موکوس mucus در آزمایش ادرار

آزمایش ادرار یک آزمایش برای بررسی وضعیت ادرار فرد می باشد. بعضی از بیماری ها و مشکلات جسمی در ادرار تاثیر می گذارند بنابراین پزشک برای بررسی احتمال ابتلای افراد به این دسته از مشکلات و بیماری ها برای او آزمایش ادرار تجویز می کند. ادرار اطلاعات زیادی در مورد وضعیت سلامت بدن می دهد. برای یافتن مشکلات و بیماری های بدن آنالیز ادرار می تواند مفید باشد. رنگ، بو، شفافیت و بعضی ترکیب ها در ادرار ارتباط مستقیم با وضعیت سلامتی بدن دارد.

موکوس mucus در آزمایش ادرار چیست؟ موکوس یا مخاط نیز در ادرار اطلاعات خوبی از وضعیت بهداشتی فرد به پزشک می دهد. در ادامه به بررسی دلایل وجود موکوس در ادرار می پردازیم.

mucus در آزمایش ادرار
موکوس mucus در آزمایش ادرار چیست؟

 

علل وجود موکوس در ادرار

موکوس معمولا به صورت باریک شفاف و مایع در ادرار یافت می شود. البته در مواردی موکوس می تواند غیر شفاف و خاکستری رنگ نیز باشد. حتی موکوس مایل به زرد نیز ممکن است در ادرار مشاهده شود. مشاهده موکوس در ادرار بسیار شایع است و نشانه وضعیت زمینه ای پزشکی می باشد. از دلایل وجود موکوس mucus در جواب آزمایش ادرار می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

1) ترشح

موکوس به صورت طبیعی در مجرای تناسلی و مجرای ادراری تولید می شود. موکوس ها در سراسر دستگاه تناسلی در حال حرکت هستند و وظیفه آن ها کمک به از بین بردن میکروب ها و عفونت های دستگاه تناسلی و کلیه و ادرار و … می باشد. ممکن است گاهی اوقات مقدار موکوس از حد طبیعی ببشتر شود که این مسئله می تواند نشان دهنده یک بیماری یا مشکل در بدن باشد. همچنین ممکن است گاهی رنگ موکوس ها طبیعی نباشد، اگر موکوس شفاف، سفید یا خاکستری روشن نباشد نیز باید به پزشک مراجعه کرد.

موکوس در آزمایش ادرار
موکوس mucus در جواب آزمایش ادرار چیست؟

زنان جوان نسبت به سایر افراد ممکن است موکوس بیشتری مشاهده کنند. قاعدگی، بارداری، داروهای ضد بارداری و تخمک گذاری باعث ضخیم تر شدن موکوس ها می شوند در نتیجه موکوس ها بهتر مشاهده می شوند. اگرچه تصور می شود که این موکوس ها از ادرار ناشی می شوند اما در حقیقت این موکوس ها از واژن می آیند و مربوط به فضای درونی واژن می باشند.

همانطور که گفتیم وجود موکوس در ادرار زنان جوان عادی بوده و بیماری تلقی نمی شود اما وجود موکس زیاد در ادرار مردان طبیعی نمی باشد و ممکن است نشانه ابتلا به عفونت های منتقل شده از طریق رابطه جنسی و سایر عفونت ها باشد.

درمان : وجود موکوس های غیر عادی یا بیش از حد در ادرار تا دو روز مشکلی ندارد. اگر مدت زمان وجود این موکوس های غیر طبیعی بیش تر از یک الی دو روز طول کشید  لازم است توسط پزشک بررسی شود تا مشکلات و بیماری های احتمالی تشخیص داده شود و نسبت به درمان آن ها اقدام صورت گیرد.

 

2) عفونت دستگاه ادراری

یکی دیگر از دلایل وجود موکوس در ادرار عفونت دستگاه ادراری می باشد. عفونت های دستگاه تناسلی معمولا توسط باکتری ها ایجاد می شوند. عفونت ادراری در دختران و زنان بسیار شایع تر از مردان می باشد زیرا مجرای ادرار زنان کوتاه تر از مردان بوده و باکتری ها مسافت کمتری برای ایجا عفونت باید طی کنند به عبارت دیگر باکتری ها برای عفونی کردن ادرار زنان و دختران کار ساده تری در پیش دارند. به همین دلیل زنان و دختران بیشتر درمعرض ابتلا به عفونت ادراری می باشند. علاوه بر کوتاهی مجاری ادراری فعالیت جنسی نیز می تواند باعث ایجاد عفونت ادراری شود. زنانی که فعالیت جنسی بیشتری دارند بیشتر در معرض ابتلا به عفونت دستگاه ادراری قرار دارند.  افرادی که مبتلا به عفونت ادراری هستند میل زیادی به ادرار کردن دارند اما ادرار آن ها با سوزش یا درد همراه است. رنگ ادرار آن ها در بعضی موارد صورتی یا قرمز می باشد که نشان دهنده وجود خون در ادرار آن ها می باشد.

