فواید حجامت

حجامت یا کوره اندازی که به آن بادکش نیز می گویند یک روش درمانی اسلامی عربی می باشد. این روش درمانی فقط مختص اسلام و جوامع اسلامی نبوده بلکه در طب سنتی چین نیز روشی درمانی، مشابه حجامت از دیرباز وجود داشته است. درحجامت با استفاده از لیوان های مخصوص بر روی نقاط خاصی از بدن خلاء ایجاد می کنند. در حجامت تر ابتدا نقاط خاصی از بدن را بادکش گذاشته سپس با تیغ های مخصوص خراش هایی سطحی روی آن نقاط ایجاد کرده و مجددا با گذاشتن بادکش خون را از آن قسمت خارج می کنند. این روش درمانی نه تنها در اسلام بلکه در اروپا نیز تا قرن هجدهم میلادی متداول بوده است. پس از گسترده شدن علم پزشکی نوین اروپائیان کم کم این روش درمان را به فراموشی سپردند. امروزه حجامت دربین کشورهای مسلمان و عرب طرفداران زیادی دارد که یکی از دلایل آن روایات فراوانی است که از پیامبر اسلام و ائمه ی اطهار درتایید خواص و فواید حجامت بیان شده است.

فواید حجامت عام
فواید حجامت از نظر علم پزشکی و دین اسلام و بیمارهایی که درمان میکند

پیشینه ی استفاده از روش های درمانی مشابه حجامت در جهان به مصر باستان در حدود 1500 سال قبل از میلاد مسیح می رسد. باستان شناسان شواهدی کشف کرده اند که نشان می دهد این روش ها در نوشته های چینی مربوط به هزار سال قبل از میلاد وجود داشته است. همچنین لوحه هایی با خط میخی کشف شده است که نشان می دهد این روش در امپراطوری آشورها در قرن هفتم نیز استفاده می شده است.

 

 درمان بیماری ها در طب اسلامی بر پایه ی اخلاط چهار گانه ی بدن می باشد، اگر این چهار مورد یعنی بلغم، خون، صفرا و سودا در حد اعتدال خود قرار بگیرند فرد سالم می باشد. در صورت افزایش یا کاهش هر یک از این اخلاط از میزان اولیه ی خود، شخص دچار بیماری می شود. در همین راستا هنگام افزایش خون در بدن، از حجامت به منظور رساندن میزان خون به حد طبیعی خود استفاده می شود.

 

 توجه و بررسی اخلاط چهارگانه اگر چه در گذشته اساس درمان بسیاری از بیماری ها به شمار می رفت، اما به تدریج و بعد از قرن نوزدهم میلادی با گسترش علم جدید پزشکی کم کم این روش های درمانی قدیمی ارزش خود را از دست دادند. اما در سالهای اخیر و پس از ناتوانی و نقص های زیادی که علم پزشکی نوین در درمان بعضی از بیماری ها نشان داده است، افراد زیادی به دنبال درمان بیماری های خود به روش های سنتی و قدیمی رو آورده اند. از جمله روش هایی که این روزها طرفداران زیادی پیدا کرده است می توان به حجامت اشاره کرد.

 

حجامت بسته به نوع بیماری فرد انواع مختلفی دارد که متداولترین آن ها حجامت عام (حجامت در کمر و بین دو کتف) می باشد. در تحقیقاتی که در سال 2011 در مورد تاثیر حجامت و بادکش انجام شد مشاهده گردید که این روش ها هنگامی که به صورت مکمل درمان مورد استفاده قرار گیرد در درمان بسیار موفق عمل کرده باعث تسکین درد بیماران می شود.

