نیمه شعبان

نیمه شعبان یکی از بزرگترین اعیاد شیعیان می باشد. حتما بارها دیده اید که چند روز مانده به نیمه شعبان کم کم اکثر خیابان ها چراغانی می شوند، گوشه و کنار شهر ریسه می بندد و بساط شربت و شیرینی به پاست. این که نیمه شعبان چیست و نیمه شعبان چه روزی است را اکثر افراد کم و بیش می دانند. اما ناگفته های زیادی در باب نیمه شعبان و این که نیمه شعبان چه روزی است وجود دارد که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت.

 

نیمه شعبان چه روزی است؟

ماه شعبان هشتمین ماه قمری می باشد و یکی از عزیزترین ماه ها نزد مسلمانان می باشد. سه ماه رجب، شعبان و رمضان نزد مسلمانان بسیار با ارزش است و اعمال عبادی زیادی برای این ماه ها ذکر شده است. در روایات از ماه شعبان به ماه پیامبر اکرم حضرت محمد(ص) یاد شده است. جالب است بدانید ماه شعبان سراسر تولد و عید است و شهادت هیج یک از معصومان در این ماه واقع نشده است.
پانزدهمین روز از ماه مبارک شعبان نیمه شعبان نامیده می شود که مصادف با تولد امام دوازدهم شیعیان حضرت مهدی( عج) می باشد.
در سحرگاه روز پانزدهم شعبان سال ۲۵۵ هجری قمری فرزند بزرگوار امام حسن عسکری(ع) با وجود تدابیر شدید امنیتی متولد شدند.

نیمه شعبان چه روزی است

 

نیمه شعبان چیست؟

شاید بتوان گفت بزرگترین کارناوال و جشن شیعیان جهان مربوط به شب و روز نیمه شعبان است. در اکثر شهرها مخصوصا شهرهای مذهبی و بزرگ تمام خیابان ها را چراغانی می کنند و هر گوشه و کنار جشن و مراسم های مختلفی بر گزار می شود و بساط شیرینی و شربت به پاست. در تقویم رسمی ایران روز نیمه شعبان تعطیل رسمی می باشد و به عنوان روز جهانی مستضعفان نام گذاری شده است. دلیل این نام گذاری این است که شیعه عمیقا اعتقاد دارد بر اساس نص صحصیح قرآن مولود نیمه شعبان ظهور خواهد کرد و انقلاب جهانی را مستضعفان و محرومان به ارث خواهد برد.

نیمه شعبان چیست

 

فضیلت شب نیمه شعبان و اعمال آن

حال که متوجه شدید نیمه شعبان چیست به بیان فضیلت شب نیمه شعبان می پردازیم. نیمه شعبان شب بسیار بزرگ و با عظمتی است به طوری که در روایات آمده است که افضل ترین شب ها بعد از شب قدر شب نیمه شعبان می باشد. در روایات اعمال زیادی برای شب نیمه شعبان و روز نیمه شعبان عنوان شده است، که می توانید در مطلب اعمال شب نیمه شعبان آن را مشاهده نمایید. شیعیان در این شب به دعا و شب زنده داری می پردازند و روایات زیادی وجود دارد که شب نیمه شعبان را مانند شب قدر شب تعیین سرنوشت سالانه انسان و رقم خوردن اتفاق های سال آینده او قلمداد می کند.

 

نام نیمه شعبان در شهر و کشورهای مختلف

عید برات: در بعضی از مناطق کشور عزیزمان ایران نیمه شعبان به عید برات معروف است. برات یعنی حواله و سند یا نوشته ای که به کسی چیزی می دهند تا در قبال آن از کسی پول و … دریافت کند. در روایات داریم خداوند در شب نیمه شعبان به بندگان خود سند آزادی از جهنم می بخشد. وعده آمرزش و به اجابت رسیدن دعاها در شب نیمه شعبان و  تقسیم روزی و مقدرات در این شب باعث شده است که روز نیمه شعبان در بین مردم کشورهایی مثل هند، ایران، پاکستان و شهرهایی از ایران مثل اصفهان، خراسان و … به عید برات و شب نیمه شعبان به شب برات معروف باشد.

لیلـۀ الصک: این نام هم معنی و مترادف برات می باشد.

برات کاندیلی: نیمه شعبان در کشور ترکیه به برات کاندیلی معروف است.

شب رهایی: شیعیان آسیای جنوبی شب نیمه شعبان را شب رهایی نامیده اند زیرا شب رهایی از جهنم و رهایی و آمرزش گناهان می باشد.

اعمال شب نیمه شعبان

 

نیمه شعبان در روایات

هنوز کسی به درستی نمی داند نیمه شعبان چیست و نیمه شعبان چه روزی است و مقام و منزلت واقعی این شب و روز شناخته نشده است. در روایات داریم که جبرئیل در شب نیمه شعبان ( چندین سال قبل از میلاد امام زمان (ع) ) پیامبر را بیدار کرد و از او خواست که شب نیمه شعبان را به دعا، قرائت قرآن، شب زنده داری و استغفار بپردازد. همچنین از عایشه یکی از همسران پیامبر (ص) روایاتی وجود دارد که نشان از عبادت مخصوص و ویژه حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سجده های طولانی و عبادات ایشان در این شب دارد. پس اهمیت و عظمت این شب تنها مربوط به میلاد با سعادت امام دوازدهم حضرت مهدی (عج) نمی باشد و این شب از دیرباز در بین مسلمان شبی خاص و پر فضیلت بوده است و تولد منجی عالم بشریت در سحرگاه نیمه شعبان نیز فضیلت این شب و روز را دو چندان کرده است.

