درمان سرفه خشک

40 روش معجزه گر خانگی جهت درمان سرفه خشک کودکان و بزرگسالان در طب سنتی، جهت درمان سرفه های خشک آلرژیک حساسیتی و حتی خلط دار تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

اکثر افراد هنگام سرماخوردگی یا آنفولانزا به سرفه های خشک مبتلا می شوند که معمولا این سرفه ها اندکی پس از این که بیماری بهبود یافت از بین می رود. اما در بعضی از موارد ممکن است با وجود از بین رفتن سرماخوردگی و بهبود بیمار سرفه ها از بین نرود و برای مدتی طولانی باقی بماند و بر کیفیت زندگی بیمار تاثیرات نامطلوبی بگذارد.

درمان سرفه خشک

سرفه های پی در پی در محل کار، در کلاس درس، شب ها هنگام خواب و … آسایش و راحتی فرد را بر هم می زند. تقریبا تمام افرادی که دچار سرفه های طولانی می شوند به دنبال راهی هستند که سریع تر از شر سرفه ها خلاص شوند و بهبود پیدا کنند. سرفه های خشکی که طولانی شده باشد و بیشتر از سه  هفته طول کشیده باشد به عنوان سرفه خشک مزمن شناخته می شود.

سرفه خشک مزمن علت های مختلفی می تواند داشته باشد. ممکن است سرفه خشک مزمن به علت آسم یا آلرژی اتفاق افتاده باشد. اگر سرفه شما در بعضی از شرایط محیطی یا در بعضی از فصل ها شدید تر می شود ممکن است علت اصلی سرفه های شما آلرژی باشد.

در این حالت پس از سرفه های خشک مزمن علائم دیگر آلرژی نیز به سراغ شما خواهد آمد، تب یونجه یا حساسیت فصلی باعث آبریزش بینی، عطسه، خارش چشم، اّبریزش از چشم، خارش پوست، خارش بینی، گرفتگی بینی و سرفه های خشک می شود. سرفه واکنش دفاعی بدن به عواملی است که باعث تحریک سیستم دفاعی می شوند.

یکی دیگر از بیماری هایی که می تواند باعث ایجاد سرفه های طولانی و مزمن شود بیماری آسم می باشد. فردی که به بیماری آسم مبتلاست علاوه بر سرفه های خشک مزمن دچار تنگی نفس، خس خس سینه و احساس فشار بر قفسه سینه نیز می باشد. راه تشخیص آسم از آلرژی بررسی نشانه ها و علائم بیمار می باشد.

 

40 روش درمان سرفه های خشک

برای درمان سرفه خشک ابتدا باید علت سرفه های مزمن مشخص شود. اگر شما دچار حساسیت فصلی یا آلرژی هستید باید به پزشک مراجعه کنید تا با انجام آزمایش ها و چکاب های مورد نیاز مواد تحریک آمیز سیستم دفاعی بدن شما را مشخص کند و شما را از مصرف آن مواد منع کند. در این صورت سرفه های خشک و مزمن شما و سایر علائمی که بر اثر حساسیت یا آلرژی برای شما به وجود آمده است برطرف خواهد شد.

در مورد بیماران مبتلا به آسم نیز فرد باید با مراجعه به پزشک تحت مصرف داروهای مناسب برای کاهش و درمان حملات آسم قرار بگیرد. علاوه بر پزشک و درمان های طب شیمیایی نوین شما می توانید از درمان های گیاهی و سنتی برای درمان سرفه های خشک بهره ببرید. روش ها و دستورالعمل های مختلفی در طب سنتی و اسلامی برای درمان سرفه بیان شده است. در ادامه به بررسی 40 روش معجزه گر و بسیار موثر در درمان سرفه های خشک و مزمن می پردازیم.

 

1) دمنوش آویشن

آویشن گیاهی معطر و از خانواده نعناع سانان است. آویشن یکی از گیاهان دارویی بسیار پر کاربرد در طب اسلامی می باشد. آویشن خواص دارویی فوق العاده ای دارد و برای درمان بیماری های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد.

درمان سرفه خشک حساسیتی

طبق تحقیقات اسانس های موجود در ترکیبات آویشن دارای اثر مهار کننده بر روی باکتری های بیماری زا هستند. به عبارت دیگر ترکیباتی در آویشن وجود دارد که باعث مهار و کنترل باکتری های بیماری زا می شود. اگرچه می توانید از آویشن به صورت خام به صورت ترکیب با شلغم، ماست یا حتی به عنوان ادویه در بعضی از غذاها استفاده کنید اما برای تسکین سرفه و استفاده از خواص ضد سرفه آویشن بهتر است که از دم نوش آویشن استفاده نمایید. برای تهیه دمنوش آویشن به یک فنجان آب جوش نیاز دارید.

یک قاشق مرباخوری اویشن خشک در این آب جوش بریزید و در فنجان را ببندید و فنجان را به مدت بیست دقیقه در یک جای گرم مانند روی بخاری یا روی بخار کتری قرار دهید تا آویشن به اصطلاح دم بکشد. سپس این نوشیدنی را صاف کنید با کمی عسل آن را کمی شیرین کنید  و قبل از خواب یک فنجان از آن میل کنید. در سرفه های شدید و مزمن می توانید در طول روز سه فنجان از این دمنوش میل کنید.

 

2) عسل

امروزه نقش موثر عسل در کاهش سرفه های خشک و حتی درمان سرماخوردگی بر هیچ کس پوشیده نیست. عسل دارای ترکیبات آنتی باکتریال و ضد احتناق می باشد.  یکی از بهترین درمان های سرفه های خشک عسل می باشد. مصرف شربت عسل باعث می شود قسمت آسیب دیده حنجره شما با یک لایه عسل پوشانده شود و این کار باعث تسریع در درمان سرفه و از بین رفتن زخم و آسیب های حنجره خواهد شد.

