آیا کمبود محبت دارم؟ علائم کمبود محبت چیست؟ برای درمان کمبود محبت چه کاری انجام دهیم؟ اگر میخواهید برای همیشه از کمبود محبت خلاص شوید این مقاله را با حوصله بخوانید.

 

آیا کمبود محبت دارم ؟

یکی منو دوست داشته باشه!

از زمانی که خیلی بچه بودم یادمه که خیلی توجه کسی رو به خودم جلب نمی کردم. من بچه ی کوچک خانواده بودم و بعد از یه پسر پر شر و شور و خوش زبون به دنیا اومده بودم.

به لحاظ زبانی اگر چه به خوبی برادرم نبودم، اما مشکل خاصی هم نداشتم.

خوب یادم هست که از همون ابتدا آماج مقایسه های جورواجور بودم. از نوع حرف زدن گرفته تا راه رفتن و غذا خوردنم.

بنظز خودم بچه ی خوبی بودم اما نمی دونم چرا کسی تشویقم نمی کرد. مرکز توجه هیچ کسی نبودم و تا حد زیادی برادرم رو علت این مشکل میدونستم.

حس می کردم ازش بدم میاد و آرزو می کردم نبود تا من هم کمی دیده می شدم.

آیا کمبود محبت دارم
آیا کمبود محبت دارم ؟

به مرور با بزرگتر شدنم، حس عجیبی رو همواره با خودم حمل می کردم. احساس غریبی که به من می گفت ” تو به اندازه ی کافی خوب نیستی”.

این احساس دردناک رو مدت ها با خودم داشتم و ازش آسیب های زیادی دیدم. برای ورود به روابط عاطفی ام احساس کمتری می کردم.

توی مدرسه و دانشگاه همیشه این حس رو داشتم که اگر بهترین نشم خیلی فاجعه آمیزه و با ورود به عرصه ی کار، فهمیدم که تا چه حد محتاج نوازش و محبتم.

بعد از مدتی با مراجعه به یک روانشناس مشکلم رو مطرح کردم و فهمیدم ریشه ی اصلی مشکلاتم کمبود محبته!

خیلی وقت ها اگر سعی کردم کارم رو خوب انجام بدم، با کسی خوب رفتار کنم یا توی رابطه ی مخربی بمونم بخاطر کمبود محبتی بوده که داشتم.

نه عمیقاً احساس تنهایی و ناکافی بودن داشتم و با کمک های روانشناسم در حالی این مطلب رو براتون می نویسم که احساس خیلی بهتری نسبت به خودم دارم.

 

شما جزء کدام دسته هستید؟

اگر با مطالعه ی شرح حال مراجع بالا، تا حدی با او همزاد پنداری کردید، می توان گفت شما نیز از کمبود محبت رنج می برید و نیازمند دریافت کمک تخصصی هستید.

بر اساس پژوهش ها، کمبود محبت که ریشه در عزت نفس آسیب دیده یا معیوب دارد.

همبستگی مثبت معناداری با احساس تنهایی دارد و می تواند حیطه های مختلف شغلی، تحصیلی و ارتباطی فرد را تحت تاثیر قرار دهد.

افرادی که از کمبود محبت رنج می برند، معمولا در کودکی از تجربه روابط محبت آمیز، امن و ایمن محروم بوده اند، به حد کافی تشویق نشده اند.

همواره مورد تمسخر، مقایسه یا سرزنش قرار داشته اند و تفکر قالب در آن ” عدم کافی بودن و کارایی ” است.

این تفکر می تواند منجر به باقی ماندن در روابط معیوب، مشاغل نامناسب و یا ارتباطات برنده بازنده شود که تمامی این علایم در شرح حال مراجع نیز وجود داشت.

