پرورش و نگهداری از گل مارگریت

در این مقاله قصد داریم به معرفی یکی دیگر از گیاهان زیبا و مناسب برای پرورش در منزل بپردازیم. این گیاه قابلیت پرورش در فضای بیرون را نیز دارد و با رعایت چند نکته می توانید به سادگی آن را در فضای بیرون نیز پرورش دهید . شاید تا به حال نام این گیاه را شنیده باشید یا در منزل از آن نگهداری کرده باشید. نام این گیاه زیبا مارگریت است.

گیاهی زیبا با روش نگهداری و پرورش ساده در منزل که مورد علاقه بسیاری از علاقمندان به نگهداری و پرورش گیاهان آپارتمانی است. این گیاه در اصل یکی از گونه های زیبا از گل داوودی است و معمولا آن را به صورت یک ساله می کارند. روش نگهداری ساده ای دارد و گیاهی کم توقع است. همین ویژگی ها علاوه بر زیبایی سبب شده است که دارای محبوبین زیادی در میان علاقمندان به پرورش گیاهان آپارتمانی باشد و امروزه به صورت گسترده برای زیبا سازی منازل و تزیین فضاها از این گیاه زیبا استفاده شود.

در این مقاله قصد داریم شما را با روش های نگهداری از این گیاه و شرایط پرورش آن در منزل آشنا کنیم به همین منظور در قسمت بعدی ابتدا به معرفی نیازهای محیطی این گیاه خواهیم پرداخت سپس در ادامه روش های نگهداری و پرورش آن را در منزل بررسی خواهیم کرد. در انتهای مقاله نیز روش تکثیر این گیاه را به شما خواهیم آموخت. اگر علاقمند به داشتن گلدانی زیبا از این گیاه در منزل هستید با ما همراه باشید.

شرایط نگهداری از گل مارگریت

گیاه مارگریت با نام علمی Leucanthemum superbum و نام انگلیسی Paris daisy /Marguerite از جمله گیاهان بسیار زیبا و قابل پروروش در منزل و فضای بیرون است. این گیاه از خانواده Asteraceae  بوده و بومی جزایر قناری است. این گیاه در اصل یکی از انواع گل داوودی است اما از لحاظ ظاهری و سایر مشخصات با آن متفاوت است.

این گیاه را معمولا به صورت چند ساله پرورش می دهند اما کاشت آن به صورت یکساله نیز رایج است. این گیاه را می توان در گلدان کاشت یا از آن برای حاشیه کاری استفاده کرد. این گیاه دارای گل هایی زیبا دارای تنوع رنگ سفید ، زرد و صورتی است. زمان گلدهی این گیاه از بهار تا پاییز هر سال متفاوت است اما معمولا بیشترین زمان گلدهی آن هر سال در تابستان ها است. در این مقاله شما را با روش های نگهداری از این گیاه زیبا در منزل و اصول پرورش و تکثیر آن آشنا می کنیم.

 

نام گیاه: مارگریت

نام علمی گیاه: Leucanthemum superbum

نام انگلیسی گیاه: Paris daisy /Marguerite

خانواده گیاه: Asteraceae

بومی: جزایر قناری

 

خاک مناسب برای پرورش گیاه مارگریت

همانگونه که در قسمت قبل گفتیم این گیاه از جمله گیاهان کم توقع است که می تواند به سادگی در انواع خاک ها رشد کند اما به عنوان تعریفی مناسب برای خاک هایی که برای کاشت گیاهان از آن ها استفاده می کنیم می توان گفت خاک را می توان از مهمترین عوامل موثر بر رشد گیاه معرفی کرد.

خاک ها با توجه به نوع بافتی که دارند به دو دسته خاک های سبک و سنگین طبقه بندی می شوند. به عنوان تعریفی خلاصه از خاک های سنگین و سبک می توان گفت خاک سبک به انواعی از ترکیب خاک ها گفته می شود که با توجه به مواد ترکیبی برای ساخت آن ها دارای ساختاری درشت تر ، تهویه بهتر و البته از همه مهم تر میزان نفوذپذیری آب بالا تری هستند.

