خانه » شیرینی پزی » انواع خمیر » طرز تهیه خمیر پیراشکی بدون خمیر مایه مرحله به مرحله + نکات پخت

طرز تهیه خمیر پیراشکی بدون خمیر مایه مرحله به مرحله + نکات پخت

طرز تهیه خمیر پیراشکی بدون خمیر مایه

پیراشکی گوشت از اون غذاهای بسیار خوشمزه ایه که همیشه می چسبه. با کمی خلاقیت و ظرافت می تونه تبدیل بشه به یک غذای شیک و مجلسی برای مهمانی ها. یک عصرانه ی بسیار مقوی و سالم محسوب میشه و برای وعده ی شام یا ناهار نیز غذای کامل و مناسبیه. برای اینکه پیراشکی هاتون خوشمزه تر بشه بهتره که خمیرش رو خودتون درست کنید. دو نوع خمیر پیراشکی داریم. یک نوع خمیری که با خمیر مایه تهیه میشه و پیراشکی های نرم و خوشمزه ای رو بهتون میده، یک نوع هم خمیریه که داخلش از ماست و جوش شیرین استفاده میشه و خمیر مایه نداره، این خمیر نسبت به خمیر قبلی برای سرخ کردن مناسب تره و سطح پیراشکی هاتون با این خمیر کمی ترد میشه. در ادامه روش تهیه ی خمیر پیراشکی بدون خمیر مایه رو به شما آموزش خواهیم داد. با ما همراه باشید تا طرز تهیه خمیر پیراشکی بدون خمیر مایه رو به صورت مرحله به مرحله و تصویری مشاهده کنید.

طرز تهیه خمیر پیراشکی بدون خمیر مایه

 

مواد لازم جهت درست کردن خمیر پیراشکی

  • آرد : حدودا چهار پیمانه
  • تخم مرغ : دو عدد
  • شکر : یک قاشق مرباخوری
  • روغن مایع : سه قاشق غذاخوری
  • ماست کم چرب و کم آب : یک پیمانه
  • جوش شیرین : یک قاشق مرباخوری
  • بکینگ پودر : یک قاشق مرباخوری
  • نمک : یک قاشق چایخوری

 

طرز درست کردن خمیر پیراشکی بدون خمیر مایه

مرحله ی اول: آرد را الک کرده با بکینگ پودر، نمک و جوش شیرین مخلوط می کنیم. برای اینکه ذرات نمک و بکینگ پودر و جوش شیرین به خوبی با ذرات آرد ترکیب شوند، آن ها را از یک الک درشت رد می کنیم.

طرز تهیه خمیر پیراشکی بدون خمیر مایه

 

مرحله ی دوم: تخم مرغ ها را در ظرفی شکسته، شکر و روغن را به آن اضافه می کنیم. سپس به مدت یک دقیقه با درجه ی تند همزن مواد را با هم مخلوط می کنیم.

مرحله ی سوم: ماست را به مواد اضافه می کنیم و با قاشق مواد را هم می زنیم تا خوب با هم مخلوط شوند. در این مرحله از همزن استفاده نمی کنیم.

طرز تهیه خمیر پیراشکی بدون خمیر مایه

 

مرحله ی چهارم: مواد تر را به آرامی به مواد خشک اضافه می کنیم. ( مواد مرحله ی سوم به مواد مرحله ی اول) . با قاشق مواد خیس و خشک را با هم مخلوط می کنیم تا به صورت یک خمیر یک دست در بیاید. اگر خمیر چسبنده و شل بود کم کم به آن آرد الک شده اضافه می کنیم. اضافه کردن حداکثر نصف پیمانه آرد برای رفع چسبندگی خمیر مجاز می باشد.