خواص آنتی باکتریال عسل باعث دفع باکتری های تحریک کننده دستگاه تنفسی شما خواهد شد و در نتیجه سرفه خشک و مزمن شما با مصرف عسل کاهش پیدا کرده و درمان خواهد شد. اضافه کردن عسل به هر نوع دمنوش گرمی باعث افزایش خواص درمانی آن دمنوش خواهد شد و برای درمان سرفه خشک بسیار مفید خواهد بود. برای استفاده از خواص درمانی عسل می توانید روزی سه قاشق چایخوری عسل بخورید یا آن را با آب ولرم یا سایر دمنوش های گرم ترکیب کرده و میل کنید.

 

3) زنجبیل و نعناع

یکی از درمان های موثر برای سرفه های خشک مزمن استفاده از دمنوش های زنجبیل می باشد. زنجبیل به عنوان یک خلط آور شناخته می شود و در نتیجه مصرف دمنوش زنجبیل باعث جدا شدن خلط از ریه ها و گلو و پاکسازی دستگاه تنفسی شده و در نتیجه سرفه های خشک مزمن کاهش پیدا کرده یا درمان می شوند. همچنین زنجبیل به عنوان یک مسکن باعث کاهش خارش گلو و حنجره شما شده که باعث کاهش قابل توجه سرفه خشک خواهد شد.

درمان سرفه آلرژیک

برای تهیه دمنوش زنجبیل بهتر است که آن را با مواد دیگر ترکیب کنید. یکی از ترکیبات بسیار مناسب زنجبیل شربت نعناع و زنجبیل می باشد که برای درمان سرفه خشک بسیار موثر است. برای تهیه این شربت دو فنجان آب جوش نیاز دارید. یک قاشق مرباخوری نعنای خشک یا چند برگ نعنای تازه، دو قاشق غذاخوری زنجبیل رنده شده، دو قاشق مرباخوری عسل در آب جوش بریزید. در فنجان را ببندید و آن را روی حرارت غیر مستقیم مانند بخار کتری یا روی بخاری به مدت پانزده دقیقه قرار دهید تا خوب دم بکشد.

سپس دمنوش را صاف کنید و در حالی که گرم است میل کنید. مصرف این نوشیدنی گرم قبل از خواب باعث کاهش سرفه های خشک در طول شب خواهد شد. برای درمان سرفه خشک روزی دو فنجان از این نوشیدنی میل کنید.

 

 

4) چای سبز

چای سبز دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی قوی می باشد و در درمان سرفه های خشک طولانی موثر است. برای استفاده از خواص چای سبز بهتر است از دمنو ش چای سبز بهره ببرید. برای تهیه دمنوش چای سبز به یک فنجان آب جوش نیاز داریم. یک قاشق غذاخوری برگ چای سبز در فنجان بریزید و مقداری عسل به آن اضافه کنید.

در فنجان را ببندید و آن را روی حرارت غیر مستقیم قرار دهید تا دم بکشد. پس از بیست دقیقه دمنوش را از حرارت بردارید و ان را صاف کنید و مصرف کنید. برای درمان سرفه خشک می توانید روزی سه فنجان از این دمنوش میل کنید. دقت کنید که چای سبز به تنهایی باعث کاهش فشار خون می شود بنابراین ان را با عسل شیرین کنید یا در طول روز بیشتر از یک فنجان دمنوش تلخ چای سبز مصرف نکنید تا دچار سرگیجه ناشی از کاهش فشار خون ( در افرادی که فشار خون پایینی دارند ) نشوید.

 

5) دمنوش زنجبیل و ریحان

یکی دیگر از دمنوش های مناسب برای سرفه خشک دمنوش ریحان و زنجبیل می باشد. در مورد خواص آنتی باکتریال زنجبیل قبلا سخن گفتیم. ریحان نیز یک ارام بخش و مسکن مفید برای سرفه خشک محسوب می شود و ترکیب ریحان و زنجبیل باعث مهار باکتری هایی که باعث سرفه خشک مزمن می شوند خواهند شد.

برای تهیه دمنوش ریحان و زنجبیل پنج برگ تازه ریحان را به یک فنجان آب جوش اضافه کنید و یک قاشق غذاخوری زنجبیل رنده شده به آن بیافزایید. دمنوش را روی حرارت غیر مستقیم به مدت ده دقیقه قرار دهید تا دم بکشد. سپس آن را صاف کنید و با عسل شیرین کرده و میل کنید. این نوشیدنی در تسکین خارش گلو و کاهش سرفه خشک بسیازر موثر می باشد.

 

6) لیمو ترش

لیمو ترش را می توان معجزه درمان سرماخوردگی نامید. لیمو ترش علاوه بر این که دارای مقادیر زیادی ویتامین c می باشد دارای ترکیبات مهار کننده باکتری ها و عفونت های دستگاه تنفسی نیز می باشد. از لیمو ترش به شیوه های مختلفی می توان در درمان سرماخوردگی و سرفه های خشک استفاده کرد.

یکی از متداول ترین مصارف لیموترش تهیه شربت آب لیمو و عسل می باشد. ترکیب یک فنجان آب جوشیده گرم ( نه داغ )، دو قاشق غذاخوری آب لیمو ترش تازه و یک قاشق مرباخوری عسل یک دمنوش فوق العاده مفید و قوی در درمان سرفه خشک و سرماخوردگی محسوب می شود.

از لیمو به شیوه های دیگر نیز می توانید برای درمان سرماخوردگی و سرفه استفاده کنید. یک لیمو را از وسط برش زده و مقداری نمک و فلفل سیاه روی آن بپاشید سپس آن را بمکید. این کار باعث از بین رفتن باکتری های موجود در گلو و کاهش و درمان سرفه های خشک می شود.

 

7) شیرین بیان

شیرین بیان که به مجو یا محک نیز معروف است یکی از درمان های موثر سرفه خشک مزمن می باشد. پودر ریشه شیرین بیان ( ریشه سابیده گیاه شیرین بیان ) خواص خلط اوری فوق العاده ای دارد و از زمان های قدیم به این منظور استفاده می شده است.

