سمپریوم
گل سمپریوم یا لب ماتیکی، گیاهی زینتی و دوست‌داشتنی است که به خاطر شکل‌ها و رنگ‌های خیره‌کننده برگ‌های گوشتی‌اش معروف است. این گیاه چندساله با طراوت خود در هر فصلی می‌تواند به هر باغی زنگی و شادابی وحیزه دهد.

شرایط نگهداری سمپریوم یا گل لب ماتیکی در منزل یا آپارتمان به همراه روش تکثیر و پرورش آن، در ادامه به خاک، کود، گلدان، نور، دما و آبیاری مناسب این گیاه میپردازیم.

گیاه سمپریوم یا لب ماتیکی

در این قسمت قصد داریم شما را با یکی دیگر از انواع گیاهان آپارتمانی زیبای مناسب برای پرورش در اپارتمان آشنا کنیم. گیاهی با روش نگهداری تقریبا ساده و کم توقع که می تواند زینت بخش محل زندگی شما باشد و از زیبایی آن در منزل لذت ببرید.

این گیاه در شرایط سخت نیز می تواند مقاوم باشد و برگ های خود را حفظ کند. علاوه بر زیبایی منحصر به فرد این گیاه مقاوم بودن و روش نگهداری ساده آن را به یکی از محبوب ترین گیاهان برای نگهداری در آپارتمان تبدیل کرده است به گونه ای که امروزه جایگاه ویژه ای بین علاقمندان به پرورش گیاهان آپارتمانی دارد.

در این مقاله شما را با اصول نگهداری سمپریوم و پرورش سمپریوم در منزل آشنا می کنیم. در قسمت بعدی به معرفی نیاز های محیطی گیاه می پردازیم و در ادامه روش های نگهداری و پرورش آن را در منزل به همراه روش تکثیر آن بررسی می کنیم. اگر علاقمند به داشتن گلدانی زیبا از این گیاه در منزل هستید با ما همراه باشید.

سمپریوم یا لب ماتیکی

نام گیاه : سمپریوم ( لب ماتیکی )

نام علمی گیاه :  Sempervivum tectorum

نام انگلیسی گیاه : sempervivum

خانواده گیاه : Crassulaceae

بومی : آفریقا و اروپا

گیاه سمپریوم یا لب ماتیکی با نام علمی Sempervivum tectorum و نام انگلیسی sempervivum از جمله گیاهان بسیار زیبا و مقاوم در برابر تغییر شرایط محیطی است.

این گیاه قابلیت پرورش در آپارتمان را دارد و می تواند با زیبایی منحصر به فرد خود زینت بخش محل زندگی شما باشد. لب ماتیکی از خانواده Crassulaceae بوده و بومی  آفریقا و اروپا است.

این گیاه بسیار کم توقع است و روش نگهداری ساده ای دارد. به همین دلیل از ساکولنت های بسیار محبوب برای نگهداری در منزل به شمار می رود. تا به حال بیش از 40 گونه مختلف از این گیاه شناسایی شده است. لب ماتیکی از جمله گیاهان چند ساله است و نسبت به تغییرات محیطی بسیار مقاوم است. البته از این گیاه به عنوان گیاه زینتی هم استفاده می شود.

این گیاه دارای گل هایی زیبا در نگ های صورتی ، قرمز و بنفش است که روی ساقه های گیاه به وجود می آیند. نوک برگ های گیاه نیز معمولا بنفش ، قرمز ، قهوه ای و زرد هستند. این گیاه قابلیت ذخیره سازی آب را در برگ های خود دارد و به همین دلیل اگر در محیطی گرم قرار گیرد می تواند به خوبی خشکی و کم آبی را تحمل کند.

این گیاه دارای خواص دارویی زیادی نیز می باشد . شاید دانستن این نکته برایتان جالب باشد که رنگ این گیاه بستگی به نور و دمای محیط دارد. از ویژگی های بارز این گیاه می توان به مقاوم بودن در برابر سرما اشاره کرد به گونه ای که می توان آن را در فضای بیرون نیز نگهداری کرد زیرا این ساکولنت در این شرایط نیز می تواند برگ های خود را حفظ کند. در قسمت بعدی شرایط نگهداری سمپریوم را بررسی می کنیم.

خاک مناسب برای نگهداری سمپریوم

خاک مناسب از مهمترین و اولین نیازهایی است که باید در مورد آن صحبت کنیم. به طور کلی دو نوع خاک مختلف برای کاشت گیاهان وجود دارد و می توان آن ها را به دو دسته خاک های سبک و سنگین تقسیم بندی نمود.

