طرز تهیه خمیر نان لواش

تا حالا هوس کردید توی خونه نان بپزید؟ انقدر این کار لذت بخشه که حد نداره. بساط پخت نان رو فراهم کنید، بوی نان بپیچه توی خونه تون و بعد چند تا نان تازه با عطر و مزه ای فوق العاده داشته باشید. بهتون توصیه می کنم برای یک بارم که شده توی خونه نان بپزید تا متوجه بشید دقیقا دارم از چه حس و حالی براتون میگم. شاید فکر کنید که پخت نان خیلی دردسر داره و کار هر کسی نیست! اشتباه می کنید. فقط یه تابه نیاز دارید و کمی آرد و شیر و تخم مرغ و روغن . خمیر مایه هم که داشته باشید دیگه پخت نان کاری نداره و به راحتی میتونید یه نان خوشمزه و عالی خونگی داشته باشید. با ما همراه باشید تا روش پخت یک نان ساده ی خونگی خوشمزه و لذیذ رو به شما آموزش دهیم. در ادامه آموزش تصویری طرز تهیه خمیر نان لواش را به صورت مرحله به مرحله مشاهده خواهید کرد.

طرز تهیه خمیر نان لواش
طرز تهیه خمیر نان لواش مرحله به مرحله

 

مواد لازم جهت درست کردن خمیر نان لواش

آرد سفید : 500 گرم

خمیر مایه فوری : 10 گرم

آب : سه پنجم پیمانه

شیر : 170 میلی لیتر

روغن مایع : 60 گرم

 

طرز تهیه نان لواش با خمیر مایه

مرحله ی اول: ابتدا آب ولرم را در ظرفی ریخته، نمک و خمیر مایه به آن اضافه می کنیم. ظرف را برای ده دقیقه در جای گرم ( نه داغ)  قرار می دهیم. بعد از ده دقیقه خمیر مایه عمل آمده، پف می کند.

طرز تهیه خمیر نان لواش
طرز تهیه خمیر نان لواش گام به گام

مرحله ی دوم: بعد از اینکه خمیر مایه به عمل آمد و پف کرد، روغن مایع که در دمای اتاق قرار داده شده است را به آن اضافه می کنیم. آن ها را به مقدار کم در حد مخلوط شدن، هم می زنیم.

طرز تهیه خمیر نان خانگی
طرز تهیه خمیر نان خانگی مرحله به مرحله

مرحله ی سوم: سپس شیر ولرم را به آن اضافه می کنیم و مواد را در حد مخلوط شدن هم می زنیم.

طرز تهیه خمیر نان خانگی
طرز تهیه خمیر نان خانگی گام به گام

مرحله ی چهارم: آرد الک شده را به مواد اضافه می کنیم. با همزن دستی مواد را با هم مخلوط می کنیم.

طرز تهیه نان لواش با خمیر مایه
آموزش تصویری طرز تهیه نان لواش با خمیر مایه

مرحله ی پنجم: خمیر باید به شکل زیر کاملا یکنواخت باشد و گلوله های آرد در آن وجود نداشته باشد.

طرز تهیه نان لواش با خمیر مایه
آموزش طرز تهیه نان لواش با خمیر مایه

مرحله ی ششم: بعد از اینکه خمیر را خوب هم زدیم، نوبت به ورز دادن آن می رسد. سطح تمیزی را آرد پاشی کرده خمیر را روی آن قرار می دهیم.

طرز تهیه خمیر نان لواش
آموزش طرز تهیه خمیر نان لواش در خانه

مرحله ی هفتم: خمیر را با دست خوب ورز می دهیم. اگر خمیر به دست می چسبد می توانید دست های خود را با کمی روغن مایع چرب کرده، سپس خمیر را ورز دهید.

طرز تهیه خمیر نان لواش
آموزش طرز تهیه خمیر نان لواش در منزل

مرحله ی هشتم: ظرفی مناسبی را برداشته، کف و دیواره های آن را کمی چرب می کنیم، سپس خمیر را یک جا جمع کرده و داخل ظرف می گذاریم.

طرز تهیه خمیر نان لواش
طرز تهیه خمیر نان لواش همراه با پخت آن

مرحله ی نهم: روی ظرف یک پارچه ی تمیز یا حوله ی تمیز قرار می دهیم. ظرف را در جای گرمی به مدت دو ساعت قرار می دهیم تا خمیر استراحت کرده و حجمش دو برابر شود.

