neutrophils در آزمایش خون چیست

نوتروفیل neutrophils در آزمایش خون چیست و بالا یا پایین بودن مقدار آن نشانه چیست؟ چگونه مقدار نوتروفیل را کاهش و یا افزایش دهیم؟ تفسیر جواب آزمایش neutrophils را در ادامه مشاهده کنید. با نیک‌استار همراه باشید.

نوتروفیل neutrophils در آزمایش خون چیست
نوتروفیل neutrophils در آزمایش خون چیست

neutrophils چیست ؟ نوتروفیل‌ها neutrophils گونه‌ای از گلبول‌های سفید هستند که گویچه سفید بیگانه خوار نیز نامیده می‌شوند. نوتروفیل‌ها در سیستم ایمنی بدن در خط دوم دفاع غیر اختصاصی قرار دارند. این گلبول‌های سفید کروی شکل بین 12 تا 18 میکرون قطر دارند و عمر آن‌ها بین 6 ساعت تا چند روز می‌باشد. بیش از 60 درصد از گلبول‌های سفید را نوتروفیل‌ها تشکیل می‌دهند.

این گلبول‌های سفید توانایی بیگانه خواری دارند. بیماری‌های حاد مانند عفونت حاد و آپاندیسیت باعث افزایش مقدار نوتروفیل‌ها در جریان خون می‌شوند. نوتروفیل‌ها مانند مونوسیت‌ها توانایی تراگذری ( خروج از دیواره رگ‌ها و حضور در محل آسیب دیده بدن ) را دارند. نوتروفیل‌ها هنگامی که یک جسم خارجی مانند باکتری یا میکروب خارجی به بدن حمله می‌کند وظیفه خوردن آن‌ها را به عهده می‌گیرد و باکتری‌ها را می‌بلعد.

هنگام بروز آسیب‌های بدنی و جراحات نوتروفیل‌ها وظیفه درمان را به عهده دارند. آن‌ها درمان را با مسدود نمودن، غیر فعال کردن، هضم کردن یا دفع ذرات و میکرو ارگانیسم‌ها انجام می‌دهند. نوتروفیل‌ها در مغز استخوان تولید می‌شوند و  بین 55 تا 70 درصد سلول‌های خونی را تشکیل می‌دهند.

به طور طبیعی در هر میلی متر مکعب خون بین 4500 تا 11000 گلبول سفید وجود دارند. وقتی بدن به دلیل عفونت دچار التهاب می‌شود نوتروفیل‌ها در مغز استخوان تولید شده از طریق جریان خون به محل آسیب دیده می‌روند و با بیگانه خواری باعث تسریع در بهبود آسیب وارده می‌شوند.

 

آزمایش نوتروفیل در چه مواردی تجویز می‌شود؟

در مواردی که بیمار علائم عفونت نظیر تب بالا، درد و خستگی مزمن داشته باشد یا در مواردی که  شخص دچار جراحات و آسیب‌های شدید بدنی شده است و همچنین در مواردی که بیمار مشکوک به آپاندیسیت می‌باشد پزشک برای بیمار آزمایش cbc تجویز می‌کند. یکی از مواردی که در آزمایش cbc مورد بررسی قرار می‌گیرد مقدار  neutrophils می‌باشد.

اگر در آزمایش cbc تعداد گلبول‌های سفید کمتر یا بیشتر از مقدار طبیعی باشد پزشک برای بررسی بیشتر  وضعیت بیمار درخواست آزمایشات دقیق تری می‌کند. در آزمایشات تخصصی تر پزشک به دنبال نوتروفیل‌های نابالغ که میلوبلاست نامیده می‌شوند می‌گردد.

neutrophils در آزمایش خون چیست

بیماری‌ها و عفونت‌های حاد و مزمن باعث تولید این میلوبلاست‌ها می‌شوند. این میلو بلاست‌ها در عفونت‌های حاد به جای این که در مغز استخوان بالغ شوند در خون بالغ می‌شوند. بنابراین می‌توان در خون بیمارانی که دچار عفونت‌های حاد شده اند مقدار زیادی میلوبلاست نابالغ مشاهده کرد. از این رو پزشک برای تشخیص وجود عفونت به دنبال این نوتروفیل‌های نابالغ می‌گردد.

