گیاه کامیس پاریس

شرایط نگهداری کاج کامیس پاریس سبز در خانه به همراه روش تکثیر و پرورش گیاه کامیس پاریس، در این مقاله به خاک، کود، گلدان، نور، دما و آبیاری مناسب این گیاه می‌پردازیم.

نگهداری گیاه کامیس پاریس
نگهداری گیاه کامیس پاریس

در این قسمت قصد داریم یکی دیگر از گیاهان مناسب برای پرورش در منزل را به شما معرفی کنیم. گیاهی بسیار زیبا که با فراهم کردن شرایط محیطی مناسب می توانید آن را در منزل نیز پرورش دهید. نام این گیاه زیبا کامیس پاریس است.

 

این گیاه در واقع یه درخت با برگ های سوزنی شکل است که با ظاهر زیبای خود می تواند زینت بخش محیط زندگی شما باشد. این گیاه از جمله گیاهانی است که سرعت رشد کمی دارد و از مزایای آن می توان به مقاوم بودن در برابر بادهای شدید اشاره کرد.

 

زیبایی این درخت خیره کننده است و از آن برای زیبا سازی محیط استفاده می شود. این گیاه به دلیل داشتن انواع و گونه های مختلف که هر کدام از آن ها دارای زیبایی خاصی هستند دارای طرفداران زیادی است به گونه ای که امروزه به صورت گسترده از این گیاه برای زیبا سازی منازل و باغچه ها و فضاهای بیرون استفاده می شود.

 

این درخت روش نگهداری ساده ای دارد و کم توقع است. به همین دلیل اگر شما در باغبانی حرفه ای هم نباشید می توانید با فراهم کردن شرایط محیطی مناسب به سادگی این درخت را در باغچه منزل خود پرورش دهید و از زیبایی آن لذت ببرید. در این مقاله قصد داریم شما را با اصول نگهداری و پرورش این گیاه زیبا در منزل آشنا کنیم.

به همین منظور ابتدا در قسمت بعدی به معرفی نیازهای محیطی این گیاه خواهیم پرداخت سپس در ادامه روش های نگهداری و پرورش آن را در منزل بررسی خواهیم کرد. در انتهای مقاله نیز روش تکثیر آن را با هم مرور خواهیم کرد. اگر علاقمند به داشتن این درخت زیبا در منزل هستید با ما نیک استار باشید.

 

درخت کامیس پاریس با نام علمی Chamaecyparis sp و نام انگلیسی False Cypress از جمله درختان زیبا و مناسب برای پروورش در منزل است که قابلیت پرورش در فضای بیرون را نیز دارد. این گیاه از خانوده Cupressaceae بوده و بومی آمریکای شمالی و غربی است. می‌توان خواستگاه این گیاه را شرق آسیا دانست.

 

این گیاه دارای انواع کبود، سبز و طلایی است. از مزایای این گیاه می توان به مقاومت آن در برابر بادهای شدید اشاره کرد. معمولا دارای سرعت رشد متوسطی است ولی اگر در محیط هایی با رطوبت بالا قرار گیرد سرعت رشد زیادی پیدا می کند. از لحاظ ارتفاع این گیاه می توان تا ارتفاع 4 تا 5 متری نیز رشد کند و دارای حدود 200 گونه مختلف است.

 

این گیاه دارای ریشه هایی بسیار محکم و گسترده است. زمانی که این درخت جوان است می تواند برای کاشت در گلدان بسیار مناسب باشد اما از این زمان به بعد می توانید آن را در باغچه ها پرورش دهید و از زیبایی آن لذت ببرید. در این مقاله قصد داریم شما را با نحوه پرورش و نگهداری از این درخت زیبا آشنا کنیم.

نام گیاه: کامیس پاریس

نام علمی گیاه: Chamaecyparis sp

نام انگلیسی گیاه: False Cypress

خانواده گیاه: Cupressaceae

بومی: آمریکای شمالی و غربی

 

 

خاک مناسب برای نگهداری گیاه کامیس پاریس

همانگونه که در قسمت قبل گفتیم این گیاه از جمله گیاهان کم توقع است که می تواند به سادگی در انواع خاک ها رشد کند اما به عنوان تعریفی مناسب برای خاک هایی که برای کاشت گیاهان از آن ها استفاده می کنیم می توان گفت خاک را می توان از مهمترین عوامل موثر بر رشد گیاه معرفی کرد. خاک ها با توجه به نوع بافتی که دارند به دو دسته خاک های سبک و سنگین طبقه بندی می شوند.

 

به عنوان تعریفی خلاصه از خاک های سنگین و سبک می توان گفت خاک سبک به انواعی از ترکیب خاک ها گفته می شود که با توجه به مواد ترکیبی برای ساخت آن ها دارای ساختاری درشت تر ، تهویه بهتر و البته از همه مهم تر میزان نفوذپذیری آب بالا تری هستند. از طرف دیگر خاک های سنگین دارای بافتی فشرده تر و ترکیباتی ریزتر و میزان نفودپذیری آب کمتری هستند و می توانند به مدت طولانی تری آب را درون خود نگه دارند.