حتما بخوانید  دعاها و اعمال شب و روز نیمه شعبان برای حاجت روا شدن

 

نیمه شعبان در سایر کشورها

جالب است بدانید نیمه شعبان و جشن های نیمه شعبان تنها مربوط به ایران نیست و شیعیان در  تمام نقاط جهان در این روز بزرگ مراسم ها و جشن های باشکوهی برگزار می کنند. به غیر از شیعیان بعضی از مسلمانان اهل سنت و صوفیان نیز به عظمت و فضیلت نیمه شعبان معتقدند و در این روز مراسم های خاصی می گیرند.

 

نیمه شعبان در ایران

بزرگترین جشن مذهبی ایرانیان جشن های نیمه شعبان می باشد. مسجد جمکران که معروف ترین مکان منتسب به امام زمان در ایران است در روز نیمه شعبان و حتی چند روز قبل از آن سراسر چراغانی می شود و جشن های باشکوهی در آن جا برگزار می شود. مسجد مقدس جمکران در شهر قم قرار دارد و همواره پذیرای خیل عاشقان امام زمان (عج) می باشد. براورد شده است که در ایام نیمه شعبان حداقل سه میلیون زائر از سراسر ایران و بلکه از سراسر جهان در این مکان گرد هم می آیند و برای فرج مولایشان دعا می کنند. علاوه بر قم در مشهد، یزد، تهران و سایر شهرهای ایران نیز جشن های باشکوهی به مناسبت نیمه شعبان برگزار می شود.

نیمه شعبان چه روزی است

 

نیمه شعبان در عراق

از آن جایی که افضل اعمال شب نیمه شعبان زیارت امام حسین (ع) م باشد مردم شهرهای عراق و سایر کشورها سعی می کنند شب نیمه شعبان خود را به کربلا برسانند و در جوار بارگاه ملکوتی سیدالشهدا (ع) این شب بزرگ و با عظمت را درک کنند.

 

نیمه شعبان در مصر

مسلمانان کشور مصر نیز نیمه شعبان را به برگزاری جشن و مولودی خوانی می گذرانند.

 

نیمه شعبان در هند

نیمه شعبان بین شیعیان هند نیز باشکوه برگزار می شود و آن ها در این شب به شب زنده داری و طلب استغفار از خدا و عبادت می پردازند و روز نیمه شعبان را عید برات می نامند و به دیدار رفتگان خود می روند و برای آن ها خیرات می دهند.

 

نیمه شعبان در یمن

مرم شیعه یمن نیز  در نیمه شعبان جشن می گیرند و پایکوبی می کنند.

نیمه شعبان چیست

 

شب زنده داری در شب نیمه شعبان

شاید در گذشته شب زنده داری به صورت جمعی و عمومی در شب نیمه شعبان چندان متداول نبوده است اما خوشبختانه به دلیل روایات فراوانی که در باب ثواب احیاء و شب زنده داری شب نیمه شعبان وارد شده است، چند سالی است که فرهنگ شب زنده داری شب نیمه شعبان مجددا احیا شده و در مساجد و اماکن متبرکه ی زیادی در سراسر کشور آیین شب زنده داری و احیاء مهدوی در شب نیمه شعبان بر گزار می شود. شب نیمه شعبان شب تعیین سرنوشت سالانه انسان هاست و در روایاتی تاریخ مرگ او نیز در این شب نوشته می شود. نیک استار معتقد است مقدرات اصلی انسان ها در این شب به نگارش در می آیند و در شب قدر که افضل ترین شب هاست به تایید می رسند. شب نیمه شعبان شب برآورده شدن حاجات، رهایی از گناهان و آمرزش گناهان است و مستحب است تا سحر به استغاثه و استغفار و قرائت قران و زیارت امام حسین و … گذرانده شود.

 

منبع: سایت نیک استار

مطالب پیشنهادی
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده + 2 =

همچنین بخوانید
قیمت آهن یکی از مهمترین عوامل تعیین کننده در تولید محصولات فلزی و ساخت و سازها است. از قرن ها پیش، آهن به عنوان یک منبع اصلی برای تولید واحدهای صنعتی و مصارف مختلف به کار می‌رفته است. بنابراین، تغییرات در قیمت آهن می‌تواند تاثیرات عمیقی بر اقتصاد و صنعت داشته باشد.
بازار پر از برندها و مدل های مختلف بخارشوی است که هر کدام ویژگی ها و مزایای خاص خود را دارند. انتخاب بهترین بخارشوی، نیازمند شناخت دقیق نیازها و انتظارات شما است.
حوله‌ نخی یزدی، از انواع منسوجات سنتی یزد است. با پیشرفت تکنولوژی و فرایند تهیه‌ نخ ویسکوز، به دلیل جذب آب بسیار بیشتر آن نسبت به نخ، بیشتر از نخ ویسکوز تولید می‌شوند. باتوجه به تبحر بالای بافندگان یزدی، از کیفیتی بی‌نظیر هم برخوردارند.