طرز تهیه نان سیر خوشمزه

آموزش طرز تهیه نان سیر خوشمزه رستورانی مرحله به مرحله همراه با نکات مهم پخت، جهت مشاهده آموزش تصویری درست کردن نان سیر خوشمزه خانگی به صورت گام به گام در ادامه با ما همراه باشید.

طرز تهیه نان سیر مرحله به مرحله
طرز تهیه نان سیر مرحله به مرحله

نان سیر چیست؟ یک پیش غذای ایتالیایی بوده که معمولا از ترکیب نان، سیر و کره تهیه می شود. در بعضی از رستوران ها این نان به عنوان پیش غذا یا کنار غذاهای گیاهی یا انواع سوپ ها سرو می شود. در بعضی از رسپی ها روی نان سیر پنیر پیتزا می ریزند و در فر قرار می دهند تا سطح آن برشته شود.

نان سیر را معمولا با نان باگت درست می کنند اما نان سیری که با خمیر خانگی تهیه شود خوشمزه تر و به صرفه تر بوده و رستوران های بزرگ از این نوع نان سیر استفاده می کنند. به هر حال چه با نان باگت چه با خمیر خانگی نان سیر خیلی خوشمزه و خوش عطر و طعم و اشتها برانگیزه و یک گزینه عالی برای مهمانی ها می باشد. برای آموزش تهیه ی این نان سیرهای خوشمزه با ما نیک استار باشید.

 

مواد لازم برای تهیه خمیر نان سیر

  • آرد: 4 پیمانه
  • آب ولرم: 2 پیمانه
  • خمیر مایه فوری: یک و سه چهارم قاشق چایخوری
  • نمک: یک و سه چهارم قاشق چایخوری
  • شکر: دو قاشق چایخوری ( مقداری از شکر برای به عمل آوردن مایه خمیر استفاده می شود )

 

مواد لازم جهت پر کردن نان سیر

  • سیر: شش حبه خرد شده ( له شده )
  • نمک: یک دوم قاشق چایخوری
  • سس مایونز: دو سوم پیمانه
  • پنیر پارمزان رنده شده: یک پیمانه
  • ادویه خشک ایتالیایی : یک قاشق چایخوری
  • روغن زیتون: یک سوم پیمانه
  • پنیر موزارلا خرد شده: دو پیمانه

 

طرز پخت نان سیر

مرحله اول: کف سینی فر کاغذ روغنی بیاندازید. به جای کاغذ روغنی از روغن جدا کننده آشپزی نیز می توانید استفاده کنید.

طرز تهیه ی نان سیر گام به گام
طرز تهیه ی نان سیر گام به گام

مرحله دوم: آب گرم و مایه خمیر فوری را با هم مخلوط کرده در جای نسبتا گرمی قرار دهید و پنج الی ده دقیقه صبر کنید تا کف کند یا به اصطلاح عمل بیاید. می توانید برای سریع تر عمل آمدن مایه خمیر کمی شکر به آب ولرم اضافه کنید.

طرز درست کردن نان سیر خوشمزه

مرحله سوم: مایه خمیر به عمل آمده را در مخلوط کن یا خمیر ساز بریزید. نمک، شکر و حدود سه چهارم آرد را به آن اضافه کنید و مخلوط کن را روشن کنید تا مواد خوب با هم ترکیب شوند. اگر خمیر شل بود کم کم آرد باقی مانده را به آن اضافه کنید تا زمانی که خمیر نرم و لطیف شود. نیازی نیست خمیر آنقدر سفت شود که به دست نچسبد.

دستور تهیه نان سیر خوشمزه

مرحله چهارم: یک ظرف ترجیحا پلاستیکی را با روغن زیتون چرب کنید. خمیر را داخل ظرف بریزید. روی آن را بپوشانید و در جای نسبتا گرمی به مدت یک و نیم الی سه ساعت قرار دهید تا حجم خمیر دو برابر شود یا به اصطلاح ور بیاید.

آموزش تهیه نان سیر رستورانی در منزل

مرحله پنجم: پس از این که خمیر ور آمد و حجمش دو برابر شد آن را روی یک سطح تمیز آرد پاشی شده قرار دهید.

طرز پخت نان سیر

مرحله ششم: روی خمیر را با یک پارچه نخی تمیز یا حوله بپوشانید و خمیر را به مدت نیم ساعت مجددا استراحت دهید. استراحت دوم باعث پوکی نان هنگام پخت می شود.

طرز درست کردن نان سیر گام به گام

مرحله هفتم: در این مرحله باید سیرها را خرد کرده یا بکوبید. نکته ای که در اینجا باید مورد توجه قرار گیرد این است که سیرهای کوبیده شده طعم و عطر بیشتری از سیرهای خرد شده دارند. اگر می توانید مطابق شکل سیرها را بکوبید و با نمک مخلوط کنید.

طرز تهیه ی نان سیر

مرحله هشتم: سیرهای له شده را در یک کاسه کوچک بریزید.

دستور تهیه ی نان سیر

مرحله نهم: سس مایونز، پنیر پارمزان، ادویه ایتالیایی و روغن زیتون را به سیرهای له شده اضافه کرده و مواد را خوب با هم مخلوط کنید.

دستور پخت نان سیر

مرحله دهم: وقتی استراحت دوم خمیر تمام شد آن را روی سطح آرد پاشی شده سینی فر قرار دهید و مطابق شکل نان هایی به طول 30 سانتی متر با فاصله کافی روی سینی فر بچینید. می توانید خمیر را به هر شکل دلخواه در بیاورید. حتی می توانید خمیر را یک جا روی سینی فر پخش کنید. ضخامت خمیری که پهن کرده اید نباید بیشتر از نیم سانتی متر باشد.

