طرز تهیه آش گوجه شمالی خوشمزه

طرز تهیه آش گوجه فرنگی شمالی خوشمزه مرحله به مرحله به همراه نکات مهم پخت – دستور درست کردن آش گوجه شمالی خوشمزه به صورت گام به گام

طرز تهیه آش گوجه فرنگی
طرز تهیه آش گوجه شمالی خوشمزه گام به گام به همراه نکات پخت

 

یکی از آش های خوشمزه و معروف ایرانی آش گوجه فرنگی است که در مناطق مختلف به شیوه های مختلفی طبخ می شود. آش گوجه فرنگی باید طعم تندی داشته باشد و رنگش قرمز باشد. در شهرهای مختلف این آش با روش ها و ترکیبات متنوعی پخته می شود. تبریزی ها و عموما ترک ها این آش را یک جور می پزند و شمالی ها یک جور دیگر. آش گوجه با هر روشی که پخته شود یک آش منحصر به فرد و بسیار خوشمزه است و ارزش یک بار امتحان کردن را دارد. هر چند با یک بار چشیدن آش گوجه مطمئنا عاشق طعم و عطر بی نظیرش خواهید شد و آن را به برنامه غذایی خانواده اضافه خواهید کرد. در ادامه به شما طرز تهیه آش گوجه شمالی یا مازندرانی را آموزش خواهیم داد. با نیک استار باشید.

 

مواد لازم برای تهیه آش گوجه فرنگی شمالی برای 6-4 نفر

  • گوجه فرنگی رسیده و قرمز: پانصد گرم
  • سبزی آش ( ترکیب تره، جعفری و گشنیز ): سیصد و پنجاه گرم
  • نخود پخته شده: یک پیمانه
  • برنج نیم دانه: سه چهارم پیمانه
  • زردچوبه، نمک و فلفل: به میزان ازم
  • نعناع خشک: یک قاشق غذاخوری
  • پیاز: دو عدد
  • رب گوجه فرنگی: یک قاشق سوپخوری
  • آب گوشت: یک پیمانه
  • پودر زیره، پودر زنجبیل و پودر کاری: به میزان لازم

 

طرز پخت آش گوجه شمالی

مرحله اول: برای تهیه این آش خوشمزه در مرحله اول باید نخود از قبل خیس خورده را به همراه آب گوشت و مقدار دیگری آب بپزیم. نخود را از شب قبل یا 24 ساعت قبل در آب ولرم بخیسانید. هر چند ساعت آب آن را عوض کنید تا بو نگیرد. این کار باعث از بین رفتن نفخ نخود و زودتر پخته شدن آن می شود. بعد از بیست و چهار ساعت آب نخود را خالی کنید و به همراه یک پیمانه اب گوشت و دو پیمانه آب ولرم در یک قابلمه ریخته روی حرارت ملایم بگذارید تا خوب بپزد. معمولا بعد از دو الی سه ساعت نخودها به خوبی پخته می شوند.

طرز تهیه اش گوجه فرنگی خوشمزه

 

مرحله دوم: در حین پخت نخودها برنج را شسته و به مدت دو ساعت خیس می کنیم. سپس برنج را در یک قابلمه ریخته با مقداری آب روی حرارت می گذاریم تا نرم شود. مقدار آب برنج را به گونه ای در نظر بگیرید که برنج پخته شود اما کته و له نشود.

طرز تهیه آش گوجه فرنگی خوشمزه

 

مرحله سوم: بعد از این که برنج کمی نرم شد آن را به نخود های پخته شده اضافه می کنیم و قابلمه را روی حرارت ملایم قرار می دهیم. سبزی آش را شسته و خرد می کنیم. سبزی خرد شده باید حدودا سیصد الی سیصد و پنجاه گرم باشد. سبزی را به نخود و برنج اضافه می کنیم و در قابلمه را می بندیم. یک ساعت صبر می کنیم تا مواد اش با حرارت ملایم بپزند و به اصطلاح آش جا بیفتد. حتما دقت کنید که در این مرحله در قابلمه بسته و حرارت بسیار ملایم باشد. اگر حرارت زیاد باشد آش سر ریز خواهد کرد. حرارت در حدی که کمی بجوشد و قل ریز بزند کافی می باشد.

طرز پخت آش گوجه فرنگی

 

مرحله چهارم: گوجه فرنگی ها را رنده کرده یا با همزن برقی میکس می کنیم تا به صورت پوره در بیاید. در این مرحله پوره گوجه فرنگی، نمک، فلفل  زردچوبه و رب را به مواد آش اضافه می کنیم. کمی زیره پودر شده و زنجبیل پودر شده و ادویه کاری نیز به آش اضافه می کنیم. آش گوجه باید تیز و تند باشد. البته اگر دوست ندارید آشتان تیز شود یا این که برای کودکتان می خواهید آش گوجه را سرو کنید می توانید آن را تیز نکنید. به هر حال در این مرحله به میزان دلخواه از ادویه های مذکور در آش بریزید و سپس در قابلمه را ببندید و مجددا سی دقیقه زمان بدهید تا طعم ادویه ها به خورد آش برود و آش جا بیفتد.

طرز پخت آش گوجه فرنگی

 

مرحله پنجم: پس از سی دقیقه آش را از روی حرارت بردارید. مقداری پیاز داغ و نعناع داغ تهیه کنید. آش را در ظرف مناسب بریزید و روی آن را با نعناع داغ و پیاز داغ تزیین کنید. امیدوارم از خوردن این آش خوشمزه و متفاوت در این روزهای سرد لذت ببرید.

