غذاهای چاق کننده برای افراد لاغر

اگر چه امروزه اکثر افراد به دنبال لاغری و روش هایی برای لاغر شدن هستند، اما لاغری بیش از حد نیز به بدن آسیب می رساند، به همین دلیل همواره یکی از دغدغه های افراد لاغر یافتن راهی برای چاقتر شدن می باشد. در استانداردهای زیبایی که عمدتا مبدا آن کشورهای غربی می باشد یکی از معیارهای زیبایی مخصوصا برای زنان ، لاغری می باشد. دغدغه بیمار گونه اکثر افراد جامعه برای لاغر شدن نیز از این مسئله نشات می گیرد و افراد زیادی برای اینکه به استانداردهای زیبایی نزدیک شوند به دنبال لاغری هستند. اما حقیقت این است که یک بدن سالم نه چاق است و نه لاغر.

به عبارت دیگر این تناسب اندام است که سلامت بدن را تضمین می کند و چاقی یا لاغری بیش از حد، برای بدن مضر بوده، باعث اختلال در عملکرد دستگاه های مختلف بدن می شود. بنابراین افرادی که بیش از حد لاغر هستند و افرادی که چاق هستند برای سلامت خود باید به وزن مناسب برسند و اندامی متناسب داشته باشند. در این مقاله به افراد لاغر روش هایی کاملا ساده و طبیعی برای چاق شدن معرفی خواهیم کرد.

غذاهای چاق کننده برای افراد لاغر

 

دلیل لاغری افراد لاغر چیست؟

مصرف غذاهای چاق کننده به تنهایی باعث چاقی بدن نخواهد شد. افراد لاغر باید ابتدا دلیل لاغری خود را پیدا کنند. لاغری ممکن است به دلایل زیر اتفاق بیفتد

1) یکی از دلایل لاغری افراد خوب غذا نخوردن است. افراد لاغر معمولا کم غذا می خورند، آرام غذا خوردن و حرف زدن در هنگام غذا خوردن باعث می شود فرد زودتر احساس سیری کند و نتواند غذای زیادی بخورد. این مشکل در دراز مدت باعث لاغری بیش از حد فرد خواهد شد.

2) افرادی که تیروئید پر کار دارند و سوخت و ساز بدنشان بالاست نیز معمولا از لاغری رنج می برند. این افراد تیروئید فعالی دارند که باعث می شود متابولیسم بدنشان به شدت بالا برود. سوخت و ساز بالا باعث سوزانده شدن چربی و انرژی بدنشان می شود و به علت اینکه بدنشان قادر به ذخیره چربی و انرژی نمی باشد این افراد به تدریج لاغر خواهند شد.

3) استرس و افسردگی نیز ممکن است موجب لاغری مفرط شود. استرس با آسیب به دستگاه گوارش و افسردگی با کاهش اشتها به لاغر شدن بیش از حد بدن منجر می شود.

4) یکی از بیماری هایی که باعث لاغری می شود دیابت نوع یک و دو می باشد. بدن برای تامین انرژی گلوکز می سوزاند، در افراد دیابتی میزان گلوکز خون کم است، بنابراین بدن برای تامین انرژی به سوزاندن ماهیچه ها و چربی ها روی می آورد و پس از مدتی باعث لاغری بیش از حد فرد می شود. بنابراین افراد دیابتی بهتر است در صورت کاهش وزن ناگهانی به پزشک مراجعه کنند تا در صورت لزوم برای آن ها انسولین تجویز شود.

اگر هیچ کدام از مشکلات بالا را نداشتید و لاغری شما صرفا به خاطر عادات بد غذاییتان می باشد می توانید با استفاده از مواد غذایی پر کالری وزن خود را بالا ببرید.

غذاهای چاق کننده برای افراد لاغر

 

مهمترین نکته برای چاق شدن

برای چاق شدن باید به سراغ غذاهای غنی از پروتئین، کربوهیدرات، کالری و قند بروید. این که چه مقدار غذا بخورید برای چاق شدن اهمیت ندارد بلکه مهمترین نکته ای که برای چاق شدن باید به آن توجه کنید میزان کالری غذاها می باشد.