نحوه نگهداری از گیاه مارگریت

از طرف دیگر خاک های سنگین دارای بافتی فشرده تر و ترکیباتی ریزتر و میزان نفودپذیری آب کمتری هستند و می توانند به مدت طولانی تری آب را درون خود نگه دارند. آب از میان خاک های سنگین به علت دارا بودن بافت فشرده تر آن ها به سختی عبور می کند. گیاهان مختلف با توجه به ساختار خود به خاک های مختلفی نیاز دارند.

در مورد خاک مناسب برای پرورش این گیاه می توان گفت باید برای گیاه زهکشی مناسبی فراهم کنید تا آب به خوبی از کف گلدان عبور کرده و به دلیل انباشته شدن کف گلدان سبب پوسیدگی ریشه های گیاه نشود. می توان برای کاشت این گیاه از ترکیب خاک برگ و کود پوسیده استفاده کرد زیرا هم حاصلخیز است و هم می تواند رطوبت مناسبی را برای رشد گیاه فراهم کند.

 

آبیاری مناسب گل مارگریت

آبیاری از مهمترین عوامل موثر بر رشد هر گیاهی است. هرچند گیاه نسبت به خشکی مقاوم باشد نیز باید میزان آبیاری متوسطی را داشته باشد تا بتواند به خوبی رشد کند. میزان آبیاری هر گیاه و تعداد دفعات آبیاری به توجه به ساختار گیاه و شرایط اقلیمی تعیین می شود.

برخی از گیاهان برای رشد خود به غرقاب شدن نیاز دارند و باید خاک آن ها همراه مرطوب باشد اما برخی دیگر به میزان آبیاری کمی نیاز دارند. آبیاری نقش موثری در رشد مناسب و سلامت گیاه دارد که باید طبق دستور برای هر گیاهی رعایت شود تا به گیاه آسیبی نرسد. در مورد آبیاری این گیاه می توان گفت میزان آبیاری و تعداد دفعات آن در فصل های مختلف با یکدیگر متفاوت است به عنوان مثال در بهار و تابستان به دلیل افزایش دمای هوا نیاز گیاه به آبیاری بیشتر است و در پاییز و زمستان گیاه به آب کمتری نیاز دارد.

قبل از اینکه گلدان را آبیاری کنید باید از خشک شدن خاک گلدان اطمینان حاصل نمایید سپس برای بار بعدی دوباره گیاه را آبیاری نمایید در غیر این صورت آبیاری بیش از اندازه می تواند سبب زرد شدن برگ های گیاه و پوسیدگی ریشه های گیاه به دلیل انباشته شدن آب بین ریشه های گیاه و کف گلدان شود. از طرفی کمبود آبیاری نیز می تواند سبب قهوه ای شدن و ریزش برگ های گیاه شده و گلدهی گیاه را متوقف کند.

حتما بخوانید  شرایط نگهداری گل اگزالیس، شبدر زینتی یا گل عشق در خانه + روش تکثیر

 

دمای مناسب برای نگهداری از مارگریت

دما هم از فاکتورهای مهم در رشد گیاهان است. محدوده دمایی مناسب برای رشد گیاهان با توجه به ساختار درونی گیاه و شرایط اقلیمی که گیاه در آن زندگی می کند متفاوت است. برخی از گیاهان نسبت به افزایش یا کاهش دما مقاوم هستند اما برخی دیگر نسبت به تغییرات دمایی از خود واکنش نشان می دهند و صدمه می بینند.

در محدوده دمایی تعیین شده گیاهان رشد بهتری دارند و باید شرایط مناسب دمایی را برای گیاهان نتظیم کرد. در مورد دمای مناسب برای این گیاه می توان گفت گونه های مختلف این گیاه تحمل سرمایی متفاوتی دارند .

