چند روز بعد از تخمک گذاری احتمال بارداری وجود دارد

تخمک گذاری چیست؟ تخمک گذاری چند روز است؟ چند روز بعد از تخمک گذاری احتمال بارداری وجود دارد و چند روز بعد از تخمک گذاری بارداری مشخص میشه؟ که در ادامه به این سوالات اسخ خواهیم داد. با ما همراه باشید.

تخمک‌گذاری فرایندی است که معمولاً ۱۲ تا ۴۸ ساعت طول می‌کشد؛ اما یک فرد به‌طور بالقوه تا ۷ روز بارور است که این مدت ممکن است تا ده روز نیز ادامه پیدا کند چراکه اسپرم می‌تواند در دستگاه تناسلی زنان تا پنج روز زنده بماند.

چند روز بعد از تخمک گذاری احتمال بارداری وجود دارد

 

تخمک‌گذاری هنگامی رخ می‌دهد که یک تخمک از تخمدان و بانوان آزاد شود. این تخمک تا ۴۸ ساعت زنده می‌ماند. این زمان کوتاه را دوره تخمک‌گذاری در زنان میگویند. درواقع دوره باروری زنان به مدت‌زمانی گفته می‌شود که تخمک بارور است و اسپرم مرد می‌تواند برای ترکیب با تخمک آماده شود. این حالت را باروری میگویند. اگر فردی قصد باردارشدن داشته باشد باید یک تا دو روز قبل از زمان تخمک‌گذاری نزدیکی داشته باشد.

 

تخمک‌گذاری چیست؟

تخمک‌گذاری به زمانی گفته می‌شود که یک تخمک بالغ شده از تخمدان و فرد آزاد شود و سپس وارد لوله فالوپ می‌شود تقریباً هرماه یک تخمک درد تخمدان‌های شما رشد خواهد کرد و پس‌ازاینکه به بلوغ رسید تخمدان آن را آزاد خواهد کرد سپس این تخمک وارد لوله فالوپ می‌شود تا راهی پیدا کنند تا در انتظار اسپرم و رحم باشد.

یکی از علائم تخمک بارورشده ضخیم شدن پوشش رحم است. اگر بارداری رخ ندهد پوشش رحم ریخته خواهد شد و ریختن پوشش رحم و تخمک بارور نشده شروع قاعدگی شماست. در شکل زیر نمودار احتمال این امر را مشاهده میکنید که یک دوره 28 روززه را نشان میدهد. رنگ آبی احتمال کم، رنگ نارنجی احتمال متوسط و رنگ قرمز احتمال زیاد را نشان میدهد.

 

نشانه‌های تخمک‌گذاری چیست؟

این نشانه‌ها از فردی به فرد دیگر متفاوت است و حتی برخی نیز ممکن است این نشانه‌ها را تجربه نکنند؛ اما بیشترین نشانه‌های تخمک‌گذاری را در زیر برای شما آورده‌ایم.

تغییر در مایع دهانه رحم: مایعی که حالت مانند سفیده تخم‌مرغ دارد در دهانه رحم وجود دارد. وجود این مایع نشانه این است که زمان تخمک‌گذاری فرد نزدیک است یا فرد در حال تخمک‌گذاری است. در روزی که فرد بیشترین مایع مرطوب را داشته باشد تخمک‌گذاری معمولاً در آن روز انجام می‌شود.

حتما بخوانید  چند روز عقب افتادن پریود نشانه بارداری یا حاملگی است؟

تغییر در موقعیت دهانه رحم یا سفتی: در فرایند تخمک‌گذاری دهانه رحم نرم، باز و مرطوب است.

تغییرات درجه حرارت پایه بدن: اغلب زنان قبل از تخمک‌گذاری درجه حرارت بدن ثابتی دارند اما به‌محض اینکه به فرآیند تخمک‌گذاری نزدیک می‌شوند این درجه حرارت ممکن است کمی پایین بیاید اما پس‌ازاین فرایند افزایش شدیدی در درجه حرارت بدن خانم‌ها را خواهد داد که این افزایش نشان‌دهنده این است که تخمک‌گذاری اخیراً رخ‌داده است.

