محققان با استفاده از روشی جدید در رابطه با ارزیابی عوامل خطر سرطان پروستات، ارتباط جالبی بین کمبود فعالیت بدنی و افزایش خطر ابتلا به این بیماری پیدا کردند. سرطان پروستات دومین نوع سرطان شایع در بین مردان است. بر اساس اطلاعات مؤسسه ملی سرطان امریکا (NCI)، تا پایان سال 2019، 174,650 مورد ابتلا به سرطان پروستات تنها در ایالات متحده یافت شده است.

به گزارش خبرآنلاین، عوامل مختلفی ازجمله سن، سابقه خانوادگی ابتلا به این سرطان ، میزان ویتامین E ، کلسیم و فولیک‌اسید در ابتلا به سرطان پروستات دخیل هستند. البته سبک زندگی افراد نیز از دیگر عوامل ابتلا به‌شمار می‌آید.
یافته‌های جدیدی که در مجله بین‌المللی اپیدمیولوژی انتشار منتشر شد، نشان می‌دهند محققان از روشی به نام «تصادفی‌سازی مندلی» استفاده کرده‌اند. تصادفی‌سازی مندلی به پژوهشگران این امکان را می‌دهد تا تغییرات ژنتیکی را بررسی کرده و از این طریق، عوامل خطرناک و پیشرفت سرطان پروستات را ارزیابی کنند.

فعالیت بدنی، خطر سرطان پروستات را تا پنجاه درصد کاهش می‌دهد

محققان در تحقیقات خود، خطر احتمالی سرطان پروستات را از طریق بررسی منظم شواهد، شناسایی کرده‌اند. آنها همچنین پرونده پزشکی ۷۹.۱۴۸ نفر از شرکت‌کنندگان مبتلا به سرطان پروستات و همچنین ۶۱.۱۰۶ شرکت‌کننده که سرطان نداشتند را به‌عنوان جمعیت نمونه مورد بررسی قرار دادند.

نتیجه‌ این تجزیه و تحلیل اینگونه بود که افرادی که دارای تنوع ژنتیکی هستند و فعالیت‌های بدنی خود را افزایش می‌دهند، در مقایسه با آنهایی که تغییر ژنتیکی ندارند، ۵۱ درصد کمتر به سرطان پروستات دچار می‌شوند. به عبارتی منظور از فعالیت بدنی، اشکال گوناگون فعالیت‌هاست، نه صرفاً ورزش کردن.

حتما بخوانید  خطر شیوع سایر بیماری‌ها زیر سایه کرونا

در پایان این تحقیق تأکید شد که ترغیب مردان به افزایش میزان فعالیت بدنی، آنها از ابتلا به سرطان پروستات حفظ می‌کند.

سارا لوئیس، یکی از نویسندگان‌ این پژوهش، گفت: «این مطالعه، در نوع خود، بزرگترین مطالعه‌ای است که با روشی نسبتاً نوسن، مشاهدات فعلی را تکمیل و علت ابتلا به سرطان را کشف می کند».

همچنین آنا دیازفونت، سرپرست بودجه تحقیقاتی که سرمایه‌گذاری این مطالعه را بر عهده داشت، بر اهمیت یافته‌های فعلی تأکید کرد و گفت: «تا به حال، تنها شواهد محدودی در رابطه با تأثیر فعالیت بدنی بر سرطان پروستات وجود داشته است. این مطالعه جدید به بررسی ۲۲ عامل تأثیرگذار در سرطان پروستات پرداخته اما نتایج مربوط به فعالیت بدنی چشمگیرترینِ آنها بود».

دیاز فونت معتقد است که یافته‌های این مطالعه «راه را برای تحقیقات بیشتر هموار می‌کند. روش‌های مشابه را می‌توان در سایر عوامل سبک زندگی به کار برد تا ما را در شناسایی روش‌هایی که خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش می‌دهد، یاری کند».

منبع:  medicalnewstoday / مترجم: الهه جعفرزاده

مطالب پیشنهادی
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت + شش =

همچنین بخوانید
باشگاه‌های ترکیه و آرارات لیگ ارمنستان به دنبال جذب علی مبارکی، هافبک ایرانی اسپورتینگ ۲۹ ساله هستند، که در لیگ آذربایجان با عملکرد موفق مورد توجه قرار گرفته است.