حالا به بررسی تفاوت بین این دو نوع می پردازیم. خاک های سنگین به خاک هایی گفته می شود که دارای بافت فشرده هستند و آب از میان آن ها به سختی عبور می کند. این نوع خاک های دارای تهویه کمتری هستند و از مواد مختلفی نیز تشکیل می شوند.

بافت این نوع خاک ها ریز تر بوده و به همین دلیل به خاک های سنگین معروف هستند. در مقابل خاک های سنگین نوعی دیگری از خاک ها به نام خاک های سبک وجود دارند که دارای بافتی درشت تر هستند. می توانند به راحتی آب را از میان خود عبور دهند.

نگهداری سمپریوم

این گیاه برای رشد خود به خاک های سبک نیاز دارد که مدت زیادی آب را در خود نگهداری نکنند زیرا انباشته شدن آب در خاک سبب پوسیده شدن ریشه های گیاه می شود. می توان از ترکیب کوکوپیت و پیت ماس برای کاشت گیاه استفاده کرد.

برای تامین مواد مغذی مناسب برای رشد گیاه که ممکن است در خاک وجود نداشته باشند بهتر است در فصل هایی که گیاه در حال رشد است از کودهای مخصوص برای گیاه استفاده کنید.

در زمان کوددهی باید طبق دستور گیاه را تغذیه نمایید و از کوددهی بیش از اندازه گیاه بپرهیزید زیرا سبب سوختن برگ های گیاه می شود. کمبود کوددهی نیز می تواند سبب کمرنگ شدن برگ های گیاه شود.

آبیاری مناسب برای نگهداری لب ماتیکی

آبیاری نیز از مهمترین عواملی است که بر رشد هر نوع گیاهی تاثیر مستقیم دارد. نمی توان تاثیر آبیاری بر رشد گیاه را نادیده گرفت. گیاهان مختلف نیازهای آبی متفاوتی دارند که از این لحاظ با هم متفاوت هستند.

برخی از گیاهان نیاز آبی کمی دارند و باید به صورت هفتگی آبیاری شوند اما برخی دیگر باید روزانه و به تعداد دفعات زیاد آبیاری شوند. میزان و تعداد دفعات آبیاری برای گیاهان با توجه به تغییر فصل متفاوت است و در فصول سرد سال میزان آبیاری کمتر از فصول گرم سال است.

حتما بخوانید  شرایط نگهداری گل ابری به همراه روش تکثیر و پرورش آن

آبیاری بیش از اندازه برای هیچ نوع گیاهی نه تنها مناسب نیست بلکه سبب پوسیدگی ریشه های گیاه و زرد شدن برگ های گیاه خواهد شد. پس تنظیم کردن میزان و تعداد دفعات آبیاری از مهمترین شرایطی است که بادی برای هر نوع گیاه به درستی رعایت شود تا هم سلامت گیاه حفظ شود و هم طراوت و زیبایی گیاه.

نگهداری لب ماتیکی

در مورد آبیاری این گیاه می توان گفت باید به صورت منظم آبیاری شود تا بتواند رشد مناسبی داشته باشد. زمانی که گیاه در فصل رشد قرار دارد باید آبیاری گیاه را افزایش دهید. مثلا ماهانه چهار مرتبه آبیاری برای گیاه کافی است اما در زمان استراحت گیاه باید میزان آبیاری را کم کنید.

آبیاری بیش از اندازه می تواند سبب پوسیدگی ریشه های گیاه شود. البته ممکن است زرد شدن برگ های گیاه را نیز در پی داشته باشد. کم بودن بیش از اندازه آبیاری نیز می تواند سبب قهوه ای شدن و ریزش برگ های گیاه شود.

نور مناسب برای پرورش سمپریوم

نور نیز از مهمترین عواملی است که تاثیر بسزایی در رشد گیاهان مختلف دارد و نمی توان تاثیر آن را نادیده گرفت. محدوده نوری مناسب برای گیاهان مختلف با یکدیگر متفاوت است.

در این محدوده نوری گیاهان رشد بهتری دارند.مثلا برخی از گیاهان برای رشد مناسب خود به نور کامل و مستقیم خورشید نیاز دارند و در صورتی که این میزان نور را دریافت نکنند نمی توانند رشد مناسبی داشته باشند.

برخی دیگر از گیاهان فقط نور غیر مستقیم خورشید را برای رشد خود ترجیح می دهند و برخی دیگر از گیاهان سایه پسند هستند. در مورد نور مناسب برای این گیاه می توان گفت  به نور بسیار زیاد و غیر مستقیم خورشید نیاز دارد تا بتواند گلدهی خوبی داشته باشد.