 

کالری 

مهمترین مسئله ای که برای چاق شدن باید به آن توجه کنید این است که کالری دریافتی بدن شما باید از کالری مصرفی شما بالاتر باشد. به عبارت دیگر چیزی که می خورید باید بیشتر از چیزی باشد که می سوزانید. اگر شما در طول روز به مقدار کافی غذا می خورید اما همچنان لاغر هستید به این علت است که غذاهای مصرفی شما کم کالری و حجیم هستند، در واقع شما کالری زیادی به بدنتان وارد نمی کنید و چه بسا کالری مصرفی بدنتان بیشتر از کالری دریافتی بدنتان است و همین مسئله باعث می شود بدنتان برای تامین انرژی مورد نیازش به سوزاندن چربی ها و ماهیچه ها روی بیاورد و شما روز به روز لاغرتر شوید. برای حل این مشکل کافیست که از غذاهای پر کالری در طول روز استفاده کنید.

غذاهای چاق کننده برای افراد لاغر

انواع پاستا، سیب زمینی به صورت پخته یا سرخ شده، کره بادام زمینی، انواع کیک ها و شیرینی ها، انواع دسرها، انواع غذاهای گوشتی و سرخ شده، بستنی و انواع شکلات جزو پر کالری ترین مواد غذایی هستند. البته این نکته را مد نظر داشته باشید که نباید سالم خوری را فدای چاق شدن کنید. بنابراین از خوردن غذاهای سرخ شده، شیرینی های بازاری، سیب زمینی سرخ کرده و سایر غذاهای پر کالری اما ناسالم پرهیز کنید و از غذاهای پرکالری سالم مثل انواع مربا، کره، کیک ها و شیرینی های خانگی، کره بادام زمینی، عسل، خرما، موز و … برای افزایش کالری دریافتی بدنتان استفاده کنید. پیشنهاد می کنیم برای اینکه مطمئن شوید کالری دریافتی بدنتان بیشتر از کالری مصرفیتان است، از طریق جدول های تعیین کالری مواد غذایی و جدول های کالری فعالیت ها، میزان حدودی کالری دریافتی و مصرفی خود را محاسبه کنید. با این کار کم کم دستتان می آید که برای چاق شدن از چه غذاهایی و چه مقدار باید مصرف کنید.

 

بهترین غذا برای چاقی افراد لاغر اندام چه غذایی است؟

همانطور که گفتیم مناسب ترین غذاها برای چاق شدن غذاهای پر کالری می باشد. به طور کلی یک راه بیشتر برای چاق شدن وجود ندارد و آن این است که برای چاق شدن باید کالری دریافتی بدن از کالری مصرفی آن بیشتر باشد. در ادامه به معرفی پر کالری ترین مواد غذایی می پردازیم.

برنج و پاستا: از پر کالری ترین مواد غذایی می توان به انواع برنج و پاستا اشاره کرد. کالری پاستا و برنج به قدری زیاد است که اولین گام در اکثر رژیم های لاغری حذف این دو مورد از برنامه غذایی می باشد. ماکارانی و برنج سرشار از کربوهیدرات می باشند و مصرف مرتب آن ها باعث افزایش قابل ملاحظه کالری دریافتی بدن خواهد شد.

انواع آجیل و میوه خشک: اگر می خواهید چاق شوید حتما در برنامه غذایی روزانه خود میان وعده هایی از آجیل و انواع میوه خشک بگنجانید. انواع مغزها، انواع تخمه ها و انواع میوه های خشک دارای کالری بالایی هستند و در صد چربی موجود در آن ها به چاق شدنتان کمک می کند.

سیب زمینی و نشاسته: یک راه آسان و ارزان برای چاق شدن مصرف سیب زمینی و مواد دارای نشاسته می باشد. مصرف مرتب سیب زمینی تاثیر قابل ملاحظه ای بر چاق شدن دارد و باعث افزایش وزن شما خواهد شد.

