طرز تهیه کیک پرتغالی

کیک پرتقالی از اون دسته کیک هاییه که به خاطر بافت و عطر محشری که داره همه دوسش دارن. یه کیک نرم و فوق العاده خوشمزه که عطر پرتقالش مستتون می کنه و با یه لیوان چای کنارش ضیافتتون تکمیل میشه. وقتی دلتون می خواد خونتون پر از عطر و بوی پرتقال بشه، وقتی هوس کیک پختن می کنید و شیر ندارید، وقتی دلتون یه برش کیک پرتقالی تو عصرای پاییز می خواد این کیک بهترین گزینه هست. بهتون قول میدم که عاشق طعم و مزه ی این کیک بی نظیر بشید. پس با ما همراه باشید تا در ادامه روش پخت یک کیک پرتقالی خوشمزه و فوق العاده رو به صورت مرحله به مرحله و تصویری به شما آموزش دهیم.

طرز تهیه کیک پرتغالی
طرز تهیه کیک پرتغالی کنجدی خوشمزه مرحله به مرحله

 

مواد لازم جهت درست کردن کیک پرتغالی خوشمزه

آرد: دو پیمانه

شکر: یک و نیم پیمانه

تخم مرغ: چهار عدد

روغن مایع: یک دوم پیمانه

وانیل: یک قاشق چایخوری

بکینگ پودر: دو قاشق مربا خوری

پودر پوست پرتقال: یک قاشق سوپخوری

کنجد: به میزان لازم

طرز تهیه کیک پرتغالی
طرز تهیه کیک کنجدی خوشمزه گام به گام
طرز تهیه کیک پرتغالی
طرز تهیه کیک پرتغالی خوشمزه مرحله به مرحله

 

طرز تهیه کیک پرتغالی خوشمزه

مرحله ی اول : برای تهیه ی این کیک نیاز به پودر پوست پرتقال دارید. البته می توانید آن را حذف کنید اما در این صورت عطر و طعم کیک شما بسیار کم خواهد شد. برای تهیه ی پودر پوست پرتقال، چند پرتقال را تمیز بشویید. با چاقو یا پوشت کن، پوست نارنجی روی پرتقال رو خیلی نازک جدا کنید. به طوری که لایه ی سفید رنگ زیر پوست به آن نچسبد. تا حد امکان لایه ی سفید رنگ رو جدا کنید. چون باعث تلخی پودر پوست پرتقال خواهد شد. پوست هایی که جدا کردید رو روی یک بشقاب گذاشته، روی بخاری ای که فقط شمعک آن روشنه، یا روی شوفاژ یا داخل فر، یا در هوای آزاد خشک کنید. سپس آن ها را آسیاب کنید. و در ظرف دربسته نگهداری کنید تا بو و عطر حفظ شود.

طرز تهیه کیک پرتغالی
طرز تهیه کیک کنجدی خوشمزه گام به گام
طرز تهیه کیک پرتغالی
طرز تهیه کیک پرتغالی خوشمزه مرحله به مرحله

مرحله ی دوم : یکی از تخم مرغ ها را در ظرفی شکسته، با درجه ی تند همزن آن را یک دقیقه خوب هم می زنیم.

طرز تهیه کیک پرتغالی
طرز تهیه کیک کنجدی خوشمزه گام به گام

مرحله ی سوم : وقتی تخم مرغ خوب کف کرد ( مانند تصویر زیر) تخم مرغ دوم را اضافه کرده و یک دقیقه ی دیگر آن را با درجه ی تند همزن خوب هم می زنیم.

طرز تهیه کیک پرتغالی
طرز تهیه کیک پرتغالی خوشمزه مرحله به مرحله

مرحله ی چهارم : دو تخم مرغ باقیمانده و وانیل و پودر پوست پرتقال را اضافه کرده و یک دقیقه با دور تند همزن آن ها را خوب مخلوط می کنیم.

