید کرد که خمیرتان به اصطلاح ورآمده، نشانه ور آمدن خمیر این است که حجم خمیرتان تقریبا دو برابر شده است و پف کرده است.

روش تهیه نان صبحانه

 

مرحله پانزدهم: با انگشت پف خمیر را بگیرید و سپس آن را از کاسه خارج کرده روی سطح آرد پاشی شده قرار دهید. در حد یک ثانیه مجددا خمیر را ورز دهید.

طرز درست کردن نان صبحانه

 

مرحله شانزدهم: با وردنه خمیر را به قطر دلخواه باز کنید.

طرز پخت نان صبحانه خوشمزه

 

مرحله هفدهم: خمیر را پس از باز شدن تا کنید تا به شکل زیر در بیاید. خمیر را به این شکل در می آوریم چون می خواهیم خمیر را داخل قالب لوف قرار دهیم.

طرز پخت نان صبحانه لذیذ

 

مرحله هجدهم: خمیر را داخل قالب لوف قرار دهید. حجم قالب باید به گونه ای باشد که خمیر یک سوم قالب را پر کرده باشد.

طرز پخت نان صبحانه ساده

 

مرحله نوزدهم: وقتی خمیر را در قالب لوف گذاشتیم آن را یک ساعت در دمای اتاق ( اگر گرم بود) قرار می دهیم تا مجددا عمل آمده پف کند. وقتی حجم خمیر دو برابر شد خمیر آماده پخت می باشد. می توانید مانند مرحله قبل با یک دستمال نخی روی خمیر را بپوشانید تا سریع تر عمل بیاید.

طرز پخت نان صبحانه فوری

 

مرحله بیستم: در این مرحله لازم است نکته ای را یاد آور شویم. مرحله دوم عمل امدن خمیر بافت نهایی نان را شکل می دهد. بنابراین وقتی حجم خمیر دو برابر شد بر خلاف مرحله اول نباید پف خمیر را بگیرید یا به خمیر دست بزنید. پس از اینکه حجم خمیر دو برابر شد آن را به آرامی داخل فر بگذارید. فر را باید از یک ربع قبل با دمای 200 درجه سانتی گراد یا 400 درجه فارنهایت روشن کرده و گرم نمایید. مدت زمان پخت این نان 30 دقیقه می باشد.

حتما بخوانید  طرز تهیه خمیر نان لواش و طرز تهیه نان لواش با خمیر مایه گام به گام

طرز تهیه نان صبحانه خیلی خوشمزه

 

مرحله بیست و یکم: پس از سی دقیقه نان را از فر خارج کنید و اجازه دهید خوب سرد شود. سپس نان را در صورت تمایل برش زده در یک ظرف دربسته که هوا وارد آن نشود قرار دهید و در یخچال نگهداری کنید. این نان اگر به صورت مناسب در یخچال نگهداری شود تا یک هفته الی ده روز تازه و نرم می ماند.

طرز تهیه نان صبحانه

 

نکات مهم پخت

  • برای تهیه این نان هم می توانید از آرد سفید استفاده کنید و هم از ارد گندم. اما ممکن است به آرد کمتر یا بیشتر از مقداری که در دستور آمده است نیاز پیدا کنید. زیرا آردها با هم متفاوت هستند و بسته به سنگین بودن و ترکیبات آردها آرد نیاز خواهید داشت. قانون کلی برای تعیین مقدار مورد نیاز آرد برای پخت نان ها این است که آرد را باید به تدریج به مواد اضافه کنید. تا وقتی که یک خمیر چسبنده به دست بیاید باید به اضافه کردن آرد ادامه دهید. خمیر باید به شکلی باشد که نه خیلی شل باشد که نتوان آن را ورز داد و نه خیلی سفت باشد که به سختی ورز داده شود. اگر بیش از حد آرد به مواد اضافه کنید در نهایت نان شما بسیار سفت و مثل سنگ خواهد شد. بنابراین کم کم و به تدریج آرد به مواد اضافه کنید و وقتی که خمیر قابل ورز دادن شد اضافه کردن آرد را متوقف کنید.
  • برای ورز دادن خمیر می توانید دست خود را کمی چرب کنید تا خمیر به دست شما نچسبد. هنگام ورز دادن خمیر اگر خمیر به دستتان می چسبد سعی کنید تا حد امکان این چسبندگی را با چرب کردن دست ها و ورز دادن خمیر از بین ببرید و از اضافه کردن آرد برای برطرف کردن چسبندگی خمیر بپرهیزید. همانطور که در مراحل پخت نان گفته شد ورز دادن یکی از مهم ترین مراحل پخت نان می باشد و باعث کاهش چسبندگی خمیر نیز خواهد شد.
  • می توانید مقداری کنجد کف قالب لوف یا روی سطح خمیر بپاشید.
  • برای به عمل آمدن خمیر اولین نکته سلامت مایه خمیر می باشد که در مرحله پنجم مشخص می شود. برای این که مایه خمیر عمل بیاید باید به چند نکته توجه کنید. اول اینکه مایه خمیر را در ظرف در بسته غیر فلزی به دور از نور و هوا و در جای تاریک و خنک نگهداری کنید. نکته ی دوم این است که دمای آب هرگز نباید بیشتر یا کمتر از دمایی که در دستور گفته شده است باشد. دمای بیشتر و کمتر باعث کشته شدن مخمرهای مایه خمیر شده و مایه خمیر به عمل نمی آید. اگر دماسنج آشپزی ندارید باید از آب ولرم برای به عمل آوردن مایه خمیر استفاده کنید. آبی که نه سرد باشد و نه دست را بسوزاند. برای بهتر عمل آمدن مایه خمیر می توانید روی آن را بپوشانید و آن را در یک جای گرم و نه داغ قرار دهید. اضافه کردن مقداری شکر یا نمک به آب باعث بهتر به عمل آمدن مایه خمیر می شود. برای نتیجه بهتر یک قاشق چایخوری از شکر عنوان شده در دستور پخت نان را به آب ولرم اضافه کرده و مایه خمیر را به آن اضافه کنید و صبر کنید تا ور بیاید.
  • برای به عمل آمدن خمیر حتما آن را در یک ظرف غیر فلزی قرار دهید. روی آن را با حوله یا دستمال نخی بپوشانید و آن را در جای گرمی قرار دهید. می توانید چند دقیقه فر را روشن کنید تا گرم شود. سپس فر را خاموش کنید و خمیر را داخل آن قرار دهید تا ور بیاید.
  • برای آماده کردن سطح کار بهتر است از نشاسته ذرت استفاده کنید. اگر نشاسته ذرت در دسترس نداشتید از همان آرد گندم برای پوشاندن سطح استفاده نمایید.
  • در دستور عنوان شده است که برای چرب کردن قالب لوف از روغن جدا کننده استفاده کنید. در بعضی از لوازم قنادی ها روغن جدا کننده آشپزی موجود است. این روغن برای نچسبیدن خمیر به قالب استفاده می شود. اگر این روغن را دسترس نداشتید می توانید به راحتی آن را در منزل تهیه کنید. کره یا روغن جامد، آرد و روغن مایع را به مقدار مساوی در ظرفی ریخته و با دور تند همزن خوب هم می زنیم تا کاملا رقیق شود. از این مخلوط برای چرب کردن قالب کیک، نان و … استفاده می کنیم و خیالمان کاملا راحت است که مواد به قالب نمی چسبد. اضافی این مخلوط را می توانید در یخچال نگهداری کنید و هر بار لازم دارید از آن برای چرب کردن قالب کیک، شیرینی یا نان استفاده کنید.

