تأثیر مشاوره روانشناسی بر تناسب اندام
تأثیر مشاوره روان‌شناسی در تناسب اندام افراد متمرکز است و نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که مشاوره روان‌شناسی می‌تواند بهبود چشمگیری در وضعیت تناسب اندام افراد داشته باشد و به عنوان یکی از راهکارهای مؤثر در بهبود سلامت جسمانی و روانی فردی مطرح می‌شود.

کاهش وزن و رسیدن به اندام ایده‌آل یک چالش پیچیده یک مسیر طولانی است. برای رسیدن به این هدف بزرگ باید از ابزارهای گوناگونی بهره بگیریم. پیدا کردن رژیم مناسب در کنار تمرینات ورزشی حساب شده دو تا از مهم‌ترین ابزارهای ما برای رسیدن به تناسب اندام است؛ اما آیا مشاوره روان‌شناسی می‌تواند یک ابزار قدرتمند دیگر باشد؟ تابه‌حال فکر کرده‌اید شاید دلیل پرخوری شما اضطراب، استرس یا افسردگی باشد؟

مشاوره روانشناسی آنلاین برای رهایی از مسائل ذهنی اعم از افسردگی، اضطراب، استرس و رسیدن به تمرکز در دنیای مدرن امروزی یک امر ضروری می باشد و برای برطرف نمودن این چالش ها می توانید در جلسات مشاوره با روانشناس آنلاین شرکت نمایید تا به این هدف مهم دست یابید. احتمال دارد بعد از دریافت مشاوره افسردگی و رهایی از این مشکل راحت‌تر بتوانید به تناسب اندام و سلامتی جسمی دست پیدا کنید.

دلیل اهمیت روان‌شناس در لاغری

دلیل اهمیت روان‌شناس در لاغری

حالا دیگر سال‌هاست که مراکز کاهش وزن پیشرفته به طور رسمی روان‌شناسان بالینی را به اعضای تیم خود اضافه کرده‌اند؛ چراکه دلیل رفتارهای ما در روان ما نهفته است. اگر بیش از نیاز خود غذا می‌خوریم یا انگیزه کافی برای ورزش کردن یا رژیم گرفتن نداریم، باید دلیل آن را در روان خود جست‌وجو کنیم. غذا خوردن برای ما لذت‌بخش است؛ اما گاهی اوقات ما از این لذت به جای مسکنی برای کم کردن استرس‌های همیشگی و ناراحتی‌های خود استفاده می‌کنیم. در این صورت این لذت آنی باعث آرامش موقت ما می‌شود.

به‌علاوه استرس باعث ترشح هورمون کورتیزول می‌شود که خود باعث کاهش متابولیسم و ذخیره چربی بیشتر می‌شود. روان‌شناسی به ما کمک می‌کند که با ایجاد باورهای تازه و اصلاح افکار قدیمی خود، عادات غذایی جدید و سبک زندگی تازه‌ای برای خود ایجاد کنیم.

درمان شناختی رفتاری برای حل مشکل اضافه وزن

درمان شناختی رفتاری برای حل مشکل اضافه وزن

درمان شناختی – رفتاری که با نام مخفف CBT شناخته می‌شود، اساساً نوعی از گفتار درمانی است که هدف آن درک چگونگی تأثیر افکار بر رفتار ما است. در طول جلسات درمانی، درمانگر سعی می‌کند کشف کند چرا یک فرد درگیر فعالیت‌هایی مانند خوردن استرس یا حذف تمرینات می‌شود که به او اجازه کاهش وزن نمی‌دهند. هنگامی که آن الگوها و رفتارهای فکری شناسایی شدند، درمانگر روی تغییر آنها از طریق یک رویکرد ساختاریافته کار می‌کند تا به فرد کمک کند تا عادات سالم جدیدی برای خود ایجاد کند.

موانع ذهنی برای لاغر شدن

برای اینکه بتوانید از موانع ذهنی که برای لاغر شدن دارید، عبور کنید، ابتدا باید بدانید چه مانعی بر سر راه شما وجود دارد و سپس راه عبور از آن را پیدا کنید.

تفکر همه یا هیچ

یکی از خطاهای ذهنی که بسیاری از ما را آزار می‌دهد تفکر همه یا هیچ است. افرادی که این تفکر را دارند بر این باورند که بر اساس انتخاب‌های غذایی خود یا یک موفقیت کامل را تجربه می‌کنند یا یک شکست تمام عیار. برای حل این مانع قدم‌های کوچک بردارید و اهداف کوتاه مدت تعیین کنید. ابتدا، یک تغییر سالم خاص را که معقول و قابل دستیابی است، شناسایی کنید و به خود یادآوری کنید که کمال هدف نیست، بلکه هر تلاشی برای سوق دادن خود در مسیر درست، پیشرفتی است که باید به آن افتخار کنید.

تصویر ذهنی از خود

تصور ذهنی که ما از خودمان در ذهن خود داریم نقش پررنگی در سلامت روان و در نهایت سلامت جسمی ما ایفا می‌کند. کسانی که تصور ذهنی منفی از خود دارند، بیشتر به اختلال خوردن و افسردگی دچار می‌شوند. همین موضوع باعث می‌شود سخت‌تر بتوانند از شر اضافه‌وزن خود راحت شوند.

