علائم سرطان غدد لنفاوی

آیا سرطان غدد لنفاوی قابل درمان است؟ و علائم سرطان غدد لنفاوی زیر بغل و علائم سرطان غدد لنفاوی گردن و سایر اعضا چیست؟ و روشهای درمان آن چیست؟ که در ادامه به پاسخ این سوالات میپردازیم. با ما همراه باشید.

یکی از بیماری‌های ترسناک و خطرناکی که نرخ ابتلا به آن در سال‌های اخیر رشد زیادی داشته است، سرطان است. یکی از سرطان‌های بسیار شایع که خوشبختانه تا حد زیادی قابل‌درمان است، سرطان لنفوم یا سرطان غدد لنفاوی است. قسمتی از سیستم ایمنی بدن را سیستم لنفاوی تشکیل می‌دهد که به بدن برای دفاع در برابر بیماری و عفونت کمک می‌کند. سیستم لنفاوی از شبکه‌ای از عروق ظریف لنفاوی تشکیل شده است که مانند عروق خونی در سرتاسر بدن پخش‌شده‌اند و مسئول حمل لنف هستند. لنف مایعی بی‌رنگ است که حاوی سلول‌های دفاعی بدن در برابر عفونت می‌باشد. لنف در مسیر یک‌طرفه به سمت قلب انتقال پیدا می‌کند و شامل سلول‌های سفیدرنگ در خون به نام لنفوسیت چربی و پروتئین است.نقاط کوچکی به نام غدد لنفاوی همراه این شبکه عروقی وجود دارند.

بیش از حدود ۵۰۰ غدد لنفاوی به‌صورت خوشه‌هایی در قسمت کشاله ران، گردن، زیر بغل، سینه و شکم پیدا می‌شوند. قسمت‌های دیگر از این سیستم، طحال، تیموس، مغز استخوان و لوزه‌ها هستند. بافت لنفاوی در قسمت‌های دیگر بدن مثل روده، پوست و معده نیز یافت می‌شوند.

علائم سرطان غدد لنفاوی زیر بغل
علائم سرطان غدد لنفاوی زیر بغل ، گردن و سایر اعضا و روش درمان آن

 

لنفوم یا سرطان غدد لنفاوی چیست؟

لنفوم یا سرطان غدد لنفاوی به‌نوعی از سرطان گفته می‌شود که در آن سلول‌های سیستم لنفاوی به‌طور غیرطبیعی افزایش پیدا می‌کنند. این سلول‌ها تمایل دارند که به‌طور منظم توسعه بیابند و از یک غده لنفاوی به غده لنفاوی مجاور خود گسترش پیدا کنند. به‌طور مثال وقتی سرطانی در غده لنفاوی گردن به وجود آمده است، ابتدا به غده‌های لنفاوی بالای ترقوه گسترش پیدا می‌کنند و پس‌ازآن به غده‌ی لنفاوی زیر بغل و داخل قفسه سینه کشیده می‌شود و درنهایت ممکن است در همه قسمت‌های بدن دیده شود.

سرطان لنفوم از گروهی از سلول‌های سیستم ایمنی بدن که وظیفه مبارزه با عفونت را دارند شروع می‌شود. این سلول‌های سیستم ایمنی لنفوسیت نام دارند و در گره‌های لنفاوی طحال، غده تیموس، مغز استخوان و سایر قسمت‌های بدن وجود دارند. سرطان غدد لنفاوی وقتی به وجود می‌آید که لنفوسیت‌ها به‌طور غیرقابل‌کنترل رشد می‌کنند.

 

سرطان غدد لنفاوی دو نوع اصلی دارد:

لنفوم غیر هوچکین که بیشتر افراد مبتلا به این نوع لنفوم مبتلا هستند و لنفوم هوچکین.