mucus در آزمایش ادرار چیست
موکوس در آزمایش ادرار چیست؟

درمان: برای درمان عفونت ادراری پزشک در مرحله اول آنتی بیوتیک خوراکی تجویز می کند و از بیمار می خواهد در طول دوره درمان مایعات زیادی بنوشد. نوشیدن مایعات به دستگاه ادراری کمک می کند تا سریع تر عفونت ها و باکتری های مضر مجاری ادراری را دفع کند و همچنین باعث پیشگیری از ابتلا به انواع عفونت های دستگاه ادراری می شود. اگر عفونت ادراری پس از مصرف آنتی بیوتیک خوراکی درمان نشود ممکن است پزشک برای درمان عفونت ادراری از آنتی بیوتیک وریدی استفاده کند.

 

3) عفونت هایی که از راه جنسی منتقل می شوند

عفونت های منتقل شده از راه جنسی انواع مختلفی دارند بعضی از انواع عفونت های منقل شده از راه جنسی نظیر کلامیدیا و گونوره آ باعث ایجاد موکوس های اضافی و غیر طبیعی در ادرار می شوند. این امر در مردان شایع تر از زنان می باشد. از علائم ابتلا به عفونت کلامیدیا می توان به ترشحات سفید و غیر شفاف، سوزش هنگام دفع ادرار، خون ریزی غیر طبیعی از واژن، درد لگن و درد و ورم بیضه ها اشاره کرد. عفونت گونوره آ نیز علائمی مثل ترشحات زرد رنگ و سبز رنگ واژن، درد در هنگام دفع ادرار، خونریزی واژینال خارج از زمان پریودها و درد در لگن دارد.

درمان: برای درمان اکثر عفونت های منتقل شده از راه جنسی آنتی بیوتیک تجویز می شود. البته انتی بیوتیک را باید دو نفر مصرف کنند. فرد مبتلا به عفونت منتقله جنسی و شریک جنسی او.

حتما بخوانید  pdw در آزمایش خون چیست و مقدار نرمال آن چقدر است؟

 

4) کولیت زخمی

کولیت زخمی یا کولیت اولسراتیو یک نوع اختلال دستگاه گوارش می باشد که باعث افزایش تولید موکوس در دستگاه گوارش می شود. در کولیت زخمی دستگاه گوارش زخم های زیادی دارد. موکوس ممکن است واکنش طبیعی بدن برای مقابله و درمان زخم های رایج دستگاه گوارش در کولیت زخمی باشد. به دلیل حرکات روده موکوس می تواند از آن خارج شود و با ادرار ترکیب شود. در این حالت تصور می شود که موکوس ادرار غیر طبیعی شده و افزایش یافته است. از علائم ابتلا به کولیت زخمی می توان به اسهال، دردهای شکمی، کاهش وزن، تب و خستگی و بی حالی و خون ریزی و درد رکتال اشاره کرد.

موکوس در آزمایش ادرار چیست
موکوس در جواب آزمایش ادرار چیست؟

درمان: معمولا داروهای ضد التهاب برای کاهش و تسکین علائم این بیماری تجویز می شود. داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی نیز در این مورد تجویز می شود زیرا باعث تسکین و تخفیف علائم بیماری می شود. ممکن است پزشک هر دو دارو را برای بیمار تجویز کند. اگرشدت بیماری متوسط یا شدید باشد پزشک دارویی برای بلاک کردن پروتئین ایجاد کننده این التهاب تجویز می کند. در بعضی موارد داروهای ضد اسهال و ضد درد نیز مفید بوده و تجویز می شود. اگر شدت بیماری خیلی شدید باشد و با دارو درمان نشود پزشک مکن است دستور به جراحی دهد. در این جراحی تمام یا قسمتی از روده ی بزرگ باید برداشته شود تا بیماری درمان شود.