طرز تهیه خمیر نان

مرحله ی دهم: پس از دو ساعت  پارچه را از روی خمیر کنار می زنیم و با دست پف خمیر را می خوابانیم.

طرز تهیه خمیر نان

مرحله ی یازدهم: مجددا سطح تمیزی را آرد پاشی کرده خمیر را روی آن قرار می دهیم.

طرز تهیه خمیر نان محلی

مرحله ی دوازدهم: با وردنه خمیر را خوب باز می کنیم. برای تهیه ی نان لواش باید خمیر خوب پهن شود به طوری که ضخامت بسیار کمی داشته باشد و نازک باشد.

حتما بخوانید  طرز تهیه نان سیر خوشمزه رستورانی مرحله به مرحله + نکات مهم پخت
طرز تهیه نان لواش با خمیر مایه
آموزش طرز تهیه نان لواش با خمیر مایه به صورت مرحله به مرحله

مرحله ی سیزدهم: یک تابه ی نچسب را روی حرارت می گذاریم تا خوب داغ شود. سپس خمیر را روی آن گذاشته صبر می کنیم تا یک طرف آن طلایی شده بپزد، وقتی سطح نان حباب زد زمان پشت و رو کرن خمیر است. نان ها را پشت و رو کرده تا طرف دیگر آن نیز بپزد. پس از پخت نان ها آن ها را در پارچه ای تمیز پیچیده ، در سفره قرار می دهیم. از خوردن این نان های لطیف خانگی لذت ببرید.

طرز تهیه نان لواش با خمیر مایه
آموزش مرحله به مرحله طرز تهیه نان لواش با خمیر مایه و پخت آن

 

نکات مهم در تهیه خمیر نان و پخت نان

  • خمیر مایه های فوری نیازی به عمل آمدن ندارند، ما برای اینکه از سلامت و تازگی آن مطمئن شویم آن را عمل می آوریم ، اگر مطمئن هستید که خمیر مایه ی فوری شما سالم است می توانید آن را بدون عمل آوردن مستقیم به مواد اضافه کنید. اما این کار معایبی دارد از جمله اینکه اگر به هر دلیلی خمیر مایه شما مناسب نبود در مراحل پایانی کار بعد از استراحت خمیر و هنگام پف نکردن خمیر متوجه این مطلب می شوید و زحماتتان به هدر می رود.
  • برای به عمل آوردن خمیر مایه آن را در جای گرم مثل روی بخار کتری قرار دهید. البته کتری باید خاموش باشد. زیرا اگر حرارت بیش از حد لازم به خمیر مایه برسد خمیر مایه خراب شده و عمل نمی آید. آبی که به خمیر مایه اضافه می شود نیز باید ولرم ( در حدی که دست را نسوزاند) باشد.
  • برای عمل آمدن خمیر آن را در جای نسبتا گرمی قرار دهید. می توانید بخاری یا شوفاژ را در کمترین حرارت خود تنظیم کرده، خمیر را روی آن ها قرار دهید. من معمولا فر را چند دقیقه روشن می کنم و بعد خاموش کرده خمیر را داخل فر می گذارم و در فر را می بندم تا در گرمای داخل فر، خمیر به عمل بیاید. دقت کنید که در طول دوساعتی که خمیر در حال استراحت است دمای ظرف آن را چک کنید، زیرا اگر سرد شود خمیر پف نمی کند.
  • هنگامی که نان را روی تابه قرار دادید می توانید روی سطح آن کنجد، سیاهدانه، سبزیجات معطر خشک و … بپاشید.
  • می توانید برای پخت این نان از ساج نیز استفاده کنید. ساج به تابه ی خاصی گفته می شود که روی حرارت قرار می گیرد و روی آن نان می پزند و مخصوص پخت نان است. می توانید ساج را روی شعله ی گاز قرار دهید.
طرز تهیه نان لواش با خمیر مایه
ساج که برای پخت نان از آن استفاده می شود.

 

ارزش غذایی

نان ها جزو مهم ترین و پرمصرف ترین غذاهای زنجیره ی غذایی به شمار می روند. نان خانگی می تواند یک منبع عالی برای انواع ویتامین های گروه B و کربوهیدرات باشد. کلسیم، فسفر، ویتامین های محلول در شیر و ویتامین های گروه A  نیز به مقدار کم در این نان وجود دارد. ارزش غذایی نان های خانگی بسیار بیشتر از نان های بازاری است زیرا در پخت نان های خانگی خمیر با خمیر مایه به عمل می آید و از جوش شیرین برای به عمل آوردن خمیر استفاده نمی شود.

