پرسودترین پرنده برای پرورش

اگر به دنبال یک شغل هیجان انگیز با درآمد بالا هستید، اگر می توانید برای حداقل پنج الی شش ماه تمام وقت خود را به کارتان اختصاص دهید ما به شما پرورش پرندگان زینتی پر سود ، کمیاب و … را پیشنهاد می کنیم. شما برای شروع این کار نیاز به سرمایه ی زیادی ندارید و با حداقل سرمایه می توانید این کار هیجان انگیز را شروع کنید. اگر تصور می کنید که برای پرورش پرندگان شما نیاز به مکانی بسیار بزرگ و وسیع دارید باید به شما بگوییم که اشتباه می کنید. شما برای پرورش پرندگان مخصوصا پرندگان زینتی می توانید از یک مکان کوچک با سرمایه ای اندک کار خود را آغاز کنید.

امروزه بازار فروش پرندگان زینتی و دارویی بسیار پر رونق می باشد. زندگی آپارتمانی، افسردگی و روزمرگی ملال آوری که گریبان اکثر افراد را گرفته است، تعداد کم اعضای خانواه، مجردی، بی فرزندی یا تک فرزندی و تنهایی، همه و همه عواملی هستند که دست به دست داده اند تا انسان برای سرگرم شدن و بهتر شدن حال و هوایش به  حیوانات خانگی یا انواع و اقسام پرندگان زینتی پناه بیاورد.

پرسودترین پرنده برای پرورش
معرفی پرسودترین پرنده برای پرورش

علاوه بر این این روزها افراد زیادی تمایل به استفاده از گوشت و تخم سایر پرندگان مثل بوقلمون، شتر مرغ، کیک، بلدرچین، کبوتر و … دارند که از دلایل آن می توان به ارزش تغذیه ای بالای گوشت پرندگان، خواص دارویی، پایین بودن چربی و کلسترول و سالم تر بودن گوشت پرندگان اشاره کرد.

بنابراین در حال حاضر پرورش پرندگان یک شغل بسیار پرسود و پر بازده می باشد و افراد زیادی از این راه درآمد بسیاری به دست می آورند. شما با استفاده از یک دستگاه جوجه کشی، یک محوطه ی بیست الی پنجاه متر مربع و تعدادی تخم با نطفه ی سالم و قوی می توانید کار خود را شروع کنید. در ادامه به معرفی تعدادی از پرسودترین پرنده هایی که می توانید با پرورش آن درآمد بالایی کسب کنید، می پردازیم و شرایط مورد نیاز پرورش هر کدام را تا حدودی توضیح خواهیم داد.

پرسودترین پرنده برای پرورش
معرفی پرسودترین پرنده برای پرورش

 

پرسودترین پرنده زینتی

1- کاسکو: یکی از محبوب ترین پرندگان زینتی که قیمت بالایی نیز دارد کاسکو می باشد. کاسکو در راسته ی طوطی سانان قرار می گیرد و به آن طوطی خاکستری آفریقایی نیز می گویند. مهمترین دلیل محبوبیت کاسکو، توانایی بی نظیر این پرنده در تقلید صدا می باشد که این کار باعث خوشحالی صاحب او می شود و افراد زیادی به همین دلیل تمایل فراوانی به داشتن یک کاسکو در خانه ی خود دارند. کاسکوها پرندگانی تیز پرواز هستند که قابلیت جهت یابی ندارند، بنابراین چنانچه  کاسکو از محل زندگی خود فاصله بگیرد راه برگشت را گم می کند و احتمال برگشت آن بسیار ضعیف است.

برای پرورش کاسکو به یک جفت طوطی سالم و یک قفس نیاز داریم. برای مدتی باید به صورت مداوم از آن ها مراقبت کنید. آب و غذای ان ها را تامین کنید، قفسشان را مرتب تمیز کنید و با دست به جوجه های تازه از تخم در آمده غذا بدهید. با انجام این کارها پس از مدتی شما صاحب چند کاسکوی جوان و سالم خواهید شد که با مراقبت کافی تعداد آن ها بیشتر نیز خواهد شد.

