سعید عزت اللهی با نمایشی درخشان در مقابل کره جنوبی، چشم اندازی روشن از آینده فوتبال ملی خود را برای طرفداران تیم ملی ترسیم کرده است.

به گزارش نیک استار، شاید باورکردنی نباشد اما عزت اللهی هفتمین سال حضور در تیم ملی را پشت سر می گذارد و حالا یکی از باسابقه ترین ملی پوشان محسوب می شود و فرصت این را دارد تا در سالهای آتی رکوردی تاریخی از خود به جای بگذارد.

 

اما آنچه که سبب شده تا نام عزت اللهی در روزهای اخیر بیشتر از گذشته در محافل تخصصی فوتبالی و بین هواداران تیم ملی مطرح شود، نمایش بی نظیر او برابر کره جنوبی است؛ در روزی که علاوه بر وظایف دفاعی و پشتیبانی از خط هجوم تیم ملی، می توانست با یک شوت استثنایی در نقش منجی شاگردان اسکوچیچ هم ظاهر شود اما بدشانس بود که توپ به تیرک دروازه خورد و راهی به آن طرف خط نیافت.

 

عزت اللهی که حالا به پختگی بیشتری هم رسیده، خود را در قامت یک رهبر نیز برای تیم ملی مطرح کرده. کسی که می تواند در سالهای آینده با بازوبند کاپیتانی در ترکیب تیم ایران حضور یابد و تجارب حاصل از دوران کارلوس کی روش، دراگان اسکوچیچ و سالها حضور در فوتبال اروپا را به بازیکنان جوانتر منتقل کند. اما چرا تئوری کاپیتانی او در آینده تیم ملی ساخته شده؟

 

 

* عملکرد فنی
او در این بازی به همراه احمد نوراللهی زوج میانه میدان تیم ملی ایران را تشکیل داد؛ زوجی که به نظر می رسد به شدت مورد اعتماد سرمربی تیم قرار دارند و شاید به همین شکل تا جام جهانی 2022 قطر و جام ملتهای 2023 چین نیز پیش بروند. در شرایطی که هر دو فوتبالی نسبتا یکسان دارند اما عزت اللهی با وظایف دفاعی بیشتر در مقابل چهار بازیکن خط دفاع حاضر می شود.

 

هافبک تیم وایله در این بازی دقت پاسی فوق العاده داشت. نرخ 86% در یک بازی پرفشار برای بازیکنی که وظیفه توپگیری از مدافعان و انتقال به خط هافبک را دارد، یک عدد بسیار خوب محسوب می شود. عزت اللهی در این بازی 18 پاس بلند هم داد که این ارسال دقیق پاسهای بلند شاید مشخصه ای در فوتبال او باشد که این بازیکن را از سایر هافبک دفاعی ها متمایز کند.

 

در کنار این، باید روی موضوع کنش دفاعی این بازیکن در دیدار با کره جنوبی هم اشاره کرد؛ جایی که 5 تکل موفق، 8 قطع توپ و یک دفع توپ داشت تا با 14 کنش دفاعی، بهترین نمره را دریافت کند؛ او البته بدشانس بود که یکی از زیباترین گلهای تاریخ معاصر تیم ملی را به نامش ثبت کرد.

 

 

* شخصیت و روحیه رهبری
نادر داوودی عکاس باسابقه ورزشی که از بازی ایران و کره جنوبی عکسبرداری می کرد، با اشاره به عملکرد او نوشت که خالی بودن ورزشگاه کمک می کرد تا صدای مکالمات بازیکنان در زمین مشخص شود؛ جایی که پس از عقب افتادن ایران، سعید عزت اللهی بازیکنان تیم ملی را تهییج می کرد تلاش داشت تا روحیه آنها برای بازگشت به بازی را افزایش دهد.

حتما بخوانید  توضیح کامل هادی طباطبایی درباره کارشناسی جنجالی

 

این قدرت برقراری ارتباط در داخل زمین، توانایی ویژه ای است که بسیاری از بازیکنان برخلاف توانایی فنی بالا، از داشتن آن محروم هستند. اما عزت اللهی می تواند در میانه میدان عملکرد بازیکنان جلوتر از خود را زیر نظر داشته باشد و آنها را راهنمایی کند؛ نکته ای که برای یک کاپیتان بسیار اهمیت دارد.

 

او همچنین نمایشی مسلط و با آرامش در داخل مستطیل سبز ارائه می کند و به طور مثال در چند مورد که در مخمصه قرار داشت، به خوبی از بین چند بازیکن کره جنوبی توپ را خارج کرد و پاس خود را داد. نکته مهم اینکه در همان موارد، تلاش عزت اللهی بر این بود که پاس رو به جلو بدهد و مدافعان تیم ملی را تحت فشار نگذارد.

 

علاوه بر این برای یک هافبک دفاعی حضور در صحنه اهمیت بالایی دارد. به طور مثال در دقایق پایانی عزت اللهی خیلی خوب در تیر یک تیم ملی جایگیری کرد و ارسال بازیکن کره را به بیرون فرستاد. این احتمالا به «بازیخوانی» او مربوط است که البته انتظار می رود در آینده از این هم بهتر بشود.

 

 

* تجربه و جایگاه در تیم ملی
همانطور که گفته شد عزت اللهی هفتمین سال حضور در تیم ملی را پشت سر می گذارد؛ یعنی از سال 2015. او در جام جهانی مهره فیکس تیم ملی بود و حالا برای صعود به جام جهانی 2022 قطر نیز چهره ثابت تیم ایران به شمار می رود.

 

او سابقه بازی در اسپانیا، دانمارک، روسیه و انگلیس را دارد که برای بازیکنی تازه 25 ساله شده، حاکی از آینده ای روشن دارد. تجربه حضور در لیگهای مختلف و سالها بازی به عنوان لژیونر، عزت اللهی را در جایگاهی قرار داده که بتوان درباره سالهای بعدی فوتبال او مثبت فکر کرد.

جالب است بدانید که پس از وحید امیری (61) و علیرضا جهانبخش (57)، او بیشترین بازی ملی را در بین هافبکهای تیم ملی انجام داده و البته سه سال از جهانبخش و هشت سال از امیری کوچکتر است! او هم اکنون 38 بازی ملی دارد و اگر همین روند را ادامه دهد، احتمالا با تعداد بازی سه رقمی به مرز 30 سالگی نزدیک خواهد شد؛ آماری که نشان می دهد احتمالا شماره شش تیم اسکوچیچ خیلی زود به جمع کاپیتانهای تیم ملی اضافه خواهد شد و چه بسا خطری جدی برای رکورد جواد نکونام ایجاد کند – هرچند که این نیاز به استمرار در درخشش دارد.

مطالب پیشنهادی
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − هفت =

همچنین بخوانید
باشگاه‌های ترکیه و آرارات لیگ ارمنستان به دنبال جذب علی مبارکی، هافبک ایرانی اسپورتینگ ۲۹ ساله هستند، که در لیگ آذربایجان با عملکرد موفق مورد توجه قرار گرفته است.