گل فردوس قرمز
فردوس گیاهی کم توقع است که روش نگهداری ساده ای دارد و با رعایت اصول پرورش و نگهداری از آن می توانید به سادگی این گیاه زیبا را در منزل پرورش دهید و از زیبایی آن لذت ببرید.

گل فردوس

شرایط نگهداری از گل فردوس قرمز یا افوربیا سینادنیوم به همراه روش تکثیر و پرورش آن، در ادامه به خاک، کود، گلدان، نور، دما و آبیاری مناسب این گیاه خواهیم پرداخت.

فردوس گیاهی کم توقع است که روش نگهداری ساده ای دارد و با رعایت اصول پرورش و نگهداری از آن می توانید به سادگی این گیاه زیبا را در منزل پرورش دهید و از زیبایی آن لذت ببرید. از نکات قابل توجه در مورد این گیاه می توان به سمی بودن آن اشاره کرد و باید در هنگام کار با آن این نکته را در نظر بگیرید.

گل افوربیا فردوس
شرایط نگهداری گل افوربیا فردوس

نام گیاه: سینادنیوم

نام علمی گیاه: Euphorbia umbellata

نام انگلیسی گیاه: Synadenium grantii

خانواده گیاه: Euphorbiaseae

بومی: آفریقا

گیاه افوربیا فردوس با نام علمی Euphorbia umbellata  و نام انگلیسی Synadenium grantii از جمله گیاهان بسیار زیبا و مقاوم در برابر تغییرات محیطی است که می توان آن را هم در منزل و هم در فضای بیرون نگهداری کرد.

این گیاه از خانواده Euphorbiaseae بوده و بومی آفریقا است. روش نگهداری ساده ای دارد و کم توقع است به همین دلیل در میان علاقمندان به پرورش و نگهداری گیاهان آپارتمانی جایگاه خاصی دارد به گونه ای که امروزه به صورت گسترده در منازل و فضاهای بیرون مورد استفاده قرار می گیرد. از نام های دیگر سینادنیوم می توان به فردوس اشاره کرد. فردوس دارای شیره ای سمی است و در هنگام کار با این گیاه باید مراقب باشید.

در صورت فراهم بودن شرایط مناسب فردوس می تواند تا ارتفاع 6 متری نیز رشد کند و تا دو متر نیز گستردگی داشته باشد. از لحاظ ظاهری این گیاه دارای برگ هایی سبز با رنگ دانه های قرمز است که زیبایی خاصی به گیاه بخشیده اند. در فصل های سرد هر سال برگ های گیاه می ریزند اما دوباره با شروع فصل رشد به حالت اولیه باز می گردند.

تنه گیاه چوبی و پر از خارهایی قوی است. گل افوربیا فردوس از جمله گیاهان گل دار به شمار می رود و هر سال از فصل بهار گلدهی آن آغاز شده و تا مهر ماه هر سال ادامه دارد. گل های فردوس دارای شهد فراوانی هستند که سبب جذب حشرات روی این گل می شوند. در این قسمت قصد داریم شما را با نیازهای محیطی این گیاه آشنا کنیم.

 

خاک مناسب برای پرورش گل افوربیا فردوس

همانگونه که در قسمت قبل گفتیم این گیاه از جمله گیاهان کم توقع است که می تواند به سادگی در انواع خاک ها رشد کند اما به عنوان تعریفی مناسب برای خاک هایی که برای کاشت گیاهان از آن ها استفاده می کنیم می توان گفت خاک را می توان از مهمترین عوامل موثر بر رشد گیاه معرفی کرد.

خاک ها با توجه به نوع بافتی که دارند به دو دسته خاک های سبک و سنگین طبقه بندی می شوند. به عنوان تعریفی خلاصه از خاک های سنگین و سبک می توان گفت خاک سبک به انواعی از ترکیب خاک ها گفته می شود که با توجه به مواد ترکیبی برای ساخت آن ها دارای ساختاری درشت تر، تهویه بهتر و البته از همه مهم تر میزان نفوذپذیری آب بالا تری هستند.

از طرف دیگر خاک های سنگین دارای بافتی فشرده تر و ترکیباتی ریزتر و میزان نفودپذیری آب کمتری هستند و می توانند به مدت طولانی تری آب را درون خود نگه دارند. آب از میان خاک های سنگین به علت دارا بودن بافت فشرده تر آن ها به سختی عبور می کند.

گیاهان مختلف با توجه به ساختار خود به خاک های مختلفی نیاز دارند. در مورد خاک مناسب برای پرورش این گیاه می توان گفت باید برای گیاه زهکشی مناسبی فراهم کنید تا آب به خوبی از کف گلدان عبور کرده و به دلیل انباشته شدن کف گلدان سبب پوسیدگی ریشه های گیاه نشود.

