پودر سفیده تخم مرغ

سفیده تخم مرغ سرشار از پروتئین است و یکی از غنی ترین منابع پروتئین به شمار می رود. پروتئین موجود در سفیده تخم مرغ در رشد بافت ها و عضلات بدن تاثیر فوق العاده ای دارد. یکی از متداولترین غذاهای ورزشکاران و بدن سازان سفیده تخم مرغ می باشد. یک روش بهره گیری از پروتئین سفیده تخم مرغ استفاده از پودر سفیده تخم‌مرغ می باشد. در ادامه شما را با خواص پودر سفیده تخم مرغ و روش تهیه آن آشنا خواهیم کرد.

پودر سفیده تخم مرغ

 

آشنایی با خواص پودر سفیده تخم مرغ

سفیده تخم مرغ تقریبا شصت درصد حجم تخم مرغ را تشکیل می دهد. سفیده مایعی زلال و غلیظ است که هشتاد و پنج درصد آن از اب تشکیل شده است و پانزده درصد آن مواد آلبومینوئیدی می باشد که مهمترین آلبومینوئید موجود در سفیده تخم مرغ اوآلبومین است. او آلبومین یکی از اصلی ترین پروتئین های سفیده تخم مرغ می باشد که تقریبا نصف پروتئین های سفیده تخم مرغ را شامل می شود. بر خلاف زرده که غنی از چربی یا لیپید است سفیده تخم مرغ فاقد چربی بوده و کربوهیدرات بسیار کمی در حدود کمتر از یک درصد دارد.

خواص پودر سفیده تخم مرغ

 

پودر سفیده تخم مرغ یک منبع غنی و عالی پروتئین برای ورزشکاران می باشد. و همچنین برای افرادی که به لاکتوز شیر حساسیت دارند و نمی توانند از پروتئین شیر استفاده کنند یا افرادی که از طعم سفیده پخته خوششان نمی آید، یک منبع مناسب پروتئین می باشد. پودر سفیده تخم مرغ از پروتئین های مختلفی مثل اوآلبومین ( Ovalbumin ) – کونالبومین ( Conalbumin ) – اووموکوئید ( Ovomucoid ) – اووموسین ( Ovomucin ) – لیزوزیم ( Lysozyme ) تشکیل شده است .

 

پودر سفیده تخم‌مرغ چیست

پودر سفیده تخم مرغ از خشک کردن سفیده تخم مرغ به دست می آید. این پودر سرشار از  BCAAها و آرژینین می باشد که مصرف آن بعد از تمرینات ورزشی ورزشکاران به همراه پروتئین وی باعث تقویت عضلات آن ها می شود. البته برای تهیه پودر سفیده تخم‌مرغ باید آن را پاستوریزه کرد زیرا احتمال وجود باکتری سالمونلا در تخم مرغ خام زیاد است، همانطور که می دانید باکتری سالمونلا بسیار کشنده و مهلک می باشد. مصرف سفیده تخم مرغ یا باید به صورت پخته صورت گیرد یا به صورت پودر سفیده تخم‌مرغ و از مصرف سفیده تخم مرغ خام باید پرهیز کرد. زیرا سفیده تخم مرغ خام در بدن پروتئینی به نام آویدین آزاد می کند که این پروتئین مانع جذب بیوتین ( ویتامین h ) می شود و سلامت چشم ها و پوست را به خطر می اندازد.

 

روش تهیه پودر سفیده تخم مرغ

برای تهیه پودر سفیده تخم‌مرغ ، سفیده و زرده ها را از هم جدا می کنند، سفیده تخم مرغ را پاستوریزه کرده سپس آن را خشک می کنند. پس از خشک شدن از آن پودر سفیده تخم‌مرغ تهیه می کنند. برای تهیه پودر سفیده تخم مرغ از تخم مرغ های سالم و تازه استفاده می شود. یک کیلوگرم مایع سفیده تخم مرغ از مخلوط صد و سی گرم سفیده با هشتصد و هفتاد گرم آب ولرم به دست می آید. باید مواد را تا رسیدن به یک ماده همگن به آرامی با هم مخلوط کنیم. پس از همگن سازی مواد آن ها را پاستوریزه می کنند و سپس مایع پاستوریزه را به وسیله دستگاه اسپری درایر به پودر تبدیل می کنند.

روش تهیه پودر سفیده تخم مرغ

 

مزیت های استفاده از پودر سفیده تخم مرغ

اگرچه خواص پودر سفیده تخم مرغ با سفیده تخم مرغ یکسان است اما استفاده از آن مزیت های بیشتری نسبت به سفیده تخم مرغ دارد. حجم کم، قابلیت نگهداری در دراز مدت و  آسانی جابه جایی از مزیت های پودر سفیده تخم‌مرغ می باشد. پودر سفیده تخم مرغ در صنایع شیرینی پزی و کیک پزی نیز کاربرد گسترده ای دارد، زیرا زمان آماده سازی مواد اولیه ی کیک ها و شیرینی ها را به مقدار قابل توجهی کاهش می دهد. پودر سفیده تخم‌مرغ به دلیل قرار گیری در شرایط پاستورازیسیون از نظر باکتری کشنده ی سالمونلا ایمن بوده و می توان آن را با خیال راحت مصرف کرد. در صورتی که تخم مرغ های خام همواره در معرض این باکتری بوده و ممکن است در تهیه ی موادی که نیاز به پختن ندارند، مانند بعضی از انواع دسر یا بستنی، مشکل آفرین شوند.

