طرز تهیه آش گوجه تبریزی

آموزش طرز تهیه آش گوجه فرنگی تبریزی خیلی خوشمزه مرحله به مرحله همراه با نکات مهم پخت – جهت مشاهده دستور درست کردن آش گوجه تبریزی خوشمزه به صورت گام به گام با نیک استار همراه باشید.

طرز تهیه آش گوجه فرنگی تبریزی

 

توی روزهای سرد هیچی بیشتر از یه آش خوشمزه نمی چسبه. آش ها نه تنها خوشمزه هستند بلکه یکی از مقوی ترین و سالم ترین غذاها نیز محسوب می شوند. مصرف آش بین ایرانی ها به حدی متداول و رایج بوده و هست که تقریبا تمام شهرهای ایرانی آش های مخصوص خودشان را دارند و تنوع آش های ایرانی بسیار زیاد است.

یکی از انواع آش های ایرانی آش خوشمزه گوجه می باشد. آش گوجه نیز در شهرهای مختلف متفاوت طبخ می شود و ترکیبات مختلفی دارد. آش گوجه شمال را قبلا آموزش دادیم. در این بخش قصد داریم آش گوجه تبریز را به شما آموزش دهیم. آش گوجه تبریز نسبت به آش گوجه شمال سبک تر بوده و معمولا به صورت پیش غذا سرو می شود. تبریزی ها معمولا این آش را با گوجه های منطقه لاله ( در جنوب غربی تبریز واقع شده ) می پزند.

گوجه های آن منطقه کم آب و گوشتی و سفت و کم دانه و پر رنگ و فوق العاده خوشمزه و ملس هستند. البته با هر گوجه ای می توان آش گوجه تبریز را پخت اما طعم آش گوجه تبریز با گوجه های منطقه لاله بی نظیر است. در ادامه با روش پخت آش گوجه تبریز آشنا خواهید شد. لطفا با ما همراه باشید.

 

مواد لازم جهت درست کردن آش گوجه تبریزی

  • سبزی آش خرد شده شامل تره و جعفری : پانصد گرم
  • برنج آشی ( برنج نیم دانه ): یک پیمانه
  • گوجه فرنگی: پنج عدد
  • رب گوجه فرنگی: دو قاشق سوپخوری
  • لوبیا چشم بلبلی: یک دوم پیمانه
  • پیاز: یک عدد بزرگ
  • آب غوره : بین نیم الی یک پیمانه
  • نعناع خشک: دو قاشق غذاخوری
  • روغن: به میزان لازم
  • نمک، فلفل، زردچوبه: به میزان لازم
  • عصاره گوشت یا مرغ: یک بسته به دلخواه

 

طرز پخت آش گوجه فرنگی تبریزی

مرحله اول: لوبیا ها را از شب قبل در آب گرم خیس می کنیم. هر سه ساعت آب آن را عوض کنید. با این کار نفخ لوبیاها گرفته می شود و هضم آن آسان تر خواهد بود. آب لوبیاها را خالی کرده لوبیا را با مقداری آب در قابلمه ای ریخته، روی حرارت ملایم قرار دهید تا بپزد. معمولا پس از دو یا سه ساعت لوبیاها به خوبی می پزد. پس از پخت لوبیاها را آبکش کنید.

مرحله دوم: گوجه فرنگی ها را با رنده درشت رنده کنید. نیازی به جدا کردن پوست گوجه فرنگی ها نمی باشد زیرا در حین رنده کردن قسمتی از پوست آن جدا خواهد شد.

مرحله سوم: پیاز را نگینی خرد کنید و به همراه مقدار کمی روغن در یک قابلمه ریخته روی حرارت بگذارید. پیاز را تفت می دهیم تا کمی سبک شود. پیاز نباید زیاد سرخ شود.

مرحله چهارم: سبزی خرد شده آش  و برنج شسته شده را به همراه یک پارچ آب به پیاز ها اضافه می کنیم. در قابلمه را نیمه باز می گذاریم و اجازه می دهیم آش کمی بجوشد. هر از گاهی اش را هم می زنیم.

مرحله پنجم: بعد از اینکه مواد در حد ده دقیقه جوشید عصاره گوشت یا مرغ را به آن اضافه می کنیم. می توانید به جای عصاره مرغ یا گوشت از آب گوشت یا مرغ استفاده کنید. پس از ریختن عصاره در قابلمه را می بندیم و سی دقیقه صبر می کنیم تا مواد آش نیم پز شود. در این مدت حرارت باید ملایم باشد در حدی که آش به آرامی بجوشد.

مرحله ششم: وقتی مواد نیم پز شد گوجه فرنگی های رنده شده را به آش اضافه می کنیم. کمی آش را هم می زنیم. در قابلمه را می بندیم و اجازه می دهیم مواد اش خوب بپزد و آش به اصطلاح جا بیفتد. سی الی چهل و پنج دقیقه زمان برای این مرحله کافی می باشد.