عکس گل مارگریت

برخی از آن ها در دمایی کمتر از 20- از بین می روند و برخی دیگر در دماهای 4- یخ می زنند. به طور کلی می توان گفت مناسب ترین دما برای گلدهی گیاه در 25 درجه سانتی گراد است. با بالا رفتن دمای محیط کم کم گلدهی گیاه نیز کم می شود. کاهش بیش از اندازه دمای هوا نیز می تواند سبب تیره شدن و ریزش برگ های گیاه و در نتیجه نابود شدن گیاه شود.

 

نور مناسب برای نگهداری از گیاه مارگریت

نور نیز از مهمترین عواملی است که تاثیر بسزایی در رشد گیاهان مختلف دارد و نمی توان تاثیر آن را نادیده گرفت. محدوده نوری مناسب برای گیاهان مختلف با یکدیگر متفاوت است.

در این محدوده نوری گیاهان رشد بهتری دارند. مثلا برخی از گیاهان برای رشد مناسب خود به نور کامل و مستقیم خورشید نیاز دارند و در صورتی که این میزان نور را دریافت نکنند نمی توانند رشد مناسبی داشته باشند.

این گیاه برای رشد خود به نور کامل خورشید حداقل در شش ساعت از شبانه روز نیاز دارد تا بتواند گلدهی مناسبی داشته باشد اما در تابستان ها و هنگام ظهر بهتر است گیاه را در معرضتابش مستقیم خورشید قرار ندهید زیرا می تواند سبب سوختن برگ های گیاه شود.

 

نحوه تکثیر گل مارگریت

در این قسمت روش تکثیر گیاه مارگریت را بررسی خواهیم کرد.روش های متفاوتی برای تکثیر این گیاه وجود دارد که از جمله آن ها می توان به کاشت بذر و قلمه زدن گیاه اشاره کرد. بهترین روش برای تکثیر این گیاه قلمه زدن گیاه است. بهترین زمان برای قلمه زدن گیاه هر سال در فصل بهار است. برای این کار باید به این صورت عمل کنید که با استفاده از یک قیچی باغبانی که قبلا آن را ضد عفونی کرده اید قلمه هایی را به طول تقریبا 10 تا 15 سانتی متر از نوک ساقه های گیاه جدا کنید.

دقت داشته باشید که باید قلمه های گیاه را به صورت اریب برش بزنید. باید برگ های انتهایی قلمه را از گیاه حذف کنید و فقط دو یا سه برگ بالای قلمه ها را باقی بگذارید زیرا در غیر این صورت سرعت ریشه زایی قلمه های گیاه کاهش می یابد. پس از برش دادن قلمه های گیاه بهتر است برای اینکه سرعت ریشه زایی قلمه ها افزایش یابد آن ها را ابتدا در هورمون ریشه زایی فرو ببرید و سپس در گلدان هایی مناسب بکارید.

می توانید بدون فرو بردن قلمه های گیاه در هورمون ریشه زایی هم قلمه های گیاه را در گلدان بکارید اما در این صورت سرعت ریشه زایی قلمه های گیاه در مقایسه با استفاده از هورمون ریشه زایی کمتر می شود. می توانید هر 5 یا 7 قلمه را در یک گلدان بکارید. بهترین ترکیبی که می توانید قلمه ها را در آن بکارید ترکیبی از ماسه، خاک و خاکبرگ است. برای آن ها رطوبت مناسب را ایجاد نمایید.

برای تامین رطوبت مناسب برای رشد گیاه بهتر است روی سطح گلدان ها را با نایلونی شفاف بپوشانید و برای اینکه تهویه مناسب برای قلمه های گیاه فراهم شود می توانید روی سطح نایلون را سوراخ های کوچکی ایجاد کنید . برای قلمه های باید خاکی را فراهم کنید که مرطوب باشد برای این کار پس از کاشت باید با استفاده از اسپری گلدان ها را آبیاری نمایید.