مصرف دمنوش ریشه شیرین بیان علاوه بر این که باعث تسکین گلو می شود با رقیق کردن مخاط های دستگاه تنفسی به خارج شدن خلط های دستگاه تنفسی کمک می کند و باعث خروج عفونت و باکتری ها و میکروب های تحریک کننده دستگاه تنفسی می شود که در نتیجه سرفه های خشک مزمن درمان و قطع می شود.

برای تهیه دمنوش شیرین بیان باید ان را بجوشانید. معمولا دمنوش هایی که از ریشه گیاهان تهیه می شود باید جوشانده شود. یک یا دو قاشق مرباخوری ریشه شیرین بیان در دو فنجان آب جوش ریخته و به مدت پنج دقیقه روی حرارت ملایم قرار دهید تا به آرامی بجوشد. سپس آن را صاف کرده و میل کنید. تا درمان کامل سرفه های خشک روزانه یک فنجان از این دمنوش گرم میل کنید.

 

8) زردچوبه

زردچوبه را اکثرا به عنوان یک ادویه می شناسند در حالی که زردچوبه از زمان های قدیم یک گیاه دارویی محسوب میشده و خواص درمانی بسیاری داشته است. یکی از خواص زردچوبه درمان سرفه خشک می باشد. زردچوبه یک ضد عفونی کننده قوی محسوب می شود و می تواند باعث از بین رفتن میکروب های گلو و باکتری های ایجاد کننده سرفه شود.

برای استفاده از خواص زردچوبه برای تسکین سرفه می توانید از دمنوش زردچوبه بهره ببرید. برای تهیه دمنوش زردچوبه به یک فنجان آب جوش نیاز داریم. یک قاشق چایخوری پودر زردچوبه طبیعی ( نه بازاری ) را در آب جوش ریخته و آن را به مدت پنج دقیقه روی حرارت غیر مستقیم قرار دهید. سپس آن را صاف کنید و با یک قاشق عسل شیرین کرده و میل کنید. استفاده از این دمنوش یک بار در روز برای درمان سرفه های خشک طولانی موثر می باشد.

 

 

9) فلفل سیاه

شاید تعجب کنید اما خوب است بدانید که فلفل سیاه علاوه بر این که یک ادویه بسیار پر مصرف در جهان است یک گیاه دارویی نیز محسوب می شود. فلفل سیاه دارای خواص ضد احتناقی می باشد و برای سرفه هایی که به علت خلط گلو یا احتناق به وجود آمده اند مفید می باشد. ترکیب عسل و فلفل سیاه باعث کاهش تیزی فلفل می شود و مصرف آن را راحت تر می کند.

برای تهیه دمنوش فلفل سیاه به یک فنجان آب جوش نیاز داریم. یک قاشق چایخوری فلفل سیاه و یک قاشق مرباخوری عسل به آب جوش اضافه کنید و ان را روی حرارت غیر مستقیم قرار دهید تا دم بکشد. بعد از ده دقیقه دمنوش فلفل و عسل را از روی حرارت برداشته و آن را هم بزنید و میل کنید. نوشیدن روزانه یک فنجان از این دمنوش باعث کاهش سرفه های خشک خواهد شد.

 

10) پیاز خام

یکی از درمان های موثر برای سرفه های خشک استفاده از آب پیاز خام می باشد. پیاز ترکیباتی خلط آور دارد و باعث کاهش شدت و دفعات سرفه های خشک می شود. آب یک پیاز را بگیرید و آن را با یک قاشق غذاخوری عسل شیرین کنید و در یک شیشه کوچک در بسته بریزید و برای 5 ساعت آن را کنار بگذارید. سپس مانند شربت سرماخوردگی هر هشت ساعت یک قاشق غذاخوری از شربت پیاز بخورید. این کار را تا درمان کامل سرفه خشک ادامه دهید.

 

 

11) بخار آب گرم

یکی از موثرترین درمان ها برای سرفه های خشک مرطوب کردن دستگاه تنفسی می باشد که این کار باعث رقیق شدن خلط ها نیز شده و باعث خروج آسان تر اخلاط دستگاه تنفسی می شود. بخار آب گرم نه تنها باعث تسکین سرفه شده بلکه باعث نرم شدن مخاط گلو و ریه نیز می شود. می توانید به آب اسانس های مفید برای سرماخوردگی اضافه کنید و با استنشاق بخار آن ها باعث درمان سرفه خشک و سرماخوردگی خود شوید.

همچنین اضافه کردن بعضی از گیاهان دارویی مانند نعناع یا اکالیپتوس به آب در حال جوش و استنشاق بخار حاصل از جوشیدن این گیاهان در کاهش و درمان سرفه های خشک مزمن تاثیر فوق العاده ای دارد. برای بخار درمانی لازم است که یک قابلمه تقریبا بزرگ را تا نیمه آب کنید و آن را روی حرارت قرار دهید تا به جوش بیاید، وقتی آب به جوش آمد اسانس نعناع، اکالیپتوس، اسطوخودوس یا  برگ های تازه نعناع یا اکالیپتوس را به آن اضافه کرده و اجازه دهید چند دقیقه بجوشد.

سپس به دو صورت می توانید از این بخار استفاده کنید. یا اجازه دهید مخلوط به آرامی بجوشد تا هوای محیط پر از بخار شود یا اینکه قابلمه را از روی حرارت برداشته و روی زمین قرار دهید. کنار آن بنشینید و صورت خود را با فاصله بالای قابلمه بگیرید و یک ملحفه ی نخی تمیز نیز روی خود بیاندازید تا بخار در اطراف شما باقی بماند. حدودا ده دقیقه در سونای بخاری که درست کرده اید قرار بگیرید و تنفس تند داشته باشید تا بخار باعث رقیق شدن مخاط شما شده و سرفه خشک را درمان کند.

 

12) غرغره آب نمک

هنگامی که دچار سرفه های خشک مزمن می شوید گلوی شما محل تجمع بیش از هزاران نوع میکروب و باکتری مضر می باشد. از بین بردن این باکتری ها باعث کاهش سرفه و درمان سرفه های خشک شما خواهد شد.