خواص حجامت
فواید حجامت از نظر علم پزشکی و دین اسلام و بیمارهایی که درمان میکند

طرفداران حجامت اعتقاد دارند که حجامت باعث درمان بیماری های مختلف می شود و حتی در پیشگیری از ابتلاء به بسیاری از بیماری ها موثر است. از جمله بیماری هایی که اثرات شفا بخش حجامت در بهبود یا کاهش علائم آن ها ثابت شده است می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

چربی بالای خون، کمر درد و دردهای عضلانی، میگرن و سردردهایی که منشاء عصبی دارند، بیماری های پوستی مثل صدفک یا پسوریازیس و آکنه، حساسیت های فصلی، غذایی، دارویی، اعتیاد، عوارض مربوط به یائسگی، دردهای عادت ماهیانه ی زنان، بیماری های عفونی، هورمونی و غدد

 

در آزمایشی که بر روی هفتاد بیمار مبتلا به سردرد انجام گرفت مشاهده شد که در مدت سه ماه پس از حجامت، درد این افراد تا شصت و شش درصد کاهش یافته است. همچنین تعداد روزهایی که دچار سردرد می شدند نیز کمتر از قبل شده بود. بررسی ها و تحقیقاتی که در این زمینه انجام گرفته است ثابت می کند که حجامت در کاهش و بهبود سردردهایی که منشاء عصبی دارند، مانند میگرن تاثیر شفا بخشی دارد.

 

در ایران به دلیل عدم رعایت بهداشت در مکان هایی که حجامت انجام می شد، در سال 1377 برای جلوگیری از انتقال عفونت، حجامت توسط پزشکان در مطب هایشان ممنوع اعلام شد، اما به دلیل مغایرت این قانون با شرع، شورای نگهبان دوسال بعد در سال 1380 این ممنوعیت را لغو نمود و انجام حجامت در مطب های پزشکی آزاد شد.

 

امروزه نیز با وجود استقبال و علاقه ی مردم از طب سنتی، طب اسلامی و درمان هایی مثل حجامت هنوز هم اکثر پزشکان طب نوین، این درمان ها را قبول ندارند و شاید هیچ پزشکی به شما توصیه نکند برای درمان بیماری خود از حجامت استفاده کنید، چرا که احتمال دارد شما دیگر نیازی به دیدن آن پزشک نداشته باشید! به طور مثال سازمان انتقال خون از افرادی که حجامت کرده اند تا یک سال خون نمی گیرد.

 

حجامت چه بیماریهایی را درمان میکند؟

  1. سردردهای عصبی و میگرن
  2. ترک اعتیاد
  3. چربی خون
  4. قند خون
  5. اوره خون
  6. فشار خون
  7. جوش‌ها و لک‌های صورت
  8. آلرژی و بیمارهای پوستی
  9. ریزش مو
  10. شوره سر
  11. حذف موهای بلند بدن
  12. رماتیسم
  13. دیسک کمر
  14. کمر درد
  15. آسم و سرفه و تنگی نفس
  16. درمان سرماخوردگی مزمن، آنفولانزا و سینوزیت
  17. سکته مغزی
  18. سکته قلبی
  19. درمان سیاتیک با حجامت
  20. عفونت و بیماری‌های زنان
  21. کنترل بیماری‌های عصبی و روانی
  22. سنگ کلیه و کیسه صفرا
  23. برخی انواع سرطان
  24. هپاتیت ب
  25. زردی نوزادان

 

فواید حجامت از دیدگاه اسلام

در روایتی از امام صادق (ع) نقل شده است که: شفا در چهار چیز است و یکی از آن ها حجامت می باشد. همچنین در سخنی دیگر می فرمایند :

حجامت ما در روز یک شنبه است. شیعیان ما در روز دوشنبه حجامت می کنند. با شکم خالی حجامت مکن و قبل از حجامت چیزی بخورید تا خون بیشتری از بدن خارج شده و بدن قوت داشته باشد. اگر بعد از غذا خوردن حجامت کنید خون در بدن جمع شده و خون فاسد را از بدن خارج می کند. اما اگر قبل از غذا خوردن اقدام به حجامت نمایید خون نیکو از بدن خارج می شود و خون فاسد در بدن باقی می ماند.

