نگهداری گل آئونیوم

آموزش مراقبت از ساکولنت ها: گل آئونیوم خورشیدی و روش نگهداری از آن در منزل، آموزش نگهداری از گل آئونیوم بشقابی در خانه و یا آپارتمان

نگهداری از گل آئونیوم بشقابی
نگهداری از گل آئونیوم بشقابی

در این قسمت به معرفی ساکولنت ها خواهیم پرداخت و در این مقاله یکی از انواع زیبای آن ها را به نام آئونیوم یا اونیوم به شما معرفی خواهیم کرد و به بررسی نیازها و شرایط مناسب برای نگهداری از آن در منزل خواهیم پرداخت. آئونیوم از جمله ساکولنت های زیبای بشقابی مانند است که دارای گونه های مختلفی است و هر کدام از این کونه ها زیبایی خاص خود را دارند. از دیگر نام های این گیاه جذاب می توان به ناز بشقابی نیز اشاره کرد.

آئونیوم را می توان از جمله گیاهان همواره سبزی طبقه بندی کرد که بیشتر گونه های آن یا ساقه ندارند یا اینکه ساقه کوتاهی دارند. آئونیوم از جمله گیاهان گل دار محسوب می شود که در صورتی که در شرایط مناسب قرار گیرد می تواند گلدهی نیز داشته باشد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید پس از دوران گلدهی این گیاه خشک می شود. در این قسمت می خواهیم شما را با اصول نگهداری این گیاه در منزل و روش های پرورش آن آشنا کنیم. در قسمت بعدی به معرفی این گیاه و نیازهای آن برای رشدی مناسب می پردازیم. اگر علاقمند به داشتن این گیاه زیبا در منزل هستید با ما همراه باشید.

آئونیوم با نام علمی Aeonium Arboreum و نام انگلیسی tree houseleek از جمله گیاهان زیبای همواره سبز است که می تواند زینت بخش منازل شما باشد. این گیاه زیبا از خانواده  Crassulaceae است و بومی جزایر قناری می باشد. بسیاری از گونه های اونیمیا اسقه ندارند یا اینکه دارای ساقه کوتاهی هستند. این گیاه زیبا اگر در شرایط مناسبی قرار گیرد می تواند گلدهی نیز داشته باشد. تا کنون 35 گونه از این گیاه شناخته شده است و دارای گونه های زیبایی است. ساقه آئونیوم کرم قهوه ای رنگ است و برگ های آن به رنگ های سبز کمرنگ تا بنفش تیره دیده می شوند.

این گیاه دارای گل های زیبایی در رنگ های کرم. زرد. صورتی. نارنجی یا قرمز است. از گونه های بسیار زیبای این گیاه می توان به Aeonium arboreum اشاره کرد که به دلیل داشتن برگ های بسیار زیبا دارای محبوبیت خاصی است. این ساکولنت زیبا نسبت به کاهش دمای هوا واکنش نشان می دهد و نسبت به آن حساس است. در قسمت بعدی قصد داریم شرایط محیطی مناسب برای رشد و نگهداری این گیاه و عوامل محیطی و نیاز های این گیاه را بررسی کنیم.

 

نام گیاه : آئونیوم یا اونیوم

نام علمی گیاه : Aeonium Arboreum

نام انگلیسی گیاه : tree houseleek

خانواده گیاه : Crassulaceae

بومی : جزایر قناری

 

خاک مناسب برای پرورش گل آئونیوم

همانگونه که در قسمت قبل گفتیم این گیاه از جمله گیاهان کم توقع است که می تواند به سادگی در انواع خاک ها رشد کند ام به عنوان تعریفی مناسب برای خاک هایی که برای کاشت گیاهان از آن ها استفاده می کنیم می توان گفت خاک را می توان از مهمترین عوامل موثر بر رشد گیاه معرفی کرد. خاک ها با توجه به نوع بافتی که دارند به دو دسته خاک های سبک و سنگین طبقه بندی می شوند. به عنوان تعریفی خلاصه از خاک های سنگین و سبک می توان گفت خاک سبک به انواعی از ترکیب خاک ها گفته می شود که با توجه به مواد ترکیبی برای ساخت آن ها دارای ساختاری درشت تر، تهویه بهتر و البته از همه مهم تر میزان نفوذپذیری آب بالا تری هستند.

از طرف دیگر خاک های سنگین دارای بافتی فشرده تر و ترکیباتی ریزتر و میزان نفودپذیری آب کمتری هستند و می توانند به مدت طولانی تری آب را درون خود نگه دارند. آب از میان خاک های سنگین به علت دارا بودن بافت فشرده تر آن ها به سختی عبور می کند. گیاهان مختلف با توجه به ساختار خود به ترکیبات متفاوتی از خاک ها برای رشد خود نیاز دارند. برای کاشت این گیاه ترکیبات مختلفی پیشنهاد می شود که از میان آن ها مناسب ترین ترکیب را به صورت زیر آماده می کنیم. در واقع باید از خاکی سبک برای کاشت گیاه استفاده کرد که آب را در خود نگه ندارد زیرا در غیر این صورت سبب نابودی گیاه می شود.

