ماهی سوارتل یا دم شمشیری

آموزش نگهداری از ماهی سوارتل یا ماهی دم شمشیری و روش تشخیص جنسیت نر و ماده بودن ماهی سوارتل و نحوه تکثیر ماهی سوارتل و پرورش نوزادن ماهی دم شمشیری

ماهی سوارتل ماهی دم شمشیری
ماهی سوارتل یا ماهی دم شمشیری

ماهی ها موجودات آبزی زیبایی هستند که همواره نگهداری از آن ها با رعایت نکات و شرایط خاصی در منزل امکان پذیر بوده است. ماهی ها از لحاظ طبقه بندی به دو دسته ماهی های زینتی ( مناسب برای نگهداری در آکواریوم ) و ماهی های دریا و رودخانه ای تقسیم بندی می شون. از لحاظ میزان مقاومت ماهی های زینتی و آکواریومی نسبت به سایر ماهی ها به مراقبت زیادی نیاز دارند و در برابر بیماری ها کمتر مقاومت می کنند.

برای نگهداری از این نوع ماهی ها باید شرایط مناسب برای پرورش و رشد آن ها را در محیط آکواریوم فراهم کرد. در این مقاله قصد داریم شما را با یکی از انواع ماهی های زیبا و مناسب برای پرورش در آکواریوم آشنا کنیم که از لحاظ مقاومت در برابر تغییرات دمایی و محیطی در جایگاه تقریبا خوبی قرار دارد. نام این ماهی زیبا سوارتل است.

امروزه از این نوع ماهی به دلیل زیبایی و مقاومت بدنی بالا به صورت گسترده در آکواریوم ها به عنوان یک ماهی زینتی استفاده می شود. در این مقاله قصد داریم شما را با شرایط زندگی سوارتل و نحوه نگهداری و تکثیر آن آشنا کنیم. با یادگیری این روش ها می توانید به سادگی سوارتل را در آکواریوم نگهداری کرده و از زیبایی آن لذت ببرید.

 

مشخصات ظاهری و محیط زندگی ماهی های سوارتل یا دم شمشیری

نام: ماهی سوارتل یا ماهی دم شمشیری

نام علمی: Xiphophorus helleri

خانواده: peocilidane

حداکثر اندازه: 13 سانتیمتر

همزیستی: سازگار با تمام ماهی ها

سطح شنا: میان آب

تغذیه: انواع غذاهای خشک

دما مناسب آب: 24 الی 26 درجه سانتیگراد

پی اچ آب: 7 الی 7.5

سازگاری: صلح جو

تولید مثل: زنده زا و به راحتی تکثیر می شود

 

 

شناخت ماهی سوارتل یا دم شمشیری

از لحاظ ظاهری سوارتل به دلیل داشتن دمی تیز و شمشیری مانند با نام ماهی شمشیری شناخته می شود. از لحاظ رفتاری نیز سوارتل را می توان از جمله ماهی های صلح طلب به شمار آورد که اهل تهاجم با سایر ماهی ها نیست. سوارتل بهخ دلیل دارا بودن تنوع رنگ زیاد از جمله ماهی های بسیار محبوب در بین علاقمندان به نگهداری و پرورش آبزیان به شمار می رود. سوارتل معمولا در رنگ های قرمز و زرد و رنگ های ترکیبی یافت می شود. از مزایای این ماهی می توان به روش نگهداری تقزریبا ساده و مقرون به صرفه بودن اشاره کرد. از دیگر مزایای این ماهی می توان به روش تکثیر ساده آن اشاره کرد. سوارتل ها به راحتی می توانند در نقاط مختلف از محل زندگی خود شنا کنند و برای تانک هایی که به صورت گروهی برای ماهی های گیاه خوار وجود دارند نیز به راحتی نگهداری می شوند.