درد در یک سمت شکم، لکه بینی خفیف، نفخ شکم، افزایش میل جنسی، افزایش حس بویایی چشایی یا بینایی، کمردرد یا درد لگن در یک سمت، سطح بالای هورمون که می‌تواند در آزمایش تخمک‌گذاری قابل تشخیص باشد از نشانه‌های دیگر تخمک‌گذاری در بانوان است.

چند روز بعد از تخمک گذاری احتمال بارداری وجود دارد

 

چند روز بعد از تخمک گذاری احتمال بارداری وجود دارد؟

باوجود مطالعات زیادی که در مورد بهترین راه‌ها برای تخمک‌گذاری و باروری قبل و بعد از تخمک‌گذاری انجام‌شده هنوز نمی‌توان زمان دقیق و روش کاملاً مشخصی برای تخمک‌گذاری (حداقل در خانه) ذکر کرد؛ اما راه‌هایی برای تشخیص زمان تخمک‌گذاری وجود دارد حال ما فرض می‌کنیم که شما زمان تقریبی تخمک‌گذاری خود را میدانید. می‌خواهیم بدانیم که تا چند روز پس از تخمک‌گذاری احتمال بارداری وجود دارد.

نتایج تحقیقات انجام‌شده در این زمینه در زیر آورده شده است.

  • پنج روز قبل از تخمک‌گذاری: 0.4 تا 7 درصد شانس بارداری
  • چهار روز قبل از تخمک‌گذاری: 8 تا 17 درصد
  • سه روز قبل از تخمک‌گذاری: 8 درصد تا 23 درصد
  • دو روز قبل از تخمک‌گذاری: 13 تا 29 درصد
  • یک روز قبل از تخمک‌گذاری: 21 تا 34 درصد
  • روز تخمک‌گذاری: 8 تا 33 درصد
  • یک روز بعد از تخمک‌گذاری: 0.8 تا 11 درصد
  • دو روز بعد از تخمک‌گذاری: 3 تا 9 درصد

چند روز بعد از تخمک گذاری احتمال بارداری وجود دارد

 

بارداری پس از تخمک‌گذاری ممکن است اما تنها ۱۲ تا ۲۴ ساعت پس از آزاد شدن تخمک می‌تواند رخ دهد. گفته شد که تخمک تا ۵ روز می‌تواند در بدن زن زنده بماند اما ۶ ساعت زمان نیاز دارد تا به لوله‌های فالوپ برسد اگر هنگامی‌که تخمک آزاد می‌شود اسپرم نیز در بدن وجود داشته باشد بدن فرد می‌تواند به‌سرعت پس از تخمک‌گذاری باردار شود.

 

منبع: نیک استار

 

مطالب پیشنهادی
نظرات

6 پاسخ

  1. سلام ممنون واقعا مطلب مفیدی بود من قصد بارداری دارم و این صفحه رو سیو کردم تا از اطلاعاتش استفاده کنم، بعد از مطالعه متنی که نوشتید یک سوال برای پیش اومده، میشه بفرمایید عمر تخمک چقدره و عمر اسپرها؟

    1. سلام و درود دوست عزیز ممنون از لطفی که به نیک استار دارید، به طور معمول عمر تخمک در حدود یک الی دو روز هست و عمر اسپرم ها دو الی سه روز ولی ممکنه اسپرمی تا 5 روز زنده باشه یا تخمکی بعد از سه روز تجزیه بشه، اما عمر ثابت شده و معمول تخمک حداکثر 48 ساعت و اسپرم ها حداکثر 72 ساعته.