غذاهای چاق کننده برای افراد لاغر

نان و غلات: از سالمترین مواد غذایی چاق کننده بدن می توان به انواع نان و غلات اشاره کرد. نان و غلات کربوهیدرات بالایی داشته انرژی زیادی به بدن می رسانند.

مواد پروتئینی: از موثرترین غذاهای چاق کننده بدن غذاهای پروتئین دار می باشند. مصرف مرتب مواد پروتئینی مانند گوشت قرمز، ماهی و تخم مرغ باعث افزایش وزن و چاق شدن می شود. مصرف روزانه سفیده تخم مرغ در رشد عضلات و تقویت بدن موثر می باشد.

انواع کره و مربا: برای اینکه چاق شوید بهتر است در وعده صبحانه از غذاهای پر کالری و مغذی استفاده کنید. کره بادام زمینی و انواع کره های حیوانی و گیاهی سرشار از کالری می باشند. افراد لاغر بهتر است در وعده صبحانه از کره بادام زمینی به همراه انواع مربا یا عسل، شیر و تخم مرغ استفاده کنند و یک صبحانه کامل و پر کالری میل کنند.

غذاهای چاق کننده برای افراد لاغر

چربی: اگر چه چربی زیاد برای بدن مضر بوده و باعث بیماری های متعدد می شود اما برای چاق شدن نیاز است که مقدار مناسبی چربی به بدن برسانید. چربی مورد نیاز بدنتان را می توانید از طریق خوردن لبنیات پر چرب، انواع گوشت های چرب و انواع روغن های گیاهی تامین کنید. محصولات کنجدی مانند ارده یا حلوا ارده نیز از غذاهای مناسب برای چاق شدن بدن می باشند.

کیک و شرینی و دسر: از پر کالری ترین مواد غذایی می توان به انواع کیک، شیرینی و دسر اشاره کرد. یک راه فوق العاده برای چاق شدن خوردن دسر، کیک یا شیرینی مدت کمی بعد از غذا می باشد. کیک ها و شیرینی ها سرشار از قند، نشاسته و کربوهیدرات می باشند. برای اینکه اصول تغذیه سالم را رعایت کنید بهتر است از کیک ها و شیرینی های خانگی برای چاق شدن استفاده کنید. در طول روز و بین وعده های غذایی مقداری کیک یا شیرینی همراه با یک لیوان شیر میان وعده ای مناسب برای شما محسوب می شود و کالری زیادی به بدنتان می رساند.

 

منبع: سایت نیک استار

مطالب پیشنهادی
نظرات

9 پاسخ

  1. سلام. ممنون از مطلب مفیدی که قرار دادین. توی ورزش یه تایمی هست به اسم تایم طلایی که حدود چند دقیقه بین ورزش هست که توصیه میشه توی اون تایم افراد لاغر پروتیین مصرف کنن و در این تایم زودتر ماده غذایی جذب بدنشون میشه و احتمال چاق شدنشون بیشتره. توی این تایم بهتره تخم مرغ بخورن یا سیب زمینی چون سریع جذب میشه.

  2. سلام میشه بفرمایید اگه بخایم چاق بشیم اما سالم باشیم و شکم پیدا نکنیم کدوم یک از غذاهایی که نوشتید مناسب تره؟

