گل حسن یوسف

شرایط نگهداری گل حسن یوسف در خانه یا آپارتمان به همراه نکات مهم پروش و روش تکثیر گیاه حسن یوسف و آشنایی با آفت این گیاه و روش رفع آفات آن

حسن یوسف از جمله گیاهان آپارتمانی است که بین مردم دارای محبوبیت خاصی است. گونه های متفاوت و زیبا و شیوه نگهداری و پرورش ساده از جمله ویژگی های بارز حسن یوسف است که بر محبوبیت آن می افزاید.

گل حسن یوسف

 

این گیاه با نام علمی  Plectranthus scutellarioides  شناخته شده و از انواع گل های آپارتمانی از خانواده  Lamiaceae  است. حسن یوسف به راحتی قابل نگهداری و پرورش است و دارای تنوع زیادی در رنگ و گونه ها است. از لحاظ خواستگاه بومی جنوب شرق آسیا و استرالیاست. معمولا حسن یوسف بین 60 تا 75 سانتی متر رشد می کند. از لحاظ شاخه و برگ انبوه و پرپشت و همیشه سبز است. گیاهی تزیینی است که دارای تنوع بسیار زیادی در برگ ها است. حسن یوسف گیاهی با دوره رشد و ماندگاری کم است. ارتفاع آن ممکن است حتی تا 1 متر یا 3 فوت نیز برسد البته ممکن است دارای گونه هایی با طول کمتر نیز باشد. حسن یوسف دارای بیش از 150 گونه متفاوت است ، تنوع رنگ در برگ های این گیاه بسیار زیاد است و می توان آن را به رنگ های سفید ، زرد ، قهوه ای، بنفش و سبز نیز مشاهده کرد اما غنچه های حسن یوسف معمولا آبی رنگ هستند.

 

نام فارسی گیاه : حسن یوسف

نام علمی گیاه : Plectranthus scutellarioides

خانواده گیاه : Lamiaceae

بومی : جنوب شرق آسیا واسترالیا ، جاوا

 

شرایط دمایی مناسب برای نگهداری گل حسن یوسف

حسن یوسف نسبت به دماهای پایین از خود واکنش نشان می دهد. به عبارت دیگر در فصل های سرد سال به هیچ عنوان نباید خارج از منزل نگهداری شود زیرا سبب آسیب دیدن گیاه خواهد شد. مناسب ترین محدوده دمایی برای نگهداری از این گیاه معمولا دماهای مینیمم 28 درجه ( دمای شب ) و ماکزیمم 38درجه ( دمای روز ) است.

 

نور مناسب برای پرورش گل حسن یوسف

گل حسن یوسف از جمله گل های علاقه مند به تابش مستقیم خورشید است و به هیچ وجه آفتاب گریز نیست. زمانی که خورشید به این گیاه می تابد رنگ برگ های آن تغییر کرده و بسیار زیباتر خواهد شد. البته توجه کنید که عدم تابش مستقیم نور خورشید به این گیاه از جمله مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد زیرا در غیر این صورت سبب پژمرده شدن گیاه خواهد شد. بهتر است در تابستان از سایه بان برای حسن یوسف استفاده شود تا از تابش مستقیم نور خورشید به گیاه جلوگیری شود. به دلیل تفاوت تابش نور در تابستان و زمستان رنگ برگ گلهای حسن یوسف، در زمستان ها نسبت به تابستان ملایم تر است. واکنش حسن یوسف نسبت به نورهای کم پر رنگ شدن برگ ها در این گیاه است. از سوی دیگر دریافت نور بیشتر سبب روشن تر شدن برگ ها خواهد شد. البته این یک قانون کلی نیست و برخی از گونه های این گل بسیار به نور کم و سایه علاقه دارند.