ماسه ۳۰ درصد ، پرلیت ۲۰ درصد ، کوکوپیت ۳۰ درصد ، پیت ماس ۲۰ درصد

برای این گیاه باید از زهکشی مناسب استفاده کرد و با تهویه خوب این گیاه رشد مناسب تری دارد. از گلدان های سفالی برای کاشت گیاه استفاده کنید زیرا دارای تهویه مناسب تری هستند. برای تامین مواد مغذی مناسب برای رشد گیاه می توانید از کوددهی استفاده کنید هر چند نیاز به کوددهی زیادی ندارد اما در فصل رشد گیاه می توانید ماهانه یک مرتبه از کودهایی که دارای فسفر و پتاسیم و نیتروژن به نسبت یکسانی هستند استفاده کنید.

البته کوددهی را طبق دستور انجام دهید زیرا کوددهی بیش از اندازه می تواند سبب سوختن گیاه شود. در مورد تعویض گلدان گیاه نیز می توان گفت نیاز نیست سالانه گلدان را تعویض کنید اما هر چند سال یکبار با توجه به میزان رشد گلدان باید گلدان گیاه را با گلدان بزرگتری تعویض کنید و گیاه را در گلدان بزرگتری بکارید. همچنین گلدان جدید را با خاک جدید پر کنید زیرا با گذشت زمان مواد مغذی موجود در خاک به دلیل تغذیه گیاه کاهش می یابد. در غیر این صورت اگر خاک گیاه را عوض نکنید گیاه رشد کندی خواهد داشت.

 

آبیاری مناسب برای پرورش گل آئونیوم

آبیاری از مهمترین عوامل موثر بر رشد هر گیاهی است. هرچند گیاه نسبت به خشکی مقاوم باشد نیز باید میزان آبیاری متوسطی را داشته باشد تا بتواند به خوبی رشد کند. میزان آبیاری هر گیاه و تعداد دفعات آبیاری به توجه به ساختار گیاه و شرایط اقلیمی تعیین می شود. برخی از گیاهان برای رشد خود به غرقاب شدن نیاز دارند و باید خاک آن ها همراه مرطوب باشد اما برخی دیگر به میزان آبیاری کمی نیاز دارند. آبیاری نقش موثری در رشد مناسب و سلامت گیاه دارد که باید طبق دستور برای هر گیاهی رعایت شود تا به گیاه آسیبی نرسد.

در مورد آبیاری این گیاه می توان گفت میزان آبیاری و تعداد دفعات آن در فصل های مختلف با یکدیگر متفاوت است به عنوان مثال در بهار و تابستان به دلیل افزایش دمای هوا نیاز گیاه به آبیاری بیشتر است و در پاییز و زمستان گیاه به آب کمتری نیاز دارد. این گیاه به آبیاری کمی نیاز دارد و بهتر است در صورتی که خاک گیاه مقداری خشک شد برای بار بعدی گیاه را آبیاری نمایید . البته میزان آبیاری در گونه های مختلف این گیاه با یکدیگر متفاوت ات و در گونه هایی که ساقه نداردند حتی در زمستان ها نیز باید گیاه را به صورت منظم آبیاری کرد اما گونه هایی از گیاه که به صورت درختچه هستند به میزان آبیاری کمتری نیاز دارند. دارند. برای آبیاری گیاه بهتر است از آب ولرم استفاده کنید و در صورت آبیاری بیش از اندازه ریشه های گیاه به دلیل انباشته شدن آب بین آن ها پوسیده می شوند.

 

دمای مناسب برای پرورش گیاه آئونیوم

دما نیز مانند فاکتورهای بالا از عوامل بسیار تاثیر گذار در رشد هر نوع گیاهی است. محدوده دمایی مناسب برای رشد گیاهان مختلف با یکدیگر متفاوت است و در این محدوده گیاهان رشد بهتری دارند. برخی از گیاهان نسبت به دماهای بالا مقاوم هستن و برخی دیگر به خوبی کاهش دما را می توانند تحمل کنند. محدوده دمایی برای هر گیاه با توجه به شرایط اقلیمی و ساختار هر گیاه تعیین می شود و برای گیاهان مختلف متفاوت است.

دمای مناسب برای نگهداری از گیاه در فصول گرم و سرد سال با هم متفاوت است. این گیاه نسبت به کاهش دما حساس است و در سرما صدمه می بیند. کاهش بیش از اندازه دمای هوا می تواند سبب تیره شدن و ریزش برگ های گیاه شود. البته میزان تحمل سرما نیز در گونه های مختلف گیاه با یکدیگر متفاوت است.

پرورش گل آئونیوم خورشیدی
آموزش نگهداری گل آئونیوم خورشیدی

مثلا برخی از انواع این گیاه می توانند تا 4- درجه سانتی گراد را نیز تحمل کنند و برخی دیگر حتی در دمای 10+ درجه سانتی گراد نیز آسیب میبینند. بهترین دما برای نگهداری این گیاه دمای اتاق است و در این صورت گیاه رشد مناسبی خواهد داشت. با بالا رفتن دما آبیاری گیاه را به صورت منظم انجام دهید تا گیاه خشک و پژمرده نشود. بالا رفتن بیش از اندازه دمای هوا سبب قهوه ای شدن و ریزش برگ های گیاه می شود.

