طرز پخت کیک در هواپز

هواپز یکی از جدیدترین ابزارهای پخت و پز می باشد و به دلیل سهولت استفاده و حفظ ارزش تغذیه ای غذاها استقبال زیادی از آن در دنیای اشپزی شده است. هواپز برای پخت انواع غذاهای گوشتی و سوخاری کردن و سرخ کردن غذاها بدون روغن بسیار مناسب بوده و کاربرد دارد. شما می توانید برای آشنایی با هواپز و طرز کار هواپز بر روی طرز استفاده از هواپز برقی کلیک کنید. از هواپز می توان برای پخت کیک، نان و شیرینی نیز استفاده کرد. شما می توانید از تمام رسپی های کیک در فر برای هواپز نیز استفاده کنید. تنها نکته ای که باید رعایت کنید تنظیم زمان و دمای مناسب برای پخت  کیک می باشد که با چند بار استفاده از هواپز به آن تسلط پیدا خواهید کرد. در ادامه “طرز پخت کیک در هواپز” را به شما آموزش خواهیم داد.

طرز پخت کیک در هواپز

 

مواد لازم جهت درست کردن کیک شکلاتی

آرد مخصوص شیرینی پزی: یک و یک دوم پیمانه (340 گرم)

شکر دانه ریز: یک پیمانه ( 225 گرم)

پودر کاکائو: سه قاشق غذاخوری (50 گرم)

جوش شیرین: یک قاشق چایخوری

نمک: یک دوم قاشق چایخوری

روغن مایع: شش قاشق غذاخوری( 100 میلی لیتر)

عصاره وانیل یا پودر وانیل: یک قاشق چایخوری

آب سرد: یک پیمانه (240 میلی لیتر)

سرکه: یک قاشق چایخوری

 

طرز تهیه کیک در هواپز

مرحله اول: آرد، جوش شیرین و پودر کاکائو را با هم مخلوط کرده و سه بار الک می کنیم. شکر و نمک را به مواد اضافه می کنیم و مواد را خوب با هم مخلوط می کنیم تا ذرات مواد کاملا با هم مخلوط شوند.

طرز تهیه کیک در هواپز

مرحله دوم: آب، سرکه و روغن مایع را به مواد خشک اضافه می کنیم و با همزن چند دقیقه مواد را خوب مخلوط می کنیم تا دانه های شکر کاملا حل شوند و مایع یکنواختی داشته باشیم.

طرز پخت کیک در هواپز

مرحله سوم: یک قالب که قابل استفاده در هواپز باشد بر می داریم. کف قالب را کاغذ روغنی می گذاریم. مایع کیک را در قالب می ریزیم. قالب را چند بار آهسته به زمین می کوبیم تا هوای اضافی کیک خارج شود.

طرز پخت کیک با هواپز

مرحله چهارم: قالب را در هواپز می گذاریم و در هواپز را می بندیم. دما را روی 150 درجه و زمان را روی 20 دقیقه تنظیم می کنیم.

حتما بخوانید  طرز تهیه پیتزا مخصوص خوشمزه در هواپز مرحله به مرحله

طرز تهیه کیک با هواپز

مرحله پنجم: پس از اتمام زمان پخت قالب را از هواپز بیرون می آوریم و اجازه می دهیم سرد شود. سپس کیک را به آرامی از قالب جدا می کنیم. می توانید کیک را به دلخواه تزیین کنید یا برش زده و در یخچال نگهداری کنید. طعم و بافت این کیک شبیه به کیک خیس شکلاتی می باشد.

 

نکات پخت

  • این کیک را می توانید در فر گازی نیز بپزید. به این منظور فر را روی 180 درجه سانتیگراد روشن کنید. قبل از گذاشتن کیک در فر، حداقل به مدت یک ربع فر باید با همین دما گرم شده باشد. چهل دقیقه زمان برای پخت این کیک کافیست. بعد از سی دقیقه می توانید در فر را باز کنید و با خلال دندان پخته شدن کیک را تست کنید. اگر دمای فر شما از حد استاندارد بالا باشد ممکن است مدت زمان کمتری برای پخت کیک نیاز داشته باشید و بعد از چهل دقیقه کیک شما بسوزد. بهتر است در این گونه موارد دمای فر را کمتر از مقداری که در دستور پخت کیک عنوان شده است قرار دهید.
  • اگر کاغذ روغنی ندارید، قالب کیک را با کره یا روغن چرب و سپس آرد پاشی کنید. با این کار کیک هنگام پخت به قالب نمی چسبد.
  • در رسپی اصلی این کیک از بکینگ سودا یا جوش شیرین استفاده شده است. شما می توانید به جای جوش شیرین از یک قاشق غذاخوری بکینگ پودر استفاده نمایید.