 

آب از میان خاک های سنگین به علت دارا بودن بافت فشرده تر آن ها به سختی عبور می کند. گیاهان مختلف با توجه به ساختار خود به خاک های مختلفی نیاز دارند. در مورد خاک مناسب برای پرورش این گیاه می توان گفت بیشتر به خاک های اسیدی علاقه دارد. برای گیاه زهکشی مناسبی فراهم کنید تا آب به خوبی از کف گلدان عبور کرده و به دلیل انباشته شدن کف گلدان سبب پوسیدگی ریشه های گیاه نشود.

شرایط نگهداری کاج کامیس پاریس سبز
شرایط نگهداری کاج کامیس پاریس سبز

این گیاه برای رشد خود به خاک های سبک نیاز دارد. بهتر است در ترکیب مناسب برای رشد این گیاه از خاک برگ و خاک رس استفاده کنید تا گیاه بتواند رشد بهتری داشته باشد. برای کاشت گیاه از خاک های دارای مواد آلی و غنی استفاده کنید که دارای ph برابر با 4.5 تا 7 باشند. برای تامین مواد مغذی مناسب برای رشد گیاه که در خاک موجود نیستند باید از کوددهی برای گیاه استفاده کرد. از کودهای دارای فسفر برای گیاه استفاده کنید.

کوددهی را طبق دستور مندرج روی کود انجام دهید و از کوددهی بیش از اندازه بپرهیزید زیرا می تواند سبب سوختن و از بین رفتن گیاه شود.

 

 

آبیاری مناسب برای کاج کامیس پاریس

آبیاری از مهمترین عوامل موثر بر رشد هر گیاهی است. هرچند گیاه نسبت به خشکی مقاوم باشد نیز باید میزان آبیاری متوسطی را داشته باشد تا بتواند به خوبی رشد کند. میزان آبیاری هر گیاه و تعداد دفعات آبیاری به توجه به ساختار گیاه و شرایط اقلیمی تعیین می شود. برخی از گیاهان برای رشد خود به غرقاب شدن نیاز دارند و باید خاک آن ها همراه مرطوب باشد اما برخی دیگر به میزان آبیاری کمی نیاز دارند.

حتما بخوانید  شرایط و اصول نگهداری از گیاه فیکوس آمستل در منزل + نحوه تکثیر و پرورش

 

آبیاری نقش موثری در رشد مناسب و سلامت گیاه دارد که باید طبق دستور برای هر گیاهی رعایت شود تا به گیاه آسیبی نرسد. در مورد آبیاری این گیاه می توان گفت میزان آبیاری و تعداد دفعات آن در فصل های مختلف با یکدیگر متفاوت است به عنوان مثال در بهار و تابستان به دلیل افزایش دمای هوا نیاز گیاه به آبیاری بیشتر است و در پاییز و زمستان گیاه به آب کمتری نیاز دارد.

 

در 2 سال ابتدای کاشت گیاه باید به صورت منظم گیاه را آبیاری کنید اما از این زمان به بعد باید آبیاری را هفته ای سه مرتبه برای گیاه انجام دهید و گیاه را سیراب کنید. در صورت آبیاری بیش از اندازه آب کف گلدان و بین ریشه های گیاه انباشته می شود و سبب پوسیدگی ریشه های گیاه و نابودی گیاه می شود. کمبود آبیاری نیز می تواند سبب قهوه ای شدن و ریزش برگ های گیاه شود. میزان آبیاری گیاه را در فصل زمستان باید کاهش دهید زیرا در غیر این صورت سبب بروز بیماری های قارچی در گیاه می شود.

 

 

دمای مناسب برای پرورش کامیس پاریس

دما هم از فاکتورهای مهم در رشد گیاهان است. محدوده دمایی مناسب برای رشد گیاهان با توجه به ساختار درونی گیاه و شرایط اقلیمی که گیاه در آن زندگی می کند متفاوت است.

 

برخی از گیاهان نسبت به افزایش یا کاهش دما مقاوم هستند اما برخی دیگر نسبت به تغییرات دمایی از خود واکنش نشان می دهند و صدمه می بینند. در محدوده دمایی تعیین شده گیاهان رشد بهتری دارند و باید شرایط مناسب دمایی را برای گیاهان نتظیم کرد.

 

در مورد دمای مناسب برای این گیاه می توان گفت برای رشد خود به هوای خنک علاقه دارد و در دماهای پایین رشد بهتری دارد. این گیاه می تواند تا دماهای 23- درجه سانتی گراد را تحمل نکند و صدمه نبیند. افزایش بیش از اندازه دمای هوا می تواند سبب قهوه ای شدن و سوختن برگ های گیاه شود.

 

 

نور مناسب برای نگهداری کامیس پاریس

نور نیز از مهمترین عواملی است که تاثیر بسزایی در رشد گیاهان مختلف دارد و نمی توان تاثیر آن را نادیده گرفت. محدوده نوری مناسب برای گیاهان مختلف با یکدیگر متفاوت است.

