زبان آلمانی
زبان آلمانی بدون‌ شک از مهم‌ترین و پراستفاده‌ترین زبان‌ها در سراسر دنیاست! آلمانی زبان اول 42 کشور و زبان مادری بیش از 130 میلیون نفر است! ترجمه آلمانی به دلیل مهاجر...

زبان آلمانی بدون‌ شک از مهم‌ترین و پراستفاده‌ترین زبان‌ها در سراسر دنیاست! آلمانی زبان اول 42 کشور و زبان مادری بیش از 130 میلیون نفر است! ترجمه آلمانی به دلیل مهاجرت زیاد ایرانی ها به کشور آلمان در خواست بالایی دارد.

شاید تلفظ به ظاهر خشن کلمات یا دستورزبان پیچیده و لغات طولانی زبان آلمانی کمی شما را ترسانده باشند؛ اما زبان آلمانی ویژگی‌های دلبر و خصوصیات بامزه بسیاری دارد که اگر با آنها آشنا شوید، به سادگی زبان آلمانی در کنجی از قلبتان خواهد نشست! تنها کافیست تا چند دقیقه با ما در این مقاله همراه باشید تا شما را با چندی از شیرینی‌های منحصربه‌فرد و حقایق جالب زبان آلمانی آشنا کنیم!

در آلمانی 6 کلمه به معنای «چرا؟» وجود دارد!

اگر می‌خواهید دلیل کار یک آلمانی زبان را بپرسید، گزینه‌های زیادی پیش روی شما وجود دارد! اگر می‌خواهید انگیزه او از انجام آن کار را بپرسید Warum چاره‌‍‌ساز خواهد بود. اگر علت کار او سوال شماست، ازWieso و اگر به دنبال هدف او یا جزئیات بیشتری درباره تصمیمی او هستید، از Weshalb استفاده کنید. اگر می‌خواهید بدانید به چه منظور این کار را کرده، Wofür و اگر دلیل کار او را می‌خواهید، Wozu به دردتان می‌خورد. در نهایت، اگر می‌خواهید بدانید چه شد که همچین کاری از آنها سر زد می‌توانید یک Weswegen نثارش کنید!

شاید اصلا بهتر است از یک آلمانی چرا نپرسید!

خنده‌دارترین اسم‌های مرکب در زبان آلمانی پیدا می‌شود!

یک ویژگی بسیار جالب زبان آلمانی اسامی مرکب بامزه‌ایست که از ترکیب چند اسم ساده برای توصیف اشیا ساخته شده است. در زبان آلمانی لامپ «گلابی نورانی»، هواپیما «چیز پروازکننده»، دستکش «کفش دست» و چتر «سپر باران» است! چگونه می‌توان شیفته چنین زبانی نشد؟

اگر روزی یک آلمانی را در حال تمیزکردن خانه دیدید، به او در تمیزکردن فرش‌ها توسط «مکنده خاک» کمک کنید، خریدهایش را در «کمد خنک» جا دهید و سپس با «خر سیمی» خود رکاب زده و دو قرص نان تازه بخرید تا با هم میل و خستگی در کنید!

زبان آلمانی جنسیت دارد، آنهم 3 تا!

زبان فارسی از دیرباز مسئله جنسیت را از زبان جدا دانسته و کلمه خاصی برای جنسیت انسان‌ها در نظر نگرفته است. برخلاف زبان فارسی، بسیاری از زبان‌های دیگر از جمله زبان انگلیسی برای زن یا مرد بودن مخاطب اهمیت قائل شده و کلمات متفاوتی برای آنها تعریف کرده‌اند. با این حال، زبان المانی گامی فراتر گذاشته و نه تنها کلماتی متفاوت برای جنسیت‌های مختلف انسانها تعیین کرده، بلکه به اشیا هم جنسیت بخشیده است!