 

ارزش غذایی

این کیک کالری نسبتا بالایی دارد. به دلیل عدم استفاده از تخم مرغ و شیر این کیک فاقد پروتئین است اما مقداری از ویتامین های گروه ب در آن وجود دارد. همچنین این کیک به دلیل دارا بودن کاکائو سرشار از آنتی اکسیدان است و برای سلامت قلب مفید می باشد.

 

میزان کالری

هر برش از این کیک شکلاتی حدودا 200 کیلو کالری انرژی دارد که برای سوزاندن این مقدار انرژی 25 دقیقه پیاده روی تند مناسب می باشد.

 

منبع: nikstar.ir

مطالب پیشنهادی
نظرات

14 پاسخ

  1. سلام ممنون از اطلاعات خوبی که گذاشتید یه سوال قبل از اینکه کیک را داخل هواپز بذارم اول باید هواپز را گرم کنم وبعد کیک را بگذارم

  2. چه قالبی مناسب پخت کیک در هواپز هستش؟!؟ تو رو خدا جوابمو بدید ،لطفااااا

  3. سلام ببخشید من وقتی با هواپز کیک درست میکنم نمیدونم چرا خوب پف میکنه اما زیرش هنوز مایعیه دلیلش چیه میشه کمکم کنید🙏

    1. سلام دوست عزیز. خمیر ماندن داخل کیک علت های مختلفی می تونه داشته باشه. اول اینکه از یک دستور معتبر و مطمئن برای پخت کیک استفاده کنید. رسپی های این سایت می تونه بهتون کمک کنه کیک بهتری بپزید. دوم اینکه مواد رو دقیقا به اندازه ای که در دستور گفته شده استفاده کن. معمولا وقتی حجم مایعات مواد کیک نسبت به آرد و شکر نامتناسب و زیاد باشه مایع کیک بیش از حد شل میشه و کیک داخلش نمیپزه. پس اول چک کن که مایع کیکت خیلی شل و آبکی نباشه که اینو با رعایت دقیق مواد دستور می تونی حل کنی. دوم اینکه قالب کیک رو وقتی از مایع کیک پر می کنی باید یک سومش خالی بمونه. اگه قالبت خیلی گود باشه یا خیلی پر بشه داخل کیک نمیپزه و مایع می مونه. پس مهمه که حتما یک سوم قالب رو خالی بگذاری . سوم اینکه اگه دمای فر خیلی پایین باشه پخته شدن داخل کیک خیلی طول می کشه. در هواپز هم همینطوره. ممکنه هواپز شما دماش کمتر از دمای استاندارد باشه. اینجوری باید مدت زمان بیشتری بگذره تا داخل کیکت بپزه. پس وقتی دیدی کیک خوب پف کرد قشنگ صبر کن تا داخلش هم بپزه. این سه موردی که گفتم رو بهش توجه کنی دیگه داخل کیکات خمیری و مایع شکل نمیشه. موفق باشی.

  4. سلام متشکرم از دستور کیک خوب شما،من در هواپز کیک میپزم پف نمیکنه چه باید بکنم؟

