شرایط نگهداری گیاه بلپرون یا ناوک در خانه یا آپارتمان به همراه نحوه تکثیر و رفع آفات گل بلپرون – خاک کود گلدان دما نور آبیاری مناسب برای گیاه ناوک چیست؟ که در ادامه به این موارد خواهیم پرداخت.

 

نگهداری گل بلپرون ( میگویی ) یا ناوک

در این مقاله قصد داریم شما را با یکی دیگر از گیاهان گل دار مناسب برای پرورش در آپارتمان که بسیار زیبا و محبوب است آشنا کنیم. گلی به نام بلپرون یا میگویی. نام میگویی ار به دلیل شباهات آن با میگو برای این گیاه انتخاب کرده اند. این گیاه زیبا در تمام سال به ز زمستان ها گل می دهد و با زیبایی بی نظیر خود می تواند زینت بخش منزل شما باشد. این گیاه از جمله گیاهان بوته ای است که همواره سبز است.

بلپرون

با رعایت چند نکته خاص و فراهم کردن شرایط محیطی مناسب برای پرورش این گیاه می توانید به سادگی آن را در منزل نگهداری کنید. در این مقاله به بررسی روش های نگهداری این گیاه در منزل و شرایط و عوامل محیطی موثر بر نگهداری و پرورش آن خواهیم پرداخت. اگر علاقمند به داشتن گلدانی زیبا از این گیاه هستید با ما همراه باشید.

گیاه بلپرون با نام علمی (Justicia brandegeana (syn:Beloperone guttata و نام انگلیسی Shrimp plant از جمله گیاهان بسیار زیبای بوته ای و از گیاهان همیشه سبز است. این گیاه از خانواده Acanthaceae بوده و بومی مکزیک است. این گیاه را با نام های میگویی ای و ناوک نیز می شناسند. دلیل نام گذاری آن با نام ناوک به دلیل شباهت آن به نوک پیکان است. داریا برگ هایی مانند فلس میگو است و گل هایی باریک و سفید رنگ دارد.

گل های این گیاه در قسمت انتهایی شاخه می رویند. از ویزگی های منحصر به فرد این گیاه می توان به گل دار بودن آن در تمام طول سال اشاره کرد البته در زمستان ها که گیاه در حال استراحت است گل نمی دهد. سنبله این گیاه زیبا شباهت زیای به یک میگو بزرگ دارد و به همین دلیل آن را Shrimp plant ( گیاه میگو طلائی) نیز می نامند.

این گیاه تا مدت های زیادی می تواند عمر کند و تا ارتفاع 1.5 متری نیز می تواند رشد کند البته سرعت رشد بالایی ندارد و تقریبا به صورت متوسطی رشد می کند. برگ های آن حالتی بیضی شکل دارند و به رنگ سبز روشن هستند. تا به حال بیش از 600 گونه مختلف از این گیاه زیبای گرمسیری شناخته شده است.

فصل گلدهی طولانی و گل های زیبای این گیاه آن را به یکی از محبوب ترین گیاهان زینتی در بین علاقمندان به پرورش گیاهان آپارتمانی تبدیل کرده است. گونه B.guttata از این گیاه را با نام میگوی مکزیکی نیز می شناسند. روش نگهداری این گیاه خیلی پیچیده نیست و می توان یادگیری اصولی مهم آن را در منزل نیز پرورش داد. ما در این مقاله قصد داریم شما را با روش های نگهداری و پرورش این گیاه در منزل آشنا سازیم. در بخش بعدی به بررسی شرایط محیطی موثر بر پرورش این گیاه در منزل خواهیم پرداخت.