 

علائم کمبود محبت چیست؟

برخى از نشانه ها و علائم کمبود محبت که می توان به آنها اشاره کرد شامل موارد زیر می باشد:

  • احساس تنهایى شدید
  • احساس دوست داشتنی نبودن
  • رفتارهاى چسبنده بیگانه بودن فرد در محیط و …

 

دوست داشته نشدن تا کی؟ چه کنم تا دیگران به من محبت کنند؟

شاید ذهن تان درگیر این مساله باشد که تا کی قرار است کسی مرا دوست نداشته باشد؟ چرا با وجود صرف همه ی انرژی و توانم باز هم چیزی تغییر نمی کند؟

و سوالاتی که بیانگر نوعی سردرگمی، ابهام و احساس خستگی و ملال هستند.

اما بهتر است بیش از حد نگران و سردرگم نباشید. پاسخ همه ی سوال های شما در یک جمله نهفته است: ” تا زمانی که خودت را دوست نداشته باشی، کسی دوستت نخواهد داشت”

 

برای حل مسئله لازم است برای چند دقیقه به سوالات زیر فکر کنید؟

آیا به میزانی که برای دیگرن حق و ارزش قایل می شوم برای خودم نیز حقوقی قایل می شوم؟

آیا برای آسایش و آرامش خودم به اندازه ی دیگران احترام قایلم؟

آیا فکر می کنم نیازهای دیگران مهم تر و مقدم بر نیازهای شخصی ام هستند؟

آیا به اندازه ای که به خوبی های دیگران توجه دارم، نکات مثبت و ویژگی های خوب خودم را نیز می بینم؟

اگر پاسخ های شما حکایت از ارزشمند دانستن دیگران و مقدم بودن آن ها بر خودتان دارند، مشخص است که خودتان را دوست ندارید.

چرخه ی معیوب دوست نداشتن خود، هرگز به پایان نخواهد رسید.

شما هر روز در روابط معیوب، مشاغل نامناسب و ارتباط با افراد ناشایست درگیر خواهید بود، مگر آنکه تصمیم بگیرید برای خودتان کاری متفاوت از قبل انجام دهید.

روش درمان کمبود محبت
روش درمان کمبود محبت

 

تکنیک های طلایی جلب محبت و درمان کمبود محبت

اگر فکر می کنید زمان آن رسیده که خودتان را دوست داشته باشید، به نیازهای تان توجه کنید و دستی به سر کودک بیچاره ی درون تان بکشید اما راه آن را نمی دانید، نکات زیر را مطالعه کنید:

حتما بخوانید  سرماخوردگی روانی چیست؟

خود هیپنوتیزمی: حقیقتی که شاید تاکنون از ان آگاه نبودید آن است که شما برای سال های سال از طریق گفته های منفی خانواده، دوستان و اطرافیان تان هیپنوتیزم شده اید.

آن ها ویژگی هایی منفی و یا آزار دهنده را به شما نسبت داده اند و به مرور زمان شما پذیرفته اید که چیزی جز بازخورد های آن ها نیستید.

به منظور حل مشکل، آنچه نیاز خواهید داشت، معکوس کردن چرخه ی هیپنوتیزم است.

به عبارت ساده تر لازم است تا تاثیرات منفی هیپنوتیزم شدن توسط دیگران را خنثی کنید و سپس آن را تبدیل به هیپنوتیزم مثبت کنید. اما چگونه؟

برای این کار هر شب قبل از خواب، حداقل 15 دقیقه را به خودتان اختصاص دهید. در این زمان قرار است چشم های تان را ببندید و همه ی ویژگی های مثبت واقعی تان دقیقا آنچه دوست داشتید از دیگران بشنوید را به خودتان بگویید.

جملاتی مانند تو خوبی، تو دختر مهربانی هستی، تو توانایی خوبی در صحبت کردن داری، تو موجودی منحصر به فرد هستی و هیچ کس قادر به اجرای رسالت تو بر روی زمین نیست.

با اجرای این فعالیت به صورت مستمر، ذهن شما در حال خود هیپنوتیزمی از نوع مثبت قرار گرفته و محتوای جملات، ضمیر ناخودآگاه را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

بر اساس شواهد بالینی، این تمرین یکی از موثر ترین روش های موجود برای غلبه بر کمبود محبت و ارتقا عزت نفس است.

از افراد منفی دوری کنید: افراد منفی باف و بدبین، برای شرایط روانی شما درحکم زهر اند.

