زمان جفت گيري گربه – مدت زمان بارداری گربه – علائم بارداری گربه

حفظ نسل و انتقال ژن ها به نسل بعد در همه ی موجودات به عنوان یکی از مهم ترین اهداف حیات مطرح است همینطور برای پشمالو های دوست داشتنی شما! گربه ها عادت های تولید مثلی عجیبی دارند که بسیاری از صاحبان آنها از پیچیدگی آن بی خبرند. برای مثال آیا میدانید در گربه سانان بر خلاف انسان ها و بسیاری پستانداران تخمک گذاری بعد از جفت گیری انجام می شود ؟ یا هفت تا هشت ماهگی که سن بلوغ گربه هاست برابر با ده تا دوازده سالگی انسان هاست؟ یا روابط عاشقانه ی گربه ها بر دو اساس صدا و بو شکل میگیرد؟ یا در خوانواده ی گربه سانان رفتار تولید مثلی از گونه ای به گونه ی دیگر کاملا متفاوت است؟ با ما باشید تا با نکات جالبی از زندگی این پشمالوهای دوست داشتنی آشنا شوید.

زمان جفت گيري گربه و مدت زمان بارداری گربه و علائم بارداری گربه
زمان جفت گيري گربه و مدت زمان بارداری گربه و علائم بارداری گربه

 

سن بلوغ گربه ها

به طور معمول گربه های ماده در هفت ماهگی و نر ها در هشت ماهگی به بلوغ جنسی می رسند و ساختار های جنسی آنها شامل: تخمدان ها و بیضه ها، آلت های جنسی و مجراهای تخم بر و اسپرم بر تا حدود یک سالگی به تکامل می رسند. نخستین رفتارهای جنسی که آن را فحلی مینامیم از نخستین روزهای بلوغ شروع به شکل گیری میکنند و گربه ی ماده که در این مرحله ملکه (Queen) نامیده می شود تمایل جنسی به جنس مخالف را با ترشح فرومون، بالا دادن دم، بیقراری و ایجاد سر و صدا نشان می دهد که از نتایج ثانویه افزایش ترشح پروژسترون و استروژن از تخمدان هاست.

گربه های نر نیز در اثر تکامل بیضه ها و ترشح تستوسترون با نشانه گذاری با ادرار و صدا کردن ماده ها با صدایی که زیر تر از میوی معمولی است و همینطور خشونت و زودرنجی نشانه های فحلی را از خود بروز می دهند . این اتفاقات معمولا در دو فصل بهار و تابستان که بهترین فصل جفت گیری گربه هاست و ریشه در زمانی دارد که گربه های وحشی در طبیعت نیاز به شرایط متعادل دمایی برای نگهداری از توله ها داشتند رخ میدهد و در هر فصل چندین بار تکرار می شود.

 

جفت گیری تا قبل از یکسالگی ، درست یا غلط؟

تا سن پیش از یک سال با اینکه گربه تمایل به جفت گیری دارد اما توجه داشته باشید که هنوز رحم و ساختارهای تولیدمثلی کامل نیستند و گربه ی ماده در صورت بارداری توان کافی برای رشد جنین های سالم را ندارد بنابراین احتمال مرده زایی و جفت ماندگی تا درصد بالایی سلامتی گربه شمارا در معرض خطر قرار می دهد. بخصوص در صاحبانی که توجه کافی به گربه ی خود ندارند و گربه از خانه خارج می شود این احتمالات قوی تر می شوند. بنابراین بهترین دوره برای جفت گیری سالم که نتیجه ی آن توله هایی سالم و قوی باشند بعد از دو فحلی است.

زمان جفت گيري گربه و مدت زمان بارداری گربه و علائم بارداری گربه
زمان جفت گيري گربه و مدت زمان بارداری گربه و علائم بارداری گربه

 

آمیزش گربه ها و زمان جفت گيري گربه

در دوران فحلی گربه ی ماده تمایل خود به جفت گیری را با ترشح فرومون های جنسی نشان می دهد و در صورتی که این فرومون ها مورد پسند گربه ی نر باشند گربه ی نر خود را به ماده نزدیک کرده و معاشقه که معمولا با بوییدن و میو کردن با صدای زیر شناخته شده شروع می شود . گربه ی ماده پشت به گربه ی نر می نشیند و دم خود را بالا می دهد . گربه ی نر جلو رفته و پاهای خود را در دوطرف ماده قرار می دهد و سعی میکند بر پشت ملکه بنشیند.