 

نام گیاه : بلپرون ( میگویی )

نام انگلیسی گیاه : Shrimp plant

نام فارسی گیاه : ناوک

نام علمی گیاه : (Justicia brandegeana (syn:Beloperone guttata

خانواده گیاه : Acanthaceae

بومی : مکزیک

 

خاک مناسب گیاه بلپرون

همانگونه که در قسمت قبل گفتیم این گیاه از جمله گیاهان کم توقع است که می تواند به سادگی در انواع خاک ها رشد کند ام به عنوان تعریفی مناسب برای خاک هایی که برای کاشت گیاهان از آن ها استفاده می کنیم می توان گفت خاک را می توان از مهمترین عوامل موثر بر رشد گیاه معرفی کرد. خاک ها با توجه به نوع بافتی که دارند به دو دسته خاک های سبک و سنگین طبقه بندی می شوند.

به عنوان تعریفی خلاصه از خاک های سنگین و سبک می توان گفت خاک سبک به انواعی از ترکیب خاک ها گفته می شود که با توجه به مواد ترکیبی برای ساخت آن ها دارای ساختاری درشت تر ، تهویه بهتر و البته از همه مهم تر میزان نفوذپذیری آب بالا تری هستند. از طرف دیگر خاک های سنگین دارای بافتی فشرده تر و ترکیباتی ریزتر و میزان نفودپذیری آب کمتری هستند و می توانند به مدت طولانی تری آب را درون خود نگه دارند.

آب از میان خاک های سنگین به علت دارا بودن بافت فشرده تر آن ها به سختی عبور می کند. گیاهان مختلف با توجه به ساختار خود به ترکیبات متفاوتی از خاک ها برای رشد خود نیاز دارند. برای خاک مناسب برای کاشت این گیاه می توانید از خاک لوم استفاده کنید یا از خاکی که دارای کمپوست باشد. از نکات مهم در کاشت این گیاه زهکشی مناسب خاک گلدان است که باید رعایت شود.

گیاه بلپرون

هر سال در فصل تابستان بهتر است گلدان گیاه را عوض کنید و آن را به گلدان بزرگتری منتقل کنید و خاک گلدان را با خاک جدیدی پر کنید زیرا با گدشت زمان خاک مواد مغذی موجود درون خود را از دست می دهد و گیاه نمی توان به خوبی در آن رشد کند. البته قبل از عوض کردن گلدان شاخه هایی از گیاه را که بیش از اندازه بلند شده اند هرس کنید سپس گلدان را عوض کنید. برای تامین مواد مغذی مناسب برای رشد گیاه نیز ماهانه دو مرتبه گیاه را در فصل هایی که در حال رشد و گلدهی است تغذیه کنید. می توانید از کودهای جامد یا محلول طبق دستور مندرج روی کود استفاده کنید. استفاده بیش از اندازه از کود می تواند سبب سوختن برگ های گیاه شود.

 

آبیاری مناسب گیاه بلپرون

آبیاری از مهمترین عوامل موثر بر رشد هر گیاهی است. هرچند گیاه نسبت به خشکی مقاوم باشد نیز باید میزان آبیاری متوسطی را داشته باشد تا بتواند به خوبی رشد کند. میزان آبیاری هر گیاه و تعداد دفعات آبیاری به توجه به ساختار گیاه و شرایط اقلیمی تعیین می شود.

برخی از گیاهان برای رشد خود به غرقاب شدن نیاز دارند و باید خاک آن ها همراه مرطوب باشد اما برخی دیگر به میزان آبیاری کمی نیاز دارند. آبیاری نقش موثری در رشد مناسب و سلامت گیاه دارد که باید طبق دستور برای هر گیاهی رعایت شود تا به گیاه آسیبی نرسد. برای آبیاری این گیاه باید حتما دقت کنید که در فاصله بین دو آبیاری اجازه دهید تا سطح خاک گیاه خشک شود سپس برای بار دوم گیاه را آبیاری نمایید.