طرز تهیه کیک پرتغالی
طرز درست کردن کیک پرتغالی خیلی خوشمزه

مرحله ی پنجم: وقتی حجم تخم مرغ ها دو برابر شد و خوب کف کرد، شکر را به آن اضافه کرده با درجه ی تند همزن در حد سه الی چهار دقیقه مواد را خوب هم می زنیم.

طرز تهیه کیک پرتغالی
دستور تهیه کیک پرتغالی خوشمزه به صورت گام به گام

مرحله ی ششم : مواد را تا جایی هم می زنیم که تمام ذرات شکر حل شده و یک مایع کش دار داشته باشیم. غلظت مواد را در تصویر مشاهده می کنید.

طرز تهیه کیک پرتغالی
آموزش طرز درست کردن کیک پرتغالی خانگی خوشمزه

مرحله ی هفتم : در این مرحله اّب پرتقال و روغن مایع را به مواد اضافه می کنیم. با درجه ی پایین همزن یک دقیقه آن ها را به آرامی هم می زنیم تا یک مایع یکدست داشته باشیم.

طرز تهیه کیک پرتغالی
آموزش تهیه کیک پرتغالی خانگی خوشمزه

مرحله ی هشتم : بکینگ پودر را به آرد اضافه کرده آن ها را سه بار الک می کنیم تا آرد و بکینگ پودر خوب با هم ترکیب شوند.

طرز تهیه کیک پرتغالی

مرحله ی نهم : آرد را در سه مرحله به مایع کیک اضافه می کنیم. بعد از هر مرحله با درجه ی پایین همزن در حد سی ثانیه مواد را مخلوط می کنیم.

طرز تهیه کیک پرتغالی

مرحله ی دهم : کف قالب مورد نظر را چرب و آرد پاشی می کنیم. برای راحتی کار می توانید فقط کف قالب را با کاغذ روغنی بپوشانید.

طرز تهیه کیک پرتغالی

مرحله ی یازدهم : مایع کیک را به آرامی در قالب می ریزیم. قالب را به آرامی چند بار به زمین می کوبیم تا هوای اضافی آن خارج شود.

طرز تهیه کیک پرتغالی

مرحله ی دوازدهم : مقداری کنجد را تمیز کرده ، روی سطح کیک می ریزیم . هر چقدر که تمایل دارید می توانید کنجد روی کیک بریزید.

طرز تهیه کیک پرتغالی

 

مرحله ی سیزدهم : کیک را در فری که از یک ربع قبل با دمای 180 درجه روشن کرده اید و گرم شده است، در طبقه ی وسط قرار می دهیم. در فر را می بندیم. سی دقیقه صبر می کنیم. پس از سی دقیقه در فر را باز کرده با چنگال یا خلال دندان پخته شدن کیک را چک می کنیم . خلال دندان را در کیک فرو برده و بیرون می آوریم اگر کیکی به خلال دندان نچسبید و تمیز بیرون آمد یعنی کیک پخته است. در غیر این صورت در فر را می بندیم و ده الی بیست دقیقه ی دیگر زمان می دهیم تا کیک خوب پخته شود.

طرز تهیه کیک پرتغالی

مرحله ی چهاردهم : کیک را پس از سرد شدن، برش می دهیم و در ظرف مناسب سرو می کنیم. برای ماندگاری کیک حتما آن را در ظرف دربسته در یخچال نگهداری کنید.