در صورتی که گیاه در معرض تابش نور بیش از اندازه و بسیار شدید خورشید قرار گیرد برگ های گیاه دچار سوختگی می شوند و این موضوع می تواند سبب ریزش برگ های گیاه شود پس در این مواقع باید گیاه را در حالت نیم سایه قرار دهید . کمبود نور می تواند سبب متوقف شدن رشد و گلدهی گیاه شود.

دمای مناسب برای پرورش لب ماتیکی

دما هم از فاکتورهای مهم در رشد گیاهان است. محدوده دمایی مناسب برای رشد گیاهان با توجه به ساختار درونی گیاه و شرایط اقلیمی که گیاه در آن زندگی می کند متفاوت است.

برخی از گیاهان نسبت به افزایش یا کاهش دما مقاوم هستند اما برخی دیگر نسبت به تغییرات دمایی از خود واکنش نشان می دهند و صدمه می بینند. در محدوده دمایی تعیین شده گیاهان رشد بهتری دارند و باید شرایط مناسب دمایی را برای گیاهان نتظیم کرد.

این گیاه در هوای خنک بیشترین میزان رشد را دارد و بهتر است در مکان هایی که دارای دمای پایینی هستند نگهداری شود اما معمولا بین 15 تا 25 درجه سانتی گراد می تواند دمای مناسبی برای محل نگهداری لب ماتیکی باشد.

کاهش بیش از اندازه دمای هوا می تواند سبب تیره شدن و ریزش برگ های گیاه شود و افزایش بیش از اندازه دمای هوا نیز سبب قهوه ای شدن و ریزش برگ های گیاه می شود. معمولا در هوای خنک رنگ برگ های گیاه زیبایی بیشتری دارد.

برخی از مشکلاتی که ممکن است گیاه را درگیر کند عبارتند از

اگر روی برگ های گیاه لکه هایی را مشاهده می کنید که تیره رنگ هستند و دارای حالتی آبکی می باشند می توان نتیجه گرفت گیاه دچار قارچ شده است.

کمبود نور می تواند سبب علفی شدن و بیش از اندازه بلند شدن برگ ها در گیاه شود البته می تواند نتیجه آبیاری بیش از اندازه گیاه هم باشد.

اگر زی برگ های گیاه تارهایی مانند تار عنکبوت مشاهده می کنید می توان نتیجه گرفت گیاه دچار شته ، شپشک یا کفشدوزک شده است که در این صورت باید با استفاده از سموم خاص این مشکل را برطرف نمود.

تکثیر سمپریوم

نحوه تکثیر سمپریوم یا تکثیر لب ماتیکی به دو روش انجام می‌شود. یکی از طریق تقسیم غده‌ها و پاجوش‌های گیاه است. و روش دیگر کاشت بذر است.

  1. تقسیم پایه‌ها و پاجوش‌ها: در این روش، شما می‌توانید گیاه اصلی را از ریشه جدا کنید و به چندین بخش کوچکتر تقسیم کنید. این بخش‌ها که پایه‌ها و پاجوش‌ها هستند، قادر به رشد مجدد می‌باشند و به گیاه‌های جدید و مستقل تبدیل می‌شوند. این کار را معمولاً در بهار یا پاییز انجام داده و قبل از کاشت مجدد در محل جدید، به مدت کوتاهی خشک می‌کنند.
  2. کاشت بذر: روش دیگر برای تکثیر سمپریوم، کاشت بذرهای گیاه است. بذرها را می‌توانید از گل‌های خشک شده گیاه برداشت کنید. برای کاشت بذرها، از یک مخلوط خاک مناسب و خاکریز ریز استفاده کنید و بذرها را روی سطح آن پخش کنید. سپس آنها را با یک لایه نازک خاک بپوشانید و خیلی محکم فشار دهید. محیط را مرطوب نگه دارید تا بذرها جوانه‌زنی کنند.

در هر دو روش، باید مراقب رطوبت مناسب خاک باشید تا گیاه‌های جدید رشد کنند. همچنین، محیط را به نور مناسب قرار دهید و به طور مرتب آبیاری کنید تا گیاه‌ها به خوبی رشد کنند.

مطالب پیشنهادی
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − یازده =

همچنین بخوانید
گل ابری یک گیاه زینتی زیبا و محبوب است که به دلیل شکوفه‌های زرد، آبی و بنفش متنوع خود، جذابیت خاصی به باغ‌ها و بالکن‌ها اضافه می‌کند. این گل دارای رشد سریع و مقاومت به شرایط آب و هوایی مختلف است که آن را به انتخاب مناسبی برای عاشقان گل و گیاه تبدیل می‌کند.