آبیاری بیش از ادازه می تواند به دلیل انباشته شدن آب کف گلدان سبب پوسیدگی ریشه های گیاه شود. زرد شدن برگ های گیاه نیز می تواند در نتیجه آبیاری بیش از اندازه گباه باشد. البته کمبود آبیاری نیز می تواند سبب قهوه ای شدن و ریزش برگ های گیاه شود. همچنین می تواند سبب متوقف شدن گلدهی در گیاه نیز شود.

حتما بخوانید  شرایط نگهداری گل گاردنیا در منزل + روش تکثیر و پرورش آن

آبیاری گیاه میگویی

بهتر است میزان مناسبی از رطوبت را برای رشد گیاه فراهم کنید البته از اسپری کردن آب روی برگ های گیاه اجتناب کنید زیرا می تواند سبب پوسیدگی براکته هایی می شود که در اطراف گیاه قرار دارند می توانید زیرا گیاه را از سنگریزه هایی که دارای آب هستند استفاده کنید نباید با کف گلدان یا ریشه های گیاه برخورد داشته باشد.

 

نور مناسب برای گیاه بلپرون

نور از فاکتورهای بسیار مهم برای رشد گیاهان مختلف است و محدوده نوری مناسب برای گیاهان مختلف نیز با یکدیگر متفاوت است. برای مقال می توان گفت برخی از گیاهان تنها در نور فیلتر شده می توانند رشد کنند و برخی دیگر می توانند حتی نور فیلتر نشده خورشید را نیز تحمل کنند. بری سایه پسند هستند و برخی دیگر در سایه هرگز نمی توانند رشد کند. این گیاه از جمله گیاهانی است که می تواند به راحتی در برابر نور مستقیم خورشید نیز تاب بیاورد و صدمه نبیند.

برای رشد خود به میزان نور زیادی از خورشید نیاز دارد و در صورتی که در گلدان آن را می کارید باید در پشت پنجره های جنوبی آن را قرار دهید تا در طول روز بتواند نور کافی خورشید را دریافت کند و در صورتی که در فضای بیرون آن را می کارید بهتر است مکانی آفتاب گیر را برای کاشت گیاه انتخاب کنید. کمبود نور می تواند سبب کمرنگ شدن برگ های گیاه شود و سرعت رشد گیاه را کاهش دهد. سبب متوقف شدن گلدهی گیاه می شود. در زمستان ها باید گیاه را در سایه نگهداری کنید.

 

دمای مناسب برای پرورش گیاه بلپرون

دما نیز فاکتور مهم بعدی در رشد هر نوع گیاهی است که باید به درستی برای هر نوع گیاهی فراهم شود زیرا تاثیری مهم رد رشد گیاه دارد. گیاهان مختلف نیز محدوده های دمایی متفاوتی را برای رشد خود دراند و این محدوده دمایی برای هر گیاه مقداری خاص است که با گیاه دیگر متفاوت است. در این محدوده دمایی گیاهان رشد بهتری دارند.

در مورد این گیاه می توان گفت ماکزیمم دمایی که می تواند در تابستان ها و بهار تحمل کند 18 درجه سانتی گراد است و مینیمم دمایی که این گیاه می تواند در زمستان ها تحمل کند 7 درجه سانتی گراد است. بهت است در زمستان ها در گلخانه یا مکانی که سر پوشیده است نگهداری شود زیرا در غیر این صورت کاهش بیش از اندازه دمای هوا می تواند سبب تیره شدن و ریزش برگ های گیاه شود.

افزایش بیش از اندازه دمای هوا نیز می تواند سبب سوختن برگ های گیاه و متوقف شدن گلدهی در گیاه شود. بهتر است با بالا رفتن دمای هوا به همان نسبت رطوبت گیاه را افزایش دهید تا به گیاه آسیبی نرسد.

 

برخی از مشکلاتی که ممکن است گیاه را درگیر کنند عبارتند از

در صورتی که روی برگ های گیاه حشرات چسبناکی مشاهده می کنید و برگ ها بد شکل شده اند باید از سموم خاص برای رفع این مشکل استفاده کنید.