گیاه حسن یوسف

 

آبیاری گیاه حسن یوسف

آبیاری حسن یوسف از جمله مواردی است که باید به صورت صحیح رعایت شود. معمولا هر 4 تا 6 روز یک بار بهترین زمان برای ابیاری گیاه است. البته اگر حسن یوسف را در منزل نگهداری می کنید یک روز در میان می بایست آن را آبیاری کنید. به عبارت دیگر باید خاک گلدان به صورت مداوم مورد بررسی قرار گیرد. در صورتی که نزدیک به خشک شدن بود اقدام به آبیاری گیاه شود به گونه ای که میزان رطوبت گیاه حداکثر 60 درصد و حداقل 50 درصد باشد. رطوبت بیش از حد به هیچ عنوان برای آن مناسب نیست. بهتر است برای رشد مناسب تر گیاه هر چند روز یک بار برگ های آن را با آب پاش مرطوب کنید .دفعات آبیاری با توجه به کاهش دما کمتر می شود به طوریکه در زمستان  در فصل زمستان آبیاری نسبت به تابستان کمتر است اما به هر حال زمانی که مشاهده کردید برگ های گیاه رو به پژمردگی است باید سریعا به آن آب دهید. از مشکلاتی که به علت آب دادن زیاد گل به وجود می آید سیاه و تیره شدن ساقه گیاه است

توجه : برای آبیاری از آب سنگین و دارای املاح معدنی زیاد استفاده نکنید

نحوه نگهداری گل حسن یوسف

 

خاک و کود مناسب برای رشد گیاه حسن یوسف

حسن یوسف برای رشد خود می تواند از دو نوع ترکیب خاک استفاده کند. خاک سنگین ، خاک سبک

تفاوت این دو خاک چیست ؟ خاک سنگین به خاکی گفته می شود که ترکیبات آن سبب کاهش یافتن نفودپذیری آب در آن شده اند و در صورت استفاده به عنوان خاک گلدان برای حسن یوسف تعداد دفعات آبیاری کمتر می شود. همچنین از دیگر نکات مربوط به خاک های سنگین می توان گفت که این نوع خاک بر خلاف خاک سبک ، میزان رشد گیاه را تا حدی کاهش می دهد. از طرف دیگر خاک سبک دارای درجه نفوذپذیری بیشتری نسبت به خاک سنگین است و در صورت استفاده از این خاک به عنوان خاک گلدان برای حسن یوسف باید یک روز در میان آن را آبیاری کنید. اما ترکیب زیر می تواند برای گلدان حسن یوسف مناسب باشد.

حتما بخوانید  شرایط نگهداری از گل آهار در منزل یا آپارتمان + روش تکثیر و پرورش آن

بهتر است از خاک قلیایی استفاده کنیم و مقداری از خاک معمولی را با پیت موس ، ماسه و خاکبرگ ترکیب کنیم. از کود های مناسب نیز می توان هر ماه دو بار برای این گیاه استفاده نمود. البته بهتر است از کودهای محلول استفاده شود.

شرایط نگهداری گل حسن یوسف

 

آفت های گل حسن یوسف

مانند سایر گیاهان گل حسن یوسف نیز ممکن است به آفت هایی دچار شود که پس از مدتی سبب از بین بردن این گیاه شوند. قصد داریم آفت این گیاه و راه مقابله با آن را به شما معرفی کنیم.

از آفت های حسن یوسف شپشک سفید رنگی است که روی ساقه ها و برگ های گیاه می چسبد. اگر لکه های سفید رنگی را مانند شته روی گل مشاهده کردید که روی ساقه ها و برگ های گل چسبیده بودند باید گفت گیاه شما دچار شپشک شده. برای از بین بردن این موجودات مزاحم باید قسمت هایی از گیاه را که به شته آلوده شده است با آب بشویید تا شته ها از آن جدا شوند. اگر امکان شستن گیاه وجود ندارد می توانید ساقه ها و برگ ها را تا جایی که آلوده به شته است هرس کنید. در این صورت برگ هایی که پس از برگ های هرس شده به وجود می آیند کاملا سالم هستند.

نکته : به صورت مداوم گیاه را هرس کنید زیرا به رشد بهتر آن کمک می کند.

 

روش کاشت گیاه حسن یوسف

برای کاشت حسن یوسف روش های متعددی وجود دارد اما ساده ترین روش کاشت این گیاه کاشتن بذر آن به صورت مستقیم در خاک است. زیرا در این حالت گل هایی که به وجود می آیند زیباتر و دارای رنگ های متنوع تری هستند و می توان گفت از مقاومت بالاتری نیز برخوردارند. برای این کار استفاده از خاک سبک مناسب تر است. زمانی که گیاه جوانه زد آن را به خاک باغچه انتقال دهید. آبیاری گیاهان تازه کاشته شده باید به صورت یک روز در میان انجام گیرد.