چنان چه میلوبلاست‌ها به مقدار زیاد در خون مشاهده شوند پزشک مغز استخوان را مورد بررسی قرار می‌دهد. برای بررسی مغز استخوان نیاز به نمونه مغز استخوان می‌باشد. برای گرفتن این نمونه پزشک یک سوزن بلند به درون قسمتی از لگن نزدیک پشت باسن شما وارد می‌کند. نمونه گیری از مغز استخوان بسیار دردناک بوده و معمولا با یک داروی بیهوشی انجام می‌گیرد.

نمونه مغز استخوان به آزمایشگاه فرستاده می‌شود و در آن بررسی‌های لازم در مورد تولید کافی و مناسب انواع سلول‌های خونی صورت می‌گیرد. اگر با بررسی نمونه مغز استخوان علت کاهش یا افزایش نوتروفیل‌ها مشخص نشود پزشک از سی تی اسکن، کشت خون، آنالیز نمونه ادرار و رادیوگرافی قفسه سینه برای تشخیص بیماری کمک می‌گیرد.

 

تفسیر جواب آزمایش neutrophils

تغییر در مقدار neut خون نشان دهنده تغییرات گسترده در گلبول‌های سفید می‌باشد. از آن جایی که نقش اصلی گلبول‌های سفید حفاظت از بدن و ایمنی بدن می‌باشد تغییرات گلبول‌های سفید در تشخیص بیماری‌ها از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد. علاوه بر بیماری‌ها بعضی از داروها و بارداری نیز بر تعداد و حجم گلبول‌های سفید تاثیر می‌گذارند. تعداد گلبول‌های سفید به سن و جنسیت افراد نیز بستگی دارد. مقدار طبیعی نوتروفیل‌ها در نوزادان زیر یک ماه بین 5000 تا 20000 در هر میلی متر مکعب می‌باشد. در بزرگسالان این مقدار بین 4500 تا 11000 در هر میلی متر مکعب می‌باشد. در سه ماهه نخست بارداری مقدار نوتروفیل‌ها بین 5800 تا 13200 در هر میلی متر مکعب می‌باشد. مقدار نوتروفیل‌ها همان مقدار گلبول‌های سفید خون می‌باشد زیرا اکثر گلبول‌های سفید از نوع نوتروفیل‌ها هستند.

حتما بخوانید  آموزش خواندن جواب آزمایش تیروئید
neutrophils در آزمایش خون چیست
neutrophils در آزمایش خون چیست

اگر  neutrophils بیش از حد طبیعی باشد

در بزرگسالان تعداد بالای گلبول‌های سفید خون ( بیش از 11000 در هر میلی متر مکعب) لکوسیتوز نتروفیلی نامیده می‌شود. لکوسیتوز نتروفیلی در مواردی اتفاق می‌افتد که تعداد نوتروفیل‌های بالغ در خون به بیش از 7000 در هر میلی متر مکعب برسد. افزایش نوتروفیل‌ها معمولا به دلیل عفونت‌های حاد یا جراحی اتفاق می‌افتد. علاوه بر این موارد عواملی دیگر نیز ممکن است باعث افزایش سطح نوتروفیل‌ها شوند.

از جمله این عوامل می‌توان به مصرف بعضی از داروها مثل آدرنالین، آگونیست بتا و کورتیکواستروئیدها ، بعضی از انواع سرطان، اضطراب، جراحات شدید، استعمال دخانیات، بارداری، چاقی، سندروم داون، برداشتن طحال و بعضی از بیماری‌های عفونی مانند روماتیسم مفصلی، التهابات روده و انواع هپاتیت اشاره کرد.

نوتروفیل در آزمایش خون چیست
نوتروفیل در آزمایش خون چیست

 

اگر neutrophils کمتر از حد طبیعی باشد

اگر مقدار نوتروفیل‌های خون کم باشد اصطلاحا نوتروپنی نامیده می‌شود. نوتروفیل‌های کمتر از 1500 باعث ایجاد نوتروپنی می‌شوند. هر چقدر تعداد نوتروفیل‌ها کمتر باشد نوتروپنی شدید تر است. اگر افزایش یا کاهش نوتروفیل‌ها موقتی باشد معمولا جای نگرانی وجود ندارد. زیرا گاهی بر اثر التهاب یا عفونتی که در بدن به وجود آمده است سطح گلبول‌های سفید دچار تغییر می‌شود.اما در مواردی که این تغییرات طولانی بوده و مزمن شود خطرناک می‌شود. به طور مثال افرادی که نوتروپنی خیلی پایینی دارند سیستم ایمنی ضعیفی دارند و به راحتی به بیماری مبتلا می‌شوند.

