روش نگهداری سبزی خوردن همراه با خواص سبزی خوردن

سبزی خوردن باب میل تمام خانواده‌های ایرانی است و علاوه بر رنگین کردن سفره‌های غذا از نظر تغذیه‌ای نیز بسیار با ارزش است.

اما در صورت عدم نگهداری صحیح از سبزی‌های تازه آنها زرد و پلاسیده شده و دیگر قابل خوردن نمی‌باشند.

به نظر شما سبزی را بیش از یک هفته می‌توان نگهداری کرد؟ اگر می‌خواهید سبزی را در مدت زمان بیشتری قابل استفاده در منزل نگهداری کنید و هر روز کنار غذا آن را سرو کنید با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

نگهداری سبزی خوردن
نحوه نگهداری سبزی خوردن همرا با خواص سبزی خوردن

خواص سبزی خوردن

سبزی خوردن به هضم غذا کمک کرده و با خواص بی نظیرشان در حفظ سلامت بدن نقش مثبت ایفا می‌کند.

سبزی خوردن حاوی تره، شاهی، نعنا، پیازچه، ریحان، ترخون ، مرزه، تربچه و جعفری می‌باشد که هر کدام از آنها عطر و خواص منحصر به فردی دارند که عبارت‌اند از:

ریحان: جلوگیری از ورم کردن معده

شاهی: ضد سرطان و ضد باکتری

تره: ضد سرطان

نعنا: ضد نفخ و تهوع

جعفری: درمان عفونت‌های ادراری

تربچه: ضد قارچ و باکتری و ضد سرطان

همچنین فیبر بالای سبزیجات یبوست را درمان کرده و معده را زمان غذا خوردن پر می‌کند تا غذای بیشتری مصرف نکنید به همین خاطر در تناسب اندامتان بسیار دخیل است.

با مصرف سبزیجات از ابتلا به سرطان روده و معده پیشگیری کنید.

به علاوه سبزی خوردن با داشتن خواص آنتی باکتریالی و مقابله کردن با رادیکال‌های آزاد در خون رسانی مغز تأثیر مثبت گذاشته و به تقویت حافظه کمک می‌کند.

برای داشتن پوستی سالم و شفاف و جلوگیری از پیری پوست خوردن سبزیجات را فراموش نکنید.

جالب است بدانید که در طب سنتی خوردن سالاد همراه با غذا به دلیل داشتن طبع سرد منع شده اما مصرف سبزی خوردن توصیه شده است.

 

 

تکنیک‌های نگهداری از سبزی خوردن

 

گرفتن آب سبزی‌ها

یکی از عواملی که سبب زود پلاسیده شدن و حتی گندیدن سبزی‌ها در یخچال می‌شود خیس بودن آنهاست.

بعد از آنکه سبزی‌ها را با مواد ضد عفونی شستید آنها را روی پارچه‌ی تمیز بریزید و زیر و رو کنید تا آب سبزی‌ها جذب پارچه شود.

بعد از نیم تا یک ساعت سبزی‌ها را داخل یخچال قرار دهید،از سبد نیز میتوانید استفاده کنید.

نگهداری از سبزی خوردن
طریقه نگهداری از سبزی خوردن همراه با فواید سبزی خوردن

قرار دادن در کیسه پارچه‌ای

بعد از شست و شوی سبزی‌ها و آب گیری ، آنها را درون کیسه‌ی پارچه‌ای یا نخی ریخته درب کیسه را ببندید و در یخچال نگهداری کنید.

 

قرار دادن در ظرف پلاستیکی پوشیده با کاغذ یا دستمال

درون یک ظرف پلاستیکی در دار چند لایه کاغذ یا دستمال تمیز قرار داده و سبزی‌ها را که آب آنها گرفته شده داخل ظرف قرار دهید.

کاغذ موجود در ظرف رطوبت سبزی را به خود می‌گیرد و اجازه می‌دهد سبزی‌ها مدت زمان بیشتری تازه و شاداب بمانند.

درب ظرف را بسته و در یخچال نگهداری کنید.

نگهداری سبزی خوردن
روش نگهداری سبزی خوردن همراه با خواص سبزی خوردن

کیسه فریزر

استفاده از کیسه فریز نیز در نگهداری سبزی‌ها مؤثر است .سبزی‌های شسته شده را که حتماً آب آنها گرفته شده داخل کیسه فریزر ریخته و مقداری هوا در کیسه بدمید و درب آن را گره بزنید و آن را در یخچال قرار دهید.

هوای دمیده شده داخل کیسه باعث می‌شود تا سبزی‌ها با فشار کنار هم قرار نگرفته و له نشده و تازه بمانند.