این گیاه برای رشد خود به خاک های سبک نیاز دارد.برای اینکه گیاه بتواند رشد مناسب تری داشته باشد بهتر است سالانه یک مرتبه گلدان گیاه را با گلدان بزرگتری تعویض کنید زیرا رشد گیاه سریع است. در هنگام تعویض گلدان باید خاک گلدان را نیز تقویت کنید تا گیاه بتواند به خوبی رشد کند زیرا با گذشت زمان به دلیل تغذیه گیاه مواد مغذی موجود در خاک کاهش می یابند و اگر خاک گلدان را تقویت نکنید رشد گیاه کاهش می یابد.

 

آبیاری مناسب برای نگهداری گل فردوس قرمز

آبیاری از مهمترین عوامل موثر بر رشد هر گیاهی است. هرچند گیاه نسبت به خشکی مقاوم باشد نیز باید میزان آبیاری متوسطی را داشته باشد تا بتواند به خوبی رشد کند. میزان آبیاری هر گیاه و تعداد دفعات آبیاری به توجه به ساختار گیاه و شرایط اقلیمی تعیین می شود.

برخی از گیاهان برای رشد خود به غرقاب شدن نیاز دارند و باید خاک آن ها همراه مرطوب باشد اما برخی دیگر به میزان آبیاری کمی نیاز دارند. آبیاری نقش موثری در رشد مناسب و سلامت گیاه دارد که باید طبق دستور برای هر گیاهی رعایت شود تا به گیاه آسیبی نرسد.

در مورد آبیاری این گیاه می توان گفت میزان آبیاری و تعداد دفعات آن در فصل های مختلف با یکدیگر متفاوت است به عنوان مثال در بهار و تابستان به دلیل افزایش دمای هوا نیاز گیاه به آبیاری بیشتر است و در پاییز و زمستان گیاه به آب کمتری نیاز دارد. این گیاهان دارای برگ هایی گوشتی هستند که به دلیل ذخیره کردن آب در برگ ها می توانند تا مدتی در برابر کم آبی مقاومت کنند. بهتر است میزان آبیاری گیاه را در فصل زمستان هر سال کاهش دهید.

برای آبیاریر این گیاه باید دقت داشته باشید که به صورت منظم این کار را انجام دهید و در فاصله بین دو آبیاری اجازه دهید سطح خاک گلدان خشک شود و سپس برای بار بعدی دوباره گیاه را ابیاری نمایید زیرا در غیر این صورت بیش از اندازه بودن میزان آبیاری می تواند سبب پوسیدگیر ریشه های گیاه به دلیل انباشته شدن آب کف گلدان و بین ریشه های گیاه شود. از طرفی کم بودن بیش از اندازه آبیاری نیز می تواند سبب قهوه ای شدن و ریزش برگ های گیاه شود.

 

دمای مناسب برای پرورش گل فردوس قرمز

دما هم از فاکتورهای مهم در رشد گیاهان است. محدوده دمایی مناسب برای رشد گیاهان با توجه به ساختار درونی گیاه و شرایط اقلیمی که گیاه در آن زندگی می کند متفاوت است. برخی از گیاهان نسبت به افزایش یا کاهش دما مقاوم هستند اما برخی دیگر نسبت به تغییرات دمایی از خود واکنش نشان می دهند و صدمه می بینند. در محدوده دمایی تعیین شده گیاهان رشد بهتری دارند و باید شرایط مناسب دمایی را برای گیاهان نتظیم کرد.

افوربیا سینادنیوم
شرایط نگهداری از گل افوربیا سینادنیوم

در مورد میزان دمای مناسب برای رشد این گیاه می توان گفت دمای 16 تا 29 درجه سانتی گراد می تواند مناسب ترین محدوده دمایی برای نگهداری از گیاه باشد البته فردوس می تواند دماهای تا 32 درجه سانتی گراد لرا نیز تحمل کند. کاهش بیش از اندازه دما می تواند سبب تیره شدن و ریزش برگ های گیاه شود. بیش از اندازه بودن دمای هوا نیز قهوه ای شدن و سوختن برگ های گیاه را به دنبال دارد.

 

نور مناسب برای پرورش گل فردوس

نور نیز از مهمترین عواملی است که تاثیر بسزایی در رشد گیاهان مختلف دارد و نمی توان تاثیر آن را نادیده گرفت. محدوده نوری مناسب برای گیاهان مختلف با یکدیگر متفاوت است. در این محدوده نوری گیاهان رشد بهتری دارند. مثلا برخی از گیاهان برای رشد مناسب خود به نور کامل و مستقیم خورشید نیاز دارند و در صورتی که این میزان نور را دریافت نکنند نمی توانند رشد مناسبی داشته باشند.

