رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: پیشنهاد می‌کنم شورای عالی انقلاب فرهنگی دو ماه مهلت دهد تا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان مسئول و دانشگاه آزاد به عنوان بخش غیردولتی؛ بسته حوزه تحول در حوزه پزشکی را به شورا بیاورند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر محمدمهدی طهرانچی در جلسه ۱۵۵ شورای ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور به مسیر تفکیک آموزش پزشکی از آموزش علوم و نیز به گزارشی از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های دانشگاه آزاد اسلامی پرداخت و افزود: این تفکیک بعد از سال‌ها معایب و محاسنی داشت اما امروز دوباره در همان نقطه سابق قرار گرفته ایم. لذا پیشنهاد می‌کنم شورای عالی انقلاب فرهنگی دو ماه  مهلت دهد تا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان مسئول و دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان بخش غیردولتی؛ بسته حوزه تحول در حوزه پزشکی را به شورا بیاورند.

دکتر منصور کبگانیان قائم مقام ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی به گزارش کوتاهی از جلسات پیشین، در زمینه فلسفه ورود به سرانه پزشک در چهار محور؛ بحران پیری جمعیت کشور، بازنشستگی پزشکان، سرانه پایین پزشک در مناطق محروم، افول گردشگری سلامت پرداخت و اظهار داشت: طبق گزارش‌ها؛ ایران در حوزه پزشکی و دندانپزشکی در منطقه جزو شش کشور آخر جهان است و این آمار جای نگرانی دارد.

وی اظهار کرد: در یک وضعیت مطلوب اگر بخواهیم خودمان را همپای کشورهای منطقه کنیم؛ باید رقم ۱۰۰ پزشک در ۱۰۰ هزار نفر جمعیت به ۱۸۰ پزشک در ۱۰۰ هزار نفر برسد. همچنین اگر بخواهیم در ۱۰ سال آینده در گروه کشورهای پیشرفته جهان محسوب شویم، باید این رقم را به ۳۰۰ هزار پزشک برسانیم.  برمبنای این موضوع چند پیشنهاد برای خروج از بحران داده شد که طی ۵ سال آینده باید حداقل سالی ۳۰۰۰ هزار نفر به ورودی دانشگاه های پزشکی و در رشته دندان پزشکی هم حداقل ۵۰۰ نفر سالانه افزوده شود البته در این ظرفیت‌ها، ظرفیت دانشگاه آزاد اسلامی لحاظ نشده است.

حتما بخوانید  درخواست دانشجویان دانشگاه آزاد برای تداوم کلاس‌های مجازی

دکتر جاسبی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن اشاره به مسئله بغرنج «توزیع پزشک» در سطح ایران بیان کرد: سرانه پزشک عمومی و متخصص در تهران با برخی از استان‌های دیگر چون سیستان و بلوچستان و کرمان قابل مقایسه نیست. برخی از پزشکان را شاید بتوانیم با فاکتورها و الزاماتی به شهرهای دیگر بفرستیم اما نمی‌توانیم این رشد را، استوانه‌ای پیش ببریم؛ باید به صورت هرمی تعداد بیشتری پزشک به بدنه پزشکی تزریق کنیم تا شهرهای بیشتری از امکانات پزشکی برخوردار شوند.

در جلسه ۱۵۵ ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور مصوبه افزایش حداقلی پذیرش ۳۰۰۰ دانشجوی پزشکی به ظرفیت موجود کشور طی بازه زمانی حداقل ۵ سال به تصویب رسید. همچنین مصوبه دوم با ماده واحده « تقویت بخش خصوصی و غیردولتی به ویژه در دانشگاه آزاد از طرق مختلف با اصلاح قوانین و مقررات مربوطه» به تصویب رسید. لازم به ذکر است؛ درباره سهمیه افزایش پذیرش دانشجوی دندان پزشکی نیز، جلسه بعد تصمیم‌گیری خواهد شد.

۲۳۵۲۳۱

مطالب پیشنهادی
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو + یازده =

همچنین بخوانید
باشگاه‌های ترکیه و آرارات لیگ ارمنستان به دنبال جذب علی مبارکی، هافبک ایرانی اسپورتینگ ۲۹ ساله هستند، که در لیگ آذربایجان با عملکرد موفق مورد توجه قرار گرفته است.