حتما بخوانید  نحوه درمان سیاتیک با حجامت و نحوه حجامت رگ سیاتیک

 

حضرت علی فرموده اند: حجامت باعث سلامت بدن و استواری عقل می شود.

در روایتی از پیامبر داریم که اگر شفا در دو چیز قرار داده شده باشد یکی حجامت است و دیگری عسل.

 

در روایات آمده است که روزهای خاصی برای حجامت مناسب می باشند و در بعضی از روزها حجامت خوب نیست. برای اطلاع از این روزها می توانید از تقویم حجامت که در سایت های طب سنتی و طب اسلامی قرار دارد استفاده کنید. به هر حال از روایات چنین بر می آید که پیامبر بزرگ اسلام و اولیا و انبیاء الهی خواص و فواید بی شماری برای حجامت برشمرده و همگان را به درمان بیماری ها با استفاده از حجامت تشویق کرده اند.

 

امروزه حجامت به دو روش انجام می گیرد

حجامت سنتی و حجامت اسلامیکه حجامت اسلامی زمان و دقت بیشتری لازم داشته خراشیدگی های بیشتر اما کم عمق تر بر روی محل حجامت ایجاد می شود. حجامت هم از نوع سنتی هم از نوع اسلامی آن مورد تایید علما اسلامی و متخصصان طب سنتی می باشد اما لازم به ذکر است حجامتی که در روایات به آن توصیه شده است، حجامت اسلامی با رعایت آداب حجامت اسلامی می باشد.

 

انواع مختلف حجامت بدن

حجامت بسته به بیماری یا مشکل شخص به انواع مختلفی تقسیم می شود، مثل حجامت سر، حجامت زیر چانه، حجامت ساق پا، حجامت پایین کمر، حجامت عام و غیره. اما نوع متداول و مرسوم آن حجامت عام (حجامت بین دو کتف ) می باشد که اکثر دستورهایی که به حجامت اشاره دارد مرادشان از حجامت همین نوع عام آن می باشد.

 

از خواص حجامت عام یا حجامت بین دو کتف می توان به موارد زیر اشاره کرد:

تصفیه‌ی خون، درمان ضربان قلب بالا، درمان سرگیجه‌ی ناشی از سنگینی معده، درمان دردهای مزمن مثل دردهای کلیه، مثانه و رحم، درمان اختلالات قاعدگی و تنبلی تخمدان، درمان بیماری‌های پوستی مثل آکنه و جوش، درمان سردردهای طولانی مدت مثل میگرن

 

فواید حجامت کمر

یکی از انواع حجامت، حجامت در ناحیه ی کمر می باشد. حجامت کمر یک حجامت تخصصی بوده و تقریبا می توان گفت که انجام این نوع حجامت کار هر کسی نیست. محل انجام حجامت کمر، انتهای ستون فقرات بین آخرین مهره ی کمری و اولین مهره ی ساکروم می باشد. به دلیل حساس بودن این قسمت از بدن نسبت به سایر نقاطی که حجامت می کنند، درد بیشتری احساس شده که لازم است حجام سرعت عمل بالاتری داشته باشد. از این حجامت در درمان بیماری های قسمت های میانی بدن استفاده می شود. مثل کمردرد، دردهای کلیه و مشکلات مثانه و پروستات. همچنین این نوع حجامت در موارد زیر موثر می باشد:

  • اسپاسم عضلانی
  • دردهای عصب سیاتیک
  • رفع آکنه و جوش در اندام های میانی
  • درمان خارش در اندام های میانی
  • درمان التهابات و مشکلات زنانگی (تنبلی و کیست تخمدان،فیبروم های رحم، کاهش عوارض یائسگی)
  • درمان مشکلات مقعد
  • درمان بیماری های پرستات بیضه
  • کاهش میل جنسی 
فواید حجامت کمر
فواید حجامت از نظر علم پزشکی و دین اسلام و بیمارهایی که درمان میکند