نگهداری از سبزی خوردن
شیوه نگهداری سبزی خوردن

نکات پایانی:

  • با رعایت یکی از اصول ذکر شده در نگهداری سبزی‌ها می‌توانید آنها را به مدت 5 تا 10 روز در یخچال تازه و شاداب نگه داری کنید.
  • اگر در میان سبزی‌ها با گذشت زمان چند عدد سبزی پلاسیده و یا زرد رنگ پیدا کردید آنها را از بقیه سبزی‌ها جدا کنید چرا که سبب خراب شدن بقیه سبزی‌ها می‌شوند.
  • هنگام شست و شوی سبزی‌ها از مواد ضد عفونی کننده‌ی طبیعی مانند سرکه و یا نمک استفاده کنید تا مدت زمان بیشتری آنها را نگهداری کنید.
  • در صورتی که از مایع ظرف‌شویی برای شست و شو استفاده می‌کنید بدانید که طول عمر سبزی را کاهش می‌دهید.
  • سبزی‌ها را به مدت طولانی در آب ضد عفونی کننده قرار ندهید ده الی یک ربع برای تمیز کردن و گل زدایی آنها کافی ست اگر مدت زمان زیادی در آب بمانند زود پلاسیده شده و تغییر رنگ می‌دهند.
  • دقت داشته باشید که سبزی‌ها را برای حفظ طراوت و شادابی‌شان با آب سرد بشویید.

 

منبع: سایت نیک استار

مطالب پیشنهادی
نظرات

9 پاسخ

  1. سلام
    آره همیشه نگه داشتن سبزی خوردن بیشتر از دو سه روز مشکل هست و معمولا سبزی زود خراب میشه. با این رفت و آمدهای امروزی هم نمیشه هر روز رفت سبزی خرید و مصرف روزانه رو برای میوه و سبزیجات خرید پس بهتره تا یه هفته حداقل بتونیم میوه و سبزیجات رو نگهداری کنیم بدون اینکه خراب بشن. روش های خوبی رو بهشون اشاره کردین که کاربردی هستن. مطلبتون برای من که مفید بود. ممنون از شما.

  2. میشه از این روش ها برای نگهداری سبزی کوکو یا آش و سوپ استفاده کرد که دیگه مجبور نباشیم فریزش کنیم؟

    1. سلام و درود دوست عزیز. بله امکان نگهداری هر نوع سبزی ای با این روش وجود داره فقط باید حداکثر ظرف یک هفته الی ده روز مصرف بشه. مخصوصا سبزی کوکو و آش و سوپ چون باید خرد بشن اگه زیاد دخل یخچال بمونن خشک و پژمرده میشن و دیگه نمیشه خردشون کرد.

  3. سلام من عاشق سبزی خوردن هستم اما چون زود خراب میشه زیاد نمی گیرم، این دفعه می خوام دو کیلو سبزی بگیرم و به روشی که شما نوشتید نگهداری کنم امیدوارم واقعا تازه بمونه . ممنون

    1. سلام و درود دوست عزیز، دو کیلو سبزی خوردن یه کم زیاده اما اگه مصرفتون زیاده و نهایتا ده روزه تموم میشه مشکلی نداره چون این روش ها هر چقدر هم سبزی رو تازه نگه داره بعد از یک هفته کم کم سبزی ها زرد و پژمرده میشن و اون طراوت و تازگی اولیه رو ندارن. مطمئن باشید با انجام این روش ها سبزیتون حداقل تا یک هفته تازه و با طراوت خواهد موند.

  4. سلام روش های خیلی خوبی اموزش دادید ممنون. من اکثر این روش ها رو امتحان کردم قبلا و همشون خیلی خوب سبزی رو تازه نگه می دارن. یه روشی هم با اجازتون من یاد بدم به دوستان. سبزی خوردن رو که پاک کردید بدون این که بشورید داخل یه پاکت فریزر بریزید و مثل شکلی که در متن هست پاکت رو پر از هوا کنید و گره بزنید و بزارید داخل یخچال. اینجوزی ماندگاری سبزی ها خیلی بیشتره. هر بارسبزی لازم دارید در پاکت رو باز کنید و یه مقدارشو بردارید و مجددا درشو ببندید. این روش تا حتی دو هفته هم می تونه سبزی ها رو تازه نگه داره. فقط دقت کنید که سبزی ها خشک باشن.

    1. سلام و درود دوست عزیز. ممنون از این که تجربه خود رو در اختیار ما قرار دادید. روش بسیار خوب و جالبیه اما من شخصا ترجیح میدم سبزی ها رو بشورم، خشک کنم و بعد به همین روشی که شما فرمودید و در متن هم بهش اشاره شده سبزی ها رو داخل پاکت فریزر قرار بدم. در این حالت هم سبزی ها ماندگاری بالایی دارن و از اون مهمتر چون شسته هستن استفاده از اونها راحتتره.

  5. سلام. ممنون بابت مطلبتون خیلی به دردم خورد. همیشه سبزی خوردنام سیاه و زرد میشد و مجبور بودم بریزمشون دور. این بار به روشی که گفتید عمل کردم سبزی ها رو شستم و گذاشتم رو دستمال نخی تا آبشون بره بعد با یه پارچه نخی تمیز گذاشتم داخل یه ظرف بزرگ در دار و داخل یخچال. امروز رفتم یه کم ازشون برداشتم، واقعا مثل روز اول تازه هستن گفتم حتما ازتون تشکر کنم. ممنون بازم

    1. سلام و درود دوست عزیز، پیام شما به ما دلگرمی داد و بسیار خوشحالیم که سایتمون براتون مفید بوده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت + 8 =