در صورتی که شاخه های گیاه بیش از اندازه بلند و منحرف شده اند می توان نتیجه گرفت دمای هوا بالاست. در این صورت باید گیاه را به مکان خنک تری منتقل نمایید و آن را هرس کنید تا ظاهر مناسبی داشته باشد.

در صورت زرد شدن برگ های گیاه و ایجاد شدن تار عنکبوت زیر برگ های گیاه می توان نتیجه گرفت گیاه دچار حمله کنه ریز قرمز شده است که در این صورت برای رفع این مشکل باید گیاه را سمپاشی کنید و برای جلوگیری از این اتفاق بهتر است رطوبت مناسب را برای گیاه فراهم کنید.

در صورت رنگ پریده بودن و بیحال بودن برگ ها در گیاه می توان نتیجه گرفت که باید گیاه را با استفاده از کود تغذیه نمایید.

نکته : مناسب ترین روش برای تکثیر این گیاه قلمه زدن این گیاه در فصل بهار هر سال است.

 

نحوه تکثیر گیاه بلپرون

در این قسمت قصد داریم شما را با نحوه تکثیر گیاه بلپرون آشنا کنیم. روش تکثیر پیچیده ای ندارد و با رعایت چند نکته خاص به راحتی می توان این گیاه زیبا را تکثیر کرد و از زیبایی آن لذت برد. معمولا این گیاه را با استفاده از روش قلمه زدن تکثیر می کنند. در این قسمت قصد داریم شما را با نحوه قلمه دن این گیاه آشنا کنیم. برای قلمه زدن این گیاه مناسب ترین فصل هر سال در فصل بهار است.

تگهداری تکثیر و پرورش گیاه ناوک

برای این کار باید به این صورت عمل کنیدکه قلمه هایی را به طول 6 تا 8 سانتی متر از گیاه جدا کنید. دقت داشته باشید که باید قلمه های گیاه را به صورت اریب برش بزنید. باید برگ های انتهایی قلمه را از گیاه حذف کنید و فقط دو یا سه برگ بالای قلمه ها را باقی بگذارید زیرا در غیر این صورت سرعت ریشه زایی قلمه های گیاه کاهش می یابد.

پس از برش دادن قلمه های گیاه بهتر است برای اینکه سرعت ریشه زایی قلمه ها افزایش یابد آن ها را ابتدا در هورمون ریشه زایی فرو ببرید و سپس در گلدان هایی مناسب بکارید. می توانید بدون فرو بردن قلمه های گیاه در هورمون ریشه زایی هم قلمه های گیاه را در گلدان بکارید اما در این صورت سرعت ریشه زایی قلمه های گیاه در مقایسه با استفاده از هورمون ریشه زایی کمتر می شود.

می توانید هر 5 یا 7 قلمه را در یک گلدان بکارید. بهترین ترکیبی که می توانید قلمه ها را در آن بکارید کمپوست وشن است. قلمه ها را در خاک قرار دهید و برای آن ها رطوبت مناسب را ایجاد نمایید. برای تامین رطوبت مناسب برای رشد گیاه بهتر است روی سطح گلدان ها را با نایلونی شفاف بپوشانید و برای اینکه تهویه مناسب برای قلمه های گیاه فراهم شود می توانید روی سطح نایلون را سوراخ های کوچکی ایجاد کنید.

پس از یک هفته باید نایلون را از روی سطح گلدان بردارید در غیر این صورت گیاه رنگ پریده می شود و باید آن را هرس کنید. برای قلمه های باید خاکی را فراهم کنید که مرطوب باشد برای این کار پس از کاشت باید با استفاده از اسپری گلدان ها را آبیاری نمایید. قلمه ها را برای اینکه بتوانند سریع تر رشد کنند باید در دمای مناسب و نور خورشید غیر مستقیم قرار دهید. نور مستقیم خورشید می تواند سبب صدمه دیدن قلمه های گیاه شود.