 

5) سنگ کلیه

رسوبات مواد معدنی و نمک ها در کلیه ها انباشته شده سنگ تشکیل می دهد. اگر این سنگ ها در کلیه باقی بمانند معمولا علائم و نشانه ای  ندارند اما اگر از کلیه خارج شوند و به دستگاه ادراری وارد شوند باعث ایجاد موکوس در ادرار خواهند شد. واکنش طبیعی دستگاه ادراری به این سنگ ها تولید موکوس بیشتر برای دفع این سنگ ها از مجاری ادراری می باشد. از علائم وجود سنگ کلیه می توان به وجود خون در ادرار، درد شدید شکم و کمر، تکرر ادرار، حالت تهوع و استفراغ اشاره کرد.

mucus در جواب آزمایش ادرار
mucus در آزمایش ادرار

درمان: بعضی از سنگ های کلیه نیاز به درمان ندارند و با نوشیدن مقدار زیادی آب دفع می شوند. پزشک ممکن است از شما بخواهد که مقدار بسیار زیادی آب بنوشید تا سنگ ها راحت تر دفع شوند. پس از این که سنگ دفع شود علائم بیماری نیز باید از بین برود. اگر سنگ بزرگ باشد و دفع آن ممکن نباشد احتمالا پزشک از دستگاه سنگ شکن برای خرد کردن سنگ ها استفاده خواهد کرد. وقتی سنگ ها شکسته شود با مصرف مایعات قابل دفع می باشد. البته در بعضی موارد ممکن است سنگ بزرگ باشد و خرد کردن آن امکان پذیر نباشد بنابراین پزشک با جراحی آن را از بدن خارج می کند.

 

6) سندروم روده تحریک پذیر

سندروم روده تحریک پذیر یک اختلال گوارشی می باشد که بر کولن تاثیر می گذارد. این سندروم می تواند باعث ایجاد موکوس های ضخیم در دستگاه گوارش شود. این موکوس ها با حرکات روده ای از بدن دفع می شود و هنگام ادرار کردن با ادرار مخلوط شده و به صورت موکوس های ضخیم در ادرار مشاهده می شود. از علائم ابتلا به سندروم روده تحریک پذیر می توان به اسهال، یبوست، نفخ شکمی و گازهای شکمی اشاره کرد.

موکوس mucus در جواب آزمایش ادرار
موکوس mucus در جواب آزمایش ادرار

درمان: این بیماری یک بیماری مزمن می باشد و درمان آن مستلزم مدیریت علائم می باشد. معمولا پزشک از بیمار مبتلا به سندروم روده تحریک پذیر می خواهد که از خوردن غذاهایی که باعث ایجاد نفخ می شوند مانند کلم بروکلی، میوه های نارس و انواع لوبیا خودداری کند. ازمصرف مواد حاوی گلوتن مانند گندم، جو و محصولات تهیه شده از گندم و جو خودداری کند. مکمل های فیبر دار برای کنترل یبوست مصرف کند . ممکن است پزشک برای بیمار مبتلا به سندروم روده تحریک پذیر داروهای ضد اسهال تجویز کند. تجویز داروهای ضد اسپاسم نیز برای کنترل و کاهش اسپاسم های شکمی متداول می باشد. همچنین در صورتی که باکتری های مضر روده رشدی بیش از حد طبیعی داشته باشند پزشک برای دفع آن ها آنتی بیوتیک تجویز خواهد کرد.

 

7) سرطان مثانه

یکی از عوامل ایجاد موکوس غیر طبیعی در ادرار سرطان مثانه می باشد. البته نگران نباشید زیرا احتمال ابتلا به سرطان مثانه بر اثر مشاهده موکوس در ادرار چندان شایع و متداول نیست. از علائم ابتلا به سرطان مثانه وجود خون در ادرار، درد های شکمی و از دست دادن وزن می باشد. اگر دارای این علائم هستید باید به پزشک مراجعه کنید تا شما را از نظر ابتلا به بیماری های مشابه بررسی کند.

 

حرف آخر

اگر در آنالیز جواب آزمایش ادرار شما موکوس مشاهده شد یا خودتان در ادرار مخاط یا ترشحات غلیظ مشاهده کردید باید به پزشک مراجعه کنید. اگر میزان موکوس موجود در ادرار شما کم باشد جای نگرانی نیست و به احتمال زیاد مشکلی نخواهید داشت. اما وجود موکوس اضافی در ادرار با رنگ و غلظت غیر طبیعی می تواند نشان دهنده وجود مشکل یا بیماری خاصی در بدنتان باشد. بنابراین لازم است حتما توسط پزشک آنالیز شوید تا درمانی مناسب برای بیماریتان پیدا کنید.

