نگهداری گل آهار

اصول و شرایط نگهداری از گل آهار در منزل یا آپارتمان به همراه روش تکثیر و پرورش آن، در ادامه به خاک، کود، گلدان، نور، دما و آبیاری مناسب این گیاه می‌پردازیم.

 

نگهداری از گل آهار

در این مقاله قصد داریم شما را با یکی دیگر از انواع گیاهان بسیار زیبا و مناسب برای پرورش در منزل آشنا کنیم. گیاهی کم توقع با نام آهار که ممکن است تا به حال بارها نام آن را شنیده باشید یا از آن در منزل نگهداری کرده باشید. این گیاه دارای گل های زیبایی در رنگ های متنوع است که می تواند زینت بخش محل زندگی شما باشد.

 

آهار گیاهی با روش نگهداری ساده است و به مراقبت زیادی نیاز ندارد به گونه ای که برای پروورش و نگهداری از این گیاه نیازی نیست حتما در باغبانی حرفه ای باشید بلکه با رعایت چند نکته می توانید به سادگی این گیاه را در منزل پرورش داده و از زیبایی آن لذت ببرید. این گیاه قابل پرورش در منزل و فضای بیرون است و از آن برای تزیین فضاهای بیرون نیز استفاده می شود.

 

در باغ های قدیمی این گیاه را می توانید به صورت گسترده پیدا کنید. در این مقاله روش های نگهداری و پرورش این گیاه زیبا را در منزل به شما آموزش می دهیم. در ابتدا به بررسی نیاز های محیطی این گیاه می پردازیم سپس در ادامه روش های نگهداری و پرورش آن را در خانه بررسی خواهیم کرد. در انتهای مقاله نیز به بررسی روش تکثیر این گیاه می پردازیم. اگر علاقمند به داشتن این گیاه زیبا در منزل هستید با ما همراه باشید.

 

گل آهار با نام علمی Zinnia spp و نام انگلیسی Zinnia از جمله گیاهان بسیار زیبا و قابل پرورش در منزل و فضای بیرونن است که دارای گل های زیبایی با تنوع رنگ بالاست. می توان گل های این گیاه را دررنگ های  سفید ، کرم ، زرد ، سبز ، پرتقالی ،صورتی ، قرمز ، برنزی ، نارنجی ، خرمایی ، بنفش ، ارغوانی و یاسی مشاهده کرد. آهار از خانواده Asteraceae/Compositae و بومی مزیک است.

 

آهاز از جمله گیاهان یک ساله به شمار می رود.از لحاظ ظاهری داری برگ های پهن و دراز است که دارای حالتی نوک تیز هستند. از مزایا این گیاه می توان به سرعت رشد بالای آن اشاره کرد. این گیاه در تمام طول سال، تابستان و در پاییز هر سال نیز گلدهی دارد. این گیاه دارای گونه های مختلفی است که از جمله گونه های معروف آن می توان به Zinnia eleganse مترادف با Z.violacea در زبان انگلیسی با نام common zinnia و همچنین   اشاره کرد youth and old age

گونه ای که به آن اشاره شد یکی از محبوب ترین گونه های این گیاه به شمار می رود. آهار دارای گونه های پا کوتاه و پا بلند است که هر کدام از آن ها به ترتیب می توانند تا ارتفاع 30 و 80 سانتی متر رشد کنند. در این مقاله قصد داریم شما را با نحوه نگهداری و پرورش این گیاه زیبا آشنا کنیم.

نام گیاه: آهار
نام علمی گیاه: Zinnia spp
نام انگلیسی گیاه: Zinnia
خانواده گیاه: Asteraceae/Compositae

بومی: مکزیک

 

 

خاک مناسب برای پرورش گیاه آهار

در این قسمت قصد داریم به بررسی انواع خاک مناسب برای پرورش گیاهان بپردازیم. در ابتدا تعریفی از خاک های مناسب را برای کاشت گیاهان با هم مرور می کنیم. خاک هایی که برای کاشت گیاهان مختلف از آن ها استفاده می شود به دو دسته خاک های سنگین و سبک طبقه بندی می شوند. خاک های سنگین به خاک هایی گفته می شود که دارای بافتی فشرده تر و ذرات تشکیل دهنده ریزتری هستند. منافذ بین ذرات خاک های سنگین کم است و به همین دلیل تهویه کمتری دارند.