 

نور مناسب برای پرورش گل آئونیوم

نور نیز مانند دما از فاکتورهای اساسی برای پرورش گیاهان مختلف است که باید به درستی برای هر نوع گیاهی تنظیم شود تا گیاه بتواند رشد مناسبی داشته باشد. برخی از گیاهان فقط سایه را برای رشد خود ترجیح می دهند و برخی دیگر در نور مستقیم خورشید می توانند رشد کنند. پس محدوده نوری مناسب برای گیاهان مختلف با یکدیگر متفاوت است و در این محدوده نوری گیاهان رشد بهتری دارند.

نگهداری از گیاه آئونیوم
نگهداری از گیاه آئونیوم

در مورد این گیاه می توان گفت در محیط های نیم سایه رشد بهتری دارند. می توانند تابش مستقیم نور خورشید را نیز تحمل کنند اما در دمای بالای هوا نباید در معرض تابش مستقیم خورشید قرار گیرد زیرا سبب سوختن و ریزش برگ های گیاه می شود. کمبود نور نیز سبب کمرنگ شدن برگ های گیاه و کاهش سرعت رشد گیاه می شود.

روش تکثیر گل آئونیوم خورشیدی

انواعی از گل های آئونیوم را که دارای ساقه بلندی هستند می توانید با استفاده از روش قلمه ساقه تکثیر کنید. محل جداسازی ساقه از چند سانتی متری زیر یک دسته برگ است. قلمه ای که برای تکثیر مورد استفاده قرار می گیرد باید حداقل 10 سانتی متر طول داشته باشد و باید بعد از اینکه قلمه را از ساقه گیاه جدا کردید و برگ های اضافی را از قلنه حذف کردید باید این قلمه را به مدت 2 شبانه روز در مکانی قرار دهید که خشک باشد و نور فیلتر شده آفتاب را دریافت کند تا بتواند میزان آب اضافی خود را از دست دهد. در این حالت باید قلمه ها را در شنی که مرطوب است بکارید زیرا شن دارای ساختاری است که آب را به مدت طولانی در خود نگهداری نمی کند و از این رو در طبقه بندی خاک های سبک قرار دارد. پس از کاشت قلمه ها نباید تا یک هفته قلمه ها را آبیاری نمایید . پس از گذشت این مدت آبیاری را کم کم برای قلمه ها انجام دهید.

گروهی دیگر از گل های آئونیوم که دارای ساقه کوتاهی هستند را باید با استفاده از قلمه برگ تکثیر کرد. در این حالت قلمه ها را از برگ هایی با حدود 2 یا 3 سانتی متر از ساقه گیاه جدا می کنیم. باید این قلمه را به مدت 2 شبانه روز در مکانی قرار دهید که خشک باشد و نور فیلتر شده آفتاب را دریافت کند تا بتواند میزان آب اضافی خود را از دست دهد. برای کشت می‌ توان از شن مرطوب و یا مخلوط یک سوم شن درشت + یک قسمت خاک معمولی + یک قسمت پرلیت و یا هر ترکیب دیگری که از جمله خاک های سبک است و زهکش خوبی دارد استفاده کرد. قلمه ها را باید به گونه ای در خاک بکارید که ساقه قلمه در خاک گلدان قرار داشته باشد و برگ های قلمه بیرون از خاک گلدان قرار داشته باشند. گلدانی را که قلمه ها را در آن کاشته اید باید در مکانی قرار دهید که دمای تقریبا بالایی داشته باشد و نور غیر مستقیم خورشید را بین 6 تا 8 ساعت در طول شبانه روز دریافت کند. قلمه ها را باید در خاکی بکارید که مرطوب باشد و باید از قبل آن را آبیاری کرده باشید. منظور از مرطوب بودن خاک خیس بودن خاک نیست . می توان گفت مناسب ترین زمانی که می توانید قلمه گیری را برای گیاه انجام دهید هر سال در فصل پاییز است. برای ریشه زایی بهتر قلمه ها باید آن ها را در دمایی حدود 23 تا 24 درجه سانتی گراد نگهداری کرد. در این حالت و با فراهم کردن شرایط محیطی مناسب قلمه ها می توانند در مدت 15 تا 25 روز ریشه زایی کنند. پس از گذشت 3 ماه از کاشت قلمه ها می توان آن ها را به گلدان هایی مناسب منتقل کرد.

 

منبع: nikstar.ir

مطالب پیشنهادی
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست + دو =

همچنین بخوانید
گل ابری یک گیاه زینتی زیبا و محبوب است که به دلیل شکوفه‌های زرد، آبی و بنفش متنوع خود، جذابیت خاصی به باغ‌ها و بالکن‌ها اضافه می‌کند. این گل دارای رشد سریع و مقاومت به شرایط آب و هوایی مختلف است که آن را به انتخاب مناسبی برای عاشقان گل و گیاه تبدیل می‌کند.