بعد از یک مسیر پرماجرا و سخت که برای قالب ستاره‌ها با دستاوردهایی  در بعد ملی همراه است، کمترین انتظار آنها برگزاری یک مراسم باشکوه خداحافظی است؛ اتفاقی که طی سالیان اخیر در فوتبال ایران کاملا گم شده است.

به گزارش “ورزش سه”، دلخوری اشکان دژآگه در مصاحبه روز گذشته‌اش با ورزش سه در خصوص عدم دعوت به تیم ملی برای برگزاری بازی خداحاظی دستمایه این گزارش شد تا به ستاره‌ها و اسطوره‌هایی اشاره کنیم که با کج سلیقگی و بی‌توجهی طی این سال‌ها علی‌رغم حضور پرتعداد در بازی‌های ملی و دستاوردهایی که داشتند، با یک مراسم باشکوه بدرقه نشدند.

 

شانس یار فکری و باقری بود
بازی خداحافظی برای ستاره‌های فوتبال در گذشته حداقل در فوتبال ایران امری مرسوم نبود و ستاره‌های دهه‌های پیشین ملی و باشگاهی چنین فرصتی در اختیار نداشتند. بعد از آن هم و از زمانی که این اتفاق به امر مرسومی در دنیا تبدیل شد موارد انگشت شماری بازی خداحافظی ملی و باشگاهی در فوتبال ایران شاهد بودیم. کریم باقری و محمود فکری تنها نفراتی بودند که چنین فرصتی در اختیارشان قرار گرفت.

احمدرضا عابدزاده، علی دایی، مهدی مهدوی‌کیا، علیرضا منصوریان و فرهاد مجیدی بازیکنان بزرگی بودند که بازی خداحافظی‌شان در رده باشگاهی انجام شد و نفراتی مثل خداداد عزیزی، جواد زرینچه، مجتبی جباری، یحیی گل‌محمدی، مهدی رحمتی، آندرانیک تیموریان، مسعود شجاعی، رضا عنایتی، وحید هاشمیان و… فرصت بازی خداحافظی پیدا نکردند.

 

امیر قلعه نویی علی‌رغم انتقاداتی که متوجهش است، همیشه حواسش به شاگردانش بوده و هست. او برای محمود فکری بهترین موقعیت و تیم را برای خداحافظی در نظر گرفت. یک بازی ملی و پایان برابر کره جنوبی.

 

 

عقاب و خداحافظی ملی با پیراهن پرسپولیس!
عابدزاده چند سال بعد از کنار گذاشتن فوتبال بازی خداحافظی خود را در لباس پرسپولیس انجام داد. دیداری که با دعوت از بایرن مونیخ به تهران و در حضور ستارگان سرشناس این تیم از جمله الیور کان بزرگ انجام شد و علی کریمی در آن بازی برای بایرنی‌ها بازی می‌کرد. مرحوم علی انصاریان در آن بازی از روی نقطه پنالتی به بایرن مونیخ گلزنی کرد.

 

عابدزاده در روزی که اولیور کان و بایرن مونیخ در استادیوم آزادی حضور یافته بودند، به طور رسمی از دنیای فوتبال خداحافظی کرد البته در یک بازی باشگاهی و با پیراهن پرسپولیس.

 

 

خداحافظی موشک در میان اشک و غم شکست
مهدوی کیا یک بار در لباس پرسپولیس و در فینال جام حذفی مقابل سپاهان اعلام کرد از فوتبال خداحافظی می‌کند. دیداری که با شکست پرسپولیس همراه بود و پایانی تلخ برای وی رقم زد و همین مساله باعث شد اطرافیان نظر او را برای برگزاری یک بازی با شکوه جلب کنند.
خداحافظی دیگر مهدوی‌کیا از دنیای فوتبال به عنوان بازیکن، به دیدار دوستانه پیشکسوتان پرسپولیس با پیشکسوتان میلان در 7 آذر سال 92 برمی‌گردد که مهدوی‌کیا در پایان آن بازی، در ورزشگاه آزادی دور افتخار زد و با دنیای فوتبال خداحافظی کرد.

