ایرنا نوشت: عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: هرچند پیش‌بینی‌های اولیه حاکی از آن است که سویه جدید ویروس کرونا راحت‌تر از گونه‌های قبلی می‌تواند از سیستم ایمنی فرار کند، اما واکسن‌ها به‌ویژه دز سوم، همچنان سطح مناسبی از آنتی‌بادی‌ها را ایجاد می‌کنند و مردم همچنان باید واکسن بزنند.

دکتر حمید سوری روز جمعه در پاسخ به این سوال که آیا واکسن های کرونا می توانند با اومیکرون مقابله کنند؟ اظهار داشت: زمان بیشتری نیاز است تا به طور دقیق مشخص شود واکسن های فعلی کرونا چه تاثیری روی سویه جدید ویروس کووید ۱۹(اومیکرون) دارند و به عبارتی تا چه حد می توانند با این ویروس مقابله کنند.

اپیدمیولوزیست افزود: اگرچه بررسی های اولیه نشان می دهد این جهش‌ کاهش حفاظت و درجه‌ای از فرار ایمنی را به همراه دارد، اما می توان از تجربیات سویه دلتا نتیجه‌گیری معقولی داشت که تمام محافظت‌ها در برابر این سویه خاص از بین نمی رود.

این استاد دانشگاه بر لزوم رعایت پروتکل های بهداشتی تاکید کرد و گفت: مردم در کنار تزریق واکسن، همچنان باید از ماسک استفاده کنند، دست‌ها را مرتب بشویند و از حضور در اماکن سرپوشیده و شلوغ و همچنین دورهمی ها خودداری کنند.  

سوری به همه هموطنان توصیه کرد که حتما واکسن‌ کرونا را دریافت کنند و گروه های پرخطر مانند سالمندان و بیماران خاص هم نسبت به تزریق دز واکسن یادآور کرونا (بعد از سپری شدن فاصله معین) اقدام کنند.

وی یادآور شد: هرچند نمی توان آینده را به دقت پیش‌بینی کرد، اما با اقدامات پیشگیرانه می توان خود را برای آینده آماده کرد. از طرفی نسبت به سال های گذشته، تجربیات، اندوخته های علمی و ابزارهای بسیار بیشتری برای مقابله با این ویروس داریم که باید به نحو مطلوب از آنها بهره بگیریم.

حتما بخوانید  یک کرونایی دیگر در رئال؟ برابر بیلبائو با هشت غایب

سوری خاطرنشان کرد:‌ دکتر آنتونی فائوچی مدیر انستیتوی ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریکا اعلام کرده است که سویه تازه کشف‌ شده ویروس کرونا به نام اومیکرون ممکن است بسیار عفونی بوده و نسبت به سایر واکسن‌های موجود کمتر قابل‌ پیشگیری باشد، اما هنوز خیلی زود است که آن را با نوع دلتا مقایسه ‌کنیم.  

وی یادآور شد:‌ “تغییرات بسیار غیرمعمولی” در ژنوم کووید-۱۹ وجود دارد که نشان می‌دهد با گونه های قبلی متفاوت است. هرچند این مشخصات بسیار متفاوت از سایر سویه ها است و این موضوع سبب نگرانی می شود و برخی جهش‌ های سویه جدید در دلتا نیز یافت می‌شود، اما سویه جدید، دلتا نیست.

سوری تاکید کرد: این جهش‌ها با افزایش قابلیت انتقال و فرار سیستم ایمنی بدن افراد مرتبط است، گونه جدید اومیکرون پنجمین نوع نگران‌کننده COVID-۱۹ است که برای اولین بار در آفریقای جنوبی شناسایی شده است.  

47231

مطالب پیشنهادی
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت + شانزده =

همچنین بخوانید
باشگاه‌های ترکیه و آرارات لیگ ارمنستان به دنبال جذب علی مبارکی، هافبک ایرانی اسپورتینگ ۲۹ ساله هستند، که در لیگ آذربایجان با عملکرد موفق مورد توجه قرار گرفته است.