جفت گیری و انزال در کمتر از یک دقیقه اتفاق می افتد و همزمان با انزال ملکه فریاد میکشد و بعد از آن گربه ی ماده نیاز به استراحت دارد تا تخمک گذاری که بر خلاف بسیاری پستانداران بعد از ورود اسپرم به دهانه ی رحم رخ می دهد به طور کامل انجام شود . همینطور ممکن است گربه ی ماده بعد از تخمک گذاری تمایل به جفت گیری مجدد داشته باشد و بعد از نیم ساعت تا چند ساعت مجددا آماده ی جفت گیری شود و این جفت گیری لزوما با همان گربه ای که یکبار جفت گیری کرده نیست.

در صورتی که گربه برای جفت گیری از خانه خارج شود با نرهای متعددی جفت گیری میکند و منجر به تولد نوزادانی با چند پدر می شود . همچنین ممکن است ماده ای به نر اجازه جفت گیری ندهد یا نر با ملکه ی خاصی از شرم یا به هر دلیلی نخواهد جفت گیری کند . در این حالت گربه ی نر برای سرخورده کردن ماده او را می زند و باعث بروز جنگ بین نر و ماده می شود که ممکن است برای هر دو اسیب زننده باشد . این رفتار در ببر های سیبری و یوزپلنگ ها نیز ثبت شده است.

زمان جفت گيري گربه و مدت زمان بارداری گربه و علائم بارداری گربه
زمان جفت گيري گربه و مدت زمان بارداری گربه و علائم بارداری گربه

 

طول بارداری و مراقبت های دوره ی بارداری

بعد از جفت گیری و پایان دوره ی فحلی گربه وارد فاز بارداری می شود که بین 65 تا 69 روز است .در هر حاملگی گربه ی مادر بین 4 تا 6 توله خواهد داشت که دامپزشک شما با اولتراسونوگرافی و ایکس-ری میتواند اطلاعات دقیقی از توله ها به شما بدهد . در این دوره کم کم با تغییرات در اشتها و خواب او متوجه تغییر خواهید شد . اما به طور قطع با بزرگ و تیره شدن نوک پستان ها که در هفته ی سوم رخ میدهد میتوانید بگویید گربه ی شما باردار است.

در این دوره بیشتر حجم شکمش را بچه هایش پر کرده و ممکن است به اندازه ی سابق غذا نخورد . همینطور ممکن است با فشار جنین ها به مثانه نتواند خود را به ظرف خاک برساند و خارج از ظرف ادرار کند . اورا سرزنش نکنید . در این دوره علاوه بر زیاد کردن وعده ها و کم کردن حجم به غذای او پروتئین بیشتری اضافه کنید . گوشت قرمز و ماهی ساردین گزینه ی مناسبی برای افزایش پروتئین جیره ی غذایی است و از آن مهم تر باید همیشه آب تمیز و سالم در ذسترسش باشد.

همینطور با پیش رفتن دوران بارداری میتوانید از غذاهای مخصوص بچه گربه در تعذیه ی گربه ی مادر استفاده کنید . استفاده از مکمل های کلسیم و مولتی ویتامین هارا نیز در برنامه ی غذایی گربه تان قرار دهید.

زمان جفت گيري گربه و مدت زمان بارداری گربه و علائم بارداری گربه
زمان جفت گيري گربه و مدت زمان بارداری گربه و علائم بارداری گربه

 

نزدیک به زایمان و زایمان

با نزدیک شدن به زمان وضع حمل گربه ی مادر با بیقراری شروع به پرسه زدن در گوشه و کنار خانه می کند . او به دنبال محل تاریک و مناسبی برای زایمان است . معمولا گربه ها گوشه ی کمد یا انبار را برای اینکار انتخاب میکنند که میتوانید با قرار دادن حوله و پتویی نرم در آنجا و نشان دادنش به او کمک کنید . با شروع انقباضات فعال شکمی که در اثر افزایش اکسی توسین یا هورمون مادری است گربه ی شما شروع به بدنیا آوردن توله ها می کند.

مراقب باشید در حین زایمان به هیچ وجه موجب استرسش نشوید زیرا توقف زایمان می تواند موجب صدمات جبران ناپذیری به مادر و توله ها شود . آرامش کامل برای او فراهم کنید و در فرآیند زایمان دخالت نکنید مگر شرایطی که زایمان بیش از چندین ساعت طول بکشد و یا بعد از گذشت 20 دقیقه از انقباضات فعال شکمی بچه ای بدنیا نیاورد سریعا به دامپزشک مراجعه کنید . بیشتر مواقع بدون کمک شما گربه تان فرزندان خود را بدنیا خواهد آورد اما در طول زایمان به دقت مراقب او باشید . تبریک میگویم شما الآن پدر و مادر چند توله گربه ی زیبا هستید!