قلمه ها را برای اینکه بتوانند سریع تر رشد کنند باید در دمای مناسب و نور خورشید غیر مستقیم قرار دهید. نور مستقیم خورشید می تواند سبب صدمه دیدن قلمه های گیاه شود. باید برای رشد قلمه های گیاه آن ها را در دمای 20 تا 25 درجه سانتی گراد قرار دهید.

بعد از اینکه شرایط مورد نیاز را برای رشد گیاه فراهم کردید حدود دو هفته زمان نیاز است تا قلمه های گیاه بتوانند ریشه زایی داشته باشند. پس از ریشه زایی قلمه ها باید نایلون را از روی سطح گلدان بردارید و با استفاده از کود های مناسب گیاه را تغذیه نمایید.

پس از گذشت چهار تا پنج ماه از زمان ریشه زایی قلمه ها می توانید گلدانی را که قلمه های گیاه در آن قرار دارند عوض کنید و قلمه های گیاه را در گلدان جدیدی بکارید.

 

منبع: نیک استار

مطالب پیشنهادی
نظرات

15 پاسخ

  1. سلام و سپاس از توضیحات مفید شما،چند روز پیش مارگاریت خریدم که کاملا سر حال بود گلدان در فضای باز بود منم داخل تراس گذاشتم اما چند روزه که باد شدید در تهران می وزه،امروز گلهاش و ساقه حالت افتاده و نرم پیدا کرده،خیلی ناراحت شدم .امروز آفتاب و باد شدید میاد چکار کنم خوب بشه.

  2. سلام. ممنون از مطلبتون. یه سوال داشتم. برای قلمه زدن باید چطور قلمه رو برش بزنیم ؟ اگه چهار تا برگ روی قلمه باشه تاثیری داره روی سرعت ریشه زایی قلمه ها ؟

    1. با سلام و درود
      قلمه زدن گیاه با استفاده از برس توسط یک وسیله تیز مثل چاقو یا قیچی باغبانی انجام میشه. دقت داشته باشید که از یک وسیله ضدعفونی شده برای برش قلمه های گیاه استفاده کنید چون در غیر این صورت ممکنه گیاهتون دچار مشکل بشه. برش قلمه ها به صورت اریب انجام می گیره باید از قلمه هایی از گیاه استفاده کنید که دو یا سه برگ داشته باشن. اگه تعداد برگ ها بیشتر از این باشه تمام انرژی گیاه صرف تغذیه برگ ها میشه و دیگه ممکنه قلمه ها ریشه زایی نداشه باشن یا اینکه سرعت ریشه زایی کاهش پیدا کنه.

  3. سلام. ممنونم از مطلبی که قرار دادین. یه سوال داشتم. اگه توی منطقه ای که گرمسیره زندگی می کنیم می تونیم این گیاه رو توی منزل نگهداری کنیم یا نه ؟

    1. سلام و درود
      با بالا رفتن دمای محیط میزان گلدهی گیاه کاهش پیدا می کنه و بالا رفتن بیش از اندازه دما می تونه سبب سوختن حاشیه برگ های گیاه هم بشه. پس توصیه ما به شما این هست که اگه نمی تونید فضایی رو با شرایط محیطی سازگار برای گیاه فراهم کنید از گزینه های دیگه ای برای پرورش در منزل استفاده کنید و با بالا رفتن دما به همون نسبت میزان رطوبت رو برای گیاه افزایش بدید تا از صدمه دیدن گیاه جلوگیری بشه

  4. سلام. ببخشید اگه برگ های گل کمرنگ بشن می تونه دلیلش چی باشه ؟ من گل رو توی خونه گذاشتم توی تراس اما از وقتی که خریدمش برگ هاش خیلی بیحال شدن و رنگ پریده. خواستم ببینم دلیلش چی می تونه باشه ؟