پرسودترین پرنده برای پرورش
پرسودترین پرنده برای پرورش

 

2- قناری: قناری پرنده ای کوچک، زیبا و دوست داشتنی است. قناری ها پرنده های بسیار مقاومی هستند از این رو زندگی در قفس برای آن ها مناسب می باشد. قناری عمری طولانی دارد و نوع نر آن صدای قشنگی دارد. ویژگی هایی که ذکر شد باعث شده است که قناری به عنوان یکی از پر طرفدارترین پرندگان خانگی به شمار بیاید.

برای پرورش قناری یک جفت  قناری نر و ماده را تحت شرایطی کنار هم می گذارند، پس از اینکه قناری ماده تخم گذاشت باید در شرایطی خاص از تخم های نطفه دار نگهداری نمایید تا تبدیل به جوجه شوند.

پرسودترین پرنده برای پرورش
پرسودترین پرنده برای پرورش

 

3- فنچ: این پرنده ی کوچک در راسته ی گنجشک سانان قرار می گیرد. دارای رنگ های متنوع و چشم نواز، صدای جیک جیک ملایم و حتی قابلیت حرف زدن می باشند.  به دلیل قیمت پایین و زاد و ولد بالا، فنچ ها طرفداران زیادی دارند .فنچ ها بر خلاف اکثر پرندگان زینتی برای پرورش نیاز به یک قفس کوچک ندارد و می توانید در یک مکان مناسب اقدام به پرورش تعداد زیادی فنچ کنید.

پرسودترین پرنده برای پرورش
پرسودترین پرنده برای پرورش

 

4- مرغ عشق: از دیگر  پرنده های جذاب خانگی می توان به مرغ عشق اشاره کرد. مرغ عشق ها پرندگانی بسیار اجتماعی و خوش مشرب هستند و پرورش آن ها نیز ساده بوده در یک فضای مناسب کوچک، تعداد زیادی مرغ عشق می توانید پرورش دهید.

پرورش پرندگان زینتی پر سود
پرورش پرندگان زینتی پر سود

 

5- مرغ مینا: مرغ مینا یک پرنده ی کوچک از راستای گنجشک سانان می باشد . توانایی شگفت انگیز مرغ مینا در تقلید صدا، آن را به کی از پرطرفدارترین و محبوب ترین پرندگان خانگی تبدیل کرده است. برای پرورش انبوه این پرنده، بهترین راه جوجه کشی از تخم نطفه دار با استفاده از دستگاه های اتوماتیک جوجه کشی موجود در بازار می باشد. دقت کنید که مرغ مینا فقط تا یک سالگی قادر به یادگیری می باشد و پس از یک سالگی توانایی یادگیری مرغ مینا به شدت کاهش می یابد.

پرورش پرندگان زینتی پر سود
پرورش پرندگان زینتی پر سود

 

6- عروس هلندی: یکی از زیباترین پرنده های خانگی، عروس هلندی می باشد. عروس هلندی از راسته ی طوطی سانان است و کئچکترین عضو خانواده ی  طوطی های کاکل دار از نظر اندازه می باشد. عروس هلندی یک پرنده ی بسیار اجتماعی بوده از مصاحبت با انسان ها لذت می برد. جنس نر عروس هلندی باهوش تر از نوع ماده ی آن می باشد و همچنین چنانچه از ابتدا با جوجه ی عروس هلندی صحبت کردن را تمرین کنید، پس از مدتی کلمات را یاد می گیرد. برای پرورش این پرنده نیاز به یک جفت عروس هلندی دارید. البته این پرندگان به راحتی با هم جفت نمی شوند و برای جفت کردن آن ها باید کمی زمان بگذارید. بعد از تخم گذاری عروس هلندی ماده می توانید نسبت به جوجه کشی تخم های نطفه دار اقدام کنید.

پرورش پرندگان زینتی پر سود
پرورش پرندگان زینتی پر سود

 

7- طوطی مکائو: از دیر باز تا کنون، همواره، طوطی های خانگی طرفداران بسیاری داشته اند. محبوبیت طوطی ها به دلیل ظاهر زیبای آن ها و قابلیت سخن گفتنشان می باشد. امروزه نیز یکی از پرندگان خانگی متداول انواع طوطی ها هستند. طوطی ماکائو یکی از زیباترین نوع طوطی ها محسوب می شود و به دلیل ترکیب چشم نواز رنگ نارنجی، زرد و آبی، بسیار جذاب است. ماکائو یک پرنده ی باهوش و کاملا اجتماعی است و با انسان ها ارتباط عاطفی برقرار می کند. این طوطی ها تا آخر عمر کنار جفت خود می مانند و تقریبا پس از سه سالگی توانایی جفت گیری پیدا می کنند.

