شرایط نگهداری نخل اریکا

اصول و شرایط نگهداری از نخل اریکا در خانه یا آپارتمان به همراه روش تکثیر نخل اریکا، در ادامه به خاک، کود، گلدان، نور، دما، و آبیاری مناسب این گیاه خواهیم پرداخت. در ادامه با سایت نیک استار همراه باشید.

نگهداری نخل اریکا
شرایط نگهداری از نخل اریکا در منزل

 

نخل اریکا یکی از زیباترین نخل های زینتی است. علاوه بر زیبایی، سازگاری آن با شرایط مخیطی متفاوت و روش نگهداری ساده این نخل را به یکی از محبوب ترین نخل های تزیینی و مناسب برای نگهداری در مکان های متفاوت تبدیل کرده است. شرایط نگهداری آن کمی نسبت به نخل های دیگر مشکل تر است اما طرفداران خاصی بین علاقمندان به گل و گیاه دارد. در این قسمت به بررسی شرایط نگهداری و فاکتورهای موثر بر پرورش این نخل زیبا می‌پردازیم.

 

نخل اریکا با نام علمی areca lutescens و نام انگلیسی areca palm بومی ماداگاسکار است. از خانواده Arecaceae است و تا ارتفاع 6 متری نیز می تواند رشد کند. از جمله مزایای این گیاه توانایی سازگاری آن با بسیاری از شرایط محیطی است. از لحاظ ظاهری به نخل بامبو شباهت دارد اما در ماداگاسکار در حال انقراض است.

 

شاید برایتان جالب باشد بدانید که اریکا از جمله بهترین گیاهان تصفیه کننده هواست و نگهداری آن در منزل دارای فواید بسیاری است.

 

نام گیاه: نخل اریکا

نام انگلیسی گیاه: butterfly palm

نام علمی گیاه: areca lutescens

خانواده گیاه: Arecaceae

بومی: ماداگاسکار

 

 

خاک مناسب برای کاشت نخل اریکا

همانگونه که در قسمت قبل گفتیم این گیاه از جمله گیاهان کم توقع است که می تواند به سادگی در انواع خاک ها رشد کند ام به عنوان تعریفی مناسب برای خاک هایی که برای کاشت گیاهان از آن ها استفاده می کنیم می توان گفت خاک را می توان از مهمترین عوامل موثر بر رشد گیاه معرفی کرد. خاک ها با توجه به نوع بافتی که دارند به دو دسته خاک های سبک و سنگین طبقه بندی می شوند.

 

به عنوان تعریفی خلاصه از خاک های سنگین و سبک می توان گفت خاک سبک به انواعی از ترکیب خاک ها گفته می شود که با توجه به مواد ترکیبی برای ساخت آن ها دارای ساختاری درشت تر، تهویه بهتر و البته از همه مهم تر میزان نفوذپذیری آب بالا تری هستند.

 

از طرف دیگر خاک های سنگین دارای بافتی فشرده تر و ترکیباتی ریزتر و میزان نفودپذیری آب کمتری هستند و می توانند به مدت طولانی تری آب را درون خود نگه دارند. آب از میان خاک های سنگین به علت دارا بودن بافت فشرده تر آن ها به سختی عبور می کند. گیاهان مختلف با توجه به ساختار خود به ترکیبات متفاوتی از خاک ها برای رشد خود نیاز دارند.

 

خاک مناسب برای کاشت این نخل باید دارای درجه نفوذپذیری بالایی نسبت به آب باشد به عبارت دیگر باید آب بتواند به راحتی از آن عبور کرده و خاک گیاه از نوع خاک های سبک باشد. البته اگر مقداری خاصیت اسیدی داشته باشد نیز بهتر است. خاک مورد استفاده برای کاشت گیاه باید دارای مواد مغذی مناسب برای رشد گیاه باشد.

 

در غیر این صورت بهتر است از کودهای شیمیایی برای تغذیه گیاه استفاده کرد. در فصل رشد گیاه یک یا دو مرتبه از کودهای محلول استفاده کنید اما استفاده از کود در زمستان غیر مجاز است.

 

 

آبیاری مناسب برای پرورش نخل اریکا

آبیاری از مهمترین عوامل موثر بر رشد هر گیاهی است. هرچند گیاه نسبت به خشکی مقاوم باشد نیز باید میزان آبیاری متوسطی را داشته باشد تا بتواند به خوبی رشد کند. میزان آبیاری هر گیاه و تعداد دفعات آبیاری به توجه به ساختار گیاه و شرایط اقلیمی تعیین می شود.