 

 

بعد از خداحافظی در روز شکست برابر سپاهان که با انتقادات زیادی نیز همراه بود، یک خداحافظی باشکوه برابر میلان همان چیزی بود که برای مهدی مهدی مهدوی کیا می شد انتظارش را کشید.

 

 

جادوگر از مونیخ تا تبریز
علی کریمی یک بار در روز خداحافظی مهدوی کیا از فوتبال در بازی با سپاهان در فینال جام حذفی اعلام کرد او هم از فوتبال خداحافظی خواهد کرد ولی بعداً تصمیمش عوض شد و به فوتبال برگشت. او در لیگ سیزدهم و در ترکیب تیم تراکتورسازی آخرین بازی خودش را در مستطیل سبز انجام داد و برای همیشه کفش‌هایش را آویخت.

 

 

شهریار و خداحافظی در روز قهرمانی با نارنجی‌ها
جدایی دایی از تیم ملی با دلخوری همراه بود او بعد از جام جهانی ۲۰۰۶ و اتفاقاتی که در آن رخ داد دیگر بازی ملی نداشته ولی هیچ وقت رسما از تیم ملی خداحافظی نکرد. او یک سال بعد و در حالیکه بازیکن – مربی سایپا بود در هفته آخر لیگ و در روز قهرمانی این تیم در لیگ ششم همزمان با جشن قهرمانی، جشن خداحافظی از فوتبال را هم برگزار کرد تا وداع مطرح ترین چهره تاریخ فوتبال ایران با مستطیل سبز این چنین غریبانه باشد.

 

خداحافظی علی دایی که تا همین چندی پیش برترین گلزن فوتبال جهان بود، به این شکل و بعد از قهرمانی سایپا با هدایت وی برگزار شد.

 

 

منصوریان و خداحافظی در روز قهرمانی استقلال
منصوریان در پایان لیگ هفتم تصمیم به خداحافظی در لباس استقلال گرفت. فصلی که استقلال با مرحوم حجازی و فیروز کریمی نتایج جالبی در لیگ کسب نکرد و به رتبه نازل سیزدهم جدول اکتفا کرد. آبی ها در ادامه با هدایت قلعه نویی به جام حذفی رفته و فینالیست شدند و قرار بود منصوریان در پایان بازی فینال کفش هایش را بیاویزد. در نهایت استقلال جام را بالای سر برد و خداحافظی باشکوهی برای علی منصور رقم خورد.

حتما بخوانید  اخطار دراگان به بازیکنان تیم ملی

 

 

فرهاد مجیدی و خداحافظی در سکوت سکوها
فرهاد مجیدی که یک بار خارج از مستطیل سبز و با انتشار بیانیه خداحافظی خودش را از فوتبال اعلام کرده بود بار دیگر پا به میدان گذاشت و به استقلال برگشت و در یک دیدار در لیگ سیزدهم تصمیم به آویختن کفش هایش گرفت.

در بازی با مس کرمان بود که قبل از بازی شایعاتی مبنی بر تصمیم مجیدی برای خداحافظی در فضای مجازی پخش شده بود و بعداً مشخص شد این شایعات صحت دارد. سرمربی حال حاضر استقلال در شرایطی کفش هایش را آویخت که سکوهای آزادی خالی بود و استقبال چندانی از بازی نشده بود.

 

خداحافظی در روز سکوت سکوها آن چیزی نبود که برای فرهاد مجیدی بتوان متصور شد اما…

 

 

آر پی جی زن و خداحافظی به همت امیر قلعه نویی
محمود فکری جزو معدود بازیکنانی است که بازی خداحافظی خود را در لباس تیم ملی انجام داده و این اتفاق در شرایطی رخ داد که او بازی ملی زیادی در کارنامه اش ندارد.

او در زمان سرمربیگری امیر قلعه نویی و در بازی تیم ملی مقابل کره جنوبی در مرحله مقدماتی جام ملتهای آسیا، محمود فکری از بازیهای ملی خداحافظی کرد. او در حالی در 37 سالگی  از تیم ملی خداحافظی کرد که اکثر  سال‌های فوتبال باشگاهی خود را در تیم استقلال سپری کرده بود.

 

 

کریم باقری و سامبای برزیلی
کریم باقری هم بازیکن دیگری است که فرصت بازی خداحافظی در لباس تیم ملی را پیدا کرد.