  2. مطلب خیلی کامل و مفیدی بود ولی در مورد همه افراد کارایی نداره، متاسفانه اونایی که مثل من دچار تنبلی تخمدان هستن تشخیص زمان دقیق تخمک گذاری براشون خیلی سخته و به همین دلیل شانس بارداری خیلی پایین میاد

    1. سلام و درود دوست عزیز، درسته در افرادی که دچار تنبلی تخمدان هستند از اون جایی که قاعدگی نامنظمی دارن تشخیص روز تخمک گذاری یه مقدار سخته، البته این افراد اگه قصد بارداری داشته باشن باید تحت نظر پزشک قرار بگیرن و در این صورت با استفاده از کیت های تخم گذاری و راهنمایی پزشک به راحتی میتونن زمان تخمک گذاریشون رو مشخص کنند. معمولا در سیکل قاعدگی منظم روز چهاردهم به عنوان روز تخمک گذاری در نظر گرفته میشه، در افرادی که قاعدگی منظم ندارن باید چند دوره سیکل قاعدگی دقیق مورد بررسی قرار بگیره تا میانگین تعداد روزهای دوره مشخص بشه و روز وسط دوره به عنوان روز تخمک گذاری در نظر گرفته بشه، البته همونطور که گفتم الان با استفاده از کیت های تخمک گذاری تشخیص روز تخمک گذاری تقریبا ساده س و میشه با استناد به نتایج این کیت ها اقدام به بارداری نمود.

  3. این که میگن جنسیت جنین بستگی به این داره که لقاح در چه روزی از چرخه سیکل قاعدگی انجام بگیره درسته؟

    1. سلام و درود دوست عزیز، تحقیقاتی در این زمینه انجام شده اگرچه نمیشه صد در صد به نتایج این تحقیقات استناد کرد اما تاثیر زمان لقاح بر جنسیت جنین قابل انکار نیست، در حوالی زمان تخمک گذاری ترشحات رحم قلیاییه و این محیط قلیایی باعث میشه اسپرم های حاوی کروموزوم y یا اسپرهای مولد جنین پسر کارایی بهتری داشته باشن و بتونن بهتر عبور کنن، در نتیجه لقاح در حوالی زمان تخمک گذاری شانس پسر بودن جنین رو افزایش میده، هر چقدر از زمان تخمک گذاری زمان بیشتری بگذره ترشحات رحم از حالت قلیایی به حالت اسیدی تغییر شکل میدن و این ترشحات اسیدی باعث میشن اسپرم های حاوی کروموزوم y یا مولد پسر کارایی چندانی نداشته باشن و به راحتی نتونن در فضای اسیدیته ی رحم حرکت کنن در نتیجه شانس پسر بودن جنین کاهش پیدا می کنه . دو الی سه روز قبل از تخمک گذاری و دو تا سه روز بعد از تخمک گذاری بهترین زمان برای دختر دادر شدن محسوب می شود کیفیت ترشحات رحم در این روزها به گونه ای است که حرکت کوروموزوم های x یا مولد دختر سهولت بیشتری دارد در نتیجه لقاح در این روزها احتمال دختر بودن جنین را افزایش می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × دو =

همچنین بخوانید
ایمپلنت cmi یک ایمپلنت کره ای است، که به علت مقرون به صرفه بودن و کیفیت مناسب، در سطح جهان محبوبیت زیادی دارد. در این مقاله به بررسی کامل ایمپلنت کره ای cmi به همراه تاریخچه و انواع آن می پردازیم.
پیشرفت‌های برجسته هوش مصنوعی در علم پزشکی مورد بررسی قرار می‌گیرد که شامل تشخیص بیماری‌ها، پیش‌بینی نتایج درمانی و بهبود مدیریت بیماران است. این تکنولوژی‌ها تأثیر بزرگی بر بهبود سلامت عمومی و کاهش هزینه‌های درمانی دارند.
تعویض دریچه قلب با دریچه مصنوعی یا بافتی به منظور بهبود عملکرد قلب استفاده می‌شود. این روش جراحی خطراتی از جمله عفونت‌ها، خونریزی و مشکلات قلبی را می‌تواند به همراه داشته باشد.