نگهداری گل افوربیا لاکتی

اصول و شرایط نگهداری از گل افوربیا لاکتی در منزل یا آپارتمان به همراه روش تکثیر و پرورش آن، در ادامه به خاک، کود، گلدان، نور، دما و آبیاری این گیاه می‌پردازیم.

نگهداری افوربیا لاکتی

در این قسمت قصد داریم به معرفی یکی دیگر از گیاهان مناسب برای پرورش در آپارتمان بپردازیم. گیاهی بسیار زیبا با روش نگهداری ساده و کم توقع که قابلیت پرورش در فضای بیرون را نیز دارد و با رعایت چند نکته می توانید به سادگی آن را در فضای بیرون نیز نگهداری کرده و از زیبایی آن لذت ببرید. نام این گیاه را ممکن است تا به حال شنیده باشید یا آن را دیده باشید. این گیاه زیبا افوربیا لاکتی نام دارد.

 

این گیاه را با نام های دیگری از جمله افوربیا بادبزنی و یا افوربیا رنگین کمان نیز می شناسند. این گیاه روش نگهداری ساده ای دارد و از جمله گیاهان کم توقع به شمار می رود. در این مقاله قصد داریم شما را با شیوه نگهداری آن در منزل آشنا کنیم. به همین منظور ابتدا به معرفی نیازهای محیطی آن می پردازیم سپس در ادامه روش های نگهداری و پرورش آن را در نزل بررسی خواهیم کرد. در انتهای مقاله نیز به بررسی روش تکثیر افوربیا لاکتی در منزل خواهیم پرداخت . اگر علاقمند به داشتن گلدانی زیبا از این گیاه در منزل هستید با نیک‌استار همراه باشید.

 

 

افوربیا لاکتی با نام علمی Euphorbia lactea f. cristata variegata  و نام انگلیسی Euphorbia lactea از جمله گیاهان بسیار زیبا و قابل پرورش در منزل و فضای بیرون است. این گیاه از خانواده Euphorbiaceae بوده و بومی هند است. نوع سفید رنگ این گیاه را با نام روح سفید نیز می شناسند. این گیاه از لحاظ ظاهری شبیه به بادبزن است و در رنگ های مختلفی از جمله صورتی، بنفش، زرد، سبز و سفید دیده می شود.

این گیاه از انواع گیاهان گل دار به شمار می رود و دارای گل های زیبای کوچکی است. فصل گلدهی این گیاه هر سال در بهار و تابستان است. این گیاه به مراقبت زیادی نیاز ندارد و گیاهی کم توقع است. روش نگهداری تقریبا ساده ای دارد و می توانید آن را به راحتی و با فراهم کردن شرایط محیطی مناسب در منزل نگهداری کنید و از زیبایی آن لذت ببرید. در این مقاله شما را با روش های نگهداری و پرورش این گیاه زیبا در منزل آشنا خواهیم کرد.

 

نام گیاه: افوربیا لاکتی

نام علمی گیاه: Euphorbia lactea f. cristata variegata

نام انگلیسی گیاه:  Euphorbia lactea

خانواده گیاه: Euphorbiaceae

بومی: هند

 

 

خاک مناسب برای پرورش گل افوربیا لاکتی

همانگونه که در قسمت قبل گفتیم این گیاه از جمله گیاهان کم توقع است که می تواند به سادگی در انواع خاک ها رشد کند اما به عنوان تعریفی مناسب برای خاک هایی که برای کاشت گیاهان از آن ها استفاده می کنیم می توان گفت خاک را می توان از مهمترین عوامل موثر بر رشد گیاه معرفی کرد. خاک ها با توجه به نوع بافتی که دارند به دو دسته خاک های سبک و سنگین طبقه بندی می شوند.

 

به عنوان تعریفی خلاصه از خاک های سنگین و سبک می توان گفت خاک سبک به انواعی از ترکیب خاک ها گفته می شود که با توجه به مواد ترکیبی برای ساخت آن ها دارای ساختاری درشت تر، تهویه بهتر و البته از همه مهم تر میزان نفوذپذیری آب بالا تری هستند. از طرف دیگر خاک های سنگین دارای بافتی فشرده تر و ترکیباتی ریزتر و میزان نفودپذیری آب کمتری هستند و می توانند به مدت طولانی تری آب را درون خود نگه دارند. آب از میان خاک های سنگین به علت دارا بودن بافت فشرده تر آن ها به سختی عبور می کند.

 

گیاهان مختلف با توجه به ساختار خود به خاک های مختلفی نیاز دارند. در مورد خاک مناسب برای پرورش این گیاه می توان گفت باید برای گیاه زهکشی مناسبی فراهم کنید تا آب به خوبی از کف گلدان عبور کرده و به دلیل انباشته شدن کف گلدان سبب پوسیدگی ریشه های گیاه نشود. این گیاه برای رشد خود به خاک های سبک نیاز دارد. بهتر است در ترکیب مناسب برای رشد این گیاه از خاک برگ و خاک رس استفاده کنید تا گیاه بتواند رشد بهتری داشته باشد.