در مورد نور مناسب برای رشد این گیاه می توان گفت این گیاه برای رشد خود به مکانی نیاز دارد که دارای نور کافی باشد هر چند در سایه هم می تواند رشد کنند. فردوس به حداقل 7 ساعت نور خورشید برای رشد خود نیاز دارند و کمبود نور می تواند سبب کمرنگ شدن برگ های گیاه و متوقف شدن گلدهی در گیاه شود. نور غیر مستقیم خورشید مناسب ترین میزان نور برای این گیاه است زیرا بیش از اندازه بودن نور خورشید و فیلتر نشده بودن آن می تواند سبب سوختن و ریزش برگ های گیاه شود

 

روش تکثیر گل فردوس

در این قسمت روش تکثیر گل فردوس را بررسی خواهیم کرد.روش های متفاوتی برای تکثیر این گیاه وجود دارد که از جمله آن ها می توان به کاشت بذر و قلمه زدن گیاه اشاره کرد. بهترین روش برای تکثیر این گیاه قلمه زدن گیاه است.

بهترین زمان برای قلمه زدن گیاه هر سال در فصل های بهار و تابستان است و برای این کار باید از ساقه هایی از گیاه استفاده کرد که دارای حداقل سه برگ هستند. برای این کار باید به این صورت عمل کنید که با استفاده از یک قیچی باغبانی که قبلا آن را ضد عفونی کرده اید قلمه هایی را به طول تقریبا 5 تا 8 سانتی متر از نوک ساقه های گیاه را که حداقل دارای سه برگ است جدا کنید.

دقت داشته باشید که باید قلمه های گیاه را به صورت اریب برش بزنید. باید برگ های انتهایی قلمه را از گیاه حذف کنید و فقط دو یا سه برگ بالای قلمه ها را باقی بگذارید زیرا در غیر این صورت سرعت ریشه زایی قلمه های گیاه کاهش می یابد.

پس از برش دادن قلمه های گیاه بهتر است برای اینکه سرعت ریشه زایی قلمه ها افزایش یابد آن ها را ابتدا در هورمون ریشه زایی فرو ببرید و سپس در گلدان هایی مناسب بکارید. می توانید بدون فرو بردن قلمه های گیاه در هورمون ریشه زایی هم قلمه های گیاه را در گلدان بکارید اما در این صورت سرعت ریشه زایی قلمه های گیاه در مقایسه با استفاده از هورمون ریشه زایی کمتر می شود. می توانید هر 5 یا 7 قلمه را در یک گلدان بکارید.

بهترین ترکیبی که می توانید قلمه ها را در آن بکارید ترکیبی از پرلایت و پیت ماس است. برای آن ها رطوبت مناسب را ایجاد نمایید. برای تامین رطوبت مناسب برای رشد گیاه بهتر است روی سطح گلدان ها را با نایلونی شفاف بپوشانید و برای اینکه تهویه مناسب برای قلمه های گیاه فراهم شود می توانید روی سطح نایلون را سوراخ های کوچکی ایجاد کنید.

برای قلمه های باید خاکی را فراهم کنید که مرطوب باشد برای این کار پس از کاشت باید با استفاده از اسپری گلدان ها را آبیاری نمایید. قلمه ها را برای اینکه بتوانند سریع تر رشد کنند باید در دمای مناسب و نور خورشید غیر مستقیم قرار دهید. نور مستقیم خورشید می تواند سبب صدمه دیدن قلمه های گیاه شود.

باید برای رشد قلمه های گیاه آن ها را در دمای 20 تا 24 درجه سانتی گراد قرار دهید. بعد از اینکه شرایط مورد نیاز را برای رشد گیاه فراهم کردید حدود چند هفته زمان نیاز است تا قلمه های گیاه بتوانند ریشه زایی داشته باشند.

پس از ریشه زایی قلمه ها باید نایلون را از روی سطح گلدان بردارید و با استفاده از کود های مناسب گیاه را تغذیه نمایید. پس از گذشت مدتی از زمان ریشه زایی قلمه ها می توانید گلدانی را که قلمه های گیاه در آن قرار دارند عوض کنید و قلمه های گیاه را در گلدان جدیدی بکارید.

در واقع پس از ریشه زایی قلمه های گیاه باید زمانی که هوا مناسب است گیاهان جدید را به زمین اصلی برای کاشت منتقل نمایید. قبل از کاشت قلمه های گیاه و پس از برش دادن آن ها برای خارج شدن شیره سمی گیاه بهتر است آن ها را نیم ساعت در آب ولرم قرار دهید سپس حدود 5 دقیقه قلمه های گیاه را در فضای آزاد قرار دهید و در ترکیبی از پیت ماس و پرلایت بکارید.

 

منبع: nikstar.ir

مطالب پیشنهادی
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × چهار =

همچنین بخوانید
گل ابری یک گیاه زینتی زیبا و محبوب است که به دلیل شکوفه‌های زرد، آبی و بنفش متنوع خود، جذابیت خاصی به باغ‌ها و بالکن‌ها اضافه می‌کند. این گل دارای رشد سریع و مقاومت به شرایط آب و هوایی مختلف است که آن را به انتخاب مناسبی برای عاشقان گل و گیاه تبدیل می‌کند.