 

منبع: nikstar.ir

مطالب پیشنهادی
نظرات

6 پاسخ

  1. سلام. مطلب کامل و خوبی بود. من دیروز جواب آزمایشم رو گرفته بودم و داشتم با کمک مقالات سلامتی سایت شما نتیجه آزمایشم رو تفسیر می کردم، در نهایت فهمیدم مبتلا به کلی بیماری هستم و وضع خطرناکی دارم، حتی موکوس هم تو ادرارم مشاهده شده بود، امروز که رفتم آزمایش رو به دکترم نشون داد و از بیماری هایی که احتمالش هست مبتلا باشم بهش گفتم کلی خندید و گفت رفتی تو گوگل سرچ کردی، در نهایت یه عفونت خیلی مختصر مثانه داشتم که با یک هفته مصرف دارو درمان میشه. خواستم اینو بنویسم که هر کی میاد مقالات تفسیر آزمایش رو می خونه و استرس می گیره خیالش راحت باشه که به احتمال زیاد هیچیش نیست

    1. سلام و درود دوست عزیز ممنون که تجربه خود را با ما به اشتراک گذاشتید، در اکثر مقالاتی که در زمینه تفسیر انواع آزمایش هاست به صراحت عنوان شده که نتایج آزمایش نمیتونه دلیل قطعی برای وجود بیماری خاصی باشه و حتما باید فرد به پزشک مراجعه کنه و پزشک جواب آزمایش رو بررسی کنه. در اکثر موارد حتی بالا یا پایین بودن بعضی از موارد آزمایش مشکل حادی نیست و با یک دوره دارو برطرف می شود، البته مواردی هم هست که متاسفانه جواب آزمایش وضع خطرناکی رو برای بیمار توصیف می کنه که البته اون هم باید توسط پزشک مورد بررسی قرا بگیره تا با آزمایشات مجدد قطعی بودن نتیجه مشخص بشه

  2. پاسخ حیدری: سلام و درود دوست عزیز نگران نباشید اگه علائم خاصی ندارید ممکنه یک عفونت ادرار ساده باعث مشاهده موکوس در ادرار شده باشه، حتما به پزشک مراجعه کنید تا جواب آزمایش شما رو مورد بررسی قرار بده

  3. سلام موقع نمونه گیری متوجه یه چیزای سفید رنگی داخل نمونه ادرار شدم ممکنه اینا موکوس باشه؟ هنوز جواب آزمایشم نیومده

    1. سلام و درود دوست عزیز، موکوس ها معمولا مخاطی شکل و بی رنگن احتمالش خیلی کمه که مواردی که شما مشاهده کردی موکوس باشه منتظر جواب آزمایشتون باشید و سپس برای بررسی بیشتر با جواب آزمایشتون به پزشک مراجعه کنید

  4. در جواب ازمایش ادرارم موکوس مشاهده شده خیلی نگرانم علائم خاصی هم ندارم که بگم بیماری یا عفونت دارم پزشکم فعلا مسافرته که جواب ازمایشم رو چک کنه . میشه شما به من کمک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − هشت =

همچنین بخوانید
ایمپلنت cmi یک ایمپلنت کره ای است، که به علت مقرون به صرفه بودن و کیفیت مناسب، در سطح جهان محبوبیت زیادی دارد. در این مقاله به بررسی کامل ایمپلنت کره ای cmi به همراه تاریخچه و انواع آن می پردازیم.
پیشرفت‌های برجسته هوش مصنوعی در علم پزشکی مورد بررسی قرار می‌گیرد که شامل تشخیص بیماری‌ها، پیش‌بینی نتایج درمانی و بهبود مدیریت بیماران است. این تکنولوژی‌ها تأثیر بزرگی بر بهبود سلامت عمومی و کاهش هزینه‌های درمانی دارند.
تعویض دریچه قلب با دریچه مصنوعی یا بافتی به منظور بهبود عملکرد قلب استفاده می‌شود. این روش جراحی خطراتی از جمله عفونت‌ها، خونریزی و مشکلات قلبی را می‌تواند به همراه داشته باشد.