 

به عبارت دیگر آب را از میان خود دیرتر عبور می دهند و در واقع آب به مدت طولانی تری در این خاک ها وجود دارد. از طرفی در مقابل خاک های سنگین نوع دیگری از خاک ها به نام خاک های سبک وجود دارند که بر خلاف خاک های سنگین دارای بافت درشت تری هستند و به خوبی از میان آن ها هوا عبور کرده و تهویه مناسبی دارند. این نوع خاک ها می توانند به سرعت آب را از میان خود عبور می دهند و مدت زیادی آب را درون خود نگه نمی دارند.

 

از ین نوع خاک ها برای گیاهانی استفاده می شوند که باید برای آن ها زهکشی مناسب فراهم شود. زیرا در صورت استفاده از خاک های سبک آب هایی که هنگام آبیاری کف گلدان جمع می شوند می توانند به سرعت از گلدان خارج شده و سبب پوسیدی ریشه های گیاه نشوند انواع مختلف گیاهان نوع مختلفی از خاک ها را برای رشد خود ترجیح می دهند. در مورد نوع خاک مناسب برای گیاه آهار می توان گفت برای این گیاه باید زهکشی مناسبی را فراهم کنید تا در صورت آبیاری میزان آب اضافی از کف گلدان خارج شده و سبب پوسیدگی ریشه های گیاه نشود.

 

باید در خاک گیاه از ترکیباتی مانند خاک برگ یا کود پوسیده دامی استفاده کنید. زیرا این مواد می توانند سبب رشد بهتر گیاه شوند. برای کاشت این گیاه می توانید از ترکیب خاک معمولی و خاک برگ استفاده کنید. برای تامین مواد مغذی منساب برای رشد گیاه بهتر است گیاه را ماهانه یک مرتبه با استفاده از کود تغذیه نمایید. فرمول کود مورد استفاده برای تغذیه گیاه بهتر است 10-10-10 باشد.

 

آبیاری مناسب برای نگهداری از گل آهار

آبیاری از مهمترین عوامل موثر بر رشد هر گیاهی است. هرچند گیاه نسبت به خشکی مقاوم باشد نیز باید میزان آبیاری متوسطی را داشته باشد تا بتواند به خوبی رشد کند. میزان آبیاری هر گیاه و تعداد دفعات آبیاری به توجه به ساختار گیاه و شرایط اقلیمی تعیین می شود. برخی از گیاهان برای رشد خود به غرقاب شدن نیاز دارند و باید خاک آن ها همراه مرطوب باشد اما برخی دیگر به میزان آبیاری کمی نیاز دارند.

حتما بخوانید  شرایط نگهداری بونسای پاچیرا در منزل + روش تکثیر و پروش آن

 

آبیاری نقش موثری در رشد مناسب و سلامت گیاه دارد که باید طبق دستور برای هر گیاهی رعایت شود تا به گیاه آسیبی نرسد. در مورد آبیاری این گیاه می توان گفت میزان آبیاری و تعداد دفعات آن در فصل های مختلف با یکدیگر متفاوت است به عنوان مثال در بهار و تابستان به دلیل افزایش دمای هوا نیاز گیاه به آبیاری بیشتر است و در پاییز و زمستان گیاه به آب کمتری نیاز دارد. در مورد آبیاری این گیاه می توان گفت این گیاه کمی نسبت به کم بودن میزان آبیاری می تواند مقاومت کند اما برای رشد خود ترجیح می دهد خاک مرطوبی داشته باشد.

 

برای آبیاری این گیاه باید به این صورت عمل کنید که به صورت مداوم خاک گیاه را کنترل کنید و در صورت خشک شدن یا کاهش رطوبت سطح خاک گیاه را برای بار بعدی آبیاری نمایید. آبیاری بیش از اندازه می تواند به دلیل انباشته شدن آب بین ریشه های گیاه سبب پوسیدگی ریشه های گیاه شود. کمبود آبیاری نیز می تواند سبب قهوه ای شدن و ریزش برگ های گیاه شود.

 

از آب هایی برای گیاه استفاده کنید که جوشیده و سرد باشند زیرا در غیر این صورت سبب سوختن برگ های گیاه می شود. برای اینکه گیاه بتواند به خوبی رشد کند باید برای آن رطوبت مناسبی فراهم کنید. می توانید از غبار پاشی یا قرار دادن گلدانی دارای سنگریزه برای ایجاد رطوبت مناسب برای گیاه استفاده کنید.

 

نور مناسب برای پرورش گل آهار

نور نیز از مهمترین عواملی است که تاثیر بسزایی در رشد گیاهان مختلف دارد و نمی توان تاثیر آن را نادیده گرفت. محدوده نوری مناسب برای گیاهان مختلف با یکدیگر متفاوت است. در این محدوده نوری گیاهان رشد بهتری دارند. مثلا برخی از گیاهان برای رشد مناسب خود به نور کامل و مستقیم خورشید نیاز دارند و در صورتی که این میزان نور را دریافت نکنند نمی توانند رشد مناسبی داشته باشند. در مورد نور مناسب برای این گیاه می توان گفت به نور کافی برای رشد خود نیاز دارد و بهتر است در طول روز حداقل 6 تا 8 ساعت نور خورشید را دریافت کند.