حتما بخوانید  طرز تهیه نان صبحانه فوری ساده و خوشمزه با فر مرحله به مرحله + نکات مهم

دستور درست کردن نان سیر

مرحله یازدهم: از ترکیبی که در مرحله نهم آماده کرده ایم روی خمیر ریخته و آن را کاملا پخش می کنیم تا تمام سطح خمیر آغشته به این ترکیب شود. سپس روی نان ها را با پنیر موزارلا می پوشانیم. مقدار پنیر موزارلا را می توانید کمتر یا بیشتر از دستور در نظر بگیرید.

آموزش نان سیر

مرحله دوازدهم: در این مرحله لازم است که مجددا خمیر استراحت کند. روی خمیر را سلفون کشیده و نیم ساعت استراحت می دهیم تا نان ها خوب پف کنند.

آموزش تهیه نان سیر

مرحله سیزدهم: پس از استراحت سوم خمیر را در فری که از قبل با دمای 400 فارنهایت یا 200 درجه سلسیوس گرم شده است قرار می دهیم. حدودا 20 الی 25 دقیقه صبر می کنیم تا نان سیرها خوب پخته شوند. پنج دقیقه پایانی می توانیم گریل را روشن کنیم تا سطح نان ها طلایی شود. پس از این مدت نان ها را از فر بیرون آورده و برش می زنیم. نان سیر هنگامی که گرم است باید مصرف شود زیرا طعم نان سیر سرد شده با نان سیر گرم بسیار متفاوت است, علاوه بر این همانطور که می دانید اکثر غذاهای حاوی پنیر پارمزان یا موزارلا باید گرم خورده شوند.

طرز تهیه نان سیر مرحله به مرحله
طرز تهیه نان سیر مرحله به مرحله

نکات مهم پخت

  • می توانید از درست کردن خمیر خانگی صرف نظر کنید و مواد میانی نان سیر را روی نان باگت ریخته و در فر به همین شیوه ای که گفته شد طبخ نمایید.
  • اگر خمیر مایه فوری شما پس از ترکیب با آب ولرم و استراحت چند دقیقه ای کف نکرد نشانه فاسد بودن خمیر مایه می باشد. از مصرف این خمیر مایه پرهیز کنید زیرا باعث می شود نان شما پف نکرده و خشک و سفت شود.
  • مقدار پنیر در نان سیر کاملا سلیقه ای می باشد. به دلخواه می توانید آن را افزایش یا کاهش دهید.
  • ادویه ایتالیایی یک ادویه بسیار خوش طعم  و خوش عطر می باشد که در غذاهای ایتالیایی استفاده می شود. این ادویه از ترکیب چند سبزی معطر و دانه های معطر تهیه می شود. از آن جایی که این ادویه طعم فوق العاده ای به غذا می دهد روش تهیه آن را در اینجا به شما آموزش می دهیم. برای تهیه ادویه خشک ایتالیایی یک قاشق غذاخوری پودر سیر تازه، دو قاشق غذاخوری جعفری خشک، یک قاشق چایخوری فلفل قرمز خشک پودر شده ( اگر ادویه را تند دوست دارید یک قاشق غذاخوری فلفل قرمز استفاده کنید)، یک قاشق غذاخوری آویشن، یک قاشق غذاخوری رزماری، دو قاشق غذاخوری پونه کوهی و دو قاشق غذاخوری ریحان خشک را در آسیاب ریخته و خوب آسیاب کنید تا کاملا پودر شود. سپس آن را با الک ریز صاف کنید. این ادویه را در ظرف دربسته در کابینت نگهداری کنید تا عطر و طعم آن تغییر نکند. از این ادویه در انواع غذاهای ایتالیایی مانند انواع پاستاها، پیتزاها، لازانیا، نان سیر و … می توانید استفاده کنید.
  • در تمام مراحل استراحت خمیر باید در جای نسبتا گرمی باشد. روی شوفاژ، روی بخاری با شمعک روشن، زیر پتو و داخل فری که چند دقیقه روشن بوده و خاموش شده است مکان های مناسبی برای استراحت خمیر می باشد.
  • اگر مخلوط کن یا خمیر ساز ندارید خمیر را با دست آماده کنید. هنگامی که خمیر شکل گرفت آن را به مدت پانزده دقیقه با سر انگشتانتان ورز بدهید.

 

ارزش غذایی

این غذا به دلیل استفاده از سیر و روغن زیتون سرشار از آنتی اکسیدان و اسیدهای چرب مورد نیاز بدن می باشد. نان خانگی سرشار از ویتامین های گروه ب می باشد. پنیر پیتزا سرشار از پروتئین، کلسیم و البته کالری می باشد.

 

میزان کالری

کالری نان سیر بسته به میزان پنیر پیتزایی که مورد استفاده قرار می گیرد متفاوت می باشد. در حالت معمول هر 100 گرم نان سیر حدودا 120 کیلو کالری انرژی به بدن می رساند که برای سوزاندن این مقدار کالری چهل دقیقه پیاده روی تند مناسب می باشد. می توانید نان سیر را با یک کاسه سوپ سبزیجات میل کنید تا وعده غذایی سالم تری داشته باشید. مصرف یک لیوان آب گریپ فروت به همراه این نان سیرهای خوشمزه مانع افزایش کلسترون خون شما خواهد شد.

 

منبع: nikstar.ir

مطالب پیشنهادی
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 + دو =