 

حجامت بهتر است یا اهدای خون؟

عده ای از مخالفان حجامت عقیده دارند که برای کاهش علائم افزایش خون به جای حجامت بهتر است خون خود را اهدا کنیم، جالب است بدانید در بررسی هایی که روی خون فرد هنگام اهدا و خونی که از حجامت از بدن خارج می شود شده است، نتایج زیر به دست آمده است :

هنگام اهدای خون حدودا 450 سی سی خون تازه با سرنگ از رگ های دست گرفته می شود اما در حجامت با مکش ایجاد کردن بین دو کتف و ایجاد خراش های سطحی، حدود 50 سی سی خون از مویرگ های بدن انسان خارج می شود. آزمایش ها نشان داده است که خونی که از رگ ها در حین اهدای خون خارج می شود با خونی که هنگام حجامت از بدن خارج می شود تفاوت بسیاری دارد. خون خارج شده از حجامت سیاه و غلیظ می باشد، نسبت به خونی که از رگ ها خارج می شود اوره، مواد زاید و چربی بیشتری دارد.

 

همچنین حجامت فواید خاصی دارد که اهدای خون فاقد این مزایا می باشند:

  •  حجامت باعث پیشگیری از بیماری های بسیاری می شود.
  •  علاوه بر پیشگیری حجامت درمان بیش از 150 نوع بیماری می باشد
  • حجامت از بدو تولد تا اخر عمر برای انسان مجاز می باشد بر خلاف اهدای خون که سنین و شرایط خاصی برای اهدا دارد.

 

توصیه هایی قبل از حجامت

1. ناشتا حجامت نکنید 

2. تا نصف روز قبل از حجامت سیگار نکشید

3. یک ساعت قبل از حجامت آب انار، ماءالشعیر، شربت عسل یا مایعات فراوان بنوشید.

4. هنگام انجام حجامت انگشتری با نگین عقیق در دست نداشته باشید.

 

توصیه هایی بعد از حجامت

1. توصیه می شود تا دوازده ساعت بعد از حجامت سیگار یا قلیان نکشید.

2. از انجام ورزش های سنگین تا یک روز پس از حجامت خودداری کنید.

3. مواد لبنی، مواد شور و ترش و تیز، ماهی و مواد طبع سرد تا یک روز بعد از حجامت مصرف نشود .

4. در دوازده ساعت اول پس از حجامت حمام نروید

برخی از درد حجامت می ترسند، اما این فراد باید بدانند که اولا به دلیل این که قبل از تیغ زدن موضع حجامت بادکش می شود آن قسمت بی حس شده درد چندانی حس نمی شود، ثانیا در حجامت مخصوصا حجامت اسلامی خراش ها سطحی هستند که علاوه بر درد کمتر، زمان بهبودی سریع تری دارد. ثالثا چه بسا اگر درد حجامت را تحمل نکنند به بیماریهایی دچار شوند که درد بیشتری را به آن ها تحمیل می کند.

فواید حجامت
فواید حجامت از نظر علم پزشکی و دین اسلام و بیمارهایی که درمان میکند

و در آخر ذکر این نکته ضروری می باشد که به گفته ی پیامبر حجامت روشی است که جبرییل برای درمان بیماری ها به ایشان آموزش داد. و تمام انبیاء و اولیای الهی بر انجام آن تاکید کرده اند، بنابراین شاید زمان آن رسیده باشد که برای یک بار هم که شده به منظور سلامت بدن حجامت را امتحان کرده از تاثیرات مثبت آن برخوردار شویم.