هافبک سابق تیم ملی در سال 89 و در جریان دیدار تدارکاتی مقابل تیم ملی برزیل که با ستاره‌هایش برگزار شد از دنیای فوتبال خداحافظی کرد. در این دیدار  که تیم ملی با 3 گل مغلوب برزیل شد، کریم باقری در دقیقه 74 وارد میدان شد تا بعد از  17 سال و انجام 87 بازی ملی در این دیدار جذاب و مهیج از دنیایی فوتبال خداحافظی کند.

 

کریم باقری در روز بازی دوستانه مقابل برزیل از دنیای فوتبال به صورت رسمی خداحافظی کرد تا از این حیث جزو خوش‌شانس‌های فوتبال ایران محسوب شود.

 

 

جواد نکونام:

جواد نکونام که با ۱۵۱ بازی ملی، رکورددار تعداد بازی ملی در ایران است نیز مراسم خداحافظی خود که در موسسه خیریه بهشت امام رضا (ع) برگزار شد، به یکباره از فوتبال خداحافظی کرد تا کاپیتان نکو، را پس از آن در قامتی جدید ببینیم.

او که اولین کلاس‌های مربی‌گری را در سال ۲۰۱۰ در اسپانیا رفته بود، پس از خداحافظی با دستیاری کارلوس کی‌روش در تیم ملی کارش را شروع کرد و پس از آن خونه به خونه، نساجی و اکنون فولاد خوزستان در قامت سرمربی‌گری ادامه داده و فصل قبل موفق شد اولین جام خود را با فولاد خوزستان در جام حذفی جشن بگیرد.

 

در مراسم خداحافظی کاپیتان نکو، چهره هایی مثل کریم باقری، علی دایی، احسان علیخانی، عادل فردوسی پور، پرویز ابوطالب و … حضور داشتند.

 

 

 

 

در نمونه های جهانی هم بازی خداحافظی ملی برای بازیکنان اتفاق مرسومی نیست و بازیکنان معمولاً در لباس باشگاهی خداحافظی می‌کنند و بعضاً در جریان یک دیدار رسمی و در پایان بازی برایشان مراسمی تدارک دیده می‌شود. برخی از بازیکنان هم خارج از مستطیل سبز و با برگزاری کنفرانس خبری تصمیم خود برای خداحافظی را اعلام می‌کنند. این خداحافظی ها هم نه از مستطیل سبز بلکه از باشگاهی که سال‌ها برایش بازی کردند رخ می‌دهد.

 

 

کاسیاس که یکی از بهترین دروازه بان‌های تاریخ فوتبال جهان بوده است، در ژانویه ۲۰۱۵ و در کنفرانسی مطبوعاتی عجیب که توسط باشگاه رئال مادرید برای این دروازه بان برگزار شده بود از این باشگاه خداحافظی کرد.

 

اینیستا که تا آن موقع تمام عمر خود را در بارسلونا گذراند، در ۱۸ مه ۲۰۱۸ از جمع کاتالان‌ها جدا شد و به لیگ ژاپن پیوست.

 

زیدان جزو معدود بازیکنانی است که هم در لباس باشگاهی از فوتبال خداحافظی کرد و هم در بازی ملی، او در لباس رئال مادرید در ورزشگاه سانتیاگو برنابئو کفش هایش را آویخت و پیش از آن در فینال جام جهانی 2010 و پس از شکست مقابل ایتالیا در شرایطی که از زمین اخراج شده بود از تیم ملی فرانسه کنار رفت.

 

هافبک هلندی پس از ۱۵ سال حضور در تیم ملی، در حالی که به همراه خانواده‌اش روی مبلی در ورزشگاه یوهان کرویف آره‌نا (ورزشگاه آژاکس آمستردام) لم داده بود و پیام‌های تلویزیونی دوستانش را دریافت می‌کرد، از تیم ملی هلند بازنشسته شد.

مطالب پیشنهادی
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − 8 =

همچنین بخوانید
باشگاه‌های ترکیه و آرارات لیگ ارمنستان به دنبال جذب علی مبارکی، هافبک ایرانی اسپورتینگ ۲۹ ساله هستند، که در لیگ آذربایجان با عملکرد موفق مورد توجه قرار گرفته است.