با فراهم کردن شرایط مناسب برای رشد گیاه مدتی طول می کشد تا ریشه زایی قلمه ها انجام شود. در این حالت می توان با گذشت مدتی گیاهان را در گلدان جدیدی بکارید و برای آن ها شرایط مناسب را برای رشد فراهم کنید.

 

منبع: nikstar.ir

مطالب پیشنهادی
نظرات

13 پاسخ

  1. سلام ممنون بابت مطلبی که گذاشتین . غیر از غبار پاشی چطوری می تونم برای گیاه رطوبت درست کنم ؟

    1. سلام و درود
      در مورد این سوال باید بگم روش های ایجاد رطوبت برای گیاه سه دسته هستند. غبار پاشی ، استفاده از مه پاش ( وسیله ای که توی اتاق نصب میشه و قطرات خیلی کوچیک آب رو توی فضا پخش می کنه و هوای مرطوبی رو برای گیاه فراهم می کنه. روش دیگه ای هم هست که خیلی ساده است و اونم اینه که یه ظرف پر از سنگ ریزه فراهم کنید و سنگریزه ها رو مرطوب کنید. ظرف رو با فاصله زیر گلدونتون قرار بدید تا برای گلدون رطوبت ایجاد کنه. دقت کنید که ظرف با کف گلدون تماس نداشته باشه چون می تونه باعث پوسیدگی ریشه های گیاهتون بشه. هر وقت هم که سنگریزه ها خشک شدن بازم اونا رو خیس کنید و ظرف رو زیر گلدون قرار بدید.

  2. سلام. من یه سوالی داشتم که ارتباطی به مطلبی که اینجا نوشتین نداره . من یه گل رونده دارم توی خونه . از این گل هایی که بهشون میگن گل چسب ، خواستم ببینم اگه بخوام بهتر رشد کنه و زیباییش بیشتر بشه و تا اون ارتفاع مورد نظر رشد کند باید چه جوری توی خونه نصبشکنم ؟ با نخ ببندمش روی دیوار یا توی همون گلدون و با سبد آویز توی خونه ازش نگهداری کنم ؟

    1. سلام. برای نگهداری از گل های رونده بهتره از یه پایه یا میله قام استفاده کنید و جوری گیاه رو روی اون میله هدایت کنید که بتونه از اون بالا بره و در همون جهت رشد کنه. اینجوری زیباییش هم بیشتر میشه و صدمه نمی بینه و تا اون ارتفاعی هم که می تونهه رشد می کنه. البته نگهداری توی سبد های آویز هم پیشنهاد خوبیه و زیبایی خاص خودش رو داره.

  3. سلام. ممنونم بابت مطلبی که قرار دادید. یه سوالی که داشتم در مورد میزان نوری هست که باید برای گیاه در طول روز فراهم بشه تا بتونه رشد مناسبی داشته باشه و اینکه اگ توی خونه نگهداری می کنم باید کجا قرارش بدم که صدمه نبینه و نیاز نورش هم تامین بشه؟ ممنون

    1. سلام دوست عزیز. در مورد سوالی که مطرح کردید باید خدمتتون عرض کنم که میزان نور دریافتی توسط اینگیاه زیاد هست و می تونه به راحتی نور خورشید رو تا چندین ساعت هم در طول روز تحمل کنه و صدمه نبینه. برای این گیاه بهتر روزانه 4 تا 6 ساعت نور خورشید رو فراهم کنید و در روزهای گرم سال که خورشید سوزان هست در معرض تابش نور مستقیم خورشید قرار ندید گیاهتون رو . بهتره شرایط نیم سایه براش فراهم کنید چون حاشیه برگ هاش می سوزه و دچار ریزش برگ و متوقف شدن گلدهی می شه. بهترین نور برای گیاه نور فیلتر شده هست. توی خونه هم می تونید پشت پنجره های نور گیر قرارش بدید تا بتونه رشد مناسبی داشته باشه و صدمه هم نمی بینه.