 

کالری غذایی

هر کف دست نان لواش حدودا 25 کیلو کالری انرژی دارد که برای سوزاندن این مقدار انرژی سه دقیقه پیاده روی تند مناسب می باشد. البته اضافه کردن شیر در پخت نان لواش، کالری آن را مقداری افزایش می دهد.

 

منبع: نیک استار

مطالب پیشنهادی
نظرات

12 پاسخ

  1. آموزش طرز تهیه نان لواش خانگی روی ساج سایتتون عالی بود ممنون از سایت خوبتون.

  2. سلام من آرد نون سنگگ خمیر درست کردم و بهش کمی سبوس اضافه کردم و از آب به خمیرم اضافه کردم ،خمیر من بعد از استراحت خیلی شل هستش و وقتی نازکش میکنم بلندش میکنم زود پاره میشه دلیلش چی میتونه باشه؟

  3. سلام میشه بگید چرا با شیر آرد رو خمیر کردید ؟ میشه از آب استفاده کنیم به جای شیر

    1. سلام دوست عزیز. نانی که آردش با شیر خمیر شده باشه هم خوشمزه تره هم سالم تره اما فرقی نداره شما می تونید با آب آرد رو خمیر کنید . نونی که با شیر پخته شده بیشتر برای وعده صبحانه مناسبه و اگه می خواین برای کنار غذا از این نون استفاده کنید بهتره که آرد رو با آب خمیر کنید

    1. خیر دوست عزیز البته بهتره که تابه رو برعکس کنید و پشت تابه خمیر رو پهن کنید. تاب نچسب هم همین که داغ شد خمیر رو بزارید کف تابه و با دست یه کم صافش کنید و صبر کنید تا بپزه

  4. سلام. من عاشق نون پختنم . یه ساج گلی خیلی وقته خریدم اما هنوز نتونستم روش نون بپزم. میشه این نون رو روی ساج گلی بپزیم؟

    1. سلام دوست عزیز. ساج گلی هم فرقی با ساج آهنی یا حتی تابه نداره. اون هم باید گرم بشه و خمیر رو روش پهن کنید. فقط اول باید ساج رو 48 ساعت با روغن دنبه روغن مالی کنید و در آفتاب قرار بدید بعد بزارید روی شعله پخش کن روی حرارت ملایم و صبر کنید وقتی داغ شد خمیر رو روش پهن کنید. فقط دقت کنید که ساج نباید سرد و گرم بشه چون میشکنه حرارت بالا هم باعث شکسته شدنش میشه. این نکات رو رعایت کنید پخت نان در ساج گلی براتون ساده و لذت بخش خواهد بود.

  5. شما نوشتید وقتی خمیر رو روی تابه می زاریم میشه سبزی خشک و .. روش بپاشیم. می خواستم بپرسم که نمیشه داخل خود خمیر مثلا سبزی خشک، زیره یا … اضافه کنیم و ورز بدیم تا یکنواخت تو خمیر پخش بشن و بعد اون خمیر رو کف تابه پهن کنیم؟

    1. درود دوست عزیز. خیر اگه دقت کرده باشد در نانوایی ها هم سبزیجاتی که می خوان روی نان بریزند رو مرحله آخر وقتی خمیر رو توی تنور پهن می کنن روش میپاشن. این که بخواین به خمیر اضافه کنید اشتباهه چون باعث میشه خمیر خوب پف نکنه در حین پخت و نان خمیر بشه و داخلش خام بمونه. بهترین زمان برای اضافه کردن سیاه دانه، سبزی خشک و این موارد وقتیه که خمیر رو روی تابه پهن می کنن

  6. میشه از آرد سبوسدار برای این نون استفاده کنیم؟ یا از ترکیب آرد سفید و آرد سبوس دار؟

    1. دوست عزیز اگه اولین باره می خواین نون درست کنید توصیه می کنم دقیقا طبق دستور عمل کنید تا قلق کار دستتون بیاد. دفعات بعد می تونید از ترکیب هر دو آرد استفاده کنید اما دفعه اول چون تجربه پخت نان ندارید بهتره از آرد سفید استفاده کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 4 =