طرز تهیه خوراک جگر گوسفندی

آموزش تصویری طرز تهیه خوراک جگر گوسفندی خوشمزه مرحله به مرحله به همراه نکات مهم پخت جهت خوشمزه کردن و دادن طعمی ایده آل، جهت درست کردن این خوراک جگر خوشمزه با ما همراه باشید.

طرز تهیه خوراک جگر گوسفندی

جگر گوسفند یک منبع عالی از آهن و ویتامین های مورد نیاز بدنه. خیلی ها به دلیل بوی خاصی که داره علاقه ای به خوردن جگر ندارن، اما پیشنهاد من به این دسته از افراد اینه که به جای اینکه خودتون رو از خواص بی نظیر این غذای مقوی محروم کنید، روش پختتون رو تغییر بدید و جگر رو به سبکی که دوست دارید بپزید. متداول ترین روش پخت جگر گوسفندی کباب کردنش روی آتیش و منقله، اما خیلی وقتا برای تقویت بدنتون باید جگر بخورید و حوصله و وقت برپا کردن منقل و … رو ندارید.

این جور مواقع بهترین گزینه، پخت خوراک جگره. از نظر طعم و مزه از نوع کبابی اون خیلی خوشمزه تره، به دلیل اینکه زمان زیادی برای پخت نیاز نداره مواد غذایی و آهن خودش رو حفظ می کنه و از همه مهمتر اینکه به دلیل استفاده از پیاز و ادویه جات مختلف، خوراک جگر اصلا و ابدا بو و طعم ناخوشایندی نداره. خلاصه که با یک بار درست کردن، عاشقش می شید، در ادامه طرز تهیه خوراک جگر ساده، فوری و بسیار خوشمزه رو به صورت مرحله به مرحله و گام به گام به شما آموزش خواهیم داد. با نیک استار همراه باشید.

 

مواد لازم جهت درست کردن خوراگ جگر گوسفندی

جگر گوسفندی: به میزان دلخواه

پیاز: دو عدد بزرگ

نمک، فلفل، زردچوبه، زیره سبز، پاپریکا: به میزان لازم

طرز تهیه خوراک جگر گوسفندی مرحله به مرحله

طرز تهیه خوراک جگر گوسفندی گام به گام

 

طرز پخت خوراک جگر گوسفندی

مرحله اول: جگر را با جاقو برش هایی باریک و نازک می زنیم. تا جایی که امکان دارد برش ها به صورت رشته ای (مثل بیف استراگانوف) باشد.

طرز تهیه خوراک جگر گوسفندی خوشمزه

مرحله دوم: پیاز را به صورت زیر خرد می کنیم. پیاز باید مانند جگر طولی و باریک خرد شود.

طرز پخت خوراک جگر گوسفندی

مرحله سوم: پیازها را با کمی روغن در تابه ریخته، چند دقیقه تفت می دهیم. زردچوبه را اضافه می کنیم. کمی نمک روی پیازها می پاشیم. مدام آن را هم می زنیم تا نسوزد، سبک و طلایی شود.

طرز درست کردن خوراک جگر گوسفندی

مرحله چهارم: همین که پیازها شروع به طلایی شدن کرد، جگرهای خرد شده را به آن اضافه می کنیم. حرارت گاز را زیاد می کنیم و مرتب جگر ها را هم می زنیم تا همه جای آن یک نواخت سرخ شود.

دستور تهیه خوراک جگر گوسفندی

مرحله پنجم: وقتی آب جگرها کشیده شد، ادویه ها را به ان اضافه می کنیم و خوب هم می زنیم تا طعم ادویه به خورد جگرها برود. در تابه را برای یک دقیقه می بندیم، حرارت را کم می کنیم. پس از یک الی دو دقیقه تابه را از روی حرارت بر می داریم. خوراک جگر را در ظرف مناسب سرو می کنیم.

 

نکات پخت

  • دقت کنید که جگر گوسفندی شما تازه باشد، رگه های سبز یا زرد روی سطح جگر وجود نداشته باشد و بوی بدی ندهد. سپس آن را تمیز کنید،بشویید و خرد کنید.
  • در صورت تمایل می توانید مقداری سیر خرد شده، به غذا اضافه کنید. گرمی سیر سردی طبع جگر را خنثی می کند.
  • ادویه هایی که در دستور گفته شد سلیقه ای می باشد، می توانید آن ها را حذف و ادویه های دلخواه خود را جایگزین کنید. نمک، فلفل و زردچوبه ادویه های اصلی این غذا هستند.
  • پیاز ها فقط باید نرم و کمی طلایی شوند، به هیچ وجه نگذارید شبیه پیاز داغ، ترد و طلایی شود زیرا این کار طعم غذا را خراب می کند.
  • کنار جگر از لیمو ترش استفاده کنید، این کار باعث جذب حداکثری آهن موجود در آن می شود.

 

ارزش غذایی

این غذا یک غذای کاملا سالم و مقوی می باشد. برای بالا بردن خواص این غذا از روغن کنجد یا زیتون یا روغن های محلی برای سرخ کردن آن استفاده کنید. جگر گوسفند حاوی ویتامین های با ارزش A, D, E و ویتامین های گروه B  می باشد. همچنین سرشار از آهن، اسید فولیک، روی و پروتئین است. چربی جگر نسبت به گوشت گوسفند بسیار کمتر و تقریبا نصف آن است. برای افرادی که از کم خونی رنج می برند، جگر یک غذای عالی می باشد و مناسب است هفته ا ی دوبار آن را در برنامه ی غذایی خود قرار دهند.

 

کالری غذایی

هر یک قاشق غذاخوری از این غذا حدودا 50 کیلو کالری دارد. برای سوزاندن این مقدار کالری، انجام 5 دقیقه ورزش های هوازی شدید یا پیاده روی تند مناسب می باشد.

 

منبع: nikstar.ir

مطالب پیشنهادی
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 4 =