 

روش تکثیر گل حسن یوسف

در این قسمت قصد داریم شما را با نحوه تکثیر گل حسن یوسف آشنا کنیم. برای تکثیر این گیاه روش های مختلفی از جمله قلمه زدن وجود دارد. در این مقاله می خواهیم شما را با نحوه قلمه زدن این گیاه آشنا کنیم. قلمه زدن را می توان هم در آب انجام داد و هم در خاک. در این قسمت هر دو روش برای قلمه زدن گیاه را برای شما توضیح خواهیم داد. قلمه زدن این گیاه در آب بسیار سریع تر منجر به ریشه زایی قلمه های گیاه خواهد شد. زمان خاصی برای قلمه زدن این گیاه وجود ندارد و در هر فصلی از سال می توانید با تهیه قلمه هایی از گیاهان سالم و بدون آفت به سادگی گیاه را تکثیر کنید. ابتدا به بررسی روش قلمه زدن گیاه در خاک می پردازیم.

عکس گل حسن یوسف

 

در ابندا باید قلمه هایی به طول 10 تا 15 سانتی متر را از گیاه اصلی جدا کنید. برش قلمه های گیاه را با استفاده از قیچی باغبانی که ضد عفونی شده باشد و به صورت اریب انجام دهید. در این مرحله باید همه برگ های پایین قلمه گیاه را به جز دو یا سه برگ بالایی از گیاه جدا کنید زیرا در غیر این صورت ریشه زایی گیاه با سرعت کمی انجام می گیرد. ترکیب از خاک برگ + ماسه و خاک معمولی باغچه را برای کاشت قلمه های گیاه باید فراهم کنید. قبل از اینکه قلمه ها را در این ترکیب بکارید باید دقت داشته باشید که این ترکیب مرطوب باشد یعنی حدود دو ساعت قبل از کاشت قلمه ها باید ابتدا خاک گلدان را آبیاری نمایید . حالا می توانید قلمه های گیاه را در گلدان بکارید. برای اینکه قلمه ها سریع تر رشد کنند باید برای آن ها رطوبت نیاز است. برای تامین رطوبت مناسب برای رشد قلمه ها می توانید روی سطح گلدان را با نایلونی شفاف بپوشانید و روی نایلون را سوراخ های ریزی ایجاد کنید تا تهویه نیز به خوبی برای قلمه ها فراهم شود. نور مناسب برای رشد قلمه های گیاه نور فیلتر شده و غیر مستقیم خورشید است زیرا نور مستقیم سبب آسیب رسیدن به قلمه های گیاه می شود. پس از اینکه قلمه های گیاه را کاشتید معمولا حدود دو یا سه هفته زمان نیاز است تا ریشه زایی قلمه ها به خوبی انجام گیرد. در این حالت می توانید پس از گذشت مدتی گیاه را در گلدان بکارید.

 

نحوه قلمه زدن گیاه در آب

قلمه زدن گیاه در آب یکی از روش های بسیار رایج برای قلمه زدن گیاه است. در این حالت قلمه های گیاه با سرعت بیشتری ریشه زایی می کنند و پس از اینککه ریشه زایی قلمه ها صورت گرفت می توانید آن ها را در گلدانی مناسب بکارید. برای این کار پس از اینکهه قلمه های گیاه را به صورت اریب برش دادید به جای کاشت قلمه های گیاه در خاک باید قلمه ها را در آب بکارید و در نور غیر مستقیم خورشید نگهداری کنید.

 

منبع: nikstar.ir

مطالب پیشنهادی
نظرات

16 پاسخ

  1. سلام
    امکانش هست منو راهنمایی کنید که گیاه حسن یوسف من لکه و سوختگی برگ داره و کل گیاه بی حال شده،پشت پنجره جنوبی هست و نور و آفتاب بهش میخوره،عکس فرستادم براتون،ممنون میشم راهنمایی و تشخیصتون رو بفرمایید

    1. سلام و درود
      لطفا شرایط نگهداری این گیاه رو مطالعه کنید بعد خودتون متوجه میشید که چه کار اشتباهی رو انجام دادید که این اتفاق براش افتاده. و با اصلاح کار اشتباهتون گیاهتون مجددا سر حال میشه.

