قرص مولتی ویتامین مینرال

ویتامین ها و مینرال ها مواد معدنی و ویتامین های مورد نیاز بدن می باشند که در اکثر افراد در صورت تغذیه کافی و شرایط نرمال بدن، این ویتامین ها و مواد معدنی به مقدار کافی در بدن وجود دارد. در شرایطی خاص ممکن است بدن قادر به تامین ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز خود نباشد، در این موارد معمولا پزشک برای بیمار داروهای مولتی ویتامین یا مولتی مینرال تجویز می کند. مولتی ویتامین مینرال باعث تامین نیاز بدن به ویتامین ها و مواد غذایی می شود، اما تاثیر مولتی ویتامین مینرال  بر چاقی و استفاده از این مکمل ها در رژیم های چاقی نیازمند بررسی می باشد. در ادامه به بررسی این موضوع می پردازیم.

قرص مولتی ویتامین مینرال چاق کننده است

 

مولتی ویتامین مینرال چیست؟

مینرال ها همان مواد معدنی و ویتامین ها هستند که در مواد غذایی وجود دارند. از مهمترین مینرال ها می توان به کلسیم، پتاسیم، فسفر، سدیم، کلرید و منیزیم اشاره کرد. این مینرال ها در مواد غذایی مختلف یافت می شود و داروهایی نیز در قالب شربت یا کپسول وجود دارد تحت عنوان مولتی ویتامین مینرال که حاوی ویتامین ها و مینرال های مورد نیاز بدن می باشد.

 

فواید قرص مولتی ویتامین مینرال برای بدن

در حالت عادی بدن قادر است از طریق مواد غذایی دریافتی، املاح و ویتامین های مورد نیاز خود را تامین کند. اما در حالت هایی خاص بدن قادر به تامین ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز خود از طریق مواد غذایی نمی باشد. به طور مثال در موارد زیر استفاده از مکمل های مولتی ویتامین مینرال با تجویز پزشک ضروری می باشد.

  • ابتلا به بیماری سندرم سوء جذب
  • ابتلا به تیروئید پرکار
  • سالمندان و کودکانی که تغذیه مناسب ندارند یا به دلیل مشکلات گوارشی قادر به خوردن هر غذایی نمی باشند.
  • گیاهخواران
  • ورزشکاران و افرادی که فعالیت بدنی بالایی دارند و نیاز بدنشان به ویتامین ها و مینرال ها بیشتر از سایرین است.
  • افرادی که رژیم های لاغری می گیرند.

آبا قرص مولتی ویتامین مینرال چاق کننده است

آیا قرص مولتی ویتامین مینرال چاق کننده است؟

برای اینکه متوجه شوید که آیا قرص مولتی ویتامین مینرال چاق کننده است یا خیر، خوب است ابتدا به بررسی مواد موجود در این گونه مکمل ها بپردازیم.

 

قرص مولتی ویتامین مینرال حاوی چیست؟

طیف وسیعی از ویتامین ها و مواد معدنی در این قرص ها وجود دارند. از مهمترین مواد موجود در این قرص ها می توان به کلسیم، منیزیم، پتاسیم، کلرید، سدیم، فسفر، مس، کروم، آهن، ید، روی، رتینول، ویتامین های گروه اشاره کرد. همانطور که می بینید قرص مولتی ویتامین مینرال حاوی ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن می باشد و جالب است بدانید این ویتامین ها و مواد معدنی تاثیری بر افزایش وزن ندارند. معمولا پزشک برای افرادی که از رژیم ها ی لاغری استفاده می کنند برای جبران کمبود ویتامین و مواد معدنی ناشی از رژیم غذایی و کم غذا خوردن، قرص مولتی ویتامین مینرال تجویز می کند و دغدغه اکثر افرادی که در رژیم های لاغری هستند این است که قرص مولتی ویتامین مینرال باعث چاقی شود، همانطور که گفتیم این قرص تاثیری در چاق شدن این افراد ندارد.

قرص مولتی ویتامین مینرال چاق کننده است

از آن جایی که لاغری به علت های مختلف اتفاق می افتد و از مهمترین دلایل لاغری خوب غذا نخوردن و تغذیه نامناسب می باشد، مصرف این قرص ها باعث تقویت بدن  افراد لاغر شده، سبب شادابی، سرحالی و چاقی آن ها می شود. زیرا اکثر افراد لاغر بدنشان از کمبود انواع ویتامین ها و مواد معدنی رنج می برد و با خوردن قرص مولتی ویتامین مینرال با تجویز پزشک می توانند نیازهای بدنشان را تامین کنند. وقتی بدن فرد از نظر ویتامین ها و مواد معدنی در سطح نرمالی باشد، وزن و سلامت فرد نیز در حد نرمالی قرار می گیرد. علاوه بر این بعضی از ویتامین ها اشتها آور هستند و ممکن است مصرف این قرص ها باعث افزایش اشتهای فرد شود و در پی آن چاقی او را به دنبال دارد. علاوه بر این همانطور که در مقاله غذاهای چاق کننده برای افراد لاغر به طور کامل توضیح دادیم، ممکن است علت لاغری بیماری هایی نظیر سوء جذب، پرکاری تیروئید یا کمبود بعضی از ویتامین ها باشد که با مصرف قرص مولتی ویتامین مینرال این علت ها برطرف شده و فرد پش زمینه لاغری ندارد و راحت تر چاق می شود. البته لازم به ذکر است که مصرف بیش از حد قرص مولتی ویتامین مینرال نه تنها برای بدن مفید نبوه بلکه عوارضی نیز دارد و حتما باید مصرف این قرص ها با تجویز پزشک صورت بگیرد.