  4. سلام. ممنون بابت مطلبی که قرار دادید. یه سوال داشتم و اونم اینکه دلیل اینکه روی برگ های گل نقطه های سیاه به وجود میاد چی می تونه باشه. دمای خونه مناسبه ، آبیاری هم منظم و کود گیاه هم خوب بوده. نمی دونم چرا روی برگ های گیاه نقطه نقطه سیاه شده ؟ ممنون میشم راهنمایی کنید.

    1. سلام. خوشحالم که مطلب براتون کاربرد داشته. در مورد سوالی که مطرح کردید باید خدمتتون عرض کنم که لکه های سیاهی که روی برگ های گیاهتون به وجود اومده می تونه دو تا علت داشته باشه. اولین علتش غبار پاشی گیاه زیر نور مستقیم هست که باید برای برطرف شدن مشکل تا چند وقت غبار پاشی رو برای گیاه متوقف کنید و بعد از مدتی که دوباره خواستید برای گیاه رطوبت ایجاد کنید ، گیاه رو توی سایه غبار پاشی کنید. دلیل بعدی می تونه مربوط به یه نوع بیماری قارچی باشه که بعضی مواقع گیاه رو درگیر می کنه.

    2. البته می تونه یه دلیل دیگه هم داشته باشه و اون هم اینه که شما ممکنه برای تمیز کردن برگ های گیاهتون از مواد براق کننده شیمیایی استفاده کردید. خب اینم می تونه یکی دیگه از عواملی باشه که باعث ایجاد یه همچین مشکلی برای گیاهتون میشه. از این به بعد برای پاک و براق کردن برگ های گیاهتون از یه دستمال نرم و مقداری آب استفاده کنید

  5. سلام. ممنون بایت مطلبتون. یه سوال داشتم. jوی متن گفتین باید زهکشی مناسب برای گلدون فراهم بشه. منظور از زهکشی چیه و چه مزیتی داره برای گل ؟ اگه زهکشی براش نذاریم چی میشه ؟

    1. سلام دوست عزیز. منظور از زهکشی این هست که شرایطی رو برای گلدون فراهم کنید تا وقتی گیاه رو آبیاری می کنید اون میزان آب اضافی از کف گلدون خارج بشه و باعث نشه گیاهتون پوسیده بشه. چون اگه آب کف گلدون و بین ریشه های گیاه انباشته بشه باعث میشه ریشه های گیاه حالت پوسیدگی پیدا کنن و در نتیجه اگه گلدون زهکشی نداشته باشه گیاهتون از بین می ره. می تونید برای این کار کف گلدون رو چند تا سوراخ یا روزنه کوچیک ایجاد کنید تا مشکل انباشته شدن آب کف گلدون برطرف بشه. موفق باشید

  6. سلام، ببخشید اگه به جای تعویض گلدون، خاک روی سطح گلدون رو عوض کنیم اشکال نداره؟ چون گلدون سنگینه و گیاه خیلی رشد کرده، نمیتونم گلدون رو عوض کنم

    1. سلام. در مورد بعضی از گیاهان میشه این کارو انجام داد اما بعضی از گیاهان بهتره گلدون هم تعویض بشه چون با گذشت زمان و رشد ریشه های گیاه باید از گلدون بزرگتری برای کاشت گیاه استفاده کنید. در غیر این صورت رشد گیاه متوقف می شه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست + 8 =

همچنین بخوانید
گل ابری یک گیاه زینتی زیبا و محبوب است که به دلیل شکوفه‌های زرد، آبی و بنفش متنوع خود، جذابیت خاصی به باغ‌ها و بالکن‌ها اضافه می‌کند. این گل دارای رشد سریع و مقاومت به شرایط آب و هوایی مختلف است که آن را به انتخاب مناسبی برای عاشقان گل و گیاه تبدیل می‌کند.