 

برخی از گیاهان برای رشد خود به غرقاب شدن نیاز دارند و باید خاک آن ها همراه مرطوب باشد اما برخی دیگر به میزان آبیاری کمی نیاز دارند. آبیاری نقش موثری در رشد مناسب و سلامت گیاه دارد که باید طبق دستور برای هر گیاهی رعایت شود تا به گیاه آسیبی نرسد. نخل اریکا نسبت به خیس بودن و رطوبت دائم خاک حساس است و ترجیح می دهد خاک خشکی داشته باشد.

 

از مهمترین نکات در آبیاری این گیاه این است که در فاصله بین دو آّیاری اجازه دهید تا خاک گلدان کاملا خشک شود سپس برای بار بعدی گیاه را آبیاری کنید. در غیر این صورت با جمع شدن رطوبت در گلدان ریشه های نخل پوسیده خواهند شد. برای جلوگیری از انباشته شدن آب در گلدان می بایست چند سوراخ در کف گلدان ایجاد کنید تا در هنگام آبیاری ، آب اضافی از کف گلدان خارج شود.

 

نخل اریکا به رطوبت بالایی برای رشد نیاز دارد پس بهتر است به صورت منظم و هر روز برگ های آن را مرطوب کنید تا رطوبت مورد نیاز گیاه تامین شود.

از آب سنگین و دارای املاح زیاد برای آبیاری گیاه استفاده نکنید چون سبب آسیب رسیدن به گیاه شما خواهد شد. می توانید آب را بجوشانید سپس گیاه را آبیاری کنید

 

 

نور مناسب برای نگهداری از نخل اریکا

عامل مهم بعدی در پرورش هر گیاهی نور مناسب است که باید هر گیاهیآن را دریافت کند تا بتواند رشد مناسبی داشته باشد. نور مناسب برای گیاهان مختلف با یکدیگر متفاوت است. به عنوان مثال برخی از گیاهان سایه را می پسندند و برخی دیگر تابش مستقیم نور خورشید را برای رشد خود نیاز دارند.

 

کمبود نور می تواند سبب کمرنگ شدن برگ های گیاه و متوقف شدن گلدهی شود. نخل اریکا به نور زیادی برای رشد احتیاج ندارد اما دریافت میزان نور متوسط برای آن لازم است. بهترین میزان نور برای رشد مناسب نخل اریکا نوری غیر مستقیم و فیلتر شده است.

 

حتما بخوانید  شرایط نگهداری گل شمعدانی پیچ به همراه روش تکثیر و پرورش آن

از قرار دادن این گیاه زیر تابش نور مستقیم خورشید اجتناب کنید زیرا سبب سوختن برگ های گیاه خواهد شد. می توانید گلدان را پشت پنجره های غربی یا حنوبی قرار دهید که هم نور مناسب خورشید را به صورت فیلتر شده دریافت کند و هم آسیب نبیند.

 

 

دمای مناسب برای نگهداری نخل اریکا

دما هم از فاکتورهای مهم در رشد گیاهان است. محدوده دمایی مناسب برای رشد گیاهان با توجه به ساختار درونی گیاه و شرایط اقلیمی که گیاه در آن زندگی می کند متفاوت است. برخی از گیاهان نسبت به افزایش یا کاهش دما مقاوم هستند اما برخی دیگر نسبت به تغییرات دمایی از خود واکنش نشان می دهند و صدمه می بینند. در محدوده دمایی تعیین شده گیاهان رشد بهتری دارند و باید شرایط مناسب دمایی را برای گیاهان نتظیم کرد.

 

با توجه به اقلیم گیاه که گرمسیری است نمی توان آن را در دماهای خیلی پایین نگهداری نمود. دمای اتاق می تواند دمای مناسبی برای نگهداری از این گیاه باشد. در زمستان ها نیز بهتر است آن را در اتاق نگهداری نمود زیرا هوای سرد سبب تیره شدن و افتادن برگ های گیاه خواهد شد.

 

 

آفات نخل اریکا

در صورت ایجاد شدن تار عنکبوت روی برگ های گیاه می توان نتیجه گرفت که گیاه شما دچار حمله کنه شده است. در این صورت می بایست از سموم خاص برای رفع این مشکل جلوگیری کرد.

آفت نخل اریکا

در صورت زرد شدن برگ های گیاه می توان نتیجه گرفت آب مورد استفاده برای آبیاری املاح داشته است یا اینکه کمبود عناصر میکرو وجود دارد.

اگر نقاط تیره رنگی روی برگ ها یا ساقه گیاه وجود داشته باشد نشان دهنده وجود قارچ در گیاه است که در این صورت می بایست با استفاده از سموم قارچ کش بنومیل روی برگ ها یا ساقه گیاه را اسپری نمایید.

در صورت سوختن نوگ برگ های گیاه می توان نتیجه گرفت رطوبت هوا کم و دمای هوا بالاست. باید در این صورت روی برگ های گیاه را می بایست اسپری کنید تا از این مشکل جلوگیری شود.