یکی از راههایی که باعث کاهش ورم و آسیب گلو شده و از سرفه های خشک می کاهد غرغره محلول آب و نمک می باشد. یک فنجان آب گرم بردارید، یک قاشق چایخوری نمک به آن اضافه کنید و روزی سه بار این محلول را در دهان خود غرغره کنید. این راه حل اگرچه ساده است اما انجام مرتب آن تاثیر قابل توجهی در درمان گلو درد و سرفه های خشک دارد.

 

 

13) شیر داغ و عسل

ترکیب شیر داغ و عسل اگر به صورت جرعه جرعه ( به حالت مکیدن ) خورده شود برای درمان گلو درد و سرفه های خشک طولانی بسیار مفید خواهد بود. عسل خواص آنتی باکتریال دارد و باکتری های مضر گلو و دستگاه تنفسی را از بین می برد. ترکیب شیر داغ و عسل باعث نرم شدن مخاط گلو و دستگاه تنفسی می شود و منجر به کاهش سرفه های خشک می شود.

برای تهیه شیر عسل یک قاشق مرباخوری عسل طبیعی در یک فنجان شیر داغ بریزید و آن را هم بزنید و تا داغ است میل کنید. ترکیب کمی پودر دارچین به این نوشیدنی باعث افزایش خواص آن خواهد شد. هنگامی که دچار سرفه خشک هستید روزی سه فنجان شیر عسل داغ میل کنید تا شدت سرفه ها ی شما کاهش پیدا کند. همچنین خوردن یک لیوان شیر عسل داغ قبل از خواب باعث کاهش چشمگیر سرفه های خشک شبانه خواهد شد.

 

14) رازیانه

رازیانه گیاهی داروییست با خواص فراوان. یکی از خواص رازیانه درمان سرفه خشک می باشد. دمنوش دانه های رازیانه باعث شل شدن مخاط شده و به دفع هر چه بیشتر و سریع تر خلط های دستگاه تنفسی کمک می کند.

درمان سرفه شبانه

برای استفاده از خواص رازیانه باید دمنوش رازیانه مصرف کنید. برای تهیه دمنوش رازیانه یک قاشق دانه رازیانه را در یک فنجان آب جوش بریزید و آن را به مدت ده دقیقه روی حرارت غیر مستقیم قرار دهید تا دم بکشد. سپس این دمنوش را صاف کرده، با کمی عسل آن را شیرین کرده و میل کنید. نوشیدن روزانه یک یا دو فنجان از این دمنوش به درمان سرفه خشک کمک خواهد کرد.

 

15) بارهنگ

بارهنگ از دانه هایی است که هنگام ترکیب با آب لایه ای ژل مانند دور آن را می پوشاند. همین ویژگی بارهنگ آن را یک درمان موثر برای سرماخوردگی و گلو درد و سرفه خشک قرار داده است. ژلی که دور دانه های بارهنگ تشکیل می شود در قسمت های اسیب دیده گلو می نشیند و یک لایه محافظ در گلو ایجاد می کند و باعث تسکین گلو درد و کاهش سرفه خشک می شود.

برای بهره گیری از خواص بارهنگ یک قاشق مرباخوری از دانه های بارهنگ را به یک فنجان آب جوش اضافه کرده و آن را به مدت نیم ساعت روی حرارت غیر مستقیم قرار دهید تا دم بکشد. ملاحظه می کنید که اب در ترکیب با بارهنگ حالت امولسیونی پیدا می کند که همین ویژگی سبب می شود مصرف دمنوش بارهنگ تاثیر فوق العاده ای در درمان سرفه و خارش و درد گلو داشته باشد. برای تاثیر بیشتر می توانید دمنوش بارهنگ را با یک قاشق مرباخوری عسل شیرین نمایید.

 

16) بادام

بادام درختی خام دارای خواص ضد التهابی زیادی می باشد و از دیرباز به عنوان یک نرم کننده گلو و درمان کننده سرفه مصرف می شده است. خواد ضد التهابی بادام باعث تسکین التهابات گلو می شود. بهتر است بادام خام را پوست بگیرید زیرا ذرات ریز پوست بادام به مخاط های گلو می چسبند و باعث سرفه خواهند شد.

ده عدد بادام درختی خام را به مدت پنج دقیقه در آب گرم قرار دهید. سپس پوست آن ها را بکنید و بادام ها را رنده ریز یا آسیاب کنید. سپس بادام های رنده شده را به یک فنجان آب جوش اضافه کنید و با کمی عسل آن را شیرین کنید. این نوشیدنی علاوه بر مواد مغذی فراوانی که دارد باعث نرم شدن مخاط گلو و کاهش سرفه خشک خواهد شد.

 

17) بذر کتان

بذر کتان یکی از قدیمی ترین درمان ها برای بیماری های ریوی و تنفسی می باشد. بذر کتان دارای خواص ضد التهابی بالایی می باشد. علاوه بر این بذر کتان نیز از دانه هایی می باشد که در ترکیب با آب لایه ای ژل مانند دور دانه ها تشکیل می شود. از این رو استفاده از بذر کتان هم به دلیل خواص ضد التهابی و هم به دلیل خواص امولوسیونی آن برای درمان گلو درد و سرفه های خشک بسیار مفید و موثر می باشد.

درمان خانگی سرفه خشک

برای تهیه دمنوش کتان یک قاشق مرباخوری بذر کتان را در یک فنجان آب جوش بریزید و ان را به مدت سی دقیقه بر روی حرارت غیر مستقیم قرار دهید. پس از سی دقیقه دمنوش کتان را با کمی عسل شیرین کرده و میل کنید. سه بار در روز از این نوشیدنی گرم استفاده کنید تا سرفه خشک شما تسکین پیدا کند.

 

18) ژلاتین

اگر چه کاربرد اصلی ژلاتین در صنایع شیرینی سازی و قنادی است اما خوب است بدانید که ژلاتین برای درمان سرفه خشک نیز بسیار موثر می باشد. ژلاتین باعث نرمی و رقیقی مخاط گلو می شود و در نتیجه سرفه و گلو درد را تسکین می دهد.