    1. سلام دوست عزیز. کمرنگ شدن برگ های گیاه می تونه نتیجه کم بودن بیش از اندازه نور دریافتی توسط گیاه باشه هر چند ممکنه به دلیل کم بودن مواد مغذی هم باشه که دلیلش کم بودن کوددهی هست. بهتره گیاه رو در مکانی قرار بدید که نور کافی رو دریافت کنه و کوددهی رو به صورت منظم برای گیاه انجام بدید تا مشکل برطرف بشه

  5. سلام به سایت نیک استار. مرسی از مطلب خوبتون. یه سوال داشتم. قلمه زدن گل رو که توضیح دادین میشه توی خونه انجامش داد؟ اینکه گفتین باید برای قلمه ها رطوبت فراهم کنید رو میشه بیشتر در مورد توضیح بدین ؟ ممنون

    1. سلام به شما دوست عزیز. خب خداروشکر که مطلب رو پسندیدین و براتون کاربرد داشته. در مورد قلمه زدن گیاه پرسیدین. قلمه های گیاه برای اینکه بتونن زودتر ریشه زایی کنن باید در شرایطی مثل گلخونه قرار بگیرن و براشون رطوبت فراهم کنید. برای ایجاد رطوبت برای قلمه های گیاه بهتره روی سطح گلدون رو با یه نایلون روشن بپوشونید و روی اون نایلون رو چند تا سوراخ کوچیک ایجاد کنید تا تهویه هم به خوبی برای قلمه های گیاه فراهم بشه و باعث پوسیدگیشون نشه. بعد که قلمه های گیاهتون ریشه دار شدن باید اون نایلون رو از روی سطح گلدون بردارید و گیاهان تازه روییده شده رو توی گلدون هایی به صورت جداگانه بکارید و مثل روشی که در قسمت بالای مقاله توضیح دادیم شرایط محیطی مناسبی رو برای رشد گیاهتون فراهم کنید.

  6. سلام. ممنون بابت توضیحاتتون. راستش من پارسال یه گل مارگریت داشتم که هر روز بهش آب می دادم اما بعد چند وقت خودش خراب شد و دیگه هم گیاه رشد نکرد. از همین ترکیب خاکی هم که اینجا بهش اشاره کردین براش استفاده کردم اما درست نمیدونم چرا اینجوری شد . برگاش هم یه حالت نرم شدن داشتن و مدام گیاه دچار ریزش برگ شده بود. خواستم ببینم دلیلش چی می تونه باشه ؟ ممنون

    1. سلام دوست عزیز. خوشحالم که مطلب تونسته براتون مفید باشه. در مورد سوالی که مطرح کردید باید خدمتتون عرض کنم که آبیاری این گیاه باید زمانی انجام بشه که خاک گلدون خشک شده باشه یعنی باید در فاصله بین دو آبیاری اجازه بدید خاک گلدون خشک بشه بعد برای بار بعدی دوباره گیاه رو آبیاری کنید. اینکه می گید گیاهتون این شکلی برگاش نرم شده می تونه به دلیل پایین بودن دمای هوا باشه چون اگه دمای هوا از یه مقدار خاصی کمتر بشه برگای گیاه تیره می شن و دچار ریزش می شن و یه حالت نرم و آبکی مانند پیدا می کنن و در این حالت باید گیاهتون رو ببرید یه جایی که هوای گرمتری داشته باشه و گرنه بعد از چند وقت گیاهتون دچار یخ زدگی میشه و ممکنه کاملا خراب بشه. در مورد آبیاری هم که خدمتتون عرض کردم باید به چه صورت انجامش بدید.

