زن و مرد چه مدت بعد از طلاق میتواند ازدواج کند؟ و مدت عده زنان چقدر است؟ و عده طلاق شامل چه مواردی است؟ در ادامه به این سوالات پاسخ خواهیم داد با ما همراه باشید.

 

مرد چه مدت بعد از طلاق میتواند ازدواج کند؟

مرد بلافاصله بعد از طلاق می تواند ازدواج کند و زنی را به عقد دائم یا موقت خود در بیاورد. نگه داشتن عده مخصوص زنان است. یعنی زن پس از طلاق نمی تواند بلافاصله ازدواج کند و باید سه پاکی ببیند ( سه بار از عادت ماهیانه پاک شود ) و پس از آن می تواند به عقد دائم یا موقت مردی در بیاید.

 

زن چه مدت پس از طلاق می تواند ازدواج کند؟

برخلاف مرد زن نمی تواند بلافاصله پس از طلاق ازدواج کند. البته این مسئله در مورد فوت همسر هم صدق می کند یعنی زن نمی تواند بلافاصله بعد از فوت همسرش ازدواج کند. زن باید پس از طلاق یا فوت همسرش عده نگه دارد. عده زن مدت زمانی است که پس از طلاق و فوت همسر باید از ازدواج خودداری کند. عده زن با توجه به نوع پایان ازدواج ( مرگ همسر، طلاق،فسخ نکاح ) نوع ازدواج ( دائم، موقت) و باردار بودن یا نبودن زن فرق می کند. فلسفه عده پیشگیری از اختلاط نسل و احترام به رابطه زناشویی سابق می باشد.

مرد چه مدت بعد از طلاق میتواند ازدواج کند

اگر زن در حال عده با مردی ازدواج کند ازدواج آن ها از نظر شرعی صحیح نبوده و از نظر قانونی باطل است. اگر زن و شوهر از حکم عده خبر داشته باشند و علی رغم به پایان نرسیدن زمان عده با هم ازدواج کنند آن ها به یکدیگر حرام ابدی خواهند شد. در زمان عده طلاق رجعی شوهر می تواند رجع کند. به طور کلی در عده طلاق رجعی تکالیف زن وشوهر نسبت به هم برقرار است. مثلا شوهر باید در مدت عده به زن نفقه بدهد و اگر مرد از او به زن ارث می رسد. اگر زن در زمان عده طلاق رجعی رابطه جنسی غیر مشروع با کسی برقرار کند حکم آن زنا و مجازات آن سنگسار می باشد.

حتما بخوانید  همسر دومم گفت باید از شر "رها"" خلاص شویم/ از خیابان ناصرخسرو قرص خریدم و با آبمیوه به او دادم/ جسدش را کنار جاده رها کردم

 

عده طلاق زن

عده طلاق برای زن همانطور که گفتیم بستگی به وضعیت زن در هنگام طلاق دارد. به طور کلی عده طلاق شامل موارد زیر می شود

عده زن باردار: طبق ماده 1153 قانون مدنی عده زن باردار تا وضع حمل می باشد.

عده زن غیر باردار: طبق ماده 1151 قانون مدنی عده زن غیر باردار پس از طلاق سه طهر می باشد. طهر در لغت به معنای پاک شدن می باشد و در شرع و حقوق منظور پاک شدن زن از عادت ماهیانه می باشد.

عده زن یائسه: زن یائسه ( زنی که به سنی رسیده است که احتمال بارداری ندارد) و زنی که با شوهر خود اصلا رابطه جنسی نداشته عده ندارند. البته این در مورد طلاق است و در مورد فوت همسر با هر شرایطی عده باید رعایت شود.

 

منبع: nikstar.ir

مطالب پیشنهادی
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − ده =

همچنین بخوانید
قیمت آهن یکی از مهمترین عوامل تعیین کننده در تولید محصولات فلزی و ساخت و سازها است. از قرن ها پیش، آهن به عنوان یک منبع اصلی برای تولید واحدهای صنعتی و مصارف مختلف به کار می‌رفته است. بنابراین، تغییرات در قیمت آهن می‌تواند تاثیرات عمیقی بر اقتصاد و صنعت داشته باشد.
بازار پر از برندها و مدل های مختلف بخارشوی است که هر کدام ویژگی ها و مزایای خاص خود را دارند. انتخاب بهترین بخارشوی، نیازمند شناخت دقیق نیازها و انتظارات شما است.
حوله‌ نخی یزدی، از انواع منسوجات سنتی یزد است. با پیشرفت تکنولوژی و فرایند تهیه‌ نخ ویسکوز، به دلیل جذب آب بسیار بیشتر آن نسبت به نخ، بیشتر از نخ ویسکوز تولید می‌شوند. باتوجه به تبحر بالای بافندگان یزدی، از کیفیتی بی‌نظیر هم برخوردارند.