حتما بخوانید  طرز تهیه 3 نوشیدنی گرم و آرامش بخش با لیموترش جهت درمان سرماخوردگی

برای تهیه ژلاتین به یک فنجان آب جوش نیاز داریم. یک قاشق مرباخوری ژلاتین به آب جوش اضافه کرده و آن را خوب هم بزنید تا ژلاتین کاملا در آب جوش حل شود. اجازه بدهید کمی خنک شود سپس با اضافه کردن کمی عسل ژلاتین مایع را شیرین کرده و میل کنید. در مواردی که می خواهید سریعا سرفه خود را قطع کنید استفاده از ژلاتین موثر می باشد.

 

19) سوپ مرغ

تحقیقات نشان داده است که برای درمان سرماخوردگی و سرفه خشک هیچ چیز موثرتر از سوپ مرغ نمی باشد. یک سوپ مرغ رقیق با سبزیجات تازه سرماخوردگی و سرفه شما را تا حد زیادی درمان می کند. سوپ مرغ باعث رقیق شدن ترشحات پشت حلق و اخلاط دستگاه تنفسی می شود. با رقیق شدن این ترشحات سرعت خروج آن ها از بدن بیشتر شده و درمان سریع تر انجام می شود.

درمان سرفه های خشک طولانی مدت در طب سنتی

شما می توانید از سوپ سرماخوردگی برای درمان سرفه خشک استفاده کنید.برای تسکین گلو درد و سرفه خشک توصیه می شود در دوران بیماری هر روز یک الی دو پیمانه سوپ رقیق مرغ مصرف کنید . از ران یا سینه مرغ، جعفری تازه، هویج، عدس و ورمیشل برای تهیه سوپ مرغ استفاده کنید. دقت کنید که سوپ حتما باید گرم باشد.

 

 

20) هویج

هویج دارای ترکیبات آنتی اکسیدان می باشد. ویتامین c موجود در هویج به کاهش سرفه و عطسه کمک می کند و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود. نوشیدن یک لیوان آب هویج یا مصرف هویج پخته شده یا استفاده از هویج در سوپ به تسکین سرماخوردگی و کاهش سرفه خشک کمک می کند. اگر به سرفه خشک مبتلا هستید روزانه یک لیوان آب هویج یا یک هویج پخته می تواند باعث کاهش شدت سرفه شما شود.

 

21) دارچین

دارچین یک آنتی اکسیدان قوی و یک ضد عفونی کننده و ضد میکروب قوی می باشد. استفاده از دارچین به صورت دمنوش یا به صورت ادویه باعث تسکین گلو درد خواهد شد. البته برای کاهش سرفه خشک بهتر است که از دمنوش دارچین استفاده شود. دمنوش دارچین باعث مهار باکتری ها و میکروب های تحریک کننده دستگاه تنفسی شده، مخاط را رقیق می کند و با کمک به خروج خلط های گلو و ریه باعث کاهش سرفه و درمان سرماخوردگی می شود.

برای تهیه دمنوش دارچین یک قاشق چایخوری دارچین خشک را به یک فنجان آب جوش اضافه کرده و آن را به مدت بیست دقیقه روی حرارت غیر مستقیم قرار دهید تا دم بکشد. سپس با یک توری نازک دمنوش را صاف کرده، با کمی عسل آن را شیرین کرده و میل کنید. ترکیب دارچین و شیر عسل نیز یک ترکیب موثر در کاهش و درمان سرفه خشک محسوب می شود. برای درمان سرفه خشک مزمن روزانه سه فنجان از این دمنوش بنوشید.

 

22) پونه کوهی

پونه کوهی یکی از مفیدترین گیاهان دارویی برای درمان انواع عفونت ها محسوب می شود. دمنوش پونه کوهی به شل شدن مخاط ها کمک می کند و با از بین بردن عفونت های دستگاه تنفسی و تسهیل خروج اخلاط باعث درمان سرفه خشک می شود. پونه کوهی را می توانید به ماست اضافه کرده یا مانند ادویه در غذاهای خود بریزید.

داروی سرفه خشک حساسیتی

برای درمان سرفه خشک بهتر است از دمنوش پونه کوهی استفاده نمایید. برای تهیه دمنوش پونه کوهی یک قاشق مرباخوری پونه کوهی را در یک فنجان آب جوش بریزید. در فنجان را ببندید و آن را ده دقیقه روی حرارت غیر مستقیم قرار دهید تا به اصطلاح دم بکشد. پس از ده دقیقه دمنوش پونه کوهی را صاف کنید و در صورت تمایل آن را با یک قاشق مرباخوری عسل شیرین کرده و میل کنید. اگر از سرفه های خشک و طولانی مدت خسته شده اید توصیه می کنیم حتما روزانه سه فنجان از این  دمنوش میل کنید و معجزه پونه کوهی در درمان سرفه های خشک را مشاهده نمایید.

 

23) ختمی

گیاه ختمی یک گیاه بسیار پر کاربرد با خواصی فراوان در طب اسلامی و سنتی می باشد. ختمی ضد درد، ضد التهاب، ضد باکتری، ضد سرفه و خلط آور است. از گیاه ختمی معمولا گل و ریشه و برگ های آن مورد استفاده قرار می گیرد. ختمی منبع مهم موسیلاژ است که یکی از مهم ترین درمان ها برای سرفه و گلو درد می باشد.

موسیلاژ موجود در ختمی باعث کاهش التهابات گلو و دستگاه تنفسی می شود و با سبک کردن مخاط گلو و ریه از شدت سرفه خشک می کاهد. برای درمان سرفه خشک مصرف روزانه سه فنجان دم کرده ختمی بسیار مفید می باشد.

برای تهیه دمنوش ختمی به یک فنجان آب جوش نیاز داریم. پنج عدد گل خشک شده ختمی یا یک قاشق غذاخوری پودر ختمی را در آب جوش ریخته و آن را روی حرارت غیر مستقیم به مدت ده دقیقه قرار می دهیم. سپس دمنوش ختمی را صاف کرده با کمی عسل شیرین می کنیم. برای درمان سرفه های خشک و سرفه های شدید و مزمن از این دمنوش به صورت گرم روزی سه فنجان مصرف کنید. تاثیر ختمی بر کاهش سرفه خشک فوق العاده ست .