  7. سلام. ممنون بابت توضیحاتتون. مارگریت گل خیلی خوبیه. من یه مدت توی آپارتمان ازش نگهداری می کردم و واقعا ازش راضی بودم چون هم توی نور کم رشد خوبی داره و هم یه گل کاملا بی دردسره و نگهداری و پرورشش خیلی راحته.شکلشم خیلی شبیه بابونه است و عطر خیلی خوبی هم داره. من اون زمان که این گل رو داشتم از کود 10-10-10 براش استفاده می کردم و رشد خوبی داشت. برگاش تر و تازه بودن و رنگشون طبیعی بود. بعد به توصیه یکی از دوستام اومدم و کودش رو به کود کامل تغییر دادم. اما متاسفانه بعد دو هفته دیدم برگاش سیاه میشه و می ریزه. آخرشم کلش یه حالت سوختگی پیدا کرد و دیگه رشد نکرد. خواستم ازتون بپرسم که چه جوری و از چه نوع کودی باید برای گل ها استفاده کنیم ؟ در مورد همه گیاهان نوع و میزان کود متغیره ؟ ممنون

    1. سلام دوست عزیز. خوشحالم که مطلب براتون مفید بوده. در پاسخ به سوالی که مطرح کردید باید خدمتتون عرضر کنم که گیاهان مختلف با توجه به ساختاری که دارن و سرعت رشدشون ، به انواع مختلف تغذیه یا همون کود نیاز دارن و شما به فرضز مثال نمیتونید از کود بنجامین برای مارگریت استفاده کنید چون میزان رشد و مقاومت و ساختار هر گیاهی با گیاهان دیگه متفاوته. شما اگه مقاله رو کامل خونده باشید متوجه میشید که ما همون کود نصف کامل یا همون 10 رو برای گیاه پیشنهاد دادیم. خب حالا سوال من از شما اینه که اگه همون کود قبلی برای گیاهتون خوب بود چرا پس تغییرش دادین ؟ استفاده از کود کامل برای یه سری از گیاهان خاص پیشنهاد میشه نه گیاه ظریفی مثل مارگریت. الان نتیجه این شده که برگ های گیاهتون سوخته و در نتیجه دیگه رشد گیاهتون متوقف شده. حالا پیشنهاد من به شما اینه که قبل از انتخاب کود با یه متخصص امور کشاورزی مشورت کنید تا دیگه همچین اتفاقایی برای گیاهتون نیفته. موفق باشید

  8. سلام. ممنونم بابت سایت خوب و مطالب خوبی که ارائه می دید. استفاده می کنیم واقعا. یه سوال داشتم ازتون و اینکه اگه نور حداقل 6 ساعت برای گیاه لازمه کدوم قسمت از خونه قرارش بدیم تا هم نور مستقیم بهش نخوره هم ایبنکه نیاز نوریش فراهم بشه.و یه سوال دیگه این که اگه رنگ برگ های گل زرد بشه می تونه دلیلش چی باشه؟ ممنون از شما

    1. سلام عزیزم. خوشحالم که مطالب براتون مفید بوده. ببینید نیازهای نوری گیاهان مختلف با هم متفاوته. این گیاه به نور زیاد اما غیر مستقیم نیاز داره که بتونه رشد کنه. نباید نور مستقیم بهش بخوره. می تونید توی منزل پشت پنجره نگهش دارید که هم نور زیاد بگیره هم اینکه بخاطر مستقیم بودن نور برگاش نسوزه. رنگ پریده بودن یا زرد شدن برگ های گیاه هم میتونه نتیجه بیش از اندازه بودن آبیاری یا کم بودن کود باشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 + شش =

همچنین بخوانید
گل ابری یک گیاه زینتی زیبا و محبوب است که به دلیل شکوفه‌های زرد، آبی و بنفش متنوع خود، جذابیت خاصی به باغ‌ها و بالکن‌ها اضافه می‌کند. این گل دارای رشد سریع و مقاومت به شرایط آب و هوایی مختلف است که آن را به انتخاب مناسبی برای عاشقان گل و گیاه تبدیل می‌کند.