  2. سلام. ممنون بابت مطلب خوبی که قرار دادین. یه سوال داشتم ازتون. مدتیه که برگ های گلم رنگ پریده شدن و سرعت رشدش هم کم شده. خواستم ببینم دلیلش چی می تونه باشه ؟

    1. سلام دوست عزیز. رنگ پریده شدن برگ های گل می تونه به دلیل نامناسب بودن یا کم بودن کوددهی گیاهتون باشه که باید مواد مغذی رو براش تامین کنید. اما اگه برگای گلتون دارن کمرنگ میشن که نتیجه کم بودن نوری هست که گیاهتون دریافت می کنه و برای اینکه مشکل برطرف بشه باید گلدونتون رو یه جای پرنور تر قرار بدید.

  3. سلام. ممنون بابت مطلبتون. یه سوال داشتم. من مدتی هست که یه گلدون از حسن یوسف دارم توی خونه اما الان چند روزی میشه برگ های گیاهم داره زرد میشه. کود هم بهش دادم. نمی دونم مشکل کجاست. میشه لطفا راهنمایی کنید ؟
    سلام دوست عزیز. زرد شدن برگ های گیاهتون می تونه ناشی از چند تا عامل باشه که یکیش می تونه آبیاری بیش از اندازه باشه چون توی این حالت ریشه ها توی حالت پوسیدگی قرار می گیرن و برگ ها زرد میشن. اگه مربوط به آبیاری باشه که باید آبیاری رو کمتر کنید. یه دلیل دیگه می تونه مربوط به گرمای هوا و کم بودن آب و رطوبت باشه که توی این حالت باید گیاهتون رو ببرید یه جایب خنک و آبیاریش کنید تا مشکل برطرف بشه.

  4. سلام. ممنون بابت مطلبتون. یه سوال داشتم در مورد قلمه زدن توی آب. چند روز طول می کشه تا توی آب ریشه بزنن قلمه ها ؟ بعد که ریشه زدن باید چجوری بکارمشون؟

    1. سلام. روش قلمه زدن توی آب سرعت بیشتری برای ریشه زایی قلمه ها فراهم می کنه نسبت به قلمه زدن توی خاک . معمولا ریشه زایی کمتر از یه هفته انجام میشه اما یه مشکلی که داره اینه که گیاه هایی که توی آب قلمه زده میشن نسبت به گیاهایی که توی خاک قلمه زده میشن یه کم حساس ترن و و ممکنه زودتر صدمه ببینن. بعد از ریشه زایی هم توی همون ترکیبی که برای گیاه بالغ استفاده می کنید باید بکاریدشون.