 

24) نارون قرمز

دمنوش نارون قرمز یا استفاده از ترکیبات نارون قرمز به کاهش گلو درد و سرفه های خشک کمک می کند. برای تهیه دمنوش نارون قرمز یک قاشق مرباخوری پودر پوست درخت نارون قرمز را در یک فنجان آب جوش ریخته و آن را به مدت ده دقیقه روی حرارت غیر مستقیم قرار دهید سپس دمنوش را صاف کرده و با کمی عسل آن را شیرین کنید و میل نمایید.

 

25) نشاسته گندم

ترکیب نشاسته گندم و اب یا شیر از دیرباز یک درمان برای سرفه خشک و گلو درد محسوب میشده است. نشاسته گندم باعث نرم شدن گلو و رقیق شدن مخاط دستگاه تنفسی می شود و برای درمان خارش و سوزش گلو مناسب می باشد.

درمان سرفه کودکان با داروهای گیاهی

برای استفاده از خواص درمانی نشاسته گندم می توانید آن را به آب جوش اضافه کرده یا با ترکیب آن با شیر داغ فرنی درست کنید. یک قاشق غذاخوری نشاسته گل را در یک قاشق غذاخوری آب سرد حل کنید. سپس یک فنجان آب جوش به آن اضافه کنید. در حین اضافه کردن اب جوش به نشاسته مرتب آن را هم بزنید تا نشاسته گلوله گلوله نشود و خوب در آب جوش حل شود.

مخلوط را روی حرارت ملایم قرار دهید تا به نقطه جوش برسد. همین که دو یا سه قل زد آن را از روی حرارت بردارید و ترجیحا بدون شیرین کردن میل کنید. استفاده از نشاسته گرم قبل از خواب باعث کاهش سرفه شده و مصرف آن در صبح به صورت ناشتا باعث باز شدن صدا و رفع گرفتگی صدا می شود. به همین روش می توانید به جای آب جوش از شیر داغ استفاده کنید.

 

26) سرکه سیب

شاید یکی از ناشناخته ترین درمان های سرفه خشک سرکه سیب باشد. محتوای اسیدی سرکه سیب باعث از بین رفتن عفونت ها و میکروب های دستگاه تنفسی می شود و ترکیبات پروبیوتیک موجود در آن باعث مهار باکتری های مضر می شود. برای استفاده از خواص ضد سرفه سرکه سیب یک قاشق غذاخوری از سرکه سیب خانگی را با یک فنجان آب گرم مخلوط کرده، کمی عسل به آن اضافه کرده و میل کنید. روزانه دو فنجان از این شربت گرم بنوشید تا از شدت سرفه های خشکتان کاسته شود.

 

27) اکالیپتوس

رایحه و اسانس موجود در اکالیپتوس باعث ضد عفونی شدن مجاری تنفسی و پاک شدن سینوس ها می شود. اکالپتوس خوراکی نیست و گیاهی سمی می باشد.

درمان سرفه خلط دار

از اسانس ضعیف شده اکالیپتوس در تهیه آدامس ها یا خمیر دندان ها استفاده می شود. برای بهره گیری از خواص ضد سرفه اکالپتوس می توانید یک یا دو قطره از اسانس یا روغن اکالیپتوس را در وان حمام بریزید.

همچنین می توانید مقداری برگ اکالپتوس یا اسانس اکالپتوس به آب اضافه کرده و آن را روی حرارت قرار دهید و بخار آن را استنشاق کنید تا گرفتگی مجاری تنفسی شما باز شده و راحت تر نفس بکشید و در نتیجه کمتر سرفه کنید.

 

 

28) حمام

همانطور که گفتیم رطوبت باعث نرمی و رقیق شدن مخاطدستگاه تنفسی شده و باعث کاهش سرفه های خشک می شود. یک حمام پر از بخار آب گرم و یک دوش آب گرم به درمان سرماخوردگی و کاهش سرفه خشک کمک قابل ملاحظه ای خواهد کرد. می توانید مقداری روغن اکالپتوس به وان حمام اضافه کنید یا ظرف حاوی آب جوش و روغن اکالیپتوس را در گوشه ای از حمام بگذارید تا با تنفس رایحه اکالپتوس در حین دوش اب گرم راه های تنفسی شما باز شده، مخاط دستگاه تنفسی شما رقیق شده و خارج شود و در نهایت باعث تسکین سرفه و درمان سرماخوردگی شود.

 

29) روغن درخت چای

روغن درخت چای یک ضد عفونی کننده و ضد التهاب قوی می باشد که از آن می توانید برای کاهش سرفه خشک استفاده کنید. می توانید در وان حمام مقداری روغن درخت چای بریزید تا مجاری تنفسی شما ضد عفونی شود. همچنین می توانید قفسه سینه خود را با روغن چای چرب کنید تا از طریق موضعی باعث گرم شدن ریه های شما شده به خروج اخلاط ریه کمک کند. می توانید یک ظرف حاوی آب و چند قطره روغن درخت چای روی حرارت بگذارید تا برای چند ساعت بجوشد و با تنفس اسانس روغن چای که در محیط پخش شده است باعث کاهش سرفه های خشک شوید.

 

 

30) انگور

یکی از درمان های سرفه خشک استفاده از میوه انگور می باشد. انگور شیرین خواص آنتی اکسیدان و ضد التهابی دارد. مصرف مقداری انگور یا مصرف یک لیوان آب انگور طبیعی باعث کاهش چشمگیر سرفه خشک خواهد شد.

 

31)  سیر

خواص ضد میکروبی و ضد عفونی کننده سیر قابل چشم پوشی نیست. از سیر می توانید برای تسکین گلو درد و سرفه خشک استفاده کنید. سیر به روش های مختلفی می تواند باعث کاهش سرفه خشک شود. یکی از این روش ها جوشاندن دو الی سه حبه سیر در یک فنجان آب برای پنج دقیقه می باشد. سپس مقداری عسل به آن اضافه کنید و میل کنید.