هیجان‌زده نشدید؟ اگر بدانید زبان آلمانی علاوه بر جنسیت نر و ماده، جنسیت خنثی نیز برای اشیا قائل می‌شود چه؟ بله، درست خواندید! نکته جالب‌تر این است جنسیت اشیا هیچ‌گونه ارتباط منطقی به کاربرد یا شکل و شمایل آنها ندارد! در زبان آلمانی، کلمۀ کراوات (die Krawatte) ماده و کلمۀ دامن (der Rock) نر است!

بزرگترین کلمه جهان متعلق به زبان آلمانی است!

زبان آلمانی به داشتن کلمات بلندبالا شهره است؛ اما باور می‌کنید که کلمه‌ای 79 حرفی در این زبان وجود دارد؟
این کلمۀ عجیب، Donaudampfschiffahrtselektrizitätenhauptbetriebswerkbauunterbeamtengesellschaf است که در صورت ترجمه کلمه به کلمه، چیزی شبیه «انجمن مقامات زیرمجموعۀ دفتر مرکزی خدمات برق قایق دانوب» معنا می‌دهد. واضح است که این کلمه دیگر کاربردی در زبان آلمانی ندارد؛ اما آیا می‌توانید زبان دیگری نام ببرید که کلمه‌ای 79 حرفی داشته باشد؟

ضرب‌المثل‌های آلمانی بی‌نهایت بامزه هستند!

ضرب‌المثل‌های آلمانی از بامزه‌ترین و عجیب‌ترین الفاظ ممکن برای بیان منظور خود استفاده می‌کنند! در آلمانی برای تشویق دیگران به قدم‌زدن در باران، می‌توانید به آنها یادآوری کنید که «از شکر ساخته نشده‌اند»؛ اگر کسی بی‌دلیل از دست کسی دلخور شد، می‌توانید بگویید که دارد «مانند یک سوسیس جگر برخورد می‌کند»؛ برای ترغیب دیگران به مهمانی‌تان، می‌توانید اعلام کنید که آنجا «خرسی در حال رقصیدن است» و اگر کسی داشت در کارتان دخالت می‌کرد، می‌توانید محترمانه به او بفهمانید که مشکل شما «آبجوی او نیست»!

برخی کلمات تنها در زبان آلمانی وجود دارند!

آلمانی عاشق تولید کلمات جدید برای توصیف شرایطی کاملا خاص و منحصر‌به‌فرد است؛ کلماتی که در هیچ زبان زنده دیگری یافت نمی‌شود! برای مثال، کلمۀ Torschlusspanik به معنای هجمۀ ترسی است که هنگام کهولت سن و زمانی که می‌فهمیم فرصت زیادی برایمان باقی نمانده سراغ ما می‌آید و کلمۀ Schadenfreude به شادی‌ای که از دیدن بداقبالی یا رنج دیگران نشات می‌گیرد اشاره دارد. غیراخلاقی بودن یک احساس دلیل نمی‌شود که آلمانی برای آن کلمه‌ای نسازد!

لب کلام

زبان آلمانی درست مانند مردی هیکلی و سیبیل‌چخماقی با خالکوبی‌های بسیار و ابرویی پرپشت است که در واقع مدافع حقوق حیوانات بوده، بانمک‌ترین جوک‌ها را می‌گوید و دلسوزترین فرد فامیل است! شاید ظاهر زبان آلمانی غلط‌انداز باشد و آموختن آن کمی عرق‌ریختن و دست‌به‌دعاشدن بخواهد (هر کسی که حتی یک صفحه فواعد دستورزبان آلمانی را خوانده باشد خوب می‌داند که آموختن زبان آلمانی گاو نر می‌خواهد و مرد کهن!)، اما دلبری‌ها و خوشمزگی‌های زبان آلمانی به قدری هست که دل هر زبان‌آموزی را برده و به تدریج، او را شیفته خودش کند. به یاد داشته باشید که موارد ذکر شده، تنها چند مورد مختصر از حقایق جالب زبان آلمانی بود! شما چه حقایق جالبی درباره زبان آلمانی می‌دانید؟

مطالب پیشنهادی
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 + سه =