حتما بخوانید  ماهی نئون تترا و هر آنچه که باید برای نگهداری و تکثیر آن بدانید

 

نگهداری از ماهی سوارتل ( دم شمشیری )

در این قسمت قصد داریم با اصول و شیوه نگهداری از ماهی سوارتل آشنا شویم. برای نگهداری مناسب از ماهی دم شمشیری، بهتر است آن‌ها را در محیط‌هایی نگهداری کنیم که گیاه‌خواران دیگر نیز در آنجا وجود دارند. همچنین، این ماهی‌ها باید با ماهی‌های غیرتهاجمی همراه باشند. دمای مناسب برای محیط نگهداری ماهی سوارتل بین 24 تا 26 درجه سانتی‌گراد است. همچنین، مقدار اسید و باز آب باید PH خنثی داشته باشد تا به ماهی‌ها آسیب نرسد. بهتر است از تغییرات ناگهانی دما در محیط نگهداری اجتناب کرده، زیرا می تواند سبب صدمه دیدن آن ها شود. همچنین، درون آکواریوم بوته‌های گیاهی را قرار داده تا ماهی‌ها بتوانند بین آن‌ها شنا کنند، زیرا این فعالیت برای ماهی‌ها بسیار لذت‌بخش است.

 

تغذیه سوارتل

در این قسمت به بررسی تغذیه مناسب برای این نوع ماهی‌ها خواهیم پرداخت. تغذیه بدون شک یکی از مهمترین عوامل برای رشد ماهی‌ها است. میزان و نوع خوراک مناسب برای هر نوع ماهی ممکن است با یکدیگر متفاوت باشد و هر کدام از ماهی‌ها برای رشد و زندگی مناسب خود به میزان مشخصی تغذیه نیاز دارند. یکی از مزایای سوارتل‌ها این است که حساسیت کمی به نوع خوراک مناسب دارند. بهتر است از خوراک خشک برای تغذیه سوارتل‌ها استفاده کنید.

 

تشخیص جنسیت ماهی سوارتل

تشخیص جنسیت ماهی سوارتل ماهی نر دم شمشیری

دم شمشیری نر دارای دمی شمشیری شکل است و باله زیرین آن ریز و سوزنی است.

 

تشخیص جنسیت ماهی سوارتل ماهی ماده دم شمشیری

دم شمشیری ماده دارای دمی ساده است و باله زیرین آن پهن و بزرگ است.

 

تکثیر ماهی سوارتل

همانطور که در قسمت‌های قبل گفتیم، از مزایای این نوع ماهی‌ها می‌توان به روش تکثیر ساده اشاره کرد. سوارتل‌ها از جمله ماهی‌های زنده زاینده محسوب می‌شوند. روش تکثیر این ماهی‌ها مانند ماهی‌های مولی است و باید چند ماهی ماده را در یک تانک در کنار دو ماهی نر قرار دهید تا عمل لقاح انجام گیرد. سپس ماهی‌ها را باید به قسمتی که برای تولید مثل ماهی‌ها طراحی شده منتقل کنید. ماهی‌های تازه متولد شده را از دسترس ماهی‌های بالغ دور نگهداری کنید، زیرا سوارتل‌ها به خوردن فرزندان خود علاقه زیادی دارند.

 

منبع: nikstar.ir

مطالب پیشنهادی
نظرات

یک پاسخ

  1. من به عنوال سوارتل باز با این نظریه ها کاملا مخالفم . اولا اینها به نوع غذا حساسیت شدید دارن . قدرت ایمنی اونها شدیدا پایینه . ماهی ضعیف البنیه هستند . هرچند از نظر هوش . سرعت .قدرت پرش . بازیهای خوب وتنکع رنگ دارن .ولی این ماهی خودش رو به کشتن میده ولی اجازه نمیده گرفته بشه وسرانجام ماهی توسط صاحبش میمیره . لاروهای اونها پس از تولد شانس کمی برای زنده موندن دارن . روش تکثیر اونها با سایر همنوعانخود همچون گوپی مولی از زمین تا اسمون فرق داره . این ماهی در اکواریوم با هر ترتیبی که در اکواریوم باشه سبزه . جلبک فلان بمان قادر به تولید مثل نیست علارقم تلاشها وجنبندگی وسرعتی که داره بازم خسته میشه ونمیتونه نولید مثل کنه . این نظریه ها که ذکر کردید جزی هست و فقط مربوط به خانواده گپی و مولی هست . قابل ذکر هست شباهت عملکرد ماهی پلاتی ودم شمشیری شباهت زیادی هست . بلکه این دو ماهی برای تسریع در تولید مثل باید اونها رو در جای تنگ وانبوهی از این جمعیت باشد . در غیر این صورت به تکثیر امیدوار نباش .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − 7 =