معمولا عفونت‌های خیلی شدید و سرطان‌ها باعث کاهش شدید نوتروفیل‌ها می‌شوند. از مواردی که باعث کاهش تعداد نوتروفیل‌ها می‌شود می‌توان به اختلالات الرژیک، اختلالات خود ایمنی و عفونت‌های شدید و مزمن باکتریایی اشاره کرد.

 

چگونه مقدار neutrophils را تنظیم کنیم؟

برای تنظیم مقدار نوتروفیل بهترین راه بررسی علت افزایش یا کاهش نوتروفیل‌ها و برطرف کردن آن علت می‌باشد. برا ی درمان عفونت‌های باکتریایی می‌توان از آنتی بیوتیک استفاده کرد. عفونت‌های قارچی با داروهای آنتی فونگال قابل درمان می‌باشد و عفونت‌های ویروسی با استراحت و زمان قابل درمان هستند.

اگر نوتروفیل‌ها بر اثر مصرف داروهای خاصی کاهش یا افزایش پیدا کرده باشد با قطع مصرف داروها می‌توان تغییرات نوتروفیل را کنترل کرد. اگر سطح نوتروفیل‌ها پایین باشد ممکن است لازم باشد بیمار در بیمارستان بستری شود تا خطر عفونت‌های شدید او را تهدید نکند.

مواد غذایی حاوی ویتامین ب 12 باعث افزایش نوتروفیل خون می‌شوند بنابراین برای تنظیم مقدار نوتروفیل خون می‌توان از مکمل‌های حاوی ویتامین ب12 استفاده نمود. خوردن مواد غذایی حاوی ویتامین ب 12 مانند تخم مرغ، شیر، ماهی، گوشت، غلات صبحانه و انواع مخمرها نیز به تنظیم مقدار نوتروفیل‌ها کمک می‌کند.

neutrophils چیست

برای این که افزایش یا کاهش نوتروفیل‌ها آسیب کمتری  برای بدن داشته باشد لازم است نکات زیر رعایت شود

  • بیش از توان بدن ورزش و فعالیت‌های جسمی شدید انجام ندهید.
  • از اضطراب و استرس دوری کنید.
  • اگر دچار علائم عفونت مانند تب شدید ، خستگی و ضعف شدید به پزشک مراجعه کنید تا با داروی مناسب عفوننتان را برطرف کنید.
  • در رژیم غذاییتان به مقدار کافی پروتئین بگنجانید.

 

جمع بندی

عملکرد صحیح سیستم ایمنی بدن در گرو گلبول‌های سفید و به تبع آن نوتروفیل‌ها می‌باشد. اگر مقدار نوتروفیل‌ها برای مدتی طولانی بالا یا پایین باشد پزشک با آزمایش‌های تخصصی علت این تغییرات را بررسی خواهد کرد.

کاهش مقدار نوتروفیل‌ها باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن شده و بسیار خطرناک می‌باشد. لازم است هر گونه تغییر چشمگیر در مقدار نوتروفیل‌ها به پزشک اطلاع داده شود تا پزشک با بررسی‌های دقیق  علت تغییرات گلبول‌های سفید را مشخص کرده و برای درمان آن اقدامات لازم را انجام دهد.

 

منبع: nikstar.ir

مطالب پیشنهادی
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 5 =

همچنین بخوانید
ایمپلنت cmi یک ایمپلنت کره ای است، که به علت مقرون به صرفه بودن و کیفیت مناسب، در سطح جهان محبوبیت زیادی دارد. در این مقاله به بررسی کامل ایمپلنت کره ای cmi به همراه تاریخچه و انواع آن می پردازیم.
پیشرفت‌های برجسته هوش مصنوعی در علم پزشکی مورد بررسی قرار می‌گیرد که شامل تشخیص بیماری‌ها، پیش‌بینی نتایج درمانی و بهبود مدیریت بیماران است. این تکنولوژی‌ها تأثیر بزرگی بر بهبود سلامت عمومی و کاهش هزینه‌های درمانی دارند.
تعویض دریچه قلب با دریچه مصنوعی یا بافتی به منظور بهبود عملکرد قلب استفاده می‌شود. این روش جراحی خطراتی از جمله عفونت‌ها، خونریزی و مشکلات قلبی را می‌تواند به همراه داشته باشد.