ادامه این روند تبعات فراوانی برای پرسپولیس در پایان فصل به همراه خواهد داشت.

به گزارش “ورزش سه”، اگر نگاهی گذرا به دوران قهرمانی های پنج ساله پرسپولیس داشته باشیم، چند ویژگی بارز نقش مهمی در موفقیت های پی در پی این تیم داشته است. بی تردید مهم ترین مسئله استحکام فوق العاده خط دفاعی و ثبت کلین شیت های متوالی بود. اتفاقی که در فصل جاری کمتر رخ داده و پرسپولیس حتی در مقابل تیم های پایین جدولی نیز موفق به انجام این کار نشده است. البته جالب و عجیب اینجاست دو تا از کلین شیت های این تیم برابر استقلال و سپاهان، دو مدعی اصلی قهرمانی رقم خورده است.

 

 

اما نکته مهم دیگر در طی این روند فوق العاده، کسب سه امتیاز در مقابل تیم هایی بود که می شد برتری پرسپولیس را قبل از آن مسابقه حدس زد. در واقع قرمزپوشان در اغلب فصول این پنج سال در بازی های راحت تر پیروز شده و در مسابقات دشوارتر نیز مغلوب نمی شدند تا اینگونه با استفاده از ناکامی های غیرمنتظره رقبا به عنوان قهرمانی دست یابد.

 

اما در این فصل این بلا دقیقا در حال نازل شدن بر سر خود پرسپولیس است. تیم یحیی گل محمدی مقابل دو مدعی اصلی یعنی استقلال و سپاهان چهار امتیاز گرفته، اما در برابر تیم هایی چون شهر خودرو و هوادار چهار امتیاز حساس را از دست داده و در واقع روند معکوس را در فصل جاری طی کرده است.

 

نه تنها در فوتبال ایران، بلکه در اغلب لیگ های بزرگ جهان نیز نام تیم قهرمانی نه در تقابل های رودررو، بلکه در مسابقاتی تعیین می شود که تیم های مدعی از پیش برنده هستند. اما پرسپولیس بر خلاف دوره پنج ساله درخشان خود در فصل جاری از این حیث چندان خوب عمل نکرده و ممکن است در پایان فصل همین چهار امتیاز روند موفقیت های متوالی این تیم را قطع کند.

حتما بخوانید  روی فرمترین ابراهیم فوتبال ایران! (عکس)

 

 

همچنین مشکل دیگر سبک پرسپولیس در فصل جاری، قابل پیش بینی بودن سیستم بازی و در واقع افزایش احتمال جلوگیری از پیاده شدن نقشه های یحیی در طول مسابقه است. به وضوح پیداست که قرمزپوشان از ابزار لازم برای استفاده از سیستم هایی چون 2-5-3 یا 1-3-2-4 ( فول بک های تند و تیز یا هافبک های خلاق) بهره مند نیستند و در واقع یحیی محکوم به تکرار استفاده از روش 2-4-4 است.

 

همچنین پرسپولیس بر خلاف فصول قبل ویژگی استفاده از حداقل موقعیت های خود را از دست داده و معمولا برای باز کردن دروازه حریف به چند فرصت خوب نیاز دارد. در همین مسابقه امروز پرسپولیس در 20 دقیقه ابتدایی سه فرصت خوب گلزنی را از دست داد تا در نهایت به صورت اتفاقی از حریف قعرنشین خود پیش افتد.

 

تقریبا نیمی از فصل سپری شده و اختلاف در بالای جدول به قدری کم است که یکی دو لغزش از هر یک از مدعیان می تواند نام صدرنشین را تغییر دهد. پس وضعیت برای پرسپولیس و یحیی چندان هم نگران کننده نیست، اما آنها برای تکرار قهرمانی به نمایشی فراتر از این نیاز دارند.

 

 

ساده ترش این می شود؛ پرسپولیس برای تغییر شرایط در نیم فصل دوم باید از نظر دفاعی بهبود یافته و اینقدر راحت تسلیم نشود. همچنین آنها نیاز به مهاجمانی دارند که مانند دقایق ابتدای مسابقه امروز اینقدر راحت فرصت گلزنی از دست ندهند. امسال سپاهان و استقلال از فصول قبل به وضوح تیم های بهتری هستند و اینقدر تعلل قطعا کار دست یحیی و پرسپولیس در ادامه فصل خواهد داد و ممکن است این سرمربی در پایان فصل حسرت این چهار امتیاز برابر شهر خودرو و هوادار را بخورد.

مطالب پیشنهادی
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − 7 =

همچنین بخوانید
باشگاه‌های ترکیه و آرارات لیگ ارمنستان به دنبال جذب علی مبارکی، هافبک ایرانی اسپورتینگ ۲۹ ساله هستند، که در لیگ آذربایجان با عملکرد موفق مورد توجه قرار گرفته است.