  5. سلام ممنون از مطلبتون. میشه لطفا در مورد روش تکثیر گل رز هم توضیح بدید؟ ممنون

    1. روش های متفاوتی برای تکثیر این گیاه وجود دارد که از جمله آن ها می توان به قلمه زدن . خوابانیدن ریشه های هوایی گیاه اشاره کرد. بهترین روش برای تکثیر این گیاه قلمه زدن گیاه است. بهترین زمان برای قلمه زدن گیاه هر سال در فصل بهار است و برای این کار باید از ساقه هایی از گیاه استفاده کرد که دارای حداقل سه برگ هستند. قلمه زدن گیاه باید توسط ساقه های جوان انجام گیرد.برای این کار باید به این صورت عمل کنید که با استفاده از یک قیچی باغبانی که قبلا آن را ضد عفونی کرده اید قلمه هایی را به طول تقریبا 10 سانتی متر از نوک ساقه های گیاه را که حداکثر دارای دو جفت برگ است جدا کنید. دقت داشته باشید که باید قلمه های گیاه را به صورت اریب برش بزنید. باید برگ های انتهایی قلمه را از گیاه حذف کنید و فقط دو یا سه برگ بالای قلمه ها را باقی بگذارید زیرا در غیر این صورت سرعت ریشه زایی قلمه های گیاه کاهش می یابد. پس از برش دادن قلمه های گیاه بهتر است برای اینکه سرعت ریشه زایی قلمه ها افزایش یابد آن ها را ابتدا در هورمون ریشه زایی فرو ببرید و سپس در گلدان هایی مناسب بکارید. می توانید بدون فرو بردن قلمه های گیاه در هورمون ریشه زایی هم قلمه های گیاه را در گلدان بکارید اما در این صورت سرعت ریشه زایی قلمه های گیاه در مقایسه با استفاده از هورمون ریشه زایی کمتر می شود. می توانید. بهترین ترکیبی که می توانید قلمه ها را در آن بکارید خاک های سبک است. برای آن ها رطوبت مناسب را ایجاد نمایید. برای تامین رطوبت مناسب برای رشد گیاه بهتر است روی سطح گلدان ها را با نایلونی شفاف بپوشانید و برای اینکه تهویه مناسب برای قلمه های گیاه فراهم شود می توانید روی سطح نایلون را سوراخ های کوچکی ایجاد کنید . برای قلمه های باید خاکی را فراهم کنید که مرطوب باشد برای این کار پس از کاشت باید با استفاده از اسپری گلدان ها را آبیاری نمایید. قلمه ها را برای اینکه بتوانند سریع تر رشد کنند باید در دمای مناسب و نور خورشید غیر مستقیم قرار دهید. نور مستقیم خورشید می تواند سبب صدمه دیدن قلمه های گیاه شود. باید برای رشد قلمه های گیاه آن ها را در مکانی با دمای 21 درجه سانتی گراد قرار دهید. بعد از اینکه شرایط مورد نیاز را برای رشد گیاه فراهم کردید حدود چند هفته زمان نیاز است تا قلمه های گیاه بتوانند ریشه زایی داشته باشند. پس از ریشه زایی قلمه ها باید نایلون را از روی سطح گلدان بردارید. پس از گذشت مدتی از زمان ریشه زایی قلمه ها می توانید گلدانی را که قلمه های گیاه در آن قرار دارند عوض کنید و قلمه های گیاه را در گلدان جدیدی بکارید. در واقع پس از ریشه زایی قلمه های گیاه باید زمانی که هوا مناسب است گیاهان جدید را به زمین اصلی برای کاشت منتقل نمایید.

  6. سلام. مرسی از مطلبتون. مفید بود برام. فقط ببخشید میشه به جای ترکیبی که برای خاک گفتین از یه نوع ترکیب دیگه استفاده کنیم ؟ تاثیری توی رشد گیاه داره یا نه ؟ و یه سوال دیگه اینکه منظورتون از استفاده از کود طبق دستور چیه؟ ممنون

    1. سلام دوست عزیز. در پاسخ به سوالتون باید عرض کنم که برای اینکه گیاه رشد بهتری داشته باشه از خاک هایی استفاده کنید که قلیایی باشند و به هیچ وجه از خاک های اسیدی استفاده نکنید چون باعث میشه نه تنها گیاهتون رش نکنه بلکه باعث از بین رفتن گیه هم میشه. و اما در مورد ترکیب خاکی که میخواید مورد استفاده قرار بدید بگم که مهم نیست که حتما از این ترکیب استفاده کنید. می تونید از هر ترکیبی استفاده کنید به شرطی که شرایطی که توی مقاله گفتیم رو داشته باشه و از همه مهمتر اینکه قلیایی باشه . در مورد سوال دومتون برای استفاده از کود طبق دستور هم باید گم منظور از دستور همون دستوری هست که روی کودی که خریدید نوشته شده و باید با استفاده از اون دستور گیاه رو تغذیه کنید. کوددهی بیش از اندازه می تونه باعث سوختن گیاه و از بین رفتن گیاهتون بشه و کم بودن کوددهی هم میتونه سرعت رشد گیاهتون رو کم کنه و اینکه باعث بشه برگای گیاهتون رنگ پریده بشه. پس باید خیلی توی کوددهی گیاه دقت کنید تا به گیاهتون صدمه نزنید.

