طرز تهیه گراتن سیب زمینی

آموزش تصویری طرز تهیه گراتن سیب زمینی خوشمزه مرحله به مرحله همراه با نکات مهم پخت، طرز درست کردن گراتن سیب زمینی خیلی خوشمزه به صورت گام به گام

طرز تهیه گراتن سیب زمینی

گراتن جزء غذاهایی است که سریع حاضر می شود و البته می تواند یک وعده غذایی کامل نیز محسوب شود. گراتن بیشتر از این که یک نوع غذا باشد یک نوع سبک پخت غذا می باشد که در آن روی غذا پودر سوخاری و پنیر پیتزای برشته شده قرار می گیرد. گراتن یک غذای فرانسوی می باشد و معنی لغوی آن رنده شده است که به دلیل پنیر پیتزا و نان سوخاری رنده شده روی آن به این اسم معروف است. سطح این غذا به دلیل پنیر برشته شده طلایی رنگ است. یکی از ساده ترین انواع گراتن، گراتن سیب زمینی می باشد که نیک استار در ادامه به شما آموزش خواهد داد. لطفا با ما همراه باشید.

 

مواد لازم جهت درست کردن گراتن سیب زمینی

روغن زیتون: به میزان لازم

سیب زمینی: شش عدد متوسط

کره ذوب شده: دو قاشق غذاخوری

نمک و فلفل سفید: به میزان لازم

گرانول سیر: یک دوم قاشق چایخوری ( یک گرم )

پنیر پیتزای رنده شده: یک و یک دوم پیمانه

شیر بدون چربی: یک پیمانه

برگ بو: یک عدد خرد شده

پودر اویشن: دو قاشق چایخوری

پودر جوز هندی: یک چهارم قاشق چایخوری

 

طرز پخت گراتن سیب زمینی

مرحله اول: فر را آماده کنید. برای آماده کردن فر آن را روی دمای 220 درجه سانتی گراد روشن کنید.

طرز تهیه گراتن سیب زمینی مرحله به مرحله

 

مرحله دوم: ظرف مناسب انتخاب کنید. ظرف مناسب برای پخت گراتن باید کم عمق باشد و دیواره های کوتاهی داشته باشد. مقداری گرانول سیر کف ظرف بریزید. این کار باعث می شود تا عطر و طعم سیرها در هنگام پخت با سیب زمینی ها ترکیب شده و گراتن طعمی فوق العاده پیدا کند.

طرز پخت گراتن سیب زمینی

 

مرحله سوم: مقداری روغن زیتون در ظرف بریزید. بهتر است از اسپری روغن برای این کار استفاده کنید تا کف و دیواره های ظرف چرب شود.

طرز درست کردن گراتن سیب زمینی

 

مرحله چهارم: سیب زمینی ها را پوست بگیرید و بشویید. مانند شکل زیر سیب زمینی ها را برش بزنید. سعی کنید تا حد امکان ضخامت برش ها یکسان و مطابق شکل باشد.

دستور تهیه گراتن سیب زمینی

 

مرحله ششم: کره ذوب شده، نمک، فلفل سفید و پودر سیر را روی سیب زمینی ها بریزید و مواد را کمی هم بزنید تا ادویه ها به خورد سیب زمینی ها برود.

طرز تهیه گراتن سیب زمینی خوشمزه

 

مرحله هفتم: کف ظرف یک ردیف سیب زمینی بچینید. مقداری پنیر پیتزای رنده شده روی سیب زمینی ها بریزید تا تمام سطح سیب زمینی با پنیر پوشانده شود و مجددا روی پنیرها یک لایه سیب زمینی قرار دهید.

دستور پخت گراتن سیب زمینی

 

مرحله هشتم: شیر، پودر آویشن، برگ موی خرد شده و پودر جوز هندی را با هم ترکیب کرده و روی حرارت بگذارید تا به جوش بیاید. وقتی شیر به جوش آمد آن را روی سیب زمینی ها می ریزیم .

حتما بخوانید  طرز تهیه گراتن سیب زمینی با گوشت چرخ کرده مرحله به مرحله + نکات پخت

آموزش تصویری طرز تهیه گراتن سیب زمینی در منزل

طرز تهیه گراتن سیب زمینی خوشمزه

 

مرحله نهم: مجددا روی سیب زمینی ها یک لایه پنیر پیتزای رنده شده می ریزیم. می توانید بر حسب سلیقه از پنیر پیتزای کمتر یا بیشتری استفاده کنید.