حتما بخوانید  طرز تهیه سوپ گوجه فرنگی خانگی خوشمزه و مقوی مرحله به مرحله + نکات پخت

طرز درست کردن آش گوجه فرنگی شمالی

 

نکات پخت

  • برای تهیه انواع آش ها و سوپ ها بهتر است از برنج نیم دانه استفاده کنید. زیرا زودتر پخته می شود و لعاب بیشتری به آش می دهد. اگر برنج نیم دانه در دسترس ندارید می توانید برنج را کمی بکوبید و از آن استفاده کنید. البته از برنج درسته و معمولی هم می توانید استفاده کنید. توصیه می کنم برای تهیه انواع آش و سوپ حتما از برنج ایرانی استفاده کنید تا علاوه بر خواص زیادی که دارد از طعم و عطر برنج ایرانی در آش بهره ببرید. قطعا آشی که با برنج ایرانی پخته شود خوش عطر و طعم تر خواهد شد.
  • حدودا نیم کیلو سبزی آش بخرید تا پس از تمیز کردن و خرد شدن حدودا سیصد گرم سبزی داشته باشید.
  • برای تهیه آب گوشت می توانید مقداری استخوان و گوشت گوسفند را به همراه یک پیاز کوچک و مقداری آب برای چهار الی پنج ساعت روی حرارت بگذارید . در این مدت آب به آرامی می جوشد ، گوشت ها پخته شده و خواص استخوان ها خارج خواهد شد. پس از چهار الی پنج ساعت ظرف را از روی حرارت بردارید. گوشت و استخوان و پیاز را از آن خارج کنید و اب باقیمانده را به عنوان آب گوشت مورد استفاده قرار دهید. این آب گوشت بسیار مقوی بوده و طعمی عالی به آش گوجه فرنگی می دهد.
  • بهتر است در هنگام تهیه پوره گوجه فرنگی پوست گوجه فرنگی ها را بکنید. برای این که راحت بتوانید پوست گوجه ها را جدا کنید گوجه ها را چند ثانیه در ظرف حاوی آب داغ بیاندازید، کمی مکث کنید سپس ان ها را زیر آب سرد بگیرید. به این روش پوست گوجه فرنگی ها به آسانی جدا می شود.
  • برای تهیه پیاز داغ پیاز را خلالی و کوجک خرد کنید. در ظرفی مقداری روغن بریزید و روی حرارت قرار دهید تا خوب داغ شود. سپس پیاز های خرد شده را در آن بریزید و حرارت را کم کنید. هر چند دقیقه پیازها را هم بزنید. با این روش با روغن کم و حرارت ملایم پیاز داغی عالی و سالم خواهید داشت. حدودا پانزده الی بیست دقیقه برای طلایی شدن پیازها لازم است. هم زدن پیازها را فراموش نکنید تا پیازها یک دست طلایی شوند. در اواسط پخت می توانید با نمک دان کمی نمک روی پیازها بپاشید. این کار به ترد و چیپسی شدن پیازها کمک می کند. وقتی رنگ پیازها کمی طلایی شد زردچوبه را به آن اضافه کنید و در حد سه الی پنج دقیقه دیگر آن را تفت دهید سپس از روی حرارت بردارد.
  • برای تهیه نعناع داغ می توانید از روغنی که در آن پیاز داغ درست کرده اید استفاده کنید. روغن را روی حرارت ملایم بگذارید و همزمان نعناع خشک را به آن اضافه کنید. حرارت باید خیلی ملایم باید زیرا نعناع زود می سوزد و تلخ می شود. پس از ریختن نعناع ها در روغن داغ تا بیست بشمارید سپس ان را از روی حرارت بردارید. اگر از روغن پیاز داغ برای تهیه نعناع داغ استفاده نمی کنید کمی زردچوبه به نعناع داغ اضافه کنید.
  • گوجه شمالی معمولا ترش است و نیازی به اضافه کردن ترشی به آش نیست. اگر تمایل دارید می توانید برای ترش شدن آش مقداری آب غوره به اضافه کنید.

 

ارزش غذایی

آش ها یکی از سالم ترین غذاهای ایرانی محسوب می شوند. ترکیب حبوبات و آب گوشت یعنی پروتئین گیاهی و پروتئین حیوانی باعث شده است که آش گوجه یکی از مقوی ترین آش ها به شمار بیاید. این آش دارای نخود و برنج می باشد. نخود یکی از حبوبات بسیار غنی می باشد و حاوی املاح و مواد معدنی بی شماری می باشد. فسفر، آهن، زینک، منیزیوم و ویتامین های ب 6 و ب 1 از مهمترین ترکیبات نخود به شمار می روند. برنج دارای ویتامین ب6، منیزیم و پروتئین می باشد. گوجه فرنگی سرشار از روی و ویتامین ث و ویتامین های گروه ب می باشد. آب گوشت یک منبع مهم تغذیه ای به شمار مبی رود زیرا سرشار از اهن، پروتئین حیوانی و اسیدهای چرب مورد نیاز بدن می باشد. سبزیجاتی که به این آش اضافه شده است سرشار از ویتامین های مختلف هستند. با این تفاسیر پس می توان با اطمینان گفت که آش گوجه یکی از کاملترین و مقوی ترین غذاها محسوب می شود و اضافه کردن آن به برنامه غذایی خانواده و مصرف هفتگی آن تاثیر زیادی بر سلامتی افراد خوانواده خواهد داشت.

 

منبع: nikstar.ir

مطالب پیشنهادی
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − هشت =