 

ارزش غذایی

نان جزء اصلی ترین مواد غذایی در زنجیره غذایی می باشد و به دلیل اینکه حاوی غلات است منبعی غنی از پروتئین ها، کربوهیدرات ها، فیبر خوراکی، مواد معدنی و ویتامین ها به خصوص ویتامین های گروه ب می باشد. هر چقدر آرد استفاده شده در پخت نان کامل تر باشد ارزش غذایی نان بیشتر بوده و غنی تر می باشد. مصرف نان تاثیر قابل توجه ای بر جذب فیبر خوراکی دارد و اگر از آرد کامل برای تهیه ان استفاده شده باشد شش نوع پروتئین در آن وجود خواهد داشت. تحقیقات نشان داده است که مصرف غذاهای تهیه شده از غلات کامل مانند نان کامل تاثیر به سزایی در پیشگیری از ابتلا به بیماری های قلبی عروقی، بیماری های مزمن، سرطان روده بزرگ و دیابت نوع دو دارد. نان های بازاری معمولا از آردهای فاقد سبوس تهیه می شود که ارزش غذایی چندانی نداشته و گاهی مضر نیز می باشد.

 

میزان کالری

نان ها جزء غذاهای با کالری متوسط محسوب می شوند. هر صد گرم از این نان صبحانه حدودا 300 کیلو کالری انرژی به بدن می رساند که البته صد گرم نان برای یک وعده مقدار زیادی بوده و معمولا مقدار بسیار کمتری در یک وعده غذایی مصرف خواهد شد.

 

منبع: nikstar.ir

مطالب پیشنهادی
نظرات

4 پاسخ

  1. سلام خدمت شما. من همیشه دوست داشتم این نون های این شکلی رو درست کنم با رسپی سایت خوب شما این نون رو پختم و خیلی خوب و عالی شد. می خواستم بپرسم که برش خورده این نون شبیه نون تسته می تونم تو دستورات غذایی که نان تست لازم دارن از این نون استفاده کنم؟

    1. سلام کدبانوی عزیز. خوشحالم که این نون رو درست کردید و راضی بود. راستش این نون تست نیست چون بافتش سنگین تر از نون تسته ولی فکر نکنم جایگزینیش با نون تست در رسپی هایی که نون تست لازم دارن مشکلی ایجاد کنه. حتی تو تستر یا اسنک پز می تونید این نون رو برشته کنید و بعد سرو کنید.

  2. ببخشید من تمام مراحل رو با دقت انجام دادم اما نونم اصلا پف نکرد و کاملا سفت شد بعد از پخت میشه راهنمایییم کنید.

    1. سلام و درود
      دوست عزیز بابت مشکلی که پیش اومده متاسفم احتما خمیر مایه ای که استفاده کردی مشکل داشته. من همیشه تو رسپی هام تاکید می کنم که در مرحله ای که خمیر مایه رو به عمل میارید حواستون جمع باشه که اگه کف نکرد و حجمش بیشتر نشد یعنی خمیر مایه تون فاسده و دیگه این خمیر مایه رو برای پخت نان استفاده نکنید چون خمیر مایه ای که در مرحله اول پف نکنه قرار نیست بعدا در حین پخت باعث پف نان بشه و باعث میشه نانی که می پزید اصلا پف نکنه و فشرده و سفت بشه. خمیر مایه باید تازه باشه و روش نگهداریش هم تا 6 ماه جای خنک و دور از نور. در غیر این صورت خراب میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − 11 =