این نوشیدنی باعث از بین رفتن مقدار زیادی از میکروب ها و عفونت های دستگاه تنفسی شما خواهد شد. روش دیگر استفاده از سیر در سوپ می باشد. می توانید چند حبه سیر را رنده کرده و به سوپ مرغ اضافه کنید.

این کار باعث می شود سوپ شما دارای خواص ضد عفونی کننده و ضد میکروبی فوق العاده ای شود. ترکیب عسل و سیر و قرار دادن آن در آفتاب به مدت یک روز یکی دیگر از روش های استفاده از سیر برای درمان سرفه خشک می باشد. سیر و عسل را به نسبت یک به پنج با هم ترکیب کرده در آفتاب قرار دهید و پس از یک روز مانند شربت سرماخوردگی هر هشت ساعت یک قاشق از آن بخورید.

 

32) فلفل قرمز

از دیگر درمان های سرفه خشک می توان به فلفل قرمز اشاره کرد. فلفل قرمز باعث تحریک سینوس ها و باز شدن آن ها و شل و رقیق شدن مخاط می شود. با مصرف فلفل قرمز حرارت بدن بالا می رود این افزایش حرارت باعث افزایش گردش خون شده باعث می شود درمان سریع تر صورت گیرد. یکی از مهمترین علت های سرفه خشک و مزمن خشک بودن مخاط گلو و ریه می باشد.

درمان سرفه کودکان

فلفل قرمز با گرم کردن و تحریک مخاط باعث رقیق شدن و سهولت در خروج مخاط می شود. علاوه بر این فلفل قرمز دارای ویتامین های گروه آ و ث می باشد که باعث تقویت سیستم ایمنی می شوند.

برای استفاده از خواص ضد سرفه فلفل قرمز می توانید یک چهارم قاشق چایخوری فلفل قرمز را به یک فنجان آب جوش اضاقه کرده و آن را ده دقیقه روی حرارت غیر مستقیم قرار دهید تا دم بکشد سپس آن را صاف کنید با کمی عسل آن را شیرین کنید و میل نمایید. علاوه بر این شما می توانید مقداری فلفل قرمز به سوپ یا غذای خود اضافه کنید تا از خواص بالای این ادویه ارزشمند استفاده کنید.

 

 

33) چهار تخمه

چهار تخمه یک ترکیب بسیار موثر در درمان سرفه های خشک مزمن می باشد. چهار تخمه ترکیبی از چهار دانه گیاهی قدومه، ریحان، به دانه و بارهنگ می باشد. تمام این دانه ها هنگامی که در آب قرار می گیرند افزایش حجم داده و یک لایه ژل مانند اطراف آن ها تشکیل می شود. موسیلاژ موجود در چهار تخمه باعث نرم شدن گلو و تسکین خارش و گلو درد شده از شدت سرفه های خشک می کاهد.

درمان سرفه خشک کودکان و بزرگسالان

مصرف چهار تخمه باعث رقیق شدن مخاط گلو و دفع اخلاط گلو می شود.  برای تهیه شربت چهار تخمه به یک فنجان آب جوش نیاز داریم. یک قاشق چایخوری چهار تخمه تمیز شده و شسته شده داخل آب جوش بریزید. آن را خوب هم بزنید و در فنجان را ببندید و آن را پانزده دقیقه روی حرارت غیر مستقیم قرار دهید تا دم بکشد. سپس ان را با کمی عسل شیرین کرده میل کنید.

اگر دچار سرفه های خشک و طولانی مدت هستید برای بهبود حالتان روزی سه فنجان شربت گرم چهار تخمه مصرف کنید. مصرف مرتب شربت گرم چهار تخمه یکی از موثرترین راه های درمان سرفه خشک می باشد.

 

 

34) آناناس

آناناس میوه ای است که ارزش غذایی بالایی دارد و برای سلامتی فواید بی شماری دارد. یکی از خواص آناناس درمان سرفه خشک می باشد. در ریشه و میوه آناناس آنزیم بروملین وجود دارد. آنزیم بروملین دارای خواص ضد التهابی و خلط آور می باشد.

یک لیوان آب آناناس تا حد زیادی سرفه های خشک شما را کاهش خواهد داد. بروملین موجود در اّب آناناس باعث دفع خلط های گلو شده و از التهابات دستگاه تنفسی و ریه ها می کاهد. آب آناناس سرشار از ویتامین ث می باشد.

ویتامین ث موجود در یک لیوان اب آناناس نیاز روزانه به ویتامین ث را برطرف می کند. آناناس علاوه بر سرفه در درمان بیماری های ریه، حساسیت تنفسی و سرماخوردگی می تواند نقش موثری داشته باشد. برای بهره گیری از خواص ضد سرفه آناناس می توانید از آب آناناس استفاده کنید. اب آناناس 5 برابر بیشتر از یک شربت ضد سرفه تاثیر مثبت در درمان سرفه خشک دارد. می توانید با استفاده از آبمیوه گیری آب آناناس بگیرید یا از کمپوت آناناس استفاده نمایید. ترکیب آب آناناس و عسل یک نوشیدنی فوق العاده برای کاهش سرفه خشک محسوب می شود.

 

35) به دانه

یکی از درمان های قدیم سرفه خشک استفاده از به دانه می باشد. به دانه به هسته های وسط میوه به گفته می شود. دم نوش هسته به به دلیل خواص موسیلاژی باعث کاهش سرفه های خشک می شود. برای تهیه دمنوش به دانه به یک فنجان آب جوش نیاز دارید. یک قاشق مرباخوری هسته به دانه را داخل فنجان آب جوش بریزید و در فنجان را ببندید و آن را به مدت دو الی سه ساعت روی حرارت غیر مستقیم قرار دهید.

شما می توانید دمنوش به دانه را از شب تا صبح روی حرارت غیر مستقیم مانند بخاری قرار دهید و صبح پس از کمی هم زدن آن را صاف کرده و مصرف کنید. دمنوش به دانه یکی از بی ضررترین و در عین حال مفیدترین داروهای گیاهی برای سرفه خشک می باشد. شب ها قبل از خواب یک فنجان دمنوش به دانه شیرین شده با عسل میل کنید تا از شر سرفه های خشک مزمن شبانه خلاص شوید.