حتما بخوانید  چاقی صورت با آب سیب زمینی و خواص سیب زمینی برای پوست صورت

 

 

چه افرادی نباید از قرص مولتی ویتامین مینرال استفاده کنند؟

  • افرادی که به شیر، بادام زمینی، تخم مرغ و سویا حساسیت دارند.
  • افراد مبتلا به بیماری های خاص حتما باید با پزشک خود در مورد مصرف مولتی ویتامین مینرال مشورت کنند.
  • زنان باردار و شیرده
  • بیماران دیابتی
  • افرادی که دچار حساسیت دارویی هستند.

 

نکته

  • اگر مولتی ویتامین مینرال شما حاوی جنسینگ است از مصرف همزمان آن با داروهای ضد انعقاد خون مانند کومارین بپرهیزید. زیرا در عملکرد ضد انعقادی آن اختلال ایجاد می کند.
  • مصرف همزمان قرص های مولتی ویتامین مینرال با داروهای ضد آکنه ( رتینوئیدها) مجاز نمی باشد.

قرص مولتی ویتامین مینرال چاق کننده است

 

طریقه مصرف قرص مولتی ویتامین مینرال

مولتی ویتامین مینرال در قالب کپسول در بسته های سی، شصت یا صد عددی عرضه می شود. دوز مصرفی معمول این قرص روزانه یک عدد می باشد. در مصرف قرص مولتی ویتامین مینرال به موارد زیر توجه کنید:

  • بهتر است مصرف مکمل های غذایی مانند قرص مولتی ویتامین مینرال بعد از وعده های غذایی صورت بگیرد.
  • دارو را در شرایط دمایی درج شده بر روی جعبه دارو نگهداری کنید.
  • حتما دارو را با تجویز پزشک مصرف کنید و از مصرف خود سرانه قرص مولتی ویتامین مینرال بپرهیزید زیرا ممکن است مشکلات و بیماری هایی در بدن شما به صورت نهفته وجود داشته باشد که مصرف این قرصها باعث وخامت حالتان شود. مانند انواع حساسیت های دارویی، ابتلا به دیابت و …

 

عوارض مصرف بیش از حد قرص مولتی ویتامین مینرال

  • مشکلات گوارشی (بهتر است این قرص ها را پس از وعده ی ناهار همراه با یک لیوان اب میل کنید)
  • بی حسی لب ها و دست ها و زبان از چند ثانیه تا چند ساعت
  • لکه های قرمز پوستی
  • خارش خفیف پوست

 

در صورت بروز هر یک از عوارض فوق، مصرف قرص را قطع کنید و به پزشک مراجعه نمایید. برای کاهش عوارض گوارشی، قرص مولتی ویتامین مینرال را پس از وعده ناهار یا شام مصرف کنید.

 

منبع: سایت نیک استار

مطالب پیشنهادی
نظرات

2 پاسخ

  1. شما نوشتید این قرص چاق نمی کنه ولی من یک بسته از قرص مولتی ویتامین خوردم و دو کیلو وزنم زیاد شد پس چاق می کنه

    1. سلام و درود دوست عزیز، ما ننوشتیم این قرص باعث چاقی نمیشه اگه متن رو درست خونده باشید متوجه میشید که در متن گفته شده که افرادی که لاغر هستن و دچار کمبود ویتامین هستند با مصرف قرص های مولتی ویتامین تقویت میشن و اگه دیگر مقالات چاقی و لاغری نیک استار رو خونده باشید قبلاا گفتیم که لاغری خیلی از افراد به علت کمبود ویتامین اتفاق می افته، احتمالا شما لاغر هستید و این لاغری ناشی از کمبود بعضی از ویتامین های بدنتون اتفاق افتاده در نتیجه مصرف قرص مولتی ویتامین باعث رفع علت لاغری شما شده در نتیجه وزنتون افزایش پیدا کرده و این کاملا طبیعیه، معمولا در افراد چاق یا افرادی که رژیم می گیرن برای لاغری بدن دچار کمبود ویتامین میشه، پزشک معمولا برای این افراد قرص مولتی ویتامین تجویز می کنه و اکثر این افراد از ترس این که قرص مولتی ویتامین باعث چاقیشون بشه این مکمل ها رو مصرف نمی کنن در نتیجه بدنشون دچار افت شدید ویتامین ها و مواد معدنی میشه و همین باعث میشه دچار ریزش مو، پرخاشگری و کلی مشکلات جسمی و روحی در حین رژیم لاغری بشن، این مقاله برای این دسته از عزیزان تهیه شده تا با خیال راحت در دورانی که رژیم لاغری دارن از مکمل های مولتی ویتامین استفاده کنند و خیالشون راحت باشه که مولتی ویتامین باعث چاقی و افزایش وزنشون نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 − چهار =