داروی کلسی تونین چیست و چه عوارض جانبی دارد

داروی کلسی تونین نوعی مکمل برای استخوان ها می باشد افرادی پوکی استخوان دارند می توانند از این دارو برای استخوان سازی استفاده نمایند شکستگی استخوان ها در افراد نشانه این است که به بیماری پوکی استخوان دچارند این دارو باید با تجویز پزشک مورد استفاده بیمار قرار بگیرد تا عوارضی در بر نداشته باشد باعث افزایش کلسیم خون می شود در ادامه تصاویر و جزئیات بیشتر عوارض داروی کلسی تونین و نحوه تاثیرش روی بدن را در سایت نیک استار خواهید دید با ما همراه باشید.

 

موارد مصرف داروی کلسی تونین

کلسی تونین در درمان بیماری پاژت و نیزبه عنوان داروی کمکی در افزایش کلسیم خون، پیشگیری و درمان کمکی, پوکی استخوان در دوران یائسگی و نیز پوکی استخوان ثانویه ناشی از اختلالات هورمونی، هیپرفسفاتازی و برای درمان کمکی هیپرکلسمی حاد مصرف می شود.

 

مکانیسم اثر

در بیماری پاژت کلسیتونین با ممانعت اولیه از تحلیل رفتن استخوان سرعت تجزیه و ساخت استخوانی را , حتی الامکان کم نموده و سبب کاهش میزان آلکالین فسفاتاز و ترشح هیدروکسی پرولین در ادرار می شود.

در افزایش کلسیم خون و استئوپروز، کلسی تونین با مهار مستقیم تحلیل استخوانی غلظت کلسیم سرم را کاهش می دهد. در ضمن ممکن است تعداد و فعالیت استئوسیت ها کاهش یابد.

کلسی تونین همچنین با اثر مستقیم بر کلیه و با واسطه cAMP بازجذب توبولی کلسیم، فسفات و سدیم را , مهار نموده و موجب افزایش دفع این عناصر می گردد.

عوارض داروی کلسی تونین
عوارض داروی کلسی تونین

فارماکوکینتیک

دارو به سرعت و عمدتاً در کلیه ها متابولیزه می شود. به دنبال یک نوبت مصرف خوراکی، نیمه عمر کلسی تونین انسانی حدود ۶۰ دقیقه می باشد. دفع دارو کلیوی است.

 

منع مصرف

این دارو در صورت سابقه حساسیت به پروتئین ها و کلسی تونین، و نیز در بیماران با سابقه آلرژی , حتی با آزمون پوستی منفی واکنش به کلسی تونین، نباید مصرف شود.

 

عوارض جانبی

از عوارض جانبی مهم دارو، سکته قلبی، آنافیلاکسی، استفراغ، گرگرفتگی، سوزش و خارش دستها و پاها ، بی اشتهایی، احساس طعم ناخوشایند، واکنش های التهابی در محل تزریق و واکنشهای آلرژیک خصوصاً دانه های جلدی و کهیر می باشد.

 

تداخلات دارویی کلسی تونین

در درمان افزایش کلسیم خون، تجویز همزمان فرآورده های حاوی کلسیم و ویتامین D با اثر کلسی تونین مقابله می کنند.

 

هشدار ها

۱٫ در استفاده مداوم از کلسی تونین با منشاء ماهی، ممکن است آنتی بادی خنثی کننده دارو در بدن ایجاد شود. ۲٫ در صورت وجود آلرژی به پروتئین ها، آزمون پوستی باید انجام شود.

عوارض داروی کلسی تونین
عوارض داروی کلسی تونین

عوارض داروی کلسی تونین

۱٫ تاریخچه آلرژی به کلسی تونین و پروتئین های دیگر باید مورد توجه قرار گیرد. ۲٫ در مواردی که بیمار خود دارو را مصرف می کند، تزریق زیرجلدی مناسب تر است. ۳٫ در بیماران مبتلا به افزایش کلسیم خون ممکن است نیاز به محدودیت مصرف کلسیم و ویتامین D باشد.

 

بیشتر بدانید نکات قابل توصیه درباره کلسی تونین

تاریخچه آلرژی به کلسی تونین و پروتئین های دیگر باید مورد توجه قرار بگیرد. در مواردی که بیمار خود، دارو را مصرف می کند، تزریق زیرجلدی مناسب تر است.

در بیماران مبتلا به افزایش کلسیم خون ممکن است نیاز به محدودیت مصرف کلسیم و ویتامینD باشد.

 

مقدار مصرف:

در درمان افزایش کلسیم خون ابتدا units/kg 4 در روز از طریق تزریق زیرجلدی یا داخل عضلانی تجویز می شود , که مطابق با پاسخ بالینی و بیوشیمیایی تنظیم می شود.

در بیماری پاژه استخوان نیز ۱۰۰-۵۰ واحد، سه بار در هفته تا ۱۶۰ واحد درروز در یک یا چند وعده از طریق زیرجلدی , یا داخل عضلانی تزریق می شود. در بیماران مبتلا به درد استخوان یا سندرمعصب تحت فشار، مقدار ۱۶۰-۸۰ واحد در روز برای ۶-۳ ماه تجویز می شود.

 

بالا رفتن سن:

افرادی که بالای ۶۵ سال هستند خطر بیشتری برای ابتلا به پوکی استخوان خواهند داشت.

 

جنسیت:

معمولا زنان بیشتر از مردان در معرض از دست دادن استخوان های خود هستند. با اینحال مردان نیز در معرض خطر قرار دارند. ۲۰ درصد از بیمارانی که به پوکی استخوان مبتلا می شوند مرد هستند.

 

سابقه خانوادگی و شخصی:

این موضوع در برگیرنده سابقه پوکی استخوان، سابقه شکستگی در بخشی از بدن در خانواده مادری , و سابقه شخصی هر نوع شکستگی استخوان به عنوان یک فرد بزرگسال است.

 

نژاد:

زنان اسیایی خطر بیشتری برای ابتلا به پوکی استخوان خواهند داشت.

 

نوع بدن:

زنانی که استخوان های کوچکی دارند و وزن آن ها کمتر از ۱۲۷ پوند است معمولا بیشتر از سایرین در معرض, ابتلا به پوکی استخوان قرار می گیرد.

 

سابقه قاعدگی و یائسگی:

حتی یائسگی معمولی نیز به تنهایی می تواند خطر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش دهد. یائسگی زودرس و یا قطع قاعدگی قبل از یائسگی می تواند خطر ابتلا به این بیماری را بیشتر کند.

داروهای پوکی استخوانی که می تواند تحلیل استخوان ها را متوقف یا کند نماید:

بیس فسفونات ها کلسی تونین تعدیل کننده انتخابی گیرنده استروژن همچون رالوکسیفن استروژن/ هورمون درمانی

 

منبع: دارویاب , دنیای بهداشت , مجله سلامت

مطالب پیشنهادی
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − 8 =