    1. سلام دوست عزیز . پف نکردن کیک علل مختلفی می تونه داشته باشه. مهم ترین علت پف نکردن کیک استفاده از بکینگ پودر یا جوش شیرین نامرغوب و تاریخ گذشته س. ممکنه شما تمام نکات دستور رو رعایت کنید اما به خاطر استفاده از بکینگ پودر نامناسب کیکتون خوب پف نکنه و خراب بشه. پس در مرحله اول مطمئن بشید که بکینگ پودری که استفاده می کنید سالم و تازه س. نکته دومی که باید بهش توجه کنید هم زدن مناسب و کافی تخم مرغ هاست. در بعضی از کیک ها مثل کیک های اسفنجی که پف فوق العاده ای دارن باید سفیده ها و زرده های تخم مرغ ها جدا بشن و خوب هم زده بشن. در کیک های معمولی مثل کیک شکلاتی یا کیک های عصرانه می تونیم از جدا هم زدن سفیده ها و زرده ها صرف نظر کنیم هر چند این کار باعث میشه پف کیک خیلی بیشتر بشه. به هر حال همونطور که گفتم برای این که کیکتون خوب پف کنه لازمه که تخم مرغ ها رو به همراه شکر و کمی وانیل در حد پنج دقیقه با دور تند همزن هم بزنید تا خوب پف کنه و حجمش دو برابر بشه. نکته ی دیگه ای که عدم رعایتش باعث میشه پف کیکتون بخوابه باز نکردن در فر یا هواپزه. به هیج وجه نباید در فر یا هواپز زودتر از نیم ساعت بعد از شروع پخت باز بشه. این کار باعث میشه پف کیکتون کاملا بخوابه. الک کردن آرد هم باعث میشه کیکتون خوب پف کنه. پس الک کردن آرد رو فراموش نکنید. آرد رو به همراه بکینگ پودر سه بار الک کنید و بعد به کیک اضافه کنید. نکته ی دیگه ای که برای پف کردن کیک باید به اون توجه کنید سرد نبودن موادیه که داخل کیک می ریزید. تخم مرغ ها، شیر، آرد و … رو باید حداقل یک ساعت قبل از اینکه شروع به پخت کیک کنید در دمای آشپزخانه قرار بدید تا هم دمای محیط بشن. اگه این مواد خیلی سرد باشن باعث میشه کیکمون خوب پف نکنه. همیشه دقت کنید که مواد کیک رو در یک جهت مثلا در خلاف جهت یا در جهت عقربه های ساعت هم بزنید. فکر می کنم به طور خلاصه تمام نکته هایی که برای خوب پف کردن کیک باید رعایت کنید رو خدمتتون عرض کردم. موفق باشید.

      1. وااای من عاشق هواپزم هستم…
        همه چی باهاش درست میکن
        کیک… جوجه کباب

        برای سرخ کردن سیب زمینی و بادمجون و گوجه کبابی

        گرم کردن نان و سنگک
        عالیه خیلی دوستش دارم

  5. سلام مرسی بابت دستور این کیک خوشمزه هر چند من به ی شکل دیگه درستش می کنم و از شکلات داغ برای داخل مواد استفاده می کنم. سرکه اونوقت کاربردش چیه توی پخت این کیک که توی مواد اون ازش استفاده کردید؟ بدون استفاده از هوا پز هم می تونی از یک ماهیتابه بزرگ استفاده کنید و اون رو با حرارت کم بپزید. دوران دانشجویی توی خوابگاه ما به فر و هواپز دسترسی نداشتیم و این شکلی با ماهیتابه و اجاق گاز کیک درست می کردیم. به هر حال بابت رسپی این کیک مرسی. تا امکانش هست خوراکی های شکلاتی رو دستورش رو بذارید توی سایت.

    1. سلام و درود

      دوست عزیز این آموزش مختص کسایی هست که در خانه هواپز دارند و میخوان از هواپزشون استفاده کنند و هواپزشون بلا استفاده نمونه.

      ممنون از پیشنهادتون حتما قرار خواهیم داد.

  6. ممنون بابت این رسپی چند ساله هواپزم گوشه اشپزخونه داره خاک می خوره می خوام این کیکو درست کنم فقط یک سوال هواپز من احساس می کنم دماش غیر متعارف زیاده. چیکار کنم دما رو کمتر بزارم یا زمان رو؟

    1. سلام و درود
      خانم حسینی اگر مطمئن هستید که دمای هواپز شما بیش از حد معمول هست باید با آزمون و خطا دمای مناسب برای پخت کیک رو به دست بیارید. در مرحله اول ده درجه دمای هواپز رو کمتر از دمایی که تو دستور گفته شده تنظیم کنید. اما زمان دقیقا همون زمانی باشه که تو دستور گفته شده. اگه نتیجه رضایت بخش بود که هیچ اما اگه کیکتون سوخت یا زیادی برشته شد دفعه بعد دما رو بیست درجه کمتر از دمایی که در دستور گفته شده قرار بدید. با چند بار آزمون و خطا کاملا دستتون میاد دما رو چه جوری تنظیم کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش + شانزده =