طرز تهیه خمیر پیراشکی بدون خمیر مایه

 

مرحله ی پنجم: سطح تمیزی را آرد پاشی کرده خمیر را روی آن قرار می دهیم و خوب آن را ورز می دهیم. ورز دادن خمیر در کاهش چسبندگی خمیر موثر است. اگر خمیر به دست می چسبد می توانید هنگام ورز دادن خمیر کمی دست های خود را چرب کنید.

طرز تهیه خمیر پیراشکی بدون خمیر مایه

 

مرحله ی ششم: خمیر را در ظرف در بسته ای گذاشته و به مدت دو ساعت در دمای اتاق یا داخل یخچال استراحت می دهیم.

طرز تهیه خمیر پیراشکی بدون خمیر مایه

 

مرحله ی هفتم: پس از استراحت خمیر را از ظرف خارج کرده، کمی ورز می دهیم. سپس خمیر را با کمک وردنه بر روی سطح تمیز آرد پاشی شده یا چربی باز می کنیم و با یک قالب گرد یا قالب مخصوص پیراشکی آن را قالب می زنیم. داخل پیراشکی ها را با مواد دلخواه پر می کنیم و پیراشکی ها را در روغن داغ سرخ می کنیم.

طرز تهیه خمیر پیراشکی

 

نکات پخت 

  • این خمیر نیازی به عمل آمدن و قرار گرفتن در محیط گرم ندارد و پس از دو ساعت استراحت حجمش تغییری نخواهد کرد.
  • استراحت خمیر باعث بهتر شدن بافت پیراشکی ها می شود.
  • این خمیر را می توانید از شب قبل آماده کنید و در یخچال یا فریزر قرار دهید تا پیراشکی های شما در زمان کمتری آماده می شوند. این خمیر را تا یک هفته در یخچال و دو هفته در فریزر می توان نگهداری کرد.
  • از این خمیر می توانید برای طبخ پیتزا ، اشترودل و … استفاده کنید. این خمیر را می توانید نازک پهن کنید، سرخ کنید یا در فر بپزید.
  • سعی کنید به جای اضافه کردن آرد، چسبندگی خمیر را با ورز دادن از بین ببرید.
  • می توانید داخل پیراشکی ها را با هر موادی که دوست داشتید پر کنید. سینه ی مرغ پخته شده و ریش ریش شده، قارچ سرخ شده، بادمجان و کدو یا سیب زمینی پخته، سس ماکارانی و … همه برای ریختن داخل پیراشکی مناسب هستند فقط به این نکته توجه کنید که مواد ریز باشند و آبی نداشته باشند( در حین سرخ شدن آبشان کشیده شده باشد)

 

ارزش غذایی 

بسته به موادی که پیراشکی را با آن پر می کنید خواص پیراشکی متفاوت می باشد. می توانید از انواع گوشت، سبزیجات، قارچ و … برای پر کردن پیراشکی ها استفاده کنید تا یک میان وعده ی سرشار از پروتئین، و مواد معدنی و ویتامین های ضروری برای بدن داشته باشید. سرخ کردن پیراشکی اگرچه باعث خوشمزه تر شدن آن می شود اما چربی و کالری آن را به شدت بالا می برد. برای اینکه پیراشکی های سالم تری داشته باشید آن ها را در فر بپزید. البته این خمیر برای سرخ کردن مناسب تر می باشد.

 

کالری غذایی 

هر یک عدد پیراشکی گوشت حدودا ۲۵۰ کیلو کالری دارد . اگر داخل پیراشکی از سینه ی مرغ یا سبزیجات پخته استفاده کنید کالری آن کمتر خواهد شد. برای سوزاندن کالری یک عدد پیراشکی گوشت، سی دقیقه گیاده روی تند مناسب است.

 

منبع: سایت نیک استار

به این مقاله امتیاز دهید

یک ستارهدو ستارهسه ستارهچهار ستارهپنج ستاره
(1 رای, میانگین امتیاز: 2٫00 از 5)
Loading...

دیدگاه ها

ایمیل شما نمایش داده نمی شود

نوشتن دیدگاه