 

منبع: سایت نیک استار

مطالب پیشنهادی
نظرات

11 پاسخ

  1. سلام من در حال تحقیق در مورد حجامتم و مطالب سایت شما خیلی مفید بود برام سپاسگذارم

  2. سلام ببخشید من یه جا خوندم که دو نوع حجامت داریم یکی اسلامی یکی سنتی میشه بگین که چه فرقی با هم دارن و کدوم بهتره؟

    1. سلام و درود دوست عزیز، بله دو نوع حجامت داریم حجامت سنتی که خیلی رایج تره و مراکزی که حجامت سنتی انجام میدن خیلی بیشتر از مراکز حجامت اسلامیه، فرق چندانی ندارن، حجامت سنتی چند قسمت از کمر رو بادکش می گذارن و در وسط دو تا کتف در محلی که بادکش گذاشتن با تیغ چند خراش سطحی ایجاد میکنن و مجددا یک لیوان مکنده روی اون قسمت قرار میدن تا خون و مواد زائد رو بکشه بیرون و بعد روی محل چسب میزنن و تمام، حجامت اسلامی یه کم طولانی تره، در حجامت اسلامی به این که چه روزی برای حجامت مناسبه، چه ساعتی برای حجامت خوبه و چه زمانی بد، و غذاهایی که باید قبل و بعد از حجامت خورده بشه یا خورده نشه اهمیت زیادی داده میشه، با رعایت تمام این موارد حجام چند دقیقه روی قسمت های مختلف کمر ( در حجامت عام ) بادکش قرار میده و مدت زمان قرار گیری این بادکش ها در حجامت اسلامی بیشتر از حجامت سنتیه، سپس با تیغ استریل بین دو کتف خراش ایجاد می کنند، تعداد خراش های حجامت اسلامی بیشتر اما سطحی تره نسبت به حجامت سنتی، بعد یک بادکش بین دو کتف قرار میدن و چند دقیقه صبر می کنن تا خون از خراش ها خارج بشه، در حجامت اسلامی این مرحله لیوان گذاشتن و کشیدن خون سه بار انجام میشه تا کاملا خون های زائد دفع بشه، در مرحله آخر هم روی زخم حجامت عسل میزنن و یک گاز استریل یا چسب قرار میدن. از نظر کارآیی و تاثیر به نظر من حجامت اسلامی خیلی بهتره اما از اون جایی که پیدا کردن مراکز حجامت اسلامی کمی سخته انجام حجامت سنتی راحت تر و بی دردسر تره و اگرچه به کارایی حجامت اسلامی نیست اما حجامت سنتی هم در درمان بیماری ها موثره و اثر بخشی مناسب و قابل قبولی داره

  3. سلام مطلب خیلی جالبی بود ممنون من سالهاست با میگرن درگیرم و احتمالا می دونید که میگرن درمان نداره و فقط پرهیزه و پرهیز و با وجود این همه پرهیز بازم زیاد دچار حملات میگرن میشم، یکی از دوستام چند روز پیش می گفت که میگرن مادرش با حجامت درمان شده و امروز من اومدم در مورد حجامت یه کم سرچ کنم که به این مطلب سایت شما برخوردم و الان که این متن و کامنت های دوستان رو خوندم مصمم تر شدم که حتما حجامت رو انجام بدم

    1. سلام و درود دوست عزیز بله یکی از بیماری هایی که با حجامت قابل درمانه میگرنه، توصیه می کنم به پزشک طب اسلامی یا پزشک طب سنتی مراجعه کنید تا درمان میگرنتون سریع تر و کامل تر انجام بشه.