حتما بخوانید  پرورش پرندگان زینتی سود ده است یا بومی؟
پرسودترین پرنده زینتی
پرسودترین پرنده زینتی

 

8- توکان ها: توکان ها یک گونه ی بسیار کمیاب از پرندگان زینتی به شمار می روند،  ظاهر بامزه و جذاب این پرندگان افراد زیادی را به آن ها علاقه مند کرده است. توکان ها از راسته ی دارکوب سانان به شمار می روند و منقار بزرگ و بامزه ای دارند. پرورش این پرنده ی کمیاب می تواند سود زیادی برای شما داشته باشد. برای پرورش توکان می توانید با استفاده از دستگاه جوجه کشی، تخم های سالم و نطفه دار را به جوجه تبدیل کنید.

پرورش پرندگان زینتی پر سود
پرورش پرندگان زینتی پر سود

 

9- طوطی پاکوتاه برزیلی: همانطور که گفتیم طوطی ها جزو پرفروش ترین و رایج ترین پرندگان خانگی به شمار می روند. یکی دیگر از انواع طوطی که طرفداران زیادی دارد، طوطی پاکوتاه برزیلی می باشد. طوطی کوچکی با بدنی سبز و سری نارنجی. زمان زیادی از ورود این طوطی به ایران نمی گذرد، بنابراین پرورش آن سودآوری دارد. این طوطی به دلیل اینکه بسیار احساسی است و تحمل جدایی از جفت خود را ندارد به طوطی جدایی ناپذیر نیز معروف است. برای پرورش این طوطی به یک جفت طوطی نر و ماده نیاز دارید. مدتی طول می کشد تا آن ها به هم عادت کنند، پس از آن طوطی ماده تخم گذاری می کند و شما می توانید با استفاده از دستگاه جوجه کشی( در حجم زیاد) یا به صورت طبیعی (در حجم کم) اقدام به پرورش و جوجه کشی آن ها بنمایید.

پرسودترین پرنده زینتی
پرسودترین پرنده زینتی

 

10- طوطی کاکادو: طوطی کاکادو را اکثر شما دیده اید، طوطی هایی سفید یا با رنگ هایی ملایم که تاجی خیره کننده بر سر دارند. این طوطی که در ایران به آن باراتا نیز می گویند، در راسته ی طوطی سانان قرار دارد. به دلیل ظاهر زیبایش، افراد زیادی علاقه مند به نگهداری آن هستند. تاج زیبایی که بالای سر آن ها وجود دارد، در مواقع هیجان، ترس، عصبانیت و … برافراشته می شود و شکوه خاصی به این پرنده می دهد. پرورش این مدل از طوطی بسیار آسان است و با یک جفت نر و ماده می توانید پرورش آن ها را آغاز نمایید.

پرسودترین پرنده زینتی
پرسودترین پرنده زینتی
پرسودترین پرنده زینتی
پرسودترین پرنده زینتی

 

ب) پرسودترین پرندگان صنعتی

علاوه بر پرورش پرندگان زینتی، شاخه ی دیگری نیز در این شغل وجود دارد. پرورش پرندگان صنعتی  که اگر چه نیاز به سرمایه و مکان بیشتری نسبت به پرندگان زینتی  دارد اما شغلی پر بازده به حساب می آید.  پرورش پرندگان چه زینتی چه صنعتی چنان اهمیت و ارزشی دارد که اخیرا در دانشگاه های مهم جهان رشته ای به این عنوان به متقاضیان ارائه می شود. در ادامه به معرفی چند پرنده ی صنعتی که با پرورش آن ها می توانید در آمد بالایی کسب کنید، می پردازیم.