از این افراد تا جایی که می توانید دور بمانید و اجازه ندهید تا از طرق بازخوردهای منفی ذهن تان را تحت تاثیر قرار دهند.

برای خودتان حقوقی مساوی دیگران قایل شوید: بسیاری از افراد تصور می کنند با از خودگذشتگی و ایثار می توانند محبت دیگرانرا جلب کنند، در حالیکه این تصور کاملا مخرب است.

عدم قایل شدن حقوق انسانی برای خود، این پیام را به اطرافیان منتقل می کند که “می توانید هر طور دوست دارید با من برخورد کنید ” و احتمالا به جای دریافت محبت، مورد سوء استفاده قرار خواهید گرفت.

مجسمه ی خوبی ها نباشید: تمایل به ارایه ی تصویری ایده آل و بی عیب و نقص از خود باعث می شود تا دیگران نیز شما را به عوان فردی بی عیب و نقص مشاهده کنند.

از آنجا که شما نیز انسان هستید و ممکن است اشتباه کنید، مرتکب شدن کوچک ترین اشتباه، تصویر ایده آل شما را در ذهن دیگران مخدوش می کند و در این هنگام است که باز هم تنها می مانید.

بنابراین از همین لحظه تصمیم بگیرید تا به عنوان فردی معمولی، با دیگران وارد رابطه شوید.

چنین فردی به دلیل انسان بودن، ممکن است عصبانی شود، اشتباه کند، بی حوصله باشد و مجسمه ی تمام قدی از خوبی ها نیست.

معذرت خواهی افراطی ممنوع: افرادی که از کمبود محبت رنج می برند، ترس شدیدی از تنهایی دارند.

این ترس در بسیاری از مواقع آن ها را به سمت عذرخواهی های بی دلیل و عموما مخرب سوق خواهد داد که تنها فایده شان تداوم احساس تنهایی است.

اگر شما نیز جزء این گروه هستید، دست از عذرخواهی افراطی بردارید و اگر مرتکب اشتباهی شدید، با اقتدار، آرامش و صرفا برای یک بار ابراز تاسف کنید.

معذرت خواهی افراطی ممکن است این برداشت را ایجادکند که شما فردی ترسو، نیازمند و چسبنده هستید و از طریق آن، راه محدود کردن رابطه با شما بازخواهد شد.

بهتر است تصمیم بگیرید شجاع و جسور باشید، خود واقعی تان را با تمامی عواطف و احساساتش به دیگران نشان بدهید.

قبل از دیگران، خود را لبریز از نوازش های کلامی و خودگویی های مثبت کنید و با وجودی لبریزی از عشق به خود، وارد ارتباط با دیگران شوید.

دراین صورت یقینا شما چیزهایی زیادی برای به اشتراک گذاشتن با دیگران خواهید داشت و آن ها نیز از همنشینی با شما لذت و آرامش را تجربه می کنند.

 

اصل بسیار مهم در درمان کمبود محبت

برای درمان کمبود محبت به صورت مرتب و منظم تمرین که در بالا بولد و یا ضخیم کرده ایم را هر شب به طور منظم انجام دهید. پس از انجام آن حس بسیار خوبی خواهید داشت و اگر به مدت یک هفته این تمرین به صورت مرتب و منظم انجام دهید حالتان بسیار خوب می شود و سایت نیک استار را دعا خواهید کرد 🙂 و اگر این تمرین برای شما به یک عادت شبانه تبدیل شود و هر روز آن را انجام دهید شما به محبت هیچ کسی نیاز نخواهید داشت کمبود محبت درمان خواهد شد.

 

لطفا نتایج تمرینات این مقاله و تجربیاتی که در مسیر درمان کمبود محبت خود بدست آورده اید را در بخش نظرات این مقاله با دوستان به اشتراک بگذارید.