 

برای تامین مواد مغذی مناسب برای رشد گیاه که در خاک موجود نیستند می توانید ماهانه یک مرتبه گیاه را با استفاده از کودهای دارای ازت کم و پتاسیم بالا تغذیه نمایید. کوددهی را در فصل رشد گیاه انجام دهید و از کووددهی بیش از اندازه گیاه بپرهیزید زیرا می تواند سبب سوختن و از بین رفتن گیاه شود. کمبود کود نیز می تواند سبب کمرن شدن برگ های گیاه شود.

 

 

آبیاری مناسب برای پرورش گیاه افوریبیا لاکتی

آبیاری از مهمترین عوامل موثر بر رشد هر گیاهی است. هرچند گیاه نسبت به خشکی مقاوم باشد نیز باید میزان آبیاری متوسطی را داشته باشد تا بتواند به خوبی رشد کند. میزان آبیاری هر گیاه و تعداد دفعات آبیاری به توجه به ساختار گیاه و شرایط اقلیمی تعیین می شود. برخی از گیاهان برای رشد خود به غرقاب شدن نیاز دارند و باید خاک آن ها همراه مرطوب باشد اما برخی دیگر به میزان آبیاری کمی نیاز دارند. آبیاری نقش موثری در رشد مناسب و سلامت گیاه دارد که باید طبق دستور برای هر گیاهی رعایت شود تا به گیاه آسیبی نرسد. در مورد آبیاری این گیاه می توان گفت میزان آبیاری و تعداد دفعات آن در فصل های مختلف با یکدیگر متفاوت است به عنوان مثال در بهار و تابستان به دلیل افزایش دمای هوا نیاز گیاه به آبیاری بیشتر است و در پاییز و زمستان گیاه به آب کمتری نیاز دارد. هر سال در فصل های بهار و تابستان آبیاری را برای گیاه به صورت منظم انجام دهید و در فاصله بین دو آبیاری اجازه دهید خاک گیاه خشک شود و سپس برای بار بعدی گیاه را آبیاری نمایید. در صورت آبیاری بیش از اندازه آب کف گلدان و بین ریشه های گیاه انباشته می شود و سبب پوسیدگی ریشه های گیاه و نابودی گیاه می شود. کمبود آبیاری نیز می تواند سبب قهوه ای شدن و ریزش برگ های گیاه شود. میزان آبیاری گیاه را در فصل زمستان باید کاهش دهید زیرا در غیر این صورت سبب بروز بیماری های قارچی در گیاه می شود.

حتما بخوانید  شرایط نگهداری گل شمعدانی پیچ به همراه روش تکثیر و پرورش آن

 

 

دمای مناسب برای نگهداری گل افوربیا لاکتی

دما هم از فاکتورهای مهم در رشد گیاهان است. محدوده دمایی مناسب برای رشد گیاهان با توجه به ساختار درونی گیاه و شرایط اقلیمی که گیاه در آن زندگی می کند متفاوت است. برخی از گیاهان نسبت به افزایش یا کاهش دما مقاوم هستند اما برخی دیگر نسبت به تغییرات دمایی از خود واکنش نشان می دهند و صدمه می بینند. در محدوده دمایی تعیین شده گیاهان رشد بهتری دارند و باید شرایط مناسب دمایی را برای گیاهان نتظیم کرد.

شرایط نگهداری گل افوربیا لاکتی

در مورد دمای مناسب برای رشد این گیاه می توان گفت در دماهای بالای 5 درجه سانتی گراد باید گیاه را نگهداری کنید. می تواند نسبت به افزایش دما مقاومت کند اما در برابر کاهش دما بسیار حساس است و در این شرایط آسیب می بیند. کاهش بیش از اندازه دما می تواند سبب تیره شدن و ریزش برگ های گیاه و یخ زدن گیاه شود.

 

 

نور مناسب برای نگهداری گیاه افوربیا لاکتی

نور نیز از مهمترین عواملی است که تاثیر بسزایی در رشد گیاهان مختلف دارد و نمی توان تاثیر آن را نادیده گرفت. محدوده نوری مناسب برای گیاهان مختلف با یکدیگر متفاوت است. در این محدوده نوری گیاهان رشد بهتری دارند. مثلا برخی از گیاهان برای رشد مناسب خود به نور کامل و مستقیم خورشید نیاز دارند و در صورتی که این میزان نور را دریافت نکنند نمی توانند رشد مناسبی داشته باشند.