زمان جفت گيري گربه و مدت زمان بارداری گربه و علائم بارداری گربه
زمان جفت گيري گربه و مدت زمان بارداری گربه و علائم بارداری گربه

 

بعد از زایمان

بعد از زایمان گربه تان و توله ها را به محل مناسب و تمیزی منتقل کنید و برای معاینه ی گربه ی مادر و بررسی وضعیت سلامتی وی به دامپزشک مراجعه کنید . ترشحات رحم در این مرحله طبیعی است اما در صورت بدبو بودن ممکن است نشانه ی بیماری باشد . همچنین اسهال و استفراغ نیز می تواند نشانه های مهمی از بیماری احتمالی باشند .

طبیعی است در این دوره گربه تان بیشتر وقت خود را با توله هایش بگذراند و به آنها شیر دهد پس تمایل کمتری به بازی کردن و وقت گذراندن با شما خواهد داشت. به فضای مادری او احترام بگذارید . همینطور تا چند هفتگی توله ها سعی کنید به آنها کمتر دست بزنید و حمل کردن آنها را به مادر اصلیشان بگذارید زیرا گربه های مادر به شدت نسبت به دست زدن به توله ها حساس هستند و باعث خشمگین شدنشان می شوید .

زمان جفت گيري گربه و مدت زمان بارداری گربه و علائم بارداری گربه
زمان جفت گيري گربه و مدت زمان بارداری گربه و علائم بارداری گربه

 

منبع: نیک استار

مطالب پیشنهادی
نظرات

8 پاسخ

  1. سلام وقت بخیر
    من دو تا گربه نر و ماده دارم و حس میکنم ک ماده میخواد جفت گیری کنه
    و سن ماده فکر میکنم از سن گربه نر بیشتر باشه
    بازم میتونن جفت گیری کنن ؟؟

  2. سلام وقت بخیر من یه گربه نر dsh دارم که ده ماهشه و فحله و خیلی اذیت میکنه یه جفت اوردم براش که 7 ماهس و اونم فحله تازه اوردمش خونه داشت به محیط عادت میکرد تازه چن ساعت بود که پسر منو دیدو اینا باهم بزن بزن دارن الان یه روزه که پسر من هر جا دختره میره اونم میره دختر میزنش تا الان 5 بار روی هم رفتن بعد از جفت گیری هم دختره هی غلت میخوره هی تکون میخوره اصن نمیدونم باید چکا کنم تا چن بار طول مسکشه چرا پسرمو دعوا میکنه فیس میکنه

  3. سلام من گربه dsh دارم حدودا یک سال و نیمه اس…پنج ماه پیش اولین زایمانش پنج تا بچه اورد .وقتسثی بچه ها چهل روزه بودن دوبار فحل شد که قرص حاملگی زنان دادیم بر طرف شد. توی د و ماهگی توله ها رو دادیم به سرپرستی…بلافاصله مادرش فحل شد و جفت گیری کرد …حالا ممکنه تو زمستون باردار بشه کلا تو خونه ازش نگهداری کردیم…ایا اون قرص ها که دادیم به بچه هاش اسیب نمیزنه؟؟ علایم تخمک گذاری موفق تو گربه ها چیه؟؟

  4. سلام ممنون از مطلبتون من دو تا گربه دارم و دوست داشتم بیشتر در مورد زمان و شرایط جفت گیریشون بدونم. مقاله تون خیلی خوب توضیح داده بود بازم ممنون

    1. سلام دوست عزیز، خوشحالم که این مقاله براتون مفید بوده، از لطفتون ممنونم

  5. سلام مطلب جالبی بود. من که از گربه می ترسم و گربه خونگی ندارم اما یه سوال داشتم این گربه ها که یهو وحشی میشن و میپرن رو هم و جیغ و ویغ می کنن در حال جفت گیری هستن یعنی؟

    1. سلام دوست عزیز، بعضی از این صداها مربوط به دعواهای بین گربه هاس اما در زمان جفتگیری هم گربه نر و ماده کمی از این صداها در میارن مخصوصا وقتی گربه نر بخاد با جنگیدن گربه ماده رو راضی به جفت گیری کنه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 + 18 =