 

گردآورنده: nikstar.ir

مطالب پیشنهادی
نظرات

26 پاسخ

  1. سلام همسرم خیلی منفی بافه من چکارکنم دس به هرکاری مبزنم میگه تونمی تونی من بهش میگم صبرکن اگه نشدبعدبگوولی بازم مبگه حتی جلوخونواده خودش من کمبودمحبت دارم تومقاله نوشته بودازافرادمنفی دورباشین حالا من چکارکنم؟

    1. سلام و درود
      برای درمان کمبود محبت به نکاتی که در این مقاله اشاره شده عمل کنین.
      برای مشکلی هم که ذکر کردین باید با افراد منفی وارد بحث نشین چون هرچقدر که بیشتر بحث میکنین انرژی منفی بیشتری دریافت میکنید.
      برای مقابله و کاهش اثر انرژی منفی دیگران راهکاری وجود داره و اون هم اینه که از خودتون بپرسین آیا اون شخصی که در اون موضوع نظر میده آیا در اون حوزه متخصصه؟ که داره نظر میده؟ این آدم غیر متخصص نظرش چقدر میتونه درست باشه؟ آدم‌های پوچ و تهی بسیاری اطرافمون هستند که همگی صاحب نظر هستند و در هر حوزه ای نظر میدهند، پس نباید نظر افرادی که هیچ تخصصی در اون حوزه ندارند ناراحتمون کنه.
      و مقصر ما هستیم که افراد منفی زندگیمون رو میشناسیم و بازهم با اونها مشورت میکنیم و از اونها نظرخواهی میکنیم. آیا بهتر نیست که از یک شخص متخصص و باتجربه نظرخواهی کنیم و نتیجه بهتری بگیریم تا اینکه با یک شخص غیرمتخصص و بی تجربه مشورت کنیم؟ بیشتر اوقات مقصر خود ما هستیم که چفت دهان و احساساتمون رو کنترل نمیکنیم و زیانش رو هم میبینیم.

      برای درمان کمبود محبت و جذب انرژی مثبت علاوه بر مواردی که در مقاله بالا اشاره شد میتونین در کنارش به موارد زیر هم عمل کنید.
      مهمترین بخش برای شما: داشتن دوستانی که با شما همجهت و هم‌مسیر هستند چه در کار و چه در امورات دیگر
      تماشای فیلم های انگیزشی
      مطالعه کتاب و کتاب صوتی (کتابهای موفقیت و زندگی نامه افراد ثروتمند )
      انرژی گرفتن از مشتریانتان ( به عنوان مثال شما یک خیاط هستید و مشتریانتان از کار شما تعریف میکنند )

      موفق باشین.

    1. سلام و درود
      بله میشه، اما در شب چون سکوت همه جا رو فرا گرفته و تمرکز بیشتری دارین تاثیر بیشتری میذاره. میتونین هم در روز و هم در شب انجامش بدین.

      1. سلام روز بخیر بنده هیچ وقت محبت ندیدم چون پدر مادرم‌ بلد نبودن، زود ازدواج کردم که شوهرم بهم عشق بده ولی ….
        البته هیچ وقت سعی نداشتم جلب توجه کنم یا اصرار به تایید داشته باشم، خورم رو خیلی دوست دارم و درواقع هنوز شخص مورد نظرم رو میدا نکردم، اصلا برام‌ ثروت مهم نبوده‌ اما دلم میخواد ی نفر با لبخند به حرفام‌ گوش بده، حرفامو‌ بشنوه‌ و با عشق ج بده، انقدر نیاز دارم البته مغرور ام ک ب شوهرم اصلا نمی گم قبلا گفتم اما واکنشی‌ ندیدم ب طوری ک کلا جدا میخوابه‌ و در نهایت برای خودم ی مرد خیالی‌ درست کردم چون حتی هم مرد مورد علاقم‌ پیدا شه من‌ نمیتونم چون متاهلم‌ و ! به هیچ عنوان اعتمادی‌ ندارم البته به هیچ کس اعتماد ندارم. حالا نمیدونم چ کنم فقط سرم‌ رو گرم خونه و کار‌ تو خونه‌ ک دارم و کارهای‌ خونه میکنم و هر روز تشنه تر!!!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − چهار =

همچنین بخوانید