طرز تهیه کیک پرتغالی

نکات پخت

  • دمای فرهای استاندارد برای این کیک باید روی 180 درجه باشد اما از آن جاییکه اغلب فر ها دمای استانداردی ندارند، باید دمای آن را مطابق با فر خود تنظیم کنید. در فرهایی که حرارت بالایی دارند دمای فر را کمتر از 180 درجه قرار دهید و در فرهایی که دمای کمتری دارند دمای فر را بالاتر از 180 درجه قرار دهید. به مرور با استفاده از فر قلق آن دستتان خواهد آمد. مثلا دمای فر من خیلی زیاده، با دمای 180 درجه در عرض نیم ساعت زیر کیکم می سوزه بنابراین همیشه دما رو بین 140 تا 150 قرار میدم و 40 دقیقه طول میکشه تا کیکم خوب پخته بشه.
  • به دلیل استفاده از اّب پرتقال رنگ این کیک زرده، اگر دوست دارید سطح کیک کمی برشته باشه می توانید بعد از پخت کیک در حد چند ثانیه گریل را روشن کنید تا سطح کیک شما طلایی شود. دقت کنید که زود گریل را خاموش کنید چون سطح کیک شما می سوزد.
  • قالبی که من استفاده کردم ابعادش 24 در 15 سانتی متر بود شما می توانید از قالبی با همین حجم در شکل های مختلف استفاده نمایید.
  • برای اینکه کیک شما خمیر نشود، گنبدی نشود، خشک نشود و عطر و بافت خوبی داشته باشد تمام مراحل را به دقت انجام دهید و از موادی که در دستور ذکر شده با مقداری که گفته شده استفاده کنید.

 

ارزش غذایی

کیک های خانگی یک منبع عالی و سالم برای انواع ویتامین ها و مواد مورد نیاز بدن محسوب می شود. سرشار از پروتئین ، کربوهیدرات و انرژی بوده دارای ویتامین های گروه B و A و پتاسیم، سدیم، فسفر، سلنیم و منیزیم می باشد. همچنین این کیک به دلیل داشتن آب پرتقال و پودر پوست پرتقال حاوی مقادیری ویتامین C می باشد و به دلیل دارا بودن کنجد مقادیری کلسیم و اسیدهای چرب مورد نیاز بدن در آن یافت می شود. کیک های خانگی یک میان وعده ی سالم و مغذی برای کودکان دلبند شما محسوب می شود و با خوردن یک لیوان شیر در کنار آن می توانید مقادیر کافی از املاح و ویتامین های مورد نیاز بدن را به آن برسانید.

 

کالری غذایی

هر صد گرم از این کیک حدودا 300 کیلو کالری به بدن می رساند. برای سوزاندن این مقدار کالری می توانید سه دقیقه ورزش های شدید هوازی انجام دهید یا حدودا 35 دقیقه پیاده روی تند داشته باشید.

 

منبع: نیک استار

مطالب پیشنهادی
نظرات

4 پاسخ

  1. سلام شف عزیز. از طرف مامانم ازتون تشکر می کنم. این کیک عالیه هم بافتش هم طعش. خیلی نرم و سبک و خوش عطره. مامانم روضه داشت با سه برابر مواد دستور این کیک رو درست کردم و برش زدم . همه خوششون اومده بود. عالی بود عالی

    1. سلام و درود. نوش جان عزیزم. اتفاقا این کیک از اون کیک هاییه که خودم زیاد درست می کنم و دوستش دارم.

  2. من همیشه کیکام یا میسوزه یا خمیره با اینکه همیشه طبق دستور پیش میرم و از مواد تازه استفاده می کنم. خودم می دونم مشکل از دمای فرمه توضیحاتی که شما دادید رو هم خوندم اما راستش متوجه نشدم چیکار کنم دقیقا، آرزومه یه کیک خوب درست کنم تو این فر

    1. سلام و درود
      همونطور که خودتون گفتید مشکل از دمای فر هست. شما اول با یک سوم یا حتی یک چهارم مواد دستور یه کیک درست کن و بزار داخل فر. دمایی که برای این کیک گفتم 180 درجه س و 40 الی 45 دقیقه. شما بعد از 40 دقیقه در فر رو باز کن. اگه کیکت خوب پخته بود و سطح کیک هم کمی طلایی شده بود یعنی دمای فر شما استاندارده. اگه کیکت سوخته بود یعنی دمای فرت زیاده و دفعه بعد مثلا رو یه دمای کمتر مثلا روی 150 درجه تنظیمش کن. اگه کیکت خام بود و داخلش هنوز خمیر بود یعنی دمای فر شما پایین تر از حد استاندارده و دفعه بعد باید روی درجه بیشتری مثلا 200 تنظیم کنی فر رو. این کار رو انجام بده تا دمای فر دستت بیاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 + شش =