بسیاری از تفکرات منفی که ما نسبت به ظاهر خود داریم در دوران کودکی ما شکل می‌گیرد. دختربچه‌ای را تصور کنید که در مدرسه مسخره می‌شود یا صحبت تلفنی مادر و خاله‌اش را می‌شنود که درباره پوست او که تیره است و موهایش که فر است اظهار نگرانی یا ناراحتی می‌کنند. بسیاری از زنان ممکن است در دوران کودکی یا نوجوانی خود عباراتی مانند “تو زشتی” یا “تو چاقی” شنیده‌اند و ممکن است از همان زمان ذهنیت منفی نسبت به اندام خود پیدا کرده باشند. اصلاح تصور ذهنی افراد در کنار تغذیه و فعالیت بدنی مناسب می‌تواند تأثیر بیشتری در تناسب اندام داشته باشد.

درمان روان‌شناسی به شما کمک می‌کند تصویر بدنی سالم و خودکارآمدی در ذهن خود بسازید و احساس ارزشمندی را در اولویت قرار دهید. همه اینها با افزایش انگیزه، تعیین اهداف و انتظارات واقع‌بینانه از مسیر کاهش وزن، شناسایی موانع تغییر، به چالش کشیدن باورهای تحریف شده در مورد خود، شناسایی محرک‌های تغذیه ناسالم و تنظیم شیوه‌های تمرکز حواس به دست می‌آیند. مشاوره روان‌شناسی همچنین مهارت‌های خود تسکین دهنده را در شما افزایش می‌دهد تا احساسات ناراحت کننده ناشی از اضافه وزن و مسائل مربوط به آن را در خود کنترل کنید.

استرس و اضطراب

از آنجایی که خوردن یک کار لذت‌بخش است باعث کاهش استرس و اضطراب می‌شود. بسیاری از ما احساسات و هیجانات منفی خود را از طریق خوردن آرام می‌کنیم. با اینکه این استراتژی در بین افراد مختلف با ظاهر و اندام‌های مختلف کاملاً رایج است، می‌تواند برای کسانی که می‌خواهند وزن کم کنند دردسرساز باشد.

استرس نه‌تنها می‌تواند ما را به سمت پرخوری هدایت کند بلکه می‌تواند انتخاب‌های ما را هم تحت تأثیر قرار دهد. ما در هنگام استرس غذاهایی را انتخاب می‌کنیم که کالری و قند بیشتری دارند. پس شاید بد نباشد هم‌زمان با دریافت رژیم غذایی مناسب، به روان‌شناس مراجعه کرده و استرس مزمن خود را درمان کنیم. برای شروع می‌توانید تکنیک‌های تمدد اعصاب و آرام‌سازی را بیاموزید تا به جای پرخوری برای آرامش از آنها استفاده کنید.

افسردگی

رابطۀ بین افسردگی و افزایش وزن را می‌توان به رابطۀ بین مرغ و تخم‌مرغ تشبیه کرد. محققان نمی‌دانند که آیا افسردگی باعث افزایش وزن می‌شود یا از کاهش وزن جلوگیری می‌کند، اما بسیاری از دانشمندان معتقدند که رابطه‌ای بین افزایش وزن و افسردگی وجود دارد. همچنین در برخی افراد، افسردگی می‌تواند به بی‌اشتهایی و کاهش وزن منجر شود.

از یک طرف تحقیقات نشان داده‌اند که تصور اضافه وزن باعث افزایش پریشانی روانی می‌شود و ممکن است منجر به افسردگی شود؛ از طرف دیگر علائم مرتبط با افسردگی مانند بی‌خوابی یا خستگی می‌تواند کاهش وزن را دشوارتر کند. اگر علائم افسردگی را تجربه می‌کنید، ضروری است که با پزشک خود یا یک متخصص سلامت روان صحبت کنید. به یاد داشته باشید، پرداختن به سلامت روان بسیار ضروری‌تر از کاهش وزن است.

اثرات روانی کاهش وزن زیاد

اثرات روانی کاهش وزن زیاد

شاید تا همین‌جا متوجه شده باشید که کاهش وزن تنها یک تغییر فیزیکی نیست؛ بلکه از نظر روانی هم پیچیدگی‌های زیادی دارد. ممکن است کسی به شما نگفته باشد؛ اما کاهش وزن زیاد به‌تنهایی باعث احساس رضایت درونی بیشتر برای شما نمی‌شود. از دست دادن مقدار قابل توجهی از وزن ممکن است برای برخی شبیه به ترن هوایی باشد. در یک لحظه ممکن است احساس موفقیت و غرور کنند و در لحظاتی دیگر عزت نفس پایین را تجربه کنند.

لاغر شدن لزوماً برای شما آن‌قدر که تصور می‌کردید، شادی به ارمغان نمی‌آورد. کاهش مقدار زیادی وزن، ممکن است با احساساتی مانند خشم، استرس و آسیب‌پذیری همراه باشد یا به ناگهان توجه زیادی را به سمت شما جلب کند که انتظار نداشتید یا اساساً نمی‌خواستید. خوب است که در کنار خود یک روان‌شناس یا مشاور حرفه‌ای داشته باشید تا در این مسیر شما را یاری کند.

کلام آخر

رسیدن به تناسب اندام تنها یک تغییر جسمی نیست. کم کردن وزن از نظر عاطفی هم مسیر دشوار و پرپیچ‌وخمی است. کمک گرفتن از یک روان‌شناس نه‌تنها می‌تواند به موفقیت بیشتر شما در کاهش وزن کمک کند، بلکه به شما کمک می‌کند تصویر ذهنی مثبت و واقع‌بینانه‌ای از خود داشته باشید و سلامت خود را در اولویت قرار دهید. در این مقاله اهمیت روان‌شناسی در رسیدن به تناسب اندام و موانع ذهنی که در مسیر کاهش وزن وجود دارد پرداختیم. برطرف کردن این موانع با کمک مشاور می‌تواند کمک بزرگی برای سلامت جسم و روان شما باشد.

مطالب پیشنهادی
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده − 11 =