آموزش درست کردن گراتن سیب زمینی

 

مرحله دهم: روی ظرف را با فویل می پوشانیم و در فر قرار می دهیم تا هنگامی که سیب زمینی ها پخته شوند. این بستگی به دمای فر شما دارد که سیب زمینی ها کی پخته شوند. اگر دمای فر شما استاندارد باشد حدودا چهل الی پنجاه دقیقه پخت سیب زمینی ها طول می کشد.

طرز درست کردن گراتن سیب زمینی

 

مرحله یازدهم: وقتی سیب زمینی ها پخته شد روکش ظرف را بر می داریم و گریل را روشن می کنیم تا پنیرهای روی سطح گراتن برشته و طلایی شود.  اجازه می دهیم گراتن کمی از حرارت بیفتد، سپس آن را ا ظرف خارج کرده در ظرف مناسبی سرو می کنیم. این غذا نباید هنگام مصرف سرد باشد. زیرا بافت و طعم گراتن در حالت گرم اصلا قابل مقایسه با گراتن سرد شده نمی باشد. از طعم بی نظیر این گراتن خوشمزه لذت ببرید.

نحوه درست کردن گراتن سیب زمینی

 

نکات مهم پخت

  • می توانید برش های سیب زمینی را نازک تر در نظر بگیرید در این صورت گراتن شما سریع تر آماده می شود.
  • مقدار پنیر پیتزا در گراتن معمولا کم است، البته در صورت تمایل می توانید از پنیر پیتزای بیشتری استفاده کنید.
  • به همین روش می توانید از انواع سبزیجات مانند کلم، بادمجان و … گراتن تهیه کنید.
  • ادویه هایی که در دستور گفته شد ادویه های اصلی گراتن هستند در صورتی که این ادویه ها را نمی پسندید می توانید ادویه های دلخواه خود را جایگزین آن ها نمایید.
  • ظرفی که برای تهیه گراتن انتخاب می کنید حتما باید کم عمق باشد و بیشتر از دو لایه سیب زمینی در آن نچینید زیرا پخت سیب زمینی ها طولانی تر می شود.

 

ارزش غذایی

گراتن سیب زمینی یک غذای بسیار پر کالری می باشدد و کربوهیدرات بالایی دارد. این غذا سرشار از پتاسیم ، ویتامین C و B۶ ، منگنز، فسفر، نیاسین و اسید پانتوتنیک می باشد و مقداری کلسیم و پروتئین نیز دارد. این غذا به دلیل داشتن سیب زمنی و پنیر غذای سنگینی محسوب می شود و بهتر است بلافاصله بعد از خوردن آن از خوابیدن پرهیز کنید.

 

میزان کالری

این غذا حدودا 450 کیلو کالری انرژی به بدن می رساند که کالری نسبتا بالایی می باشد. برای سوزاندن این مقدار انرژی یک ساعت پیاده روی تند مناسب می باشد. البته این مقدار غذا برای چهار نفر مناسب می باشد که سهم کالری هر نفر حدودا 110 کیلو کالری خواهد شد.

 

منبع: nikstar.ir

مطالب پیشنهادی
نظرات

5 پاسخ

  1. ای جان. گراتن یکی از غذاهای مورد علاقه منه. گراتن بادمجون هم که مثل سیب زمینی نظیر داره. دلم ضعف میره براش قشنگ. مرسی از رسپس ای که برای این خوراک خوشمزه قرار دادین. گراتن سیب زمینی یه غذای کامله برخلاف تصور بقیه که میگن فقط پیش غذاست

  2. سلام. ممنون از دستور پخت. می تونیم از سیب زمینی خلالی به جای سیب زمینی ورقه شده استفاده کنیم؟

    1. سلام دوست عزیز. خواهش می کنم. بله می تونید. در طعم غذا تغییری ایجاد نمیشه اما لازمه بگم که دیگه نمی تونید اسم غذاتون رو گراتن سیب زمینی بگذارید. گراتن دقیقا شکلش مانند تصاویر این رسپی هست

  3. سلام بابت دستور این غذا ممنون. من فر ندارم میتونم این غذا رو بدون فر درست کنم؟

    1. سلام و درود

      خواهش می کنم بله عزیزم برای گراتن ها فر خیلی ضروری نیست. داخل تابه رژیمی دو در یا داخل هر ظرف دیکه ای می تونید این غذا رو تهیه کنید فقط برای طلایی کردن پنیرهای روی غذا به فر نیاز خواهید داشت که البته می توانید از طلایی شدن پنیرها صرف نظر کنید در طعم نهایی غذا تغییر خاصی ایجاد نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − 19 =