هرکدام از این نوع لنفوم ها بر نوع متفاوتی از لنفوسیت‌ها تأثیر دارند و هرکدام با سرعت متفاوتی رشد می‌کنند و در پاسخ به درمان نیز به شیوه‌های متفاوتی عمل می‌کنند. درست است که این بیماری نیز نوعی سرطان است اما تا حد بسیار زیادی قابل‌درمان است. لنفوم با لوسمی تفاوت دارد. هر یک از این سرطان‌ها از سلول‌های متفاوت شروع می‌شود. لنفوم در لنفوسیت‌ها آغاز می‌شود و لوسمی در سلول‌های تشکیل‌دهنده خون که در داخل مغز استخوان قرار دارند شروع می‌شود.

همچنین بهتر است بدانید که لنفوم با من لنفادم نیز متفاوت است. لنفادم به تورمی گفته می‌شود که درنتیجه جمع شدن مایع لنفاوی در زیر پوست به وجود می‌آید. این امر می‌تواند ناشی از آسیب‌دیدگی‌های گره‌های لنفاوی باشد.

 

علائم و نشانه‌های سرطان غدد لنفاوی

نشانه‌های لنفوم  مخصوص این بیماری نیستند و با نشانه‌های بیماری‌های دیگری مانند آنفولانزا، انواع عفونت‌های تنفسی و سرماخوردگی ویژگی‌های مشترکی دارند. در زیر تعدادی از این علائم را برای شما آورده‌ایم. ورم غدد لنفاوی در زیر گردن، زیر بغل یا کشاله ران، بروز تب بدون علت، کاهش وزن بی‌دلیل، خارش شدید پوستی و تعریق شبانه می‌توانند از نشانه‌های لنفوم باشند.

علائم سرطان غدد لنفاوی گردن
علائم سرطان غدد لنفاوی گردن ، زیر بغل و سایر اعضا و روش درمان آن

 

همچنین فرد مبتلا به لنفوم ممکن است دچار سرفه و درد شکم و مواردی از این قبیل نیز باشد. بهتر است با مشاهده این علائم به پزشک مراجعه کنید تا مشکلتان را تشخیص دهد.

 

روش درمان سرطان غدد لنفاوی

همانطور که پیش‌تر اشاره شد این بیماری قابل‌درمان است و حتی در بیشتر موارد بیماران به‌طور سرپایی درمان می‌شوند. به خصوص اگر در مراحل اولیه تشخیص داده شود. درمان لنفوم می‌توانند با شیمی‌درمانی یا پرتودرمانی یا ترکیبی از هر دو باشد. برای لنفوم غیر هوچکین از شیمی‌درمانی پرتودرمانی و ایمونوتراپی استفاده می‌شود. درمان لنفوم هوچکین نیز از شیمی‌درمانی و پرتودرمانی استفاده می‌شود. اگر این درمان‌ها مؤثر نبودند ممکن است به فرد پیشنهاد پیوند سلول بنیادی داده شود.

در حالت کلی می‌توان گفت نوع لنفومی که فرد به آن مبتلا است، گستردگی این بیماری در فرد، نوع درمانی که فرد دریافت می‌کند و سایر مشکلات سلامتی فرد می‌توانند در بهبود یا عدم بهبود بیماری مؤثر باشد.

 

منبع: سایت نیک استار

مطالب پیشنهادی
نظرات

3 پاسخ

  1. میوه های قرمز رنگ و بنفش، چای سبز، زردچوبه و سبزیجات ارگانیک منبع غنی آنتی اکسیدان و مواد ضد التهابی هستن و مصرف آن ها برای بیمارانی که مبتلا به انواع سرطان هستند بسیار مفید و موثر و حتی ضروریه. حتما عزیزانی که مبتلا هستند از این مواد استفاده کنن تا سریع تر درمان بشن.

  2. سلام ممنون از مطلبتون دوستانی که مبتلا به این بیماری هستید لطفا ناامید نشید. این سرطان هم مثل بقیه سرطان ها درمان داره. فقط روحیه عالی داشته باشید و به پزشکتون اعتماد کنید.

    1. سلام و درود دوست عزیز. ممنون از این که تجربه ارزشمندتون رو در اختیار ما قرار دادید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 2 =

همچنین بخوانید