قرص اسپیرونولاکتون و لاغری – قرص اسپیرونولاکتون و چاقی

قرص اسپیرونولاکتون و لاغری و چاقی: آیا قرص اسپیرونولاکتون باعث لاغری میشود؟ ایا قرص اسپیرونولاکتون باعث چاقی میشود؟ عوارض قرص اسپیرونولاکتون چیست؟ در ادامه به این سوالات پاسخ خواهیم داد با ما همراه باشید.

موارد مصرف قرص اسپیرونولاکتون چیست؟ اسپیرونولاکتون با نام تجاری آلداکتون، کانرنول، لوویون یک داروی درمانی برای مبتلایان به هایپرتانسیون ( فشار خون بالا) و  درمان خیز می باشد. مکانیسم اثر این دارو کاهش باز جذب سدیم و افزایش باز جذب پتاسیم از طریق تاثیر بر نفرونهای کلیه می باشد. یکی از عوارض متداول مصرف این قرص بی اشتهایی می باشد. ممکن است افرادی به دلیل همین ویژگی برای کنترل اشتها و لاغری به سراغ مصرف این قرص بروند. در واقع از عوارض مصرف این قرص که بی اشتهایی می باشد برای کنترل اشتها و کاهش وزن بهره ببرند.

اکثر افرادی که از اسپیرونولاکتون به منظور درمان مشکلات فشار خون یا … استفاده می کنند پس از مدتی دچار کاهش وزن شده و لاغر می شوند. شاید این مسئله باعث شده است این دارو علی رغم عوارض خطرناکی که دارد در فهرست داروهای غیر رسمی و غیر متداول لاغری قرار بگیرد.

قرص اسپیرونولاکتون و لاغری - قرص اسپیرونولاکتون و چاقی
قرص اسپیرونولاکتون و لاغری – قرص اسپیرونولاکتون و چاقی

اسپیرونولاکتون یک داروی ضد خیز است. خیز یا ورم در بافت های بدن به دلایل مختلفی ممکن است اتفاق بیفتد. در مقاله رژیم غذایی دفع پروتئین از کلیه گفتیم که یکی از دلایل ورم بافت های بدن دفع پروتئین کلیه می باشد که منجر به نشت آب از سلول ها شده و باعث ادم یا ورم قسمت هایی از بدن مانند زیر چشم، دست یا پا می شود. اسپیرونولاکتون با افزایش ادرار باعث افزایش دفع مایعات بدن می شود و در نتیجه ورم بدن را کاهش می دهد.

یکی دیگر از عوارض مصرف قرص اسپیرونولاکتون تغییرات هورمونی در بدن مثل نامنظم شدن عادت ماهیانه و بزرگ شدن سینه ها می باشد. افزایش حجم سینه ها پس از مصرف اسپیرونولاکتون در مردان و زنان ممکن است این تصور را به وجود بیاورد که قرص اسپرولاکتون باعث چاق شدن یا افزایش حجم عضلات بدن می شود، این تصور کاملا غلط است و همانطور که گفتیم بزرگ شدن سینه یکی از عوارض مصرف این دارو می باشد و هیچ تحقیقی از تاثیر مثبت مصرف قرص اسپیرونولاکتون بر چاقی وجود ندارد.

 

آیا قرص اسپیرونولاکتون چاق کننده است؟

ایا قرص اسپیرونولاکتون باعث چاقی میشود؟ همانطور که گفتیم اسپیرونولاکتون باعث کاهش باز جذب سدیم و افزایش باز جذب پتاسیم می شود. این دارو به عنوان یک دیورتیک عمل می کند، به این صورت که با کنترل حجم مایعات بدن، باعث تخلیه حجم اضافی مایعات از بدن می شود. با کاهش حجم مایعات بدن وزن نیز کاهش پیدا می کند. مثلا ممکن است پزشکان برای درمان اضافه وزن ناشی از جمع شدن مایعات و نفخ در زنان قرص اسپیرونولاکتون تجویز کنند تا با افزایش دفع مایعات وزن آن ها کاهش یاید.

پس همانطور که گفته شد قرص اسپیرونولاکتون یک درمان دارویی برای بیماری هایی نظیر فشار خون وریدی، ادم و ورم بافت های بدن و … می باشد و مصرف آن تنها با تجویز پزشک مجاز می باشد و استفاده خودسرانه از آن برای لاغری یا برای افزایش حجم سینه توصیه نمی شود و عوارض زیادی به دنبال خواهد داشت.

 

منبع: سایت نیک استار

مطالب پیشنهادی
نظرات

9 پاسخ

  1. درود، من به دلیل کنترل هورمون مردانه و ریزش مو ۶ ماهه این دارو رو مصرف می کنم به همراه فینستراید، روز به روز لاغرتر میشم والان باخوندن این مطلب تازه فهمیدم چی به روزگارم اومده که شدم پوست واستخوون…من باید چیکار کنم دبگه جونی واسم نمونده😭

    1. دقیقا من هم اشتهام زیاد شد هم عضلاتم درشت تر شدن نمیدونم چرا میگن لاغر میکنه

    2. متاسفانه منم بعد از یک ماه و نیم که دارم روزانه یک قرص ۲۵ میلی مصرف میکنم هم اشتهام زیاد شده هم افزایش وزن داشتم

  2. سلام وقت بخیر. دومین مرتبه است به تجویز پزشک اسپیرونولاکتون100 یک عدد در روز مصرف میکنم بار اول(حدود سه،چهار سال پیش چندماه مصرف کردم) انقدر اذیت نشدم
    اما این بار بعد از مصرف سه ماه به شدت سینه ها ورم کرده و درد میکند ، عوارض دیگه هم داره که خیلی اذیت میکنه راهنمایی کنید به مصرف ادامه بدم و اینکه آیا بعد از قطع عوارض به طور کامل از بین میرود؟تا ویزیت بعدی خیلی مونده

    1. سلام و درود
      هرگاه که دارویی مصرف می‌کنید که عوارض چشمگیری داره، از مصرف آن دارو خودداری کنید و این رو با پزشکتون در میون بگذارید تا دارو دیگری براتون تجویز کنند.

    1. سلام و درود
      دوست عزیز این قرص باعث لاغری میشه اما این از عوارض مصرف این قرصه و نمیشه گفت این دارو یک داروی مناسب برای لاغریه، پیشنهاد می کنم مطلب داروهای مناسب برای لاغری رو مطالعه کنید.

      1. سلام وقتتون بخیر
        من دارای تنبلی تخم دان هستم و دکترم این دارو رو بهم دادن ولی از عوارضش فرمودید بهم ریختگی هورمون ها و نامنظم شدن عادت ماهیانه هست به نظرتون به مصرف این قرص ادامه بدم یا با یه دکتر دیگه هم مشورت کنم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × پنج =