شپشک آرد آلود نیز از دیگر آفت های این گیاه است که به صورت نقاط سفید رنگ روی برگ های گیاه مشاهده می شوند

 

 

روش تکثیر نخل اریکا

در این قسمت قصد داریم شما را با نحوه تکثیر این گیاه زیبا آشنا کنیم. معمولا مناسب ترین زمان برای کاشت بذر این گیاه هر سال در اواخر فصل زمستان و ابتدای فصل بهار است. در این زمان می توانید بذر های گیاه را بکارید. معمولا زمان زیادی طول می کشد تا بذر های گیاه جوانه بزنند. پس باید صبور باشید. برای کاشت بذر این گیاه باید پوشش روی بذر ها را به دلیل اینکه ضخیم هستند با چاقو برش دهید تا بذر ها بتوانند جوانه بزنند.

 

پس از این کار می توانید بذر های گیاه را بکارید. اگر بلافاصله پس از رسیدن بذر های گیاه و جمع آوری کردن آن ها از گیاه اصلی اقدام به کاشت بذر ها کنید نیازی به جدا کردن پوشش روی بذر های گیاه نیست. دقت داشته باشید که کاشت بذر های گیاه باید به صورت سطحی باشد و فقط لایه کوچکی از خاک روی بذر ها را پوشش داده باشد.

 

برای اینکه بذر ها بتوانند به سرعت جوانه بزنند باید در دمای مناسبی قرار گیرند. به همین علت باید گلدان هایی را که بذر ها در آن قرار دارند در دمای  26 تا 29 درجه سانتی گراد قرار گیرند. اگر دما از این حد کمتر شود سرعت جوانه زدن بذر ها کاهش می یابد. باید گلدان ها را در مکانی نگهداری کنید که دارای نور کافی اما غیر مستقیم باشد زیرا نور مستقیم خورشید سبب آسیب رسیدن به بذر های گیاه می شود.

 

برای اینکه سرعت رشد بذر های گیاه افزایش یابد باید برای گلدان ها رطوبت مناسب را ایجاد نمایید. برای تامین رطوبت مناسب برای رشد گیاه بهتر است روی سطح گلدان ها را با نایلونی شفاف بپوشانید و برای اینکه تهویه مناسب برای بذر های گیاه فراهم شود می توانید روی سطح نایلون را سوراخ های کوچکی ایجاد کنید. برای بذر های گیاه باید خاکی را فراهم کنید که مرطوب باشد برای این کار پس از کاشت باید با استفاده از اسپری گلدان ها را آبیاری نمایید.

 

در صورتی که شرایط مناسب را برای بذر های گیاه فراهم نمایید حدود 2 یا 3 ماه زمان برای جوانه زدن بذر های گیاه مورد نیاز است. در این حالت می توانید پس از اینکه گیاه دارای یک یا دو برگ شد آن را به گلدان جدیدی منتقل نمایید.

 

 

تکثیر گیاه با استفاده از جداسازی پاجوش‌های گیاه

یکی دیگر از روش های ساده برای تکثیر این گیاه جدا سازی پاجوش های گیاه اصلی است. بهترین زمان برای انجام این کار هر سال در اواخر فصل های زمستان و اوایل فصل بهار است. البته می توانید در تمامی فصل های سال گیاه را با این روش تکثیر کنید.

 

بهتر است در زمان تعویض گلدان به این روش گیاه را تکثیر نمایید. برای انجام این کار با استفاده از یک چاقو گیاهچه ها یا پاجوش ها را از گیاه اصلی جدا کرده و آن ها را در گلدان هایی به صورت مجزا بکارید. چاقو یا قیچی را که مورد استفاده قرار می دهید باید از قبل ضدعفونی کرده باشید.

 

برای کاشت این پاجوش ها می توانید از ترکیب کردن شن و خاک برگ استفاده کنید. گلدان ها را در مکانی که سایه بوده و دمای آن برابر 18 تا 20 درجه سانتی گراد باشد نگهداری کنید. زمانی که تازه گیاه را در گلدان کاشته اید برای افزایش سرعت رشد می توانید از غبار پاشی استفاده نمایید.

 

منبع: nikstar.ir

مطالب پیشنهادی
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست + سیزده =

همچنین بخوانید
گل ابری یک گیاه زینتی زیبا و محبوب است که به دلیل شکوفه‌های زرد، آبی و بنفش متنوع خود، جذابیت خاصی به باغ‌ها و بالکن‌ها اضافه می‌کند. این گل دارای رشد سریع و مقاومت به شرایط آب و هوایی مختلف است که آن را به انتخاب مناسبی برای عاشقان گل و گیاه تبدیل می‌کند.