از سوخت‌های فسیلی (گاز طبیعی، گاز مایع، نفت) و یا سوخت‌های جامد برای گرم کردن آب استفاده می‌شود که ممکن است مستقیما مصرف شوند یا برق تولید شود که به نوبه خود آب را گرم می کند. مخزن های کویلدار این کار را انجام میدهند. لازم است در ابتدا این موضوع را روشن کنیم که منبع کویل دار چیست؟

از منبع کویل دار برای گرم کردن یا خنک کردن مایع موجود در یک مخزن استفاده می شود. جریان گرما به داخل یا خارج از مایع، شامل انتقال حرارت ناپایدار یا گذرا است. از منبع های کویلی آب گرم اغلب برای پیش گرم کردن، گرم کردن مجدد، گرمایش راحت، احیای حرارت هدر رفته و … استفاده میشود.

اجزای منبع کویل دار

کویل یکی از اجزای تشکیل دهنده منابع کویلی بوده که نوعی عنصر گرمایشی است که به خود واحد گرمایش متصل است. بخاری جریان الکتریکی تولید می کند که در سیم پیچ جریان می یابد و انرژی الکتریکی را به انرژی گرمایی انتقال می دهد. ممکن است مستقیماً در محیط غوطه ور شود تا گرم شود یا گرما از یک فضای باز، تابش شود.

اجزای منبع کویل دار عمودی ایستاده به رسم شکل

دیگر بخش مهم تشکیل دهنده منبع کویل دار بدنه استوانه ای آن است. از ورق های آلومینیومی در آن به منظور افزایش مقاومت در برابر فشار، رسوب و خوردگی استفاده می شود. این بدنه ها برای مخازن کلاف دار در دو حالت ایستاده و افقی تولید و بروی پایه نصب می شوند.

نحوه عملکرد منبع کویل دار به چه صورت است؟

آب گرم و بخار تولید شده توسط دیگ به کمک پمپ های گردشی وارد لوله ها یا کویل های مسی نصب شده در داخل بدنه استوانه ای می شود. آب سرد لوله کشی شهری از طریق دریچه های یک طرفه تعبیه شده بر روی بدنه مخزن وارد مخزن می شود و به دلیل اختلاف دمایی آب داخل لوله و مخزن، تبادل دما صورت می گیرد. در اثر برخورد آب مخزن با این لوله ها دمای آنها به بیش از 50 درجه افزایش می یابد و در نهایت از طریق شیرهای خروجی آماده مصرف می شوند. آب موجود در کویل ها با کاهش مجدد دما به دیگ برگردانده می شود و این چرخه ادامه دارد.

از مخزن های کویل دار در منازل مسکونی، ادارات و ساختمان های تجاری، کارخانجات و کارگاه های تولیدی، هتل ها و مدارس، استخرها استفاده می کنند.

از جمله مزایای استفاده از منابع کویلی شامل:

  1. راندمان بالا
  2. قابلیت رسوب زدایی آسان
  3. سریع گرم شدن آب به دلیل کویل موجود در منبع و داشتن ضریب انتقال حرارت زیاد کویل مسی.
  4. تعویض آسان کویل درون منبع پس از گذشت مدت زمان طولانی میشود.

انواع منبع کویل دار

طراحی و ساخت مخازن کلاف دار با توجه به محل نصب و ویژگی های مورد نیاز، در انواع مختلف که مهمترین آنها منابع آب گرم کویلی ایستاده و افقی است، صورت میگیرد.

تفاوت این دو نوع منبع کویل، در نصب بدنه استوانه ای آنهاست و تفاوتی با سایر اجزا ندارند. بسته به محل مخزن و میزان فضای موجود برای قرار دادن مخزن و ابعاد مورد نیاز آنها می توان یکی از این دو نوع منبع را انتخاب کرد.

فروش انواع منبع کویل دار در بازار تهران

در صورتی که قصد خرید تأسیسات حرارتی و برودتی در بازار ایران را دارید، با تنوع وسیعی روبرو خواهید شد، که انتخاب از بین آن‌ها کمی دشوار به نظر می‌رسد. یکی از مهم‌ترین مسائلی که در این حوزه می‌تواند به شما کمک شایانی بکند، انتخاب و خرید از یک مجموعه معتبر و یک فروشگاه با مسئولیت مشخص خواهد بود.

برخی از این شرکت‌ها دارای استانداردهای تولیدی نظیر ایزو، استاندارد ایران و اروپا و… هستند؛ برخی شرکت‌ها نیز تقریباً یک برند ناشناخته به ‌حساب می‌آیند. در این شرایط فروشگاه دما استار سعی بر آن دارد تا هرآنچه کارفرمایان و مجریان طرح برای طراحی انواع سیستم‌های برودتی، استخر، تسویه و… نیاز دارند را به ‌صورت یکجا در اختیار مشتریان قرار دهد.

منبع: اقتصاد برتر

مطالب پیشنهادی
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 + هفت =