  4. سلام با اجازتون می خوام تجربه م رو در اختیار دوستان قرار بدم و همونجور که یکی منو با معجزه حجامت آشنا کرد باعث آشنایی حتی یک نفر با این معجزه بشم، من 33 سالمه و از نظر بدنی خیلی ورزیده و سالم. هیچ بیماری خاصی نداشتم اما احساس خستگی و کسالت همیشه با من بود. هر بار کخه به دکتر مراجعه می کردم برای من امپول یا قرص تقویتی تجویز می کردن، تا این که یک نفر به من پیشنهاد داد برم حجامت، من در مورد حجامت چیز زیادی نمی دونستم و بهش اعتقاد نداشتم ولی خوب برای کنجکاوی همراه دوستم رفتم خونه اونی که حجامت می کرد و روی کمرم حجامت انجام دادم، بلافاصله بعد از حجامت چنان احساس سرخوشی و سبکی به سراغم اومد که هیچ وقت تجربه نکرده بودم، تمام مشکلات جسمیم برطرف شد و الان انقدر به حجامت اعتقاد پیدا کردم که حتما هر دو الی سه ماه یک بار میرم حجامت می کنم. به همه توصیه می کنم یک بار حجامت رو امتحان کنن تا متوجه حرفم بشن

    1. سلام و درود دوست عزیز ممنون از این که تجربه خودتون رو با ما به اشتراک گذاشتید، یکی از مهم ترین فواید حجامت پاکسازی بدنه، پاکسازی خون از مواد زائد و مضر باعث این احساس سبکی و راحتی شما بعد از حجامت شده.

  5. من دچار لکنت زبان هستم، به متخصص طب سنتی مراجعه کردم و یکی از کارهایی که گفتن انجام بدم حجامت زیر چانه س، راستش من تا حالا ندیدم کسی این حجامت رو انجام داده باشه و خیلی نگرانم که اتفاقی برا نیفته و ضرر نداشته باشه برام، شما در مورد این حجامت میتونید به من یه کم اطلاعات بدید ممنون میشم واقعا

    1. سلام و درود دوست عزیز، در مورد حجامت زیر چانه بنده هم چند جا شنیدم و خوندم که یکی از درمان های اصلی و موثر برای لکنت زبانه، اگه پزشکی که بهش مراجعه کردید معتبر و حاذق باشه جای هیچ نگرانی وجود نداره، حجامت چانه هم مثل سایر حجامت ها بسیار سطحیه و در حد مویرگ های زیر چانه در حجامت تیغ خورده میشن و قرار نیست زخم عمیقی زده بشه پس جای هیچ نگرانی نیست به پزشکتون اعتماد کنید و این حجامت رو انجام بدید تا مشکل لکنت زبانتون برطرف بشه

  6. سلام مطالب جالبی بود در مورد حجامت، حیف که من از حجامت بسیار می ترسم

    1. سلام و درود دوست عزیز، اگه از کسایی که حجامت انجام دادن در مورد درد یا ترس حجامت بپرسی بهت میگن که انقدر سریع انجام میشه که عملا هیچی حس نمی کنی، حجامت یکی از موثرترین روش های طب اسلامی و سنتی برای درمان بیماری هاست. توصیه می کنم به ترست غلبه کنی و برای بهبود حالت حجامت کنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 − سه =

همچنین بخوانید
ایمپلنت cmi یک ایمپلنت کره ای است، که به علت مقرون به صرفه بودن و کیفیت مناسب، در سطح جهان محبوبیت زیادی دارد. در این مقاله به بررسی کامل ایمپلنت کره ای cmi به همراه تاریخچه و انواع آن می پردازیم.
پیشرفت‌های برجسته هوش مصنوعی در علم پزشکی مورد بررسی قرار می‌گیرد که شامل تشخیص بیماری‌ها، پیش‌بینی نتایج درمانی و بهبود مدیریت بیماران است. این تکنولوژی‌ها تأثیر بزرگی بر بهبود سلامت عمومی و کاهش هزینه‌های درمانی دارند.
تعویض دریچه قلب با دریچه مصنوعی یا بافتی به منظور بهبود عملکرد قلب استفاده می‌شود. این روش جراحی خطراتی از جمله عفونت‌ها، خونریزی و مشکلات قلبی را می‌تواند به همراه داشته باشد.