 

در مورد نور مناسب برای رشد این گیاه می توان گفت برای رشد مناسب خود به نور زیادی نیاز دارد و می توان آن را در شرایط نیم سایه نیز نگهداری کرد. نور غیر مستقیم خورشید مناسب ترین میزان نور برای این گیاه است زیرا بیش از اندازه بودن نور خورشید و فیلتر نشده بودن آن می تواند سبب سوختن و ریزش برگ های گیاه شود.

 

 

نحوه تکثیر افوربیا لاکتی

در این قسمت روش تکثیر گل افوربیا لاکتی را بررسی خواهیم کرد. روش های متفاوتی برای تکثیر این گیاه وجود دارد که از جمله آن ها می توان به کاشت بذر و قلمه زدن گیاه اشاره کرد. بهترین روش برای تکثیر این گیاه قلمه زدن گیاه است. بهترین زمان برای قلمه زدن گیاه هر سال در فصل های بهار و تابستان است و برای این کار باید از ساقه هایی از گیاه استفاده کرد که دارای حداقل سه برگ هستند.

 

برای این کار باید به این صورت عمل کنید که با استفاده از یک قیچی باغبانی که قبلا آن را ضد عفونی کرده اید قلمه هایی را به طول تقریبا 5 تا 8 سانتی متر از نوک ساقه های گیاه را که حداقل دارای سه برگ است جدا کنید. دقت داشته باشید که باید قلمه های گیاه را به صورت اریب برش بزنید. باید برگ های انتهایی قلمه را از گیاه حذف کنید و فقط دو یا سه برگ بالای قلمه ها را باقی بگذارید زیرا در غیر این صورت سرعت ریشه زایی قلمه های گیاه کاهش می یابد.

 

پس از برش دادن قلمه های گیاه بهتر است برای اینکه سرعت ریشه زایی قلمه ها افزایش یابد آن ها را ابتدا در هورمون ریشه زایی فرو ببرید و سپس در گلدان هایی مناسب بکارید. می توانید بدون فرو بردن قلمه های گیاه در هورمون ریشه زایی هم قلمه های گیاه را در گلدان بکارید اما در این صورت سرعت ریشه زایی قلمه های گیاه در مقایسه با استفاده از هورمون ریشه زایی کمتر می شود. می توانید هر 5 یا 7 قلمه را در یک گلدان بکارید.

 

بهترین ترکیبی که می توانید قلمه ها را در آن بکارید ترکیبی از پرلایت و پیت ماس است. برای آن ها رطوبت مناسب را ایجاد نمایید. برای تامین رطوبت مناسب برای رشد گیاه بهتر است روی سطح گلدان ها را با نایلونی شفاف بپوشانید و برای اینکه تهویه مناسب برای قلمه های گیاه فراهم شود می توانید روی سطح نایلون را سوراخ های کوچکی ایجاد کنید. برای قلمه های باید خاکی را فراهم کنید که مرطوب باشد برای این کار پس از کاشت باید با استفاده از اسپری گلدان ها را آبیاری نمایید. قلمه ها را برای اینکه بتوانند سریع تر رشد کنند باید در دمای مناسب و نور خورشید غیر مستقیم قرار دهید.

 

نور مستقیم خورشید می تواند سبب صدمه دیدن قلمه های گیاه شود. باید برای رشد قلمه های گیاه آن ها را در دمای 20 تا 24 درجه سانتی گراد قرار دهید. بعد از اینکه شرایط مورد نیاز را برای رشد گیاه فراهم کردید حدود چند هفته زمان نیاز است تا قلمه های گیاه بتوانند ریشه زایی داشته باشند. پس از ریشه زایی قلمه ها باید نایلون را از روی سطح گلدان بردارید و با استفاده از کود های مناسب گیاه را تغذیه نمایید.

 

پس از گذشت مدتی از زمان ریشه زایی قلمه ها می توانید گلدانی را که قلمه های گیاه در آن قرار دارند عوض کنید و قلمه های گیاه را در گلدان جدیدی بکارید. در واقع پس از ریشه زایی قلمه های گیاه باید زمانی که هوا مناسب است گیاهان جدید را به زمین اصلی برای کاشت منتقل نمایید. قبل از کاشت قلمه های گیاه و پس از برش دادن آن ها برای خارج شدن شیره گیاه بهتر است آن ها را نیم ساعت در آب ولرم قرار دهید سپس حدود 5 دقیقه قلمه های گیاه را در فضای آزاد قرار دهید و در ترکیبی از پیت ماس و پرلایت بکارید.

 

منبع: nikstar.ir

مطالب پیشنهادی
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − سه =

همچنین بخوانید
گل ابری یک گیاه زینتی زیبا و محبوب است که به دلیل شکوفه‌های زرد، آبی و بنفش متنوع خود، جذابیت خاصی به باغ‌ها و بالکن‌ها اضافه می‌کند. این گل دارای رشد سریع و مقاومت به شرایط آب و هوایی مختلف است که آن را به انتخاب مناسبی برای عاشقان گل و گیاه تبدیل می‌کند.