 

کمبود نور می تواند سبب بیش از اندازه بلند و منحرف شدن ساقه های گیاه و ضعیف شدن گیاه می شود. همچنین می تواند سبب کاهش سرعت رشد و گلدهی در گیاه و بروز بیماری های قارچی از جمله کپک سفید در گیاه شود. تابش مستقیم خورشید نیز می تواند سبب سوختن حاشیه برگ ها در گیاه شود.

 

دمای مناسب برای نگهداری از گیاه آهار

دما هم از فاکتورهای مهم در رشد گیاهان است. محدوده دمایی مناسب برای رشد گیاهان با توجه به ساختار درونی گیاه و شرایط اقلیمی که گیاه در آن زندگی می کند متفاوت است. برخی از گیاهان نسبت به افزایش یا کاهش دما مقاوم هستند اما برخی دیگر نسبت به تغییرات دمایی از خود واکنش نشان می دهند و صدمه می بینند.

 

در محدوده دمایی تعیین شده گیاهان رشد بهتری دارند و باید شرایط مناسب دمایی را برای گیاهان نتظیم کرد. در مورد دمای مناسب برای این گیاه می توان گفت در دمای کمتر از 10 درجه سانتی گراد نباید آن را در محیط بیرون قرار دهید زیرا صدمه می بیند.

نگهداری گل آهار

گیاهانی که بالغ هستند می توانند تا دمای 30 درجه سانتی گراد را نیز به خوبی تحمل کنند و صدمه نبینند. افزایش بیش از اندازه دمای هوا می تواند سبب کاهش یا متوقف شدن گلدهی در گیاه شود. همچنین سوختن و ریزش برگ های گیاه را ممکن است در پی داشته باشد. کاهش بیش از اندازه دمای هوا نیز می تواند سبب تیره شدن و ریزش برگ های گیاه شود. در این حالت ممکن است گیاه یخ بزند.

 

نحوه تکثیر آهار

در این قسمت قصد داریم نحوه تکثیر این گیاه را بررسی کنیم. روش های متفاوتی برای تکثیر گیاه آهار وجود دارد که مناسب ترین و ساده ترین روش آن ها تکثیر گیاه با استفاده از کاشت بذر است.

 

برای تکثیر این گیاه با استفاده از کاشت بذر باید هر سال در اواخر فصل تابستان بذر های گیاه را جمع آوری کنید. مناسب ترین زمان برای کاشت بذر های گیاه هر سال در فصل بهار است. اگر بذر ها را در فضای بیرون می کارید باید بین ردیف های کاشت فاصله مناسبی فراهم کنید تا بذر ها به خوبی رشد کنند. بذر های گیاه را در مکانی بکارید که دمای آن حداقل برابر با 10 درجه سانتی گراد باشد.

 

کاشت بذر های این گیاه به صورت سطحی انجام می گیرد و می توانید از خاک برگ + کوکوپیت + پرلایت و یا خاک باغچه + خاک برگ + مخلوط کوکوپیت و پرلایت برای کاشت بذر های گیاه استفاده کنید. بستری را که برای کاشت بذر ها فراهم کرده اید قبل از کاشت بذر ها مرطوب کنید و سپس بذر ها را در آن بکارید. روی بذر ها نیز باید 0.5 سانتی متر با ترکیب قبل پوشانده شود.

 

بذر های گیاه را در یک گلدان یا سبد پلاستیکی کم عمق بکارید. دهانه سبدی که گیاه را در آن می کارید باید باز باشد. زمانی که بذر های گیاه جوانه زدند و ارتفاع آن ها به 6 یا8 سانتی متر رسید یا اینکه چهار یا ششبرگ در آوردند می توانید آن ها را به مکان اصلی که برای آن ها در نظر گرفته اید منتقل کنید.

 

منبع: NikStar.ir

مطالب پیشنهادی
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 + 16 =

همچنین بخوانید
گل ابری یک گیاه زینتی زیبا و محبوب است که به دلیل شکوفه‌های زرد، آبی و بنفش متنوع خود، جذابیت خاصی به باغ‌ها و بالکن‌ها اضافه می‌کند. این گل دارای رشد سریع و مقاومت به شرایط آب و هوایی مختلف است که آن را به انتخاب مناسبی برای عاشقان گل و گیاه تبدیل می‌کند.