مزیت های استفاده از پودر سفیده تخم مرغ

 

مضرات سفیده تخم مرغ و یا پودر آن

اگرچه پودر سفیده تخم‌مرغ یک منبع غنی و عالی از پروتئین می باشد و مصرف آن باعث افزایش رشد و قدرت عضلات و ماهیچه های بدن می شود اما مصرف آن برای بعضی افراد ممکن است ضرر داشته باشد. افرادی که دچار بیماری های کلیوی هستند بهتر است در مصرف سفیده تخم مرغ و پودر سفیده تخم مرغ احتیاط کنند. کودکان زیر یک سال نباید از سفیده تخم مرغ یا پودر آن استفاده نمایند زیرا معده ی آن ها قادر به هضم پروتئین های سفیده تخم مرغ نمی باشد. افرادی که به تخم مرغ حساسیت دارند و پزشک آن ها را از خوردن تخم مرغ منع کرده است نباید از پودر سفیده تخم‌مرغ استفاده نمایند زیرا با مصرف آن نیز دچار حساسیت خواهند شد.

 

موارد مصرف سفیده تخم مرغ و یا پودر آن

پودر سفیده تخم‌مرغ نه تنها برای ورزشکاران یک ماده بسیار پرکاربرد است بلکه در صنایع مختلف نیز کاربردهای گسترده ای دارد. از جمله کاربردهای آن می توان به موارد زیر اشاره کرد

  • کارخانجات کیک و بیسکویت: استفاده در صنایع غذایی مانند تهیه کیک، بیسکویت و کلوچه باعث طعم و بافت بهتر و ماندگاری بالاتر محصولات خواهد شد.
  • کارخانجات فرآورده های گوشتی: استفاده در تولید فرآورده های گوشتی باعث افزایش انسجام و بهبود مشخصات فیزیکی محصول خواهد شد.
  • کارخانجات تولید ماکارانی: استفاده در تولید ماکارانی باعث افزایش حجم بیشتر و لعاب کمتر ماکارانی ها هنگام پخت می شود.
  • تولید سس: به دلیل دارا بودن خواص امولسیفایری، از آن در تهیه سس که باعث یکنواختی بافت سس می شود استفاده می شود.
  •  کارخانجات بستنی : برای حفظ بافت بستنی در دمای معمولی و طعم بهتر آن در کارخانجات بستنی سازی از آن استفاده می شود.
  • تولید گز: به دلیل کف بسیاری که تولید می کند در صنایع گز سازی استفاده از آن مقرون به صرفه تر می باشد و باعث افزایش حجم و ارزش غذایی گز می شود.
  • مکمل های ورزشی : در بسیاری از قرص ها و پودرهای مکمل ورزشی از آن به عنوان ماده اصلی استفاده می شود. پروتئین های موجود در آن باعث افزایش حجم و قدرت عضله ها می شود.

 

منبع: سایت نیک استار

مطالب پیشنهادی
نظرات

13 پاسخ

  1. سلام برا تهیه پودر گینر خانگی چند گرم پودر سفیده تخم مرغ لازمه …

  2. سلام. وقتتون بخیر. ببخشید من ورزشکار نیستم میشه هرشب ی مقداری پودر سفیده تخم مرغ با شیر میل کنم؟ بیمار کلیوی هم ندارم

  3. دوست عزیز لطفا در نوشتن کلمات به هکسره توجه کنید تخمه مرغ غلط است .تخم مرغ🤦🏻‍♀️

    1. سلام دوست عزیز. راستش من امتحان نکردم ولی طبیعتا باید مزه سفیده تخم مرغ بده دیگه.

    1. سلام دوست عزیز، به روش های مختلفی میشه از پودر سفیده تخم مرغ استفاده کرد. میشه برای تهیه کیک و شیرینی های خونگی پودر سفیده تخم مرغ رو جایگزین تخم مرغ کنید. میشه به مواد کتلت یا کوکو پودر سفیده تخم مرغ اضافه کنید. میشه داخل نمکدون بریزید و مثل نمک بپاشید روی غذاها و میل کنید. میشه با عسل ترکیبش کنید و بخورید. فکر می کنم ترکیبش با بعضی از آب میوه ها جالب باشه. می تونید همراه با موز و چند مغز بادام در مخلوط کن بریزید و با اضافه کردن شیر یه شیر موز مقوی تهیه کنید و…

  4. سلام من متنو خوندم ننوشته بودید میشه تو خونه پودر سفیده تخم مرغ درست کنیم یا خیر ممنون میشم پاسخ بدید

    1. سلام و درود دوست عزیز. خیر امکان تهیه پودر سفیده تخم مرغ در خانه وجود نداره و باید از داروخونه ها این محصول رو تهیه کنید.

  5. واقعا فکر نمی کردم سفیده تخم مرغ هم قابل پودر شدن باشه و این همه خواص داشته باشه . جالب بود ممنون

    1. سلام و درود دوست عزیز بله البته نه به صورت مخلوط . می تونید پودر سفیده تخم مرغ رو صبح ها و آب پنیر رو شب ها مصرف کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − چهارده =

همچنین بخوانید
بعد از عمل جراحی بینی، تغذیه مراقبتی و مناسب از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این مقاله به بررسی تغذیه پس از جراحی بینی و تأثیرات مثبت آن بر فرآیند بهبود می‌پردازد.
تأثیر مشاوره روان‌شناسی در تناسب اندام افراد متمرکز است و نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که مشاوره روان‌شناسی می‌تواند بهبود چشمگیری در وضعیت تناسب اندام افراد داشته باشد و به عنوان یکی از راهکارهای مؤثر در بهبود سلامت جسمانی و روانی فردی مطرح می‌شود.