    1. سلام و درود دوست عزیز. سوال خوبی پرسیدید. متاسفانه خیلی از افرادی که می خوان چاق بشن برای چاقی هر چیزی رو می خورن. مثلا روزی چند تا دونه شیرینی خامه ای، کلی سیب زمینی سرخ کرده و از این جور خوراکی های مضر. این افراد چاق میشن اما با این همه چربی و قند مازادی که به بدنشون وارد شده می خوان چیکار کنن؟ اکثر این افراد دچار اضافه وزن میشن، وقتی چاق میشن شکم خواهند داشت و کلی مشکلات دیگه. اما برای اینکه دچار این مشکلات نشید باید از هر دسته از مواد غذایی که در متن به اون اشاره شده سالم ترین غذا رو انتخاب کنید. مثلا برنج و پاستا از برنج قهوه ای و پاستای غنی شده با آرد سمولینا استفاده کنید. در دسته آجیل ها از فندق و بادام درختی و بادام زمینی استفاده کنید و کمتر سراغ تخمه های شور و آجیل های نمکی برید. نان رو حتما از نانی که با آرد گندم کامل پخته شده مصرف کنید و از مصرف نان های سفید پرهیز کنید. در دسته مواد پروتئینی گوشت گوسفند، سینه مرغ و سفیده تخم مرغ بهترین گزینه ها هستن. برای صبحانه از مربای خونگی و عسل طبیعی و کمی کره استفاده کنید. در دسته چربی ها با شیر پر چرب و ارده کنجد دنبال اضافه وزن باشید. پیشنهاد می کنم کیک و شیرینی رو کلا حذف کنید یا به مقدار خیلی کم بعد از هر وعده غذایی مصرف کنید. در این دسته کیک های خونگی گزینه های مناسبی هستن . در کل سعی کنید سالم چاق بشید.

  3. سلام خیلی ممنونم بابت این مطلب آموزشی کامل و مفید. من خیلی دوس دارم یه کم چاق بشم چون خیلی لاغرم، رفتم دکتر تغذیه رژیمی که بهم داده دقیقا همین چیزاییه که شما نوشتید. در طول روز گفته کلی مغزیجات بخورم. صبحانه ها کره عسل و مربا و تو وعده های غذاییم کره بریزم و سیب زمینی آب پز و … خلاصه همشو شما نوشتید. امیدوارم با رعایت این رژیم وزنم اضافه بشه

    1. سلام و درود دوست عزیز. کار خوبی کردید که برای چاق شدن به متخصص تغذیه مراجعه کردید. مطمئنم با عمل دقیق و منظم به رژیمی که دکتر براتون نوشته به زودی وزنتون اضافه میشه. حتما این رژیم رو برای یه مدت طولانی رعایت کنید تا نتیجه مثبتشو ببینید.

  4. سلام. مطلبتون خیلی جالب بود. مخصوصا اون قسمتی که نوشته یکی از دلایل لاغری بد غذا خوردنه و حرف زدن در حین غذا خوردن. چون دقیقا من یه دوستی دارم همه چی می خوره اما از بس وسط غذا خوردن حرف می زنه زود سیر میشه. خیلی خیلی هم لاغره. برم مطلبتون رو براش بفرستم متنبه بشه

    1. سلام و درود دوست عزیز البته حرف زدن بین غذا باعث میشه آدم زودتر احساس سیری کنه و در دراز مدت حتما باعث لاغری خواهد شد، اما ممکنه علت لاغری دوستتون صرفا این حرف زدن بین غذا نباشه و دچار پرکاری تیروئید و مشکلات دیگه باشه. بهشون توصیه کنید به یه پزشک داخلی مراجعه کنن و از این نظر مورد بررسی قرار بگیرن.

  5. یکی از غذاهایی که باعث چاقی میشه باد هواس. باور کنید ما چاقا باد هوا هم بخوریم چاق میشیم

    1. سلام دوست عزیز، اتفاقا این حرف رو از خیلی از افرادی که اضافه وزن دارن شنیدم و به همشون توصیه کردم که اگه حتما رژیم غذایی سالمی دارن و غذاهای کم کالری می خورن لازمه که یه آزمایش تیروئید انجام بدن شاید اضافه وزنشون به خاطر مشکلات تیروئید و کم کاری تیروئیدشونه. البته این مسئله برای اون دسته از دوستانی که در طول روز کلی مواد غذایی چرب و پر کالری و شیرین مصرف می کنن و آخر هم میگن نمی دونیم چرا چاقیم صدق نمی کنه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 + هفت =

همچنین بخوانید
تأثیر مشاوره روان‌شناسی در تناسب اندام افراد متمرکز است و نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که مشاوره روان‌شناسی می‌تواند بهبود چشمگیری در وضعیت تناسب اندام افراد داشته باشد و به عنوان یکی از راهکارهای مؤثر در بهبود سلامت جسمانی و روانی فردی مطرح می‌شود.