مرحله هفتم: وقتی مواد آش خوب پخت و آش جا افتاد رب را در مقداری آب حل کرده به همراه مقداری نمک، فلفل و زردچوبه به آش اضافه می کنیم. در صورت تمایل می توانید یک یا دو عدد گوجه فرنگی را خرد کرده در این مرحله به آش اضافه نمایید. لوبیای پخته شده و آب غوره را به اش اضافه می کنیم. نعناع خشک را نیز به آش اضافه کرده و در قابلمه را می بندیم و اجازه می دهید آش پانزده دقیقه به آرامی بجوشد تا خوب جا بیفتد. حرارت در این مدت باید ملایم و کم باشد.

حتما بخوانید  طرز تهیه آش گوجه فرنگی خیلی خوشمزه به صورت مرحله به مرحله + نکات مهم

مرحله هشتم: پس از این که مواد آش پخت و آش جا افتاد آن را از روی حرارت بر می داریم. در صورت تمایل می توانید مقداری نعناع داغ درست کنید و روی آش را با آن تزیین کنید. معمولا در کنار این آش از آبغوره به عنوان چاشنی استفاده می کنند. این آش فوق العاده خوشمزه و مقوی می باشد. امیدوارم از طعم آن لذت ببرید.

طرز درست کردن آش گوجه فرنگی تبریزی

 

نکات مهم پخت

  • می توانید آب مرغ، آب گوشت یا آب قلم گوسفند یا پای مرغ را جایگزین عصاره مرغ و گوشت نمایید. بدین ترتیب آش مقوی تری خواهید داشت.
  • در بعضی از شهر های تبریز مقدار کمی بلغور گندم به این آش اضافه می کنند. این کار باعث لعاب دار شدن آش می شود.
  • برای سهولت طبخ انواع آش ها می توانید انواع حبوبات را از قبل خیس کرده و بپزید و در فریزر نگهداری نمائید.
  • در برخی از ورژن های آش گوجه تبریز به جای لوبیا چشم بلبلی از لپه استفاده می شود.
  • می توان در کنار آب غوره مقداری غوره نیز به این آش اضافه کرد. البته در آن صورت اش بسیار ترشی خواهد شد و برای افرادی که طعم ترش را دوست دارند مناسب می باشد.
  • می توانید مقدری گوجه سبز نیز به این اش اضافه کنید.
  • برای سهولت کار می توانید گوجه فرنگی را از قبل شسته و رنده کنید و در فریزر نگهداری کنید.
  • اگر در فریزرتان حبوبات پخته شده و گوجه رنده شده و سبزی آش داشته باشید می توانید این آش را ظرف یک ساعت اماده کرده و نوش جان نمایید.
  • بهتر است برای طبخ انواع آش و سوپ از برنج ایرانی نیم دانه استفاده کنید. در صورت عدم دسترسی به برنج نیم دانه می توانید برنج درسته را شسته و بکوبید یا به همان صورت درسته استفاده کنید.

طرز تهیه آش گوجه تبریزی

ارزش غذایی

تنوع بالای آش های ایرانی این امکان را به شما می دهد که در طول هفته حداقل یک یا دو وعده غذایی را به آش اختصاص دهید. آش ها بسیار مقوی و خوشمزه هستند و در دسته غذاهای سالم ایرانی قرار می گیرند. آش گوجه تبریز یکی از انواع آش های خوشمزه و مقوی ایرانی می باشد.

لوبیا چشم بلبلی یکی از حبوباتی است که علی رغم خواص فوق العاده اش  متاسفانه مصرف چندان زیادی ندارد. آش گوجه تبریزی یک یاز راه های وارد کردن لوبیا چشم بلبلی به غذای خانواده می باشد. لوبیا چشم بلبلی باعث تعادل کلسترول خون می شود. از آن جایی که این لوبیا سرشار از ویتامین  آ و ویتامین ث می باشد دارای خواص آنتی اکسیدانی بالایی می باشد و به دفع رادیکال های ازاد بدن کمک می کند.

ترکیباتی در لوبیا چشم بلبلی وجود دارد که با بیماری های کشنده مثل انواع سرطان ها مقابله می کند. این آش به دلیل داشتن پروتئین حیوانی ( عصاره یا آب گوشت و مرغ ) و پروتئین گیاهی ( برنج و لوبیا چشم بلبلی ) یک غذای بسیار کامل و مقوی بوده برای کودکان در حال رشد، ورزشکاران و سالمندان یک گزینه عالی می باشد.

این آش سرشار از انواع ویتامین ها و مواد معدنی می باشد. ویتامین ث، ویتامین های گروه ب، آهن، فسفر و منیزیم از ترکیبات موجود در این آش می باشد. توصیه می شود این آش را با آب گوشت یا آب مرغ طبخ نمایید. این کار باعث بالا رفتن ارزش تغذیه ای آن می شود. از آب غوره خانگی و تازه در کنار این آش استفاده کنید زیرا آب غوره تازه خانگی حاوی مقادیر قابل توجه ای ویتامین ث می باشد که در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش موثری ایفا می کند.

 

منبع: nikstar.ir

مطالب پیشنهادی
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 3 =