 

36) پر سیاوشان

پر سیاوشان نام گیاهی دارویی است که خواص درمانی فوق العاده ای دارد. در طب سنتی پر سیاوشان برای درمان سرماخوردگی و عفونت های دستگاه تنفسی مورد استفاده قرار می گیرد. برای درمان سرفه این داروی گیاهی باید به صورت دمنوش مورد استفاده قرار گیرد. برای تهیه دمنوش پر سیاوشان پنج گرم از آن را داخل یک فنجان آب جوش ریخته آن را روی حرارت غیر مستقیم قرار دهید تا دم بکشد.

درمان سرفه شدید

پس از ده دقیقه دمنوش را از روی حرارت بردارید آن را صاف کنید. یک قاشق مرباخوری عسل به آن اضافه کنید تا کمی شیرین شود. سپس آن را میل کنید. این دمنوش باید به صورت گرم نوشیده شود. در دوران سرماخوردگی و زمانی که مبتلا به سرفه خشک هستید از این دمنوش به وفور استفاده کنید تا سریع تر درمان شوید.

 

37) عناب

عناب یک گیاه دارویی بسیار خوشمزه و مفید در طب سنتی محسوب می شود. از گیاه عناب میوه آن که تقریبا شبیه به سنجد است و پوستی قرمز رنگ دارد مورد استفاده قرار می گیرد. میوه عناب برای درمان سرماخوردگی بسیار مفید می باشد.

حوشانده میوه عناب باعث کاهش سرفه های خشک می شود. برای تهیه جوشانده عناب ده عدد میوه خشک عناب را در دو فنجان آب جوش ریخته آن را روی حرارت ملایم قرار دهید تا نیم ساعت به آرامی بجوشد. سپس با قاشق یا گوشکوب برقی دانه های پخته شده عناب را در دمنوش له کرده سپس آن را صاف کنید و با کمی عسل شیرین کرده میل کنید.

 

38) شکر تیغال

یکی از گیاهان دارویی موثر برای درمان سرفه شکر تیغال است که در قدیم به نام های شکر تیار، خار شکر و تیغ فندک نیز نامیده می شده است. این گیاه دارویی به راحتی در آب حل می شود و باعث لعاب دار شدن آب می شود. شکر تیغال از قدیم برای درمان سرفه و گلو درد استفاده می شده است. شکر تیغال گیاهی خاردار است که گل های آبی کوچک خارداری در انتهای ساقه هایش دارید.

درمان سرفه خشک در کودکان

جالب است بدانید بخش دارویی این گیاه گل ها، ساقه یا دانه آن نیستند. حشره ای به نام خزوکک روی ساقه و برگ های این گیاه تخم گذاری می کند و برای محافظت از تخم ها روی آن ها پیله می تند. این پیله سفید رنگ است و از ترشحات گیاه شکر تیغال ساخته شده است. نوزاد خزوکک پس از این که به حشره ای بالغ تبدیل شد پیله را سوراخ می کند و از آن خارج می شود. این پیله های سفید رنگ همان بخش دارویی این گیاه هستند که برای سرفه و خش صدا و گرفتگی گلو بسیار مفید هستند.

برای تهیه دمنوش شکر تیغال یک قاشق غذاخوری از این پیله ها را در یک فنجان آب جوش بریزید. در فنجان را ببندید و بیست دقیقه روی حرارت غیر مستقیم قرار دهید تا دم بکشد. سپس یک قاشق مرباخوری عسل به ان اضافه کنید و آن را میل کنید. نیازی به صاف کردن دمنوش نمی باشد زیرا تمام پیله ها در آب جوش حل خواهند شد. برای درمان سرفه و گرفتگی صدا روزی دو یا سه فنجان از این دمنوش میل کنید.

 

 

39) شکر سرخ

شکر سرخ یکی از انواع شکر می باشد که بر خلاف شکر سفید خواص زیادی برای بدن دارد. شکر سرخ شکر خامی است که از عصاره اصلی گیاه نیشکر به دست می آید. شکر سرخ گرم و تر است و برای درمان سردی نیز کاربرد دارد. شکر سرخ بر خلاف شکر سفید برای سلامتی مضر نبوده بلکه خواص فراوانی نیز دارد.

از خواص شکر سرخ می توان به درمان سرفه، گرفتگی صدا و سرماخوردگی اشاره کرد. برای درمان سرفه یک فنجان آب جوش یک قاشق سوپخوری شکر سرخ و چند قطره روغن بادام شیرین خوراکی را ترکیب کرده و پس از چند دقیقه مصرف کنید. برای درمان سرفه های خشک در طول روز دو الی سه بار از این ترکیب استفاده کنید .

 

40) بابونه

یکی از گیاهان پر کابرد در طب سنتی بابونه می باشد. بابونه طبیعتی گرم و خشک دارد و رنگ آن طلایی می باشد. بابونه یک آنتی اکسیدان است  و ترکیبات ضد التهابی دارد. مصرف دمنوش بابونه باعث کاهش التهاب دستگاه تنفسی می شود.

دمنوش بابونه با رقیق کردن مخاط های گلو باعث دفع سریع تر خلط ها می شود. ترکیبات ضد التهابی بابونه باعث کاهش درد و ورم و سوزش گلو شده از شدت سرفه های خشک می کاهد. برای درمان سرفه های مزمن و خشک در طول روز یک یا دو فنجان دمنوش بابونه میل کنید.

برای تهیه دمنوش بابونه یک قاشق مرباخوری بابونه را در یک فنجان آب جوش بریزید و آن را پنج دقیقه روی حرارت غیر مستقیم مانند بخار کتری قرار دهید تا دم بکشد. سپس آن را صاف کنید و یک قاشق مرباخوری عسل به آن اضافه کنید و میل کنید. ترکیب عسل و بابونه برای درمان سریع سرفه های خشک بسیار موثر و مفید می باشد.

 

منبع: nikstar.ir

مطالب پیشنهادی
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − 12 =

همچنین بخوانید