واکسینه شدن ۸۰درصد جمعیت ایمنی نسبی در جامعه را فراهم می‌کند
ایرنا نوشت: مسوول آزمایشگاه مرجع کشوری کووید ۱۹ انستیتو پاستور ایران گفت: زدن واکسن کرونا نباید عامل ساده انگاری هموطنان شود و همه باید از عادی انگاری به شدت پرهیز کنیم.

مصطفی صالحی وزیری افزود: تزریق واکسن همراه با رعایت دقیق پروتکل های بهداشتی، از مردم به خوبی در برابر ویروس کرونا از جمله اومیکرون محافظت می کند. مردم همچنان باید از ماسک استفاده کنند و با رعایت فاصله گذاری اجتماعی، از تجمعات و دورهمی ها پرهیز کنند.

ویروس شناسی پزشکی ادامه داد: رعایت پروتکل های بهداشتی و تزریق واکسن همزمان از ابتلا به بیماری پیشگیری می کند و بستری، ابتلا به نوع شدید و مرگ ناشی از کرونا را کاهش می دهد.

صالحی اظهار داشت: افزایش مجدد مبتلایان به بیماری کرونا در اروپا، این موضوع را تایید می کند که مردم در کنار زدن واکسن، باید شیوه نامه های بهداشتی را رعایت کنند تا از بروز موج های جدید بیماری جلوگیری شود.

کاهش محسوس بستری و مرگ از شاخص های تزریق واکسن کرونا

وی، کاهش شدت بیماری، میزان بستری و تعداد مرگ و میر را از مهمترین شاخصه های واکسن های کرونا بیان کرد و از مردم تقاضا کرد که در اسرع وقت واکسن بزنند.

صالحی ادامه داد: واکسن مانند کمربند ایمنی در خودروها عمل می کند، هرچند جلوی تصادف را نمی تواند بگیرد، اما سرنشینان را در مقابل تصادف محافظت و جان آنان را حفظ می کند به همین دلیل به مردم توصیه می شود واکسن دریافت کنند.

آیا واکسن به تنهایی می تواند با پاندمی کرونا مقابله کرد

وی با طرح این سوال که آیا واکسن به تنهایی می تواند با پاندمی کرونا مقابله کند؟ گفت: فقط زدن واکسن نمی تواند با پاندمی کرونا مقابله کند و در کنار آن، شیوه نامه های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک و فاصله گذاری اجتماعی باید رعایت شود.

حتما بخوانید  ابتلای ستاره جوان منچستریونایتد به کرونا

صالحی افزود: با واکسینه شدن بیش از ۸۰ درصد جمعیت هدف ایمنی نسبی در جامعه فراهم می شود و در این شرایط به تدریج می توان محدودیت های کرونایی را در جامعه کاهش داد.

وی با تاکید بر اینکه افراد واکسن زده ممکن است مبتلا به کرونا شوند، عنوان کرد: واکسن تا حدی از انتشار ویروس کرونا جلوگیری می کند.

مسوول آزمایشگاه مرجع کشوری کووید ۱۹ انستیتو پاستور ایران افزود: این موضوع اشتباه است که فکر کنیم بعد از تزریق واکسن به بیماری کرونا مبتلا نمی شویم.

وی ادامه داد: کسانی که ۲ دز واکسن می زنند حدود ۶ ماه ایمنی مناسب دارند و پس از این مدت سطح ایمنی کاهش می یابد.

صالحی تاکید کرد: هرچند پس از ابتلا به بیماری کرونا، ایمنی نسبی فراهم می شود، اما پس از مدتی سطح ایمنی در این افراد کاهش پیدا می کند و فرد ممکن است در معرض ابتلا قرار گیرد. افراد باید از خود محافظت کنند تا دوباره گرفتار این بیماری نشوند.

 انتشار سریع سویه اومیکرون ویروس کرونا در کشورهای جهان و نگرانی از طولانی شدن دوره همه گیری این گونه تازه، زنگ خطر را دوباره به صدا درآورده است.

اومیکرون که پژوهشگران آن را بسیار نگران‌کننده ارزیابی می‌کنند، به دلیل جهش‌های زیاد ممکن است، اثر بخشی واکسن‌های موجود برای پیشگیری از ابتلا به آن را با چالش مواجه کند.  

47231

مطالب پیشنهادی
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 4 =

همچنین بخوانید
باشگاه‌های ترکیه و آرارات لیگ ارمنستان به دنبال جذب علی مبارکی، هافبک ایرانی اسپورتینگ ۲۹ ساله هستند، که در لیگ آذربایجان با عملکرد موفق مورد توجه قرار گرفته است.