 

در این محدوده نوری گیاهان رشد بهتری دارند. مثلا برخی از گیاهان برای رشد مناسب خود به نور کامل و مستقیم خورشید نیاز دارند و در صورتی که این میزان نور را دریافت نکنند نمی توانند رشد مناسبی داشته باشند.

 

در مورد نور مناسب برای رشد این گیاه می توان گفت به نور زیاد و مستقیم خورشید برای رشد خود نیاز دارد و در اثر کم بودن نور رشد مناسبی نخواهد داشت.

 

 

نحوه تکثیر کامیس پاریس

در این قسمت روش تکثیر گیاه کامیس پاریس را بررسی خواهیم کرد.روش های متفاوتی برای تکثیر این گیاه وجود دارد که از جمله آن ها می توان به کاشت بذر و قلمه زدن گیاه اشاره کرد. بهترین روش برای تکثیر این گیاه قلمه زدن گیاه است.

 

بهترین زمان برای قلمه زدن گیاه هر سال در فصل بهار  و تابستان است و برای این کار باید از قلمه های نیمه چوبی گیاه استفاده کنید و باید از ساقه هایی از گیاه استفاده کرد که دارای حداقل سه برگ هستند.

 

برای این کار باید به این صورت عمل کنید که با استفاده از یک قیچی باغبانی که قبلا آن را ضد عفونی کرده اید قلمه هایی را به طول تقریبا 15 تا 20 سانتی متر از نوک ساقه های گیاه را که حداقل دارای سه برگ است جدا کنید. دقت داشته باشید که باید قلمه های گیاه را به صورت اریب برش بزنید.

 

باید برگ های انتهایی قلمه را از گیاه حذف کنید و فقط دو یا سه برگ بالای قلمه ها را باقی بگذارید زیرا در غیر این صورت سرعت ریشه زایی قلمه های گیاه کاهش می یابد. پس از برش دادن قلمه های گیاه بهتر است برای اینکه سرعت ریشه زایی قلمه ها افزایش یابد آن ها را ابتدا در هورمون ریشه زایی فرو ببرید و سپس در گلدان هایی مناسب بکارید.

 

می توانید بدون فرو بردن قلمه های گیاه در هورمون ریشه زایی هم قلمه های گیاه را در گلدان بکارید اما در این صورت سرعت ریشه زایی قلمه های گیاه در مقایسه با استفاده از هورمون ریشه زایی کمتر می شود. می توانید هر 5 یا 7 قلمه را در یک گلدان بکارید.

 

بهترین ترکیبی که می توانید قلمه ها را در آن بکارید ترکیبی از پرلایت و کوکوپیت است. برای آن ها رطوبت مناسب را ایجاد نمایید. برای تامین رطوبت مناسب برای رشد گیاه بهتر است روی سطح گلدان ها را با نایلونی شفاف بپوشانید و برای اینکه تهویه مناسب برای قلمه های گیاه فراهم شود می توانید روی سطح نایلون را سوراخ های کوچکی ایجاد کنید.

 

برای قلمه های باید خاکی را فراهم کنید که مرطوب باشد برای این کار پس از کاشت باید با استفاده از اسپری گلدان ها را آبیاری نمایید. قلمه ها را برای اینکه بتوانند سریع تر رشد کنند باید در دمای مناسب و نور خورشید غیر مستقیم قرار دهید. نور مستقیم خورشید می تواند سبب صدمه دیدن قلمه های گیاه شود. باید برای رشد قلمه های گیاه آن ها را در دمای 21 درجه سانتی گراد قرار دهید.

 

بعد از اینکه شرایط مورد نیاز را برای رشد گیاه فراهم کردید حدود سه ماه زمان نیاز است تا قلمه های گیاه بتوانند ریشه زایی داشته باشند. پس از ریشه زایی قلمه ها باید نایلون را از روی سطح گلدان بردارید و با استفاده از کود های مناسب گیاه را تغذیه نمایید. پس از گذشت مدتی از زمان ریشه زایی قلمه ها می توانید گلدانی را که قلمه های گیاه در آن قرار دارند عوض کنید و قلمه های گیاه را در گلدان جدیدی بکارید. در واقع پس از ریشه زایی قلمه های گیاه باید زمانی که هوا مناسب است گیاهان جدید را به زمین اصلی برای کاشت منتقل نمایید.

 

منبع: nikstar.ir

مطالب پیشنهادی
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − شانزده =

همچنین بخوانید
گل ابری یک گیاه زینتی زیبا و محبوب است که به دلیل شکوفه‌های زرد، آبی و بنفش متنوع خود، جذابیت خاصی به باغ‌ها و بالکن‌ها اضافه می‌کند. این گل دارای رشد سریع و مقاومت به شرایط آب و هوایی مختلف است که آن را به انتخاب مناسبی برای عاشقان گل و گیاه تبدیل می‌کند.