  7. سلام . من مطلبو خوندم. کامل بود . ممنون. یه سوال برام پیش اومد چرا زمانی اتفاق میفته که برگ های گلم زرد میشن و می ریزن ؟ مقاومت گل چقدره ؟ میشه بیرون از خونه توی حیاط نگهش دارم ؟

    1. سلام خدمت شما. دوست عزیز زرد شدن و در نتیجه ریزش برگ های گیاه می تونه دو تا علت داشته باشه. اولیش اینکه گیاهتون رو جای خیلی گرمی نگهداری می کنید و آبیاریش به اندازه کافی نبوده و در نتیجه کم کم برگای گیاه شروع به زرد شدن می کنن و می ریزن که در این حالت شما باید اول گیاهتون رو ببرید یه جایی که دمای خنک تری داره و به صورت عمیق آبیاریش کنید یا اینکه بذاریدش توی یه تشت پر از آب به مدت 15 دقیقه تا کاملا گیاهتون سیراب بشه و بتونه به حالت اولیه برگرده اما دلیل دوم میتونه این باشه که شما بیش از اندازه گیاه رو آبیاری کردید . فکر نکنید هر چی آبیاری گیاه بیشتر باشه زودتر رشد میکنه. این یه تصور کاملا اشتباهه. اگه آبیاری زیاد باشه آب بین ریشه های گیاه انباشته میشه و ریشه های گیاه شما دچار پوسیدگی میشه و این باعث میشه گیاهتون از بین بره. آبیاری بیش از اندازه می تونه زرد شدن برگ های گیاهم در پی داشته باشه. پس نه یه جوری آبیاری رو کم کنید که حاشیه برگ ها بسوزه و برگ ها زرد بشن و بریزن ، نه یه جوری بیش از اندازه آبیاری رو دلشته باشید که برگای گیاهتون زرد بشه. مدام سطح خاک گلدون رو کنترل کنید به محض اینه داشت خشم می شد باید گیاه رو آبیاری کنید.
      موفق باشید

    2. و اینکه پرسیدین میشه بیرون نگهداریش کرد یا نه. برای این سوالتون باید خدمتتون عرض کنم که اون شرایط محیطی که توی مقاله توضیخ داده شده رو اگه بتونید توی فضای بیرون هم برای گیاهتون فراهم کنید بله میشه بیرون هم نگهداری کنید ازش. مواظب سرمای بیرون یا آفتاب تند باشید که می تونه به گیاهتون آسیب بزنه

  8. سلام. ممنون از شما. مطلب مفیدی بود. یه سوالی داشتم ازتون. من سالهاست که گل حسن یوسف توی خونه دارم اما این چند وقته نمی دونم چرا ریزش برگ داره و برگ هایی هم که میفتن حالت لیز مانند دارن یا اینه رنگشون سیاه میشه. خواستم ازتون بپرسم دلیلش چیه که اینجوری میشه ؟ کود هم می دم به گل. دقیقا دستوری که روی کود نوشته شده رو رعایت میکنم. ممنون میشم جواب سوالمو برام توضیح بدین. و اینکه اگه مقدار کود کم و زیاد بشه یه زمانی چی میشه ؟ مرسی

    1. سلام. خوشحال که مطلب براتون مفید بوده دوست عزیز. خوبه که کوددهی رو برای گیاهتون تنظیم کردین. نه زیاده روی کنید که گیاه بسوزه و نه کم بدید که رشدش متوقف بشه یا برگ ها رنگ پریده بشن. اما در پاسخ به سوالتون باید عرض کنم خدمتتون که علت ریزش برگ های گیاه و لیز بودن و نرم و آبکی بودن برگ های گیاه می تونه این باشه که محیطی که گیاه رو داخلش نگهداری می کنید از لحاظ دمایی سرده و دمای مناسبی برای گیاه نداره. واکنش این گل نسبت به سرما اینجوریه که وقتی هوا سرد میشه برگ هاش کم کم شروع به تیره شدن می کنن و در نهایت یه حالت نرم و آبکی مانند پیدا می کنن و در نهایت می ریزن. حالا شما باید گیاهتون رو به یه جای گرمتر منتقل کنید. اون برگ هایی هم که تیره شدن یا نرم و آبکی مانند شدن از گیاه جدا کنید تا مشکل برطرف بشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × پنج =

همچنین بخوانید
گل ابری یک گیاه زینتی زیبا و محبوب است که به دلیل شکوفه‌های زرد، آبی و بنفش متنوع خود، جذابیت خاصی به باغ‌ها و بالکن‌ها اضافه می‌کند. این گل دارای رشد سریع و مقاومت به شرایط آب و هوایی مختلف است که آن را به انتخاب مناسبی برای عاشقان گل و گیاه تبدیل می‌کند.