 

1- بلدرچین: در سال های اخیر گوشت و تخم بلدرچین در بین مردم بسیار محبوب شده است و به دلیل ارزش دارویی و خواص بی نظیر گوشت و تخم این پرنده، افراد زیادی از آن استقبال می کنند. پرورش بلدرچین نیاز به مکانی خیلی وسیع یا سرمایه ای کلان ندارد و شما می توانید حتی در منزل خود نیز اقدام به این کار نمایید. بلدرچین ماده خیلی سریع به بلوغ جنسی می رسد و تقریبا از 42 روزگی شروع به تخم گذاری می کند، بلدرچین جزو پرندگان کثیر تخم به شمار می رود. با توجه به ویژگی های خاص بلدرچین، پرورش این پرنده بسیار مناسب و پرسود خواهد بود.

پرسودترین پرنده برای پرورش
پرسودترین پرنده برای پرورش

 

2- کبک: یکی دیگر از پرندگانی که گوشت آن بسیار لذید بوده و خاصیت درمانی دارد، کبک می باشد. پرورش کبک بسیار ساده بوده و درآمد بالایی دارد. پرورش کبک به دو صورت انجام می شود. در روش اول  تخم های نطفه دار کبک را خریداری نموده با دستگاه جوجه کشی اقدام به جوجه کشی می نمایند. در روش دوم تعدادی کبک 50 روزه را به صورت گله ای خریداری می کنند. برای افرادی که اولین بار می خواهند پرورش کبک را آغاز کنند استفاده از روش اول مناسب تر می باشد.

پرسودترین پرنده برای پرورش
پرسودترین پرنده برای پرورش

 

3- بوقلمون: از دیگر پرنده های پر سود برای پرورش می توان به بوقلمون اشاره کرد. گوشت بوقلمون بسیار  مقوی و لذیذ بوده، استفاده از آن در سالهای اخیر رشد چشمگیری داشته است. پرورش بوقلمون اگرچه کمی سخت است اما سود تضمین شده ای دارد. گوشت بوقلمون چربی کمتری دارد و به دلیل رنگ قرمز آن می تواند جایگزین مناسبی برای گوشت قرمز باشد.

پرسودترین پرنده برای پرورش
پرسودترین پرنده برای پرورش

 

4- شتر مرغ: پرورش شتر مرغ یک شغل بسیار جذاب و پرسود می باشد. علاوه بر گوشت و تخم شتر مرغ، پوست، روغن و چربی آن نیز قابل استفاده می باشد و استفاده از روغن آن در محصولات آرایشی بهداشتی، متداول است. بنابراین شما با پرورش شتر مرغ می توانید محصولات زیادی را به بازار عرضه نمایید.  پرورش شتر مرغ یک شغل بسیار پر زحمت است اما در دراز مدت سود خوبی نصیب شما خواهد کرد.

پرسودترین پرنده برای پرورش
پرسودترین پرنده برای پرورش
پرسودترین پرنده برای پرورش
پرسودترین پرنده برای پرورش

 

5- مرغ بومی: یکی دیگر از پرنده هایی که با پرورش و فروش آن ها می توانید به سود بالایی دست پیدا کنید، مرغ بومی یا محلی می باشد. پرورش مرغ بومی بر خلاف مرغ ماشینی که با نوسانات قیمت بازار گاها دچار ضرر می شود، شغل پرسود و بی ضرری می باشد. علاوه بر این بسیاری از افراد به دلیل ناسالم بودن گوشت و تخم مرغ های ماشینی، تمایل به استفاده از گوشت و تخم مرغ های محلی دارند. برای پرورش مرغ بومی شما نیاز به چند مرغ جوان و یک خروس مناسب دارید، حتی بدون تجهیزات مدرن مرغداری، با تجهیزات دست ساز و در خانه ی خود،  می توانید اقدام به پرورش مرغ های بومی کنید. البته خانه های روستایی و خانه هایی که در حومه ی شهر هستند برای این کار مناسب می باشد.

 

منبع: نیک استار

مطالب پیشنهادی
نظرات

5 پاسخ

    1. سلام امروزه بدلیل گرونی مواد و اجناس کسی بابت این چیزها پول نمیده به نظر من از پرندگان ارزانتر یاطیور شروع کنید

  1. دکتر علی شاه حسینی یه